Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Nej jag tror inte att det är för de lata precis - har sett en välskött lösdrift och skulle INTE vilja byta. Hon har mycket arbete med det, i ur o skur!

MEN sen ser jag, i a f häromkring, ett antal latmaskar som håller ponnyer på sk lösdrift...De har ett par hagar, inte sådär väldans stora, i bästa fall ett skjul som de kanske mockar ut 1-2 ggr/år, hästarna får några tussar hö 2ggr/dag, en 10-liters hink att dricka vatten ur, de rids genomsvettiga lite när andan faller på och sen släpps de ut dyngblöta i hagen igen. En annan har bara hagar, en hink m vatten, ibland ngn tuss ensilage och INGA vindskydd. Kommunen har godkänt en stor gran som vindskydd i den ena hagen och i den andra vet jag inte för det är en åkerlapp utan träd:mad:
Så jag tycker att ska man tillåta folk att hålla hästar på lösdrift så ska tillsynen vara hård för att se att de verkligen vet vad de sysslar med så att inga hästar far illa. Jag tror att många som egentligen inte har råd att ha häst håller dem på dessa sk lösdrifter.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag är kanske lat....
Om jag inte hade mina på lösdrift hade jag aldrig kunnat ha så många hästar.

Kl 07.00
Fodrat kraftfoder + fyller på vatten

Kl 20.00
Fodrat kraftfoder + fyller på vatten

Mockar bajsar ca varannan dag ca 1-2 kärror.
Visiterar

Stor rundbal halm 1 g/månad = permanent halmbädd
Fri tillgång på hösilage i höhäck.

Mockar hagen på våren, vilar hela sommaren.

Mockar ut bädden på sommaren...dryyyygt:eek: (ska hyra en bobcat nästa år:crazy:)

Funkar för mej..
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

kl...

Jag sticker inte under stol med att det är mycket bekvämare för mig att ha hästarna på lösdrift än på stall. Mina hästar gödslar inte i ligghallen och därmed behöver jag inte mocka den. Tömmer den en gång om året med hjälp av traktor. Grovfoder innebär att jag kör ut en rundbale och ställer i foderhäcken, blir det upptrampat runtomkring flyttar jag helt enkelt foderhäcken.

Just grovfoderhantering och mockning är det som jag tycker tar mycket tid när man har dem uppstallade på natten, och nu lägger jag den tiden på hästarna istället. :) Som dessutom mår bättre fysiskt och psykiskt av att gå på lösdrift!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag har mina hästar på lösdrift för att jag tycker de mår bättre. Och för att blir inte lika bunden med tider för utsläpp och intag. Jag mockar förvisso varje dag både ligghall och hage, samt inne eftersom jag fodrar kraftfoder inne. Så här är min dag

08.00(ungefär) Går ut ser över hästarna och ger eventuellt hö, ibland har de kvar från kvällen. Har byggt ett foder bord så de inte trampar omkring och gödslar i höet. Mockar i hage och ligghall om jag inte har bråttom iväg någonstans

Efter lunch och här är det lite beroende på väder vind och annat men oftast runt två tiden får de komma in i boxarna och bli ompysslade,ridna och ryktade. Då byter jag även vatten i hagen och fyller foderbordet med hö, samt mockar lite till om det behövs eller om jag inte hann färdigt på morgonen.

Oftast står de inne två-tre timmar men det kan bli längre vid dåligt väder alltså ihållande regn eller snöfall. Då får de kraftfoder och sedan ut i hagen

Jag upplever mina hästar som betydligt mer harmoniska och piggare sedan jag byggde lösdriften
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Falskt! Har aldrig slitit så mycket som jag gjorde när hästen stog på lösdrift!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Vi har uppvärmda automatiska vattenkoppar/hoar. När vi gör sommarhage låter vi dem ligga i anslutning till vinterhagen så att vi kan utnyttja vattenkoppen även då. Stor arbetsbesparing och hästar som dricker bra! Vi mockar ur ligghallarna några gånger per år, annars fylls ny halm på. Vi har tillgång på traktor vilket gör det otroligt mer arbetseffektivt än de ligghallarna där taket är för lågt för traktorn att kunna arbeta helt fritt.
Vi kör några arbetsdagar då alla i stallet hjälper till förutom det man gör själv.


Sedan har vi tillgång till kallstall med boxar också (och där tillkommer givetvis extra mockning när hästen stått inne och torkat.

Glömde tillägga att stallägaren kör ut hösilage på rundbal i hagen förutom tidig höst och sen vår då hästarna får hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Vi har sju hästar på lösdrift, tre kallblod, två stora varmblod samt två d-ponnyer. De går i samma flock, 7 hektar blandad terräng samt stor bra ligghall med gjutet golv.

Vi har vattenkopp med uppvärmning, så vi ska slippa bära vatten.
Fodrar i ligghallen om vi av nån anledning vill att hästarna ska hålla sig inne(blött o blåsigt eller extremkallt). Annars fodras de i häckar på tre olika ställen i hagen.

Ligghallen ströas med massa halm och mockas ur varje dag, både blött och skit tas ut. Blir ca 3-7 kärror om dan, beroende på om de vart inne mycket eller inte. Självklart måste man mocka lösdriften, inga hovar mår bra av att stå i pissig bädd och man vill i det längsta undvika ammoniak!
Hagen mockas vid behov, ratorna mockas ut helt när kärlen släpper på våren.

Idelalet är fri tillgång på grovfoder, men två av kallblloden sprängs då, så vi fodrar tre gånger om dygnet med hö eller hösilage.

Frukost 30-45 kg hö, beroende på väder. Mycket om det är kallt/blött.
Snabb genomkoll av alla hästarna/kontroll av täcken på de som har.

Lunch 30-45 kg hö.

Kväll: 45-60 kg hö. ca 5 kg morötter blandas i höet. De som ska ha kraftfoder tas ut och får det i box (stöpt i varmvatten så det är kroppstempererat).
Alla hästarna gås igenom noggrant, borstas och täcken tas av för luftning.

Detta är ren skötselrutin. Sen rids/tränas de flesta av dem varje dag.

Visst sparar vi tid på att slippa släppa ut/in morgon kväll. Men framför allt har vi hästar som har frihet att röra sig när de vill!

/Migo
kommer aldrig mer stalla in en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag håller med många här, om att lösdriftshållning, har många luckor i lagen, så att det är lättare att missköta en lösdrifts-häst än en häst på stall. Det syns mindre föromgivningen hur det ser ut i ett undanskymt skjul ute i buschen, än det kanske gör med ett stall mitt på gården, där det dessutom finns klara regler för hur det ser ut!

Fram för bättre krav och regler för hur en sk. lösdrift ska vara utformad!, samt hur lösdriftshästarna skall skötas.
Nu kan det verkligen vara lite hej och hå här och där, med sk. lösdrifter.
Och VINDSKYDD? Vad i helskotta är det för nåt? Finns det någon häst som använder det öht?
Ibland ser man en hästhållning där enda tillgången till skydd och vila är ett skjul med 3 sidor och ett plåttak och helt öppet fram.
Hur i hela friden skulle det kunna tjäna som skydd för insekter, som är den främsta orsaken till att hästar söker skydd?
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Mockar varje dag inne och mockar ur hagen när det är plussgrader. Vattnet har vi efter många år med frusna hinkar köpt en thermobar. Det är tredje vintern vi har den och det är så härligt:). Skall köpa en mockings maskin till sammans med grannstallet. Den suger upp hästbajsarna i hagen. Men får köra den med traktor eller liknade. Man får nästan ha mer koll på hästarna då man inte leder som till o från hagen var dag. Mne lösdriften gillr dom.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

*kl*

Lösdrift är mycket tyngre än box men oj vad min häst mår bra av det.

Jag mockar ligghallen 1 gång om dagen och tra bajset då. Sedan strör vi på med ny fräsch halm över. Mockar av ordentligt vid matplatsen och tar runt om ligghallen också. Sedan får jag dra detta på skottkärra ca 500 meter för att tömma den.

Jag slipper sköta det där med grovfoder för det kör stallägaren ut en ny när den gamla balen tagit slut.

Men till våren ska ligghallen tömmas och det lär inte bli skoj. Iofs så ställer vi dit traktirn så det är bara att fylla skopan men sedan ska hela hagen mockas också. :crazy:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag har min new forest valack på lösdrift. Förut hade jag honom i stall, men det blev alldeles för stressigt för honom. Sen har han lite problem med luftvägarna (lite hosta) som gör att han helst inte ska stå inomhus för mycket.
Och sen är det ju så mörkt och jag är för trött (och lat..) för att rida jämt på vintern och då är det ju också bra med lösdrift eftersom hästarna rör sig s mycket. Min ponny knatar väl på några kilometer varje dag i den där hagen :P Tack vare det är hans kondis inte så mycket sämre trots att han har vilat (endast blivit riden några ggr per vecka) i ca 1 år :)

Hans vindskydd mockar jag kanske 3-4 ggr om året, då jag stormockar, dvs tar bort allt lortigt och lägger dit nytt. Det funkar eftersom han inte lämnar så mycket i huset :)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Sant! :banana:'

Mitt dygn har för få timmar för allt roligt jag vill hitta på och därför så gav jag och sambon (med samma inställning) oss katten på att skapa ett effektivt system för vår hästhållning när vi skaffade en egen liten gård i början av sommaren!

Nu har det gått några månader och vi stortrivs! Istället för att bära vatten och foder och köra gödselkärror långa sträckor så har vi nu nära till allt. Man tänker kanske inte på det, men i ett större stall med långt mellan utposterna så lägger man en stor del av tiden bara på att ränna fram och tillbaka!

Vi fyller på thermobaren varannandag med slang, vilket sköter sig självt medan man mockar (istället som förrut då vi stod och vaktade hinkar). Mockningen sedan går i ett nafs då vi har permanentbädd* och bara tar högarna. Då hästarna (2 st) är ute mesta tiden så blir det ofta bara en fyra-fem högar och då behöver vi inte köra till gödselhögen med kärran varje dag (jämfört med förrut då vi på halmbäddar fick köra ut 2 kärror per häst och dag). Vi har kostat på oss bra redskap och kärror, allt för att underlätta det dagliga jobbet. (*Jo, jo, jag är förstås medveten om att det kommer bli jobbigt att mocka ut bädden sedan!)

På uppstallningsplatsen har vi de grejer framme som man behöver till ett ridpass - ryktsaker, benskydd, sadel, träns och reflexer. Rykthinken på en pall så att man inte behöver böja sig ned. Huvudlagret med prylar har vi på ett annat ställe.

Någon stallgång att smutsa ned med foderspill och annat finns inte = vi undkommer sopningen! Då och då sveper vi över uppstallningsplatsen, men det går i ett nafs, den blir ju inte särskilt skitig.

Fodrar gör vi i hagen (om det inte blåser full storm eller ösregnar, då fodrar vi i gruppboxen). Då hagen ligger 10 meter från ytterdörren och vi brukar ställa färdiga IKEAkassar framme vid bra väder så tar det inte många sekundrar att tippa dem över staketet (höhäck ska byggas, mest för blåstens skull).

Och ut- och insläpp slipper man förstås. Dessutom slipper man ha dåligt samvete för om det är ruskväder och man vet att hästarna är ute.. eller för att de står inne och hänger vid något annat tillfälle.

Tiden man sparar kan man istället ägna sig åt att pyssla med djuren och att rida! Och det blir ändå lite tid över till andra aktiviteter.
Förr om åren (men då var resa från jobb-stall-hem inräknat) var jag sällan hemma före kl 21.

Så - JA lösdrift är för lata, och smarta hästägare.
(Och för glada hästar som själva får bestämma när de vill vara inne eller ute!)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

min ligghall är 55kvm och där går en stor och en shettis. Jag har spån som strö och jag mockar varje dag men jag tar bara ut bajsen så det blri permanentbädd. Det är väldigt lätt att mocka frusen skit i spån, går på några minuter. Däremot mockar jag inte hagen varje dag. Dels har jag en rätt så stor hage som är otroligt kuperad så jag skulle helt enkelt inte orka dra skottkärran i snön upp och nerför alla backar. Däremot mockar jag ca var 1r dag när inte snön ligger och då kör jag med fyrhjuling och släpvagn, det tar några timmar men är helt klart värt det. Om jag inte bodde där det var så mycket snö och om hagen inte var så kuperad hade jag dock hellre mockat varje dag.
Vattnet får hästarna i thermobar och det fungerar kanon. Har pumphuset bara ett par meter från thermobaren så det är mycket lätt.
Jag har dessutom byggt ligghallen i ena änden av hagen, sedan kommer thermobaren och till slut kommer foderbordet. Hästarna måste klättra i branta backar hur de än väljer att gå så de blri rejält motionerade. Jag tillhör dem som inte alls gillar att ha häst på box, blodcirkulationen att stå still hela tiden och självklart inte för psyket heller försämras med ben och hov problem som följd men det är bara vad jag tror. Det är väldigt trist att vissa inte sköter sina lösdrifter men å andra sidan finns det misskötsel med de hästar som står på stall också. Själv ska jag bygga stall till våren men det är mer för min egen bekvämlighet att kunna ha dem i box när hovis kommer, när de är svettiga och ska torka osv men givetvis ska de fortsätta att gå ute dygnet runt.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

En nackdel med lösdriften är just dessa jobb! Som att skotta ut skiten från ligghallen,o även frusna bajshögar i hagen:crazy:
Har tre hästar i lösdriften. Jag brukar skotta i ligghallen först, sen lägger jag hösilage i foderhäckarna (även om det finns hösilaget kvar på morgonen) - har två st så att de rör på sig fram o tillbaka o inte bara stå - sen kokar jag lite vatten till lusernpelletsen som får stå ute en stund medan jag fixar hagen.
Ja,det är inte mycket lätt arbete ska jag säga......

Det är inget för "bekväma"människor, det är mycket jobb. Jag skulle nog dö på kuppen om jag haft många hästar...Tror jag! :eek:
Nej, man ska inte klaga. Ibland saknar jag verkligen stallboxar. Men min äldre märr trivs bättre med att bo ute, o hon har sina problem vilket gör att hon behöver vara ute dygnet runt året om.
Då var det inte svårt att besluta om saken, heller!

I ligghallen strör jag med halmen, som de får ligga ner om de vill o även äta lite av det vilket både shettisen o unghästen gör.
De går i en skogshage.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Har egen lösdrift eftersom jag är så laaat, behöver ju inte ens åka till ett stall, eller nån lösdrift heller. Så lat är jag att jag själv:
fodrar 3 - 4 ggr per dag
fyller på vatten, nu på vintern 2 ggr per dag
mockar hagen o ligghallen oavsett underlag

för det är helt klart mycket skönare att köra skottkärran i tex lera när det har regnat i flera veckor än att behöva mocka en box o sen köra kärran på betonggolv.

en annan fördel är att hästarna inte smutsar ner sig lika mycket när de går ute dygnet runt, så man behöver knappt rykta heller.

Dvs toppen för alla latmaskar, rekommenderar det varmt trots att hästar egentligen vill stå i box!!!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Nu ska jag väl röra i grytan antar jag. Jag räknar med att jag kommer att få endel skit för detta men vi låter våra hästar gå ute, sommar som vinter, utan ligghall. De säger helt enkelt till när de vill komma in. Då ställer de sig vid grinden, som vi ser ifrån huset. Tittar man bara ut på kvällen ser man om hästarna vill komma in eller inte. Vi har helt enkelt inte råd och tid med att bygga en ligghall just för tillfället. Det kommer så småningom. För våra hästar fungerar det alldeles ypperligt. De mår bra på alla sätt och vis och blir heltokiga när de står inne. Sparkar och slår och lever så vi hör det in i huset plus att den ena hästen får hosta.

Ja, det är mycket av lathet vi gör på det här sättet men det viktigaste för oss är att hästarna mår bra. Det som tar skada på dem är när det regnar och blåser. Jag kan säga att de står hellre inne på sommaren än på vintern eftersom att värmen är hemsk. Våra ardennerhästar springer ständigt när det är varmt för att de vill slippa insekter.

Enligt min åsikt är det lite upp till hästen och ägaren själv. Man ska ju alltid måna om sina djur och så får man rätta sig lite efter dem. Det här är en lösning som fungerar för oss just nu. Vem vet? Kanske ändras det i morgon så vi måste sätta upp en ligghall eller ta in dem varje natt oavsett.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag har aldrig haft någon häst på lösdrift men jag skulle aldrig få för mig att tro att det var för lata människor :)

Precis som du beskriver så kan det säkert medföra en hel del svårigheter när det är kallt t ex.

Däremot har jag tyvärr sett en del s k "lösdrifter" där man inte varit speciellt noga med skötseln. Slarvpottor till ägare som antagligen är lata och tror det är OK att slänga ut hästarna i ett ruckel och sen låta dem sköta sig själv där utan någon större tillsyn.

Men det är nog undantag. (Hoppas jag :crazy:)

Om jag hade haft eget stall hade jag velat att pålle kunde gå in och ut ur stallet sjäv när han behagade. Inte för att vara lat utan för att inte inskränka så mycket på hans liv. :)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Oj, det stämmer inte tycker jag.
Vi mockar husen varje dag, vatten ska ses över och bytas/fyllas på.
Hästarna fodras 4 ggr per dag och det ska delas ut över ett ganska stort område i den enorma hagen, så att hästarna får röra på sig medans de äter.

Tycker det är lika mycket jobb med lösdriften som boxarna i stallet.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007

10 § Utegångshästar ska ha tillgång till ligghall som ger dem skydd mot nederbörd och vind samt en torr och ren liggplats.

Vidare om utformning:
Allmänna råd till 5 kap 10 §

Om en ligghall inte har en helt öppen sida bör den ha flera öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från att gå in eller ut ur ligghallen.

Så en ligghall kan ju faktiskt vara tre väggar och tak.....

Det finns alltså bestämmelser för hur en ligghall ska vara konstruerad.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Och VINDSKYDD? Vad i helskotta är det för nåt? Finns det någon häst som använder det öht?
Ibland ser man en hästhållning där enda tillgången till skydd och vila är ett skjul med 3 sidor och ett plåttak och helt öppet fram.
Hur i hela friden skulle det kunna tjäna som skydd för insekter, som är den främsta orsaken till att hästar söker skydd?

Men det är ju bara krav på ligghall under vinterhalvåret och hur många som har hästanra på box har tillgång till utegångsstall som skydd för insekter på sommaren. jag tror faktiskt att hästar i lösdrift ofta har bättre skydd mot insekter eftersom där ju finns just en ligghall.

Dessutom står det att i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd att en ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera stora öppningar.
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 521
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp