Bukefalos 28 år!

Lösa upp urinsten

SkorpSmulan

Trådstartare
Det har visat sig att min 12 åring har urinsten. Veterinären rekommenderade såklart ett foder mot urinsten och sa att det kunde hjälpa till att lösa upp stenarna.
Jag känner mig lite skeptisk men känner såklart att om det kan hjälpa så köper jag det såklart. Jag ville dock höra lite erfarenheter av urinsten och främst det veterinära fodret mot urinsten.
Just nu äter hon Standart.
 
Jag har dålig koll på urinsten när det gäller hund, men till katt så pratas det mycket om att katterna lättare får urinsten om de äter torrfoder och att risken minskar rejält om katterna äter blötmat/färskfoder/barf. Skulle inte förvåna mig det minsta om detsamma gäller hundar. Så ja, om hunden i dagsläget äter torrfoder hade jag utan tvekan bytt till färskfoder.
 
Jag läste också just att färskfoder borde vara bättre pga vätske halten men att det, beroende på vilken sorts njursten det är (det vet vi inte ännu) kunde vara sämre.

Har provat VoH men det tålde hon inte alls tyvärr.
 
Jag har dålig koll på urinsten när det gäller hund, men till katt så pratas det mycket om att katterna lättare får urinsten om de äter torrfoder och att risken minskar rejält om katterna äter blötmat/färskfoder/barf. Skulle inte förvåna mig det minsta om detsamma gäller hundar. Så ja, om hunden i dagsläget äter torrfoder hade jag utan tvekan bytt till färskfoder.
Kan ju också förtydiga att det veterinären rekommenderade också var ett torrfoder. Royal Canin.
 
Kan ju också förtydiga att det veterinären rekommenderade också var ett torrfoder. Royal Canin.

Inte förvånande, de måste rekommendera fodren de säljer på veterinärstationen (säger de veterinärvänner jag har) och skulle inte få rekommendera något annat foder ens om de var helt övertygade om att något annat var bättre.

På vilket sätt fungerade din hund inte på VoH? Mina hundar har inte heller fungerat på VoH, inte alls, det är faktiskt ett av få färskfoder jag absolut inte ger och jag rekommenderar det aldrig till någon eftersom det finns så många sorter som verkar vara bättre. (Avråder inte heller någon från att testa, många hundar mår helt ok på VoH, men ska man testa färskfoder och har annat att välja på så kan det vara klokt att välja annat)
 
Inte förvånande, de måste rekommendera fodren de säljer på veterinärstationen (säger de veterinärvänner jag har) och skulle inte få rekommendera något annat foder ens om de var helt övertygade om att något annat var bättre.

På vilket sätt fungerade din hund inte på VoH? Mina hundar har inte heller fungerat på VoH, inte alls, det är faktiskt ett av få färskfoder jag absolut inte ger och jag rekommenderar det aldrig till någon eftersom det finns så många sorter som verkar vara bättre. (Avråder inte heller någon från att testa, många hundar mår helt ok på VoH, men ska man testa färskfoder och har annat att välja på så kan det vara klokt att välja annat)
Det förstås, jag är alltid skeptisk till det dom rekommenderar och brukar bara säja jaha och gå därifrån, men denna gång tänkte jag att om det där fodret verkligen kan lösa upp stenarna så vore det ju väldigt värt att slippa en operation på gammal hund.

Hon fick diarre och blev så dålig att hon fick spendera en natt på djursjukhuset. Så jag är lite orolig över att byta foder överlag, hon har blivit väldigt känslig överlag sen dess.
 
Det förstås, jag är alltid skeptisk till det dom rekommenderar och brukar bara säja jaha och gå därifrån, men denna gång tänkte jag att om det där fodret verkligen kan lösa upp stenarna så vore det ju väldigt värt att slippa en operation på gammal hund.

Hon fick diarre och blev så dålig att hon fick spendera en natt på djursjukhuset. Så jag är lite orolig över att byta foder överlag, hon har blivit väldigt känslig överlag sen dess.

Det är klokt att vara skeptisk, oavsett vem som rekommenderar något :) Samtidigt är det ju verkligen klokt att försöka åtgärda hälsoproblem med foder, för vad vi och djuren stoppar i oss påverkar ju utan tvekan hälsan!

Vad äter hunden för mat idag? Hur gjorde du när du provade VoH och minns du vilken sort du provade? har du provat något annat foder än nuvarande och vad har det gett för resultat?
 
Det är klokt att vara skeptisk, oavsett vem som rekommenderar något :) Samtidigt är det ju verkligen klokt att försöka åtgärda hälsoproblem med foder, för vad vi och djuren stoppar i oss påverkar ju utan tvekan hälsan!

Vad äter hunden för mat idag? Hur gjorde du när du provade VoH och minns du vilken sort du provade? har du provat något annat foder än nuvarande och vad har det gett för resultat?
Förut, för många år sen åt hon Doggy sen började jag förstå att det nog inte var det bästa man kunde stoppa i henne. Minns inte riktigt vad vi provat däremellan men VoH testade jag då min kompis hund blev så frisk på det och jag fattade att färskfoder är grejen. Men då hon inte tålde det så blev det att vi landade i Standart Vilt och det har hon mått väldigt bra på. Tills nu.
Minns inte vilken sort VoH vi testade. Försöker kolla på deras hemsida men jag känner inte igen det, kan ha varit den med lax i. Jag har dock testat ge henne torkad vom efter det och det tål hon inte heller utan blir väldigt spruttig i magen.
 
Hon har förresten lite dåliga tänder också, har fått dra en hel massa, så hon kan troligtvis inte tugga i sig ben som nackar och knotor och liknande.
 
Är det struvitstenar din hund har?
Dessa är de enda, så vitt jag vet, som kan lösas upp med rätt foder (övriga sorts stenar kan bara förebyggas). De bildas vid basisk pH, varvid man strävar efter att göra urinen sur istället.
 
Är det struvitstenar din hund har?
Dessa är de enda, så vitt jag vet, som kan lösas upp med rätt foder (övriga sorts stenar kan bara förebyggas). De bildas vid basisk pH, varvid man strävar efter att göra urinen sur istället.
Det vet vi inte ännu. Vi var in akut på långfredagen så prover går inte iväg förrän imorgon.
 
Det har visat sig att min 12 åring har urinsten. Veterinären rekommenderade såklart ett foder mot urinsten och sa att det kunde hjälpa till att lösa upp stenarna.
Jag känner mig lite skeptisk men känner såklart att om det kan hjälpa så köper jag det såklart. Jag ville dock höra lite erfarenheter av urinsten och främst det veterinära fodret mot urinsten.
Just nu äter hon Standart.

Om det är struvit och stenen/stenarna inte är för stora går det absolut att lösa upp med foder. Men det måste vara rätt foder och tyvärr går det inte med färskfoder utan det måste vara ett dietfoder i detta läge då det inte bara handlar om att ändra urinens pH utan det är ändring av i princip allting som måste göras.
Men vill man inte ge ett sådant foder så får man operera ut stenarna, samma gäller om stenarna är av annan sort.

De flesta veterinärer får rekommendera precis vilket foder dom vill, oavsett om de säljer det i butiken eller inte.
 
Om det är struvit och stenen/stenarna inte är för stora går det absolut att lösa upp med foder. Men det måste vara rätt foder och tyvärr går det inte med färskfoder utan det måste vara ett dietfoder i detta läge då det inte bara handlar om att ändra urinens pH utan det är ändring av i princip allting som måste göras.
Men vill man inte ge ett sådant foder så får man operera ut stenarna, samma gäller om stenarna är av annan sort.

De flesta veterinärer får rekommendera precis vilket foder dom vill, oavsett om de säljer det i butiken eller inte.

Kan man inte slå sönder stenar med ultraljud på hund? För visst görs det på människor, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Min hund har urinsten, av den sorten som inte går att lösas upp med foder. Hans urin har för lågt pH-värde så han får inte äta någonting som gör det ännu lägre = han äter endast ett veterinärfoder för urinproblem (Hills). Jag är mycket väl medveten om att fodret egentligen är skit men han verkar må bra på det och det finns inget annat jag kan göra. Han har opererats en gång och har två nya stenar nu men de sitter fast i urinblåsans vägg, är mycket små och växer väldigt långsamt så de får sitta där tills han känner av dem. Han tog inte operationen bra alls dessvärre så jag kommer nog ta bort honom den dagen han behöver en ny operation.

Jag häller alltid på vatten på hans mat, så att han får i sig ordentligt med vatten under en dag. Sen så köper jag hem samma foder fast i blötmatsversionen och fyller märgben som jag gröpt ur all märgen från. När det legat någon timme i frysen blir det en bra sysselsättning som är väldigt uppskattad :)

Om det är fodret som gjort att de nya stenarna växer så långsamt är omöjligt att säga, men att inte ge honom fodret är inte ett alternativ.
 
Tack för svar. Stenarna var tydligen väldigt små, så pass små att dom med lite tur kan kissas ut också men hon har iaf uppenbara problem. Hon hade dock mycket blod och bakterier i urinen också.
 
Min gamle hund har haft kristaller i urinen. Om man har otur så kan kristallerna klumpa ihop sig och bli urinstenar. Hans kristaller var sådana som inte går att lösa upp med foder eller annat sätt. Kristallerna hade han i flera år och de syntes endast på ultraljud, syntes inte på röntgen. I höstas fick han problem med njurarna och drack och kissade mängder. För att ha koll på kristallerna så gjorde man ultraljud på blåsan. Det fanns 1 (en) st kristall kvar bara, resten hade han kissat ut. För att styra upp hans problem med njurarna äter han sedan dess speciellt njurfoder. Vetten berättade att det fanns 4 sorter specialfoder och att de hade 2 sorter hemma just den dan. Eftersom de var likvärdiga så valde jag det ena och det äter han fortfarande, måste äta specialfoder livet ut.

Så finns det även kristaller / njurstenar som kan lösas upp med hjälp av vettens specialfoder. De specialfoder vettarna har för olika åkommor brukar göra nytta. I vissa fall kan hundarna gå tillbaks till sitt vanliga foder, i andra fall måste de äta specialfodret livet ut.
 
Nu börjar jag fundera på om jag fattade rätt att provet dom skickade iväg skulle kunna tala om vilken sorts sten det är? I så fall borde vi ju kunna bestämma oss för om vi ska köpa fodret då provsvaren kommer.
Men jag kanske förstod fel. Får ringa imorgon och kolla.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 416
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 648
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp