Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Men ärligt. Det är inte bara andra hundägare man ska ta hänsyn till utan även människor utan hund! @parellikusken har gett exempel på hur det är att vara hundrädd och glada hundägare som säger, det är ingen fara, han/hon är så snäll sååå. Visst kan en hund ta sig ur halsband/eller sele, inget är 100% säkert men det är fasiken så mycket säkrare än en lösspringande hund. Varför är det så svårt att ta hänsyn till andra människor?

Jag är inte hundrädd och är ibland hundvakt till min pappas hund (en labbe som är min katts bästis) som är sådär dumsnäll som labbar kan vara. Även om hon skulle vara stensäker, vilket hon inte är, så skulle jag aldrig komma på tanken att släppa henne i området jag bor i, närförort med grönområden.

Att ta hänsyn och tänka på andra personers rädslor, med eller utan hund, är inte för mycket att begära.
 
Jag kan tillägga att jag faktiskt nog aldrig stött på andra som kommit med lösa hundar på promenad och att det varit problem med lösa hundar, utan de enda gångerna som det kommit hundar framrusande till mina har varit med gårdshundar som gått lösa på gården/trädgården utan staket/grind, och sedan farit rakt ut på vägen när jag gått förbi med mina hundar. Och inte då en gård mitt ute i skogen, utan i hus i byar med andra hus med hundar precis intill (husen intill mammas hus, när jag varit och hälsat på - tre olika familjer/hundar).
 
Mina hundar kan vara losa, de kommer alltid pa inkallning och jag later dem inte ga langre fran mig an att jag har 100% koll pa var de ar och vad de gor, de ar framfor mig hela tiden och jag kan avgora kroppssprak.

Jag kopplar alltid om vi far moten eller nagon kommer upp bakifran (fast det hander att jag inte hor en lopare bakom eller liknande). I mitt fall gor inte mina hundar utfall, de har inget intressa alls for andra hundar eller manniskor...
Rottisarna kan utan problem mota andra hundar aven om de ar "storiga" skaller och kommer rusande. Mallen, however, ar osaker och gillar inte alls hundar som kommer springade fram till honom.

Dar ar risken mycket stor om en los hund med "attityd" kommer farande fram till honom att han anser att han behover forsvara sig. En liten hund som da hunnit fram och nastan star under honom ligger ganska daligt till ... aven om den lilla hunden inte hunnit anfalla.

Min forra rottis blev anfallen av sma hundar manga ganger, bade i Sverige och har, vid mer an ett tillfalle stod hon still och lydde mitt komando att "leave it!" med en hund hangade fran henne tills jag lyckats fa loss den. De flesta var jatte radda for den hunden ... Ingen ar radd for mallen, som aldrig skulle klara att sta still och lata en attakerande hund hanga kvar tills jag plockat bort den. 🙄
 
Vi har i stort sett alltid våra hundar lösa. Men då vistas vi främst bara på privat mark ute på landet. Vi möter i princip aldrig någon annan än de som bor/jobbar på gården, ev deras hundar med, och är helt ok med våra hundar. Det går lätt att ropa in våra om det skulle ske möte/komma trafik etc.
Våra sticker inte på vilt. Det är förutom hästar, hundar, katt oerhört gott om vilt. Både smått a la hare till mycket hjortar och mycket fåglar. Vissa fåglar är rovfåglar och kan klippa våra små 3-kiloshundar. Så vi har koll på hundarna även för deras överlevnad/hälsa. Och hundarna har dels så lite jakt i sig och är dels så vana att de inte reagerar.
Är vi i bebyggelse har vi koppel på. Samma om man är någonstans där det är krav på det.

Jag bryr mig inte om andra har lösa hundar så länge de har koll på dem.
Tyvärr har jag flera gånger fått mina små-hundar attackerade av lösa hundar som väger minst 10 ggr deras vikt. Då har jag brunnit av rejält. För sånt får bara inte ske.
 
Men hur långa ridturer tar du då?
Jag läser ständigt om folk som beskriver sina hundar som att dom aldrig blir trötta själv har jag liksom aldrig stött på det irl :)


Varken med egna eller vänners och bekantas hundar.
Alla har blivit märkbart trötta efter ett rejält fyspass :)
Hon är väldigt uttröttbar, men hon tycker hästar är stora hundar som borde leka med henne! Går vi en mil eller jobbar med nosen i i 30 min så sover hon resten av dagen.
Det är en användare i tråden som kallar sin hund för ulltussen eller bomullstuss :)
Bomullstussen om jag får be! Ull är alldeles för funktionellt! Typ vattenavstötande och värmer även när den är genomvåt! Här jobbar vi med bomullsfluff!
 
Det ifrågasätter jag inte, eller att man kopplar utan bara ordvalet "då finns det ingenting som säger att just den hunden inte är den.." för i mitt fall finns det massor som säger det. Det känns inte säkrare att koppla min hund utan det handlar om hänsyn. Men jag ser det argumentet ofta när det handlar om varför man kopplar eller ska koppla, därför blev jag nyfiken.

När det handlar om min reaktiva hund är avstånd den viktigaste hänsyn någon kan ge. Koppel eller lös, lugn eller reaktiv, så vill jag inte att någon släpper fram sin hund.
Fast det är ju sant. Rätt som det är dyker det upp någon helt oberäknelig jycke som jag eller Chika missar att läsa av och så händer något, då är det säkrast att båda hundarna är kopplade. Skulle det värsta dessutom hända och den andra hunden anföll och kom lös på något vis (något jag aldrig varit med om men som förstås förekommer) vill jag nog också helst att min har koppel på så att vi inte har Två lösa hundar mitt i ett slagsmål. Det vore dessutom lättare för mig att fösa in henne bakom mig i så fall.

Sedan är det inte främsta anledningen, utan det är precis som för dig hänsyn och respekt. :)

Absolut, men när jag hade reaktiv hund litade jag aldrig, aaaaldrig på att någon med lös hund hade koll på den faktiskt. Därför önskade jag både koppel och avstånd.
 
Men ärligt. Det är inte bara andra hundägare man ska ta hänsyn till utan även människor utan hund! @parellikusken har gett exempel på hur det är att vara hundrädd och glada hundägare som säger, det är ingen fara, han/hon är så snäll sååå. Visst kan en hund ta sig ur halsband/eller sele, inget är 100% säkert men det är fasiken så mycket säkrare än en lösspringande hund. Varför är det så svårt att ta hänsyn till andra människor?

Jag är inte hundrädd och är ibland hundvakt till min pappas hund (en labbe som är min katts bästis) som är sådär dumsnäll som labbar kan vara. Även om hon skulle vara stensäker, vilket hon inte är, så skulle jag aldrig komma på tanken att släppa henne i området jag bor i, närförort med grönområden.

Att ta hänsyn och tänka på andra personers rädslor, med eller utan hund, är inte för mycket att begära.
Dom hundvana av oss kan ofta se på långt håll om någon är hundrädd,sen går det ju att öppna munnen o säga/skrika koppla hunden tack.
Nu är det inte så många som blir rädda för Gissa men det har hänt.
 
Och för oss spelar det mindre roll om hunden bara kommer nästan ända fram. Att låta sin hund stå längst ut i kopplet och glo är inte heller att vissa hänsyn.

Jag skulle aldrig låta en hund gå nästan ända fram. Hunden ska ignorera andra. Kan den inte det så åker gott godis fram och sen går den gå vid min sida tills vi passerat. Litar jag inte på hunden i det läget heller så kopplas den.

Det är ett jäkla ofog med folk som låter sin kopplade hund stirra och bete sig illa. Men jag tror helt enkelt att de överhuvudtaget inte kan läsa hund. De fattar inte att deras hund beter sig som en skitstövel.
 
Jag skulle aldrig låta en hund gå nästan ända fram. Hunden ska ignorera andra. Kan den inte det så åker gott godis fram och sen går den gå vid min sida tills vi passerat. Litar jag inte på hunden i det läget heller så kopplas den.

Det är ett jäkla ofog med folk som låter sin kopplade hund stirra och bete sig illa. Men jag tror helt enkelt att de överhuvudtaget inte kan läsa hund. De fattar inte att deras hund beter sig som en skitstövel.
Om du nu har en hund dom kan gå lös så ska den inte svara på några provokationer -om du har problem med att andra hundar stirrar så ignorerar ni inte tillräckligt bra. Fast det gäller samma om godiset måste fram.
 
Om du nu har en hund dom kan gå lös så ska den inte svara på några provokationer -om du har problem med att andra hundar stirrar så ignorerar ni inte tillräckligt bra. Fast det gäller samma om godiset måste fram.

Jag har inte problem med att andra hundar stirrar. Jag tycker bara att det är jäkligt otrevligt av folk att tillåta att deras hundar beter sig som skitstövlar. Jag stör på att folk är så clueless i det läget att de inte fattar vad hunden håller på med. Det är inte stirrandet i sig jag stör mig på utan vad det kan leda till om de låter hunden komma undan med det. Det är ju inte säkert att hunden slutar vid stirrandet utan trappar upp det. Det gäller att plocka bort såna tendenser innan hunden går in i döda-läget.
 
Måste dock erkänna att jag är rasist när det gäller hundar och kallt räknar med att om det kommer en BC, jakthund eller brukshund så kommer det inte bli problem, men om det är shitbulls, småhundar eller andra blandraser så kan jag ibland bära min hund förbi för att det är så vanligt att dom springer fram. :meh:
 
Jag har oftast mina hundar lösa, vid möte brukar jag ta något kliv åt sidan och sätta/lägga dem i vägkanten tills de mötande har passerat, i stället för att låta dem strosa runt lösa. Tycker själv att det känns behagligast att möta hundar som "gör något vettigt" under mötet, så man ser att ägaren och hunden har situationen under kontroll. Har inga problem med lösa hundar alls så länge de inte dundrar fram till mina.

Aldrig fått någon kommentar som är annat än positiv från mötande människor angående mina lösa hundar men skulle någon be mig att koppla på grund av rädsla hade jag naturligtvis gjort det i den stunden. Går vi i naturreservat där det verkligen uttryckligen står koppeltvång har vi snören på.
 
Jag har inte problem med att andra hundar stirrar. Jag tycker bara att det är jäkligt otrevligt av folk att tillåta att deras hundar beter sig som skitstövlar. Jag stör på att folk är så clueless i det läget att de inte fattar vad hunden håller på med. Det är inte stirrandet i sig jag stör mig på utan vad det kan leda till om de låter hunden komma undan med det. Det är ju inte säkert att hunden slutar vid stirrandet utan trappar upp det. Det gäller att plocka bort såna tendenser innan hunden går in i döda-läget.
Jag har problem med att hundar stirrar! Avskyr när de gör så där (gärna änger/kryper längst ut i kopplet med låg kroppshållning och råglor med intensiva ögon). Otroligt provocerande beteende.
Möter alla dagar i veckan hellre en lös hund som struttar runt med en boll typ än en som gör så.
 
Måste dock erkänna att jag är rasist när det gäller hundar och kallt räknar med att om det kommer en BC, jakthund eller brukshund så kommer det inte bli problem, men om det är shitbulls, småhundar eller andra blandraser så kan jag ibland bära min hund förbi för att det är så vanligt att dom springer fram. :meh:

Jag är likadan. Kommer det någon med en lös BC eller malle antar jag att ägaren har koll på den. Kommer det nån med en shitbull så antar jag att ägaren inte har koll på vad hen har i kopplet.

Med det sagt så läser jag naturligtvis också av hundens kroppsspråk och hur den och ägaren interagerar med varandra. Ibland stämmer inte mina fördomar och de gångerna gör mig glad!
 
Jag har problem med att hundar stirrar! Avskyr när de gör så där (gärna änger/kryper längst ut i kopplet med låg kroppshållning och råglor med intensiva ögon). Otroligt provocerande beteende.
Möter alla dagar i veckan hellre en lös hund som struttar runt med en boll typ än en som gör så.

Så är det absolut! Hellre lös glad hund som sköter sitt än en kopplad som stirrar otrevligt!
 
Och för oss spelar det mindre roll om hunden bara kommer nästan ända fram. Att låta sin hund stå längst ut i kopplet och glo är inte heller att vissa hänsyn.
Det är fruktansvärt :( jag vänder alltid om när vi möter en sån hund.
Om du nu har en hund dom kan gå lös så ska den inte svara på några provokationer -om du har problem med att andra hundar stirrar så ignorerar ni inte tillräckligt bra. Fast det gäller samma om godiset måste fram.
nu är du väl lite orättvis?
Jag tycker jag generellt haft rätt vardagslydiga hundar men alla har behövt och behöver stöd vid den här typen av möte.

Inget konstigt att behöva ta fram godiset? Eller hålla avstånd?
Tycker jag har koll på mina hundar även om det krävs belöning.
 
Jag är likadan. Kommer det någon med en lös BC eller malle antar jag att ägaren har koll på den. Kommer det nån med en shitbull så antar jag att ägaren inte har koll på vad hen har i kopplet.

Med det sagt så läser jag naturligtvis också av hundens kroppsspråk och hur den och ägaren interagerar med varandra. Ibland stämmer inte mina fördomar och de gångerna gör mig glad!
Jag har aldrig varit med om lös shittbull men alla kopplade jag mött har ju varit oerhört chill i hundmöten.
Tycker mest dom går och nosar eller tittar lite lugnt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 054
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 987
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 668
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
779
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp