Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
Min/mina går alltid okopplade ,utom på trafikerade vägar.
 
Nu låter du som den där människan som stod och skrek på mig när hennes tjocka labbar kom fram till oss när jag var ute med Bomullstussen och hennes bästis som är mötesreaktiv (hennes matte sliter och gör allt rätt enligt läroboken. Men vissa hundar är svårare). Jag fiskade upp min då jag inte har något som helst intresse av att hon hur glad och social hon än är ska bli trampad av 30 kg klumpig labbe jag inte känner och ropade på henne att kalla in sina hundar. Då var det mig det var fel på och inte henne då hennes hundar kom fram till oss och skulle tigga godis av min kompis som frenetiskt försökt ge sin hund godis för att distrahera.

Jag vill inte heller att min hund ska hälsa på andra, hon är hypersocial och om jag inte hade nolltolerans på att hälsa på promenad så skulle hon kasta sig runt för att hälsa på allt hon ser fortfarande.
Fanns absolut inte på något sätt som jag lät som den personen. Jag vet dock att ägaren påverkar hunden, utan tvekan, det är inget konstigt i det alls. Jag har inte skrivit att jag låter min hund hälsa på andra hur han vill, däremot om det kommer framlunkande en hund till oss så får jag inte panik utan låter dom hälsa. Jag gör ingen extrem grej av det helt enkelt även ifall jag inte låter min hund gå fram till främmande hundar utan lov.

Jag har inte skrivit att man inte ska skydda sin hund, jag har själv tagit tag i vissa för stora glada hundar som bara vill leka för att skydda min hund. Men jag gör ingen grej av det, jag håller tag i hunden och ägaren kommer fram och kopplar och tar med sig hunden. Att jag kan ta tag i mötande hundar är för att min hund inte springer ifrån mig utan stannar bakom mig om han tycker någon är jobbig vilket gör att jag kan fokusera på att ta tag i den främmande hunden.

Att jag har valt att vara lugn med lösa hundar är för att jag vet att absolut ingenting blir bättre för min hund om jag ska gå och ha ångest och vara rädd för alla lösa hundar jag ser. Kommer någon fram så får jag ta det där och då helt enkelt.
 
Senast ändrad:
De flesta av dessa hundarna fungerar ju utmärkt de hem de är i. Alla är inte naiva utan inser vad en hund är kapabel till och har en hundhållning utefter det.
Sen måste jag säga att det är väldigt nedlåtande mot mindre hundraser att degradera dem till ”ulltussar”.

Det var du som buntade ihop alla små hundar under den benämningen när du läste. Inte jag. Jag använde bara en term som tidigare använts i tråden.
 
Fanns absolut inte på något sätt som jag lät som den personen. Jag vet dock att ägaren påverkar hunden, utan tvekan, det är inget konstigt i det alls. Jag har inte skrivit att jag låter min hund hälsa på andra hur han vill, däremot om det kommer framlunkande en hund till oss så får jag inte panik utan låter dom hälsa. Jag gör ingen extrem grej av det helt enkelt även ifall jag inte låter min hund gå fram till främmande hundar utan lov.

Jag har inte skrivit att man inte ska skydda sin hund, jag har själv tagit tag i vissa för stora glada hundar som bara vill leka för att skydda min hund. Men jag gör ingen grej av det, jag håller tag i hunden och ägaren kommer fram och kopplar och tar med sig hunden. Att jag kan ta tag i mötande hundar är för att min hund springer inte ifrån mig utan stannar bakom mig om han tycker någon är jobbig vilket gör att jag kan fokusera på att ta tag i den främmande hunden.

Att jag har valt att vara lugn med lösa hundar är för att jag vet att absolut ingenting blir bättre för min hund om jag ska gå och ha ångest och vara rädd för alla lösa hundar jag ser. Kommer någon fram så får jag ta det där och då helt enkelt.
Argumentet om att det beror på ägaren syftade jag på, för det är mycket som har att göra med genetik också. Jag är själv lugn i situationen med hundar som vill hälsa numera. (Det var svinjobbigt när hunden var valp dock). Men i en situation med en hysterisk hund som står och skäller och gör utfall, två främmande hundar modell större som tränger sig rakt på och inte ens har halsband, min tik var i löp, och vi var i ett område med koppeltvång var det just människans argument. Att jag var en hysterisk småhundsägare.
 
Argumentet om att det beror på ägaren syftade jag på, för det är mycket som har att göra med genetik också. Jag är själv lugn i situationen med hundar som vill hälsa numera. (Det var svinjobbigt när hunden var valp dock). Men i en situation med en hysterisk hund som står och skäller och gör utfall, två främmande hundar modell större som tränger sig rakt på och inte ens har halsband, min tik var i löp, och vi var i ett område med koppeltvång var det just människans argument. Att jag var en hysterisk småhundsägare.
Varför skulle jag säga i det läget att du gjorde fel? Bara för att jag tycker att ägare påverkar hundar åt olika håll? Jag kommer alltid tycka att vi påverkar hundar med våran energi, det är liksom inget nytt. Precis som vi påverkar hästar med hur vi tänker och vad vi gör och hur vi agerar så påverkas hundarna också av oss på det sättet. Vissa är mer känsliga än andra.
 
Om jag ska svara på ursprungsfrågan så har jag inga problem med hundägare som promenerar med sina hundar lösa, det gör jag själv beroende på var jag går.
Men jag tycker att man ska koppla upp när man möter någon, oavsett om denne har hund eller ej. Det är lätt att ha ett retrieverkoppel i fickan. Jag tror att det gör stor skillnad, inte minst för hundrädda människor.
 
Det var du som buntade ihop alla små hundar under den benämningen när du läste. Inte jag. Jag använde bara en term som tidigare använts i tråden.

Ska du hänvisa till vad jag har skrivit så är det fint att tagga eller citera istället för att norpa ett specifikt ordval för att veva mot andra. För övrigt så vill jag tydliggöra att jag inte alls avskriver alla små hundar som ulltussar, men det finns helt klart exemplar som jag inte har något bättre ord för. Små och oftast mycket pälsiga hundar som är väldigt slätstrukna och därmed bör passa dina önskemål om ofarliga hundar utmärkt.
Jag för min del är färdig med den här diskussionen nu, den har spårat totalt.
 
Ska du hänvisa till vad jag har skrivit så är det fint att tagga eller citera istället för att norpa ett specifikt ordval för att veva mot andra. För övrigt så vill jag tydliggöra att jag inte alls avskriver alla små hundar som ulltussar, men det finns helt klart exemplar som jag inte har något bättre ord för. Små och oftast mycket pälsiga hundar som är väldigt slätstrukna och därmed bör passa dina önskemål om ofarliga hundar utmärkt.
Jag för min del är färdig med den här diskussionen nu, den har spårat totalt.

Jag minns inte vem som skrev ulltussar men jag tyckte att det var ett rätt beskrivande ord och eftersom det använts innan i tråden så använde jag det. Kan inte se det som det minsta kontroversiellt eller otrevligt på nåt sätt. Jag tänker att ingen i diskussionen äger nåt av orden. Såg ingen anledning att hänvisa till dig bara för att du skrev ordet först i tråden faktiskt. Ledsen att du tog illa vid dig! Jag tyckte bara att det var ett bra ord för det jag ville få fram.

För att tydliggöra så förstod jag att alla småhundar inte var inkluderade i termen ulltussar. Det finns små hundar med mycket drifter också som en del personer inte borde ha.
 
Varför skulle jag säga i det läget att du gjorde fel? Bara för att jag tycker att ägare påverkar hundar åt olika håll? Jag kommer alltid tycka att vi påverkar hundar med våran energi, det är liksom inget nytt. Precis som vi påverkar hästar med hur vi tänker och vad vi gör och hur vi agerar så påverkas hundarna också av oss på det sättet. Vissa är mer känsliga än andra.

Jag kan ha läst ditt 1:a inlägg med fel intonation, det stämmer. Men jag tycker det blir lite knepit med det här att det är lugnt att låta hundar hälsa. Min egen är supersocial så hon skulle gå upp jättemycket i varv om hon fick hälsa på främmande hundar ute ofta. Hon är på nivån att om hon följer med ut när jag rider och vi travar och galopperar så försöker hon sedan bjuda in hästen till att leka med henne med lekbugningar och hela altet.
 
Jag kan ha läst ditt 1:a inlägg med fel intonation, det stämmer. Men jag tycker det blir lite knepit med det här att det är lugnt att låta hundar hälsa. Min egen är supersocial så hon skulle gå upp jättemycket i varv om hon fick hälsa på främmande hundar ute ofta. Hon är på nivån att om hon följer med ut när jag rider och vi travar och galopperar så försöker hon sedan bjuda in hästen till att leka med henne med lekbugningar och hela altet.
Jag har inte skrivit någonstans att det är lugnt att låta hundar hälsa hur som helst. Som jag skrev så låter jag inte min hund gå fram till främmande hundar utan att ha fått okej, oftast vill han inte ens det om han inte känner dom.

Men jag låter inte en främmande hund som går fram till min hund påverka mig negativt. Jag kanske inte håller med dens ägare om att det var rätt att släppa fram hunden till min, men jag gör ingen grej av det. Dom gör som dom gör oavsett om jag går och stör mig på det eller inte.
 
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
Våra hundar går lösa på vissa utvalda platser oftast när det inte är några andra hundägare eller folk ute. Vi har supernoga uppsikt och kopplar direkt om vi ser hundar, andra människor, vilt osv
Vi har tränat mängder på invallningen. Och just nu är det oftast lina på för det finns snart rådjurskid mm vilt i markerna.
Om vi inte hade hundarna lösa vet jag inte hur jag skulle motionera dom. Kan inte springa själv och vågar inte cykla med dom pga rädsla för att bli omkulldragen. Hundrastgård har vi ingen i närheten.
När dom är lösa cirklar dom runt oss med nosarna i backen och håller sig inom 10-15 meter. Jag tycker hundarna får ett annat kroppsspråk dom ser så nöjda ut med viftande svansar och nosarna i marken. Och så leker dom med varandra.
Om vi går 5 km så har nog hundarna gått 15 km när vi kommer hem. Så får vi lugna och nöjda hundar inomhus.
 
Vilken orimlig diskussion det här blivit...

Men som svar på frågan har jag absolut min hund lös när tillfälle ges. Hon får vara lös där jag har bra uppsikt. Där jag kan se om någon kommer, vare sig hund eller människa (eller för all del vilt).

Men, kommer det någon så är det koppel på som gäller. Dels för att jag inte kan lita på att hon inte springer fram vid möte med okända hundar och människor utan koppel och dels av respekt för den vi möter.

Gällande lös eller inte lös i möte så ärligt talat. Jag tror många hellre möter en lugn lös hund än en helt rabiat i koppel men det är ju en skev jämförelse..
Rimligare att jämföra kopplad lugn med kopplad rabiat, och lös lugn med lös rabiat.
Det är ju liksom olika saker?
Jag tror alla helst möter en lugn hund vare sig den har koppel eller ej...

För övrigt har jag ALDRIG varit med om att ett koppel gått av i hundmöte och ingen av de tokiga jag mött i koppel har jag velat möta lös...
 
Min förra hund ( dvärgpudel, tik, omplacering ) gick lös i naturen och i vårt närområde men inte mitt inne i storstaden. Hon trivdes mycket bättre med att gå lös och det hände inte en enda gång på de åtta år jag fick ha henne att hon hälsade på folk, andra hundar eller jagade vilt. Hon kunde bli lite osäker när hon var kopplad men gick stolt och nöjd lös. Vid hundmöten bad jag henne gå så att jag hamnade mellan henne och den andra hunden. Hon var verkligen helt ointresserad av andra människor och hundar ( utom när vi råkade på hundar ifrån hennes hunddagis, då var det tydligt att det var någon hon kände ). Det hände då och då att folk ropade åt mig att koppla hunden, det brukade jag inte så ofta göra, hade de en bråkig hund så bar jag henne förbi annars fick hon gå fot. Jag tyckte det var livskvalitet för henne med alla våra skogspromenader och fria rörlighet och jag litade verkligen på henne. Oftast verkade andra hundägare se hur totalt avslappnad och obrydd hon var där hon gick.
Min nuvarande hund ( mellanpudel ) går också mycket lös men henne kopplar jag inför alla hundmöten eller möten med människor.
 
Min hund är för det mesta lös, undantag är när vi går vid vältrafikerade vägar eller där det är väldigt mycket folk. Hon går så himla långsamt när hon är kopplad, antagligen för att jag hon väntar på att jag ska koppla loss henne. Största problemet med att ha henne lös är att hon gärna håller sig bakom mig och det händer att hon har stannat för att nosa på någon fläck utan att jag har märkt det samtidigt som någon kommer bakifrån på cykel, jag kan tänka mig att det är lite otrevligt.

Om vi möter andra hundar kopplar jag henne oftast, möter vi andra människor är det kanske 50/50 om jag kopplar eller ber henne gå vid sidan. Ibland tar jag tag i halsbandet istället för att koppla men jag vill inte att andra ska uppfatta det som att min hund är så galen att jag behöver hålla fast henne i halsbandet vid möten.

Om hunden vi möter är lugn och ägaren verkar ha koll spelar det ingen roll om dom kopplar hunden eller inte. Jag har haft tur, kan inte minnas en enda gång en aggresiv hund kommit fram till Doris så det kan så klart påverka min känsla i ett möte med andra hundar.
 
Det bästa med att bo inne i stan är att det är väldigt få som går med sina hundar okopplade på grund av trafiken. Ser jag en lös hund i stan är jag inställd på att det är en lydig hund. Förra gången jag hade hund bodde jag i ett område med stora grönytor och lite trafik och det var helt annorlunda. Jag upplevde också att många med lite större hundar lät dem springa fram till min lilla hund. Jag vet inte hur många gånger jag blev stående med arg tax i ena handen och arg hanhund av modell större i andra handen. ”Han är snäll”, hette det. Problemet var att min hund blev rädd, morrade/visade tänder och då svarade den andra hunden upp.
 
Jag minns inte vem som skrev ulltussar men jag tyckte att det var ett rätt beskrivande ord och eftersom det använts innan i tråden så använde jag det. Kan inte se det som det minsta kontroversiellt eller otrevligt på nåt sätt. Jag tänker att ingen i diskussionen äger nåt av orden. Såg ingen anledning att hänvisa till dig bara för att du skrev ordet först i tråden faktiskt. Ledsen att du tog illa vid dig! Jag tyckte bara att det var ett bra ord för det jag ville få fram.

För att tydliggöra så förstod jag att alla småhundar inte var inkluderade i termen ulltussar. Det finns små hundar med mycket drifter också som en del personer inte borde ha.
Det är en användare i tråden som kallar sin hund för ulltussen eller bomullstuss :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 009
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 482
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp