Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Fast jag undrar...mest naturligt? Hur naturligt är det egentligen för hästar att gå på en mkt begränsad yta, i en del fall utan vettigt vindskydd? Om vi pratar naturligt så är väl hästar flockdjur som kräver stora arealer att vandra över samt om inte annat möjligheten att söka sig till naturliga vindskydd som buskage, skog vid stark vind och kyla.

Tror inte att de flesta s k lösdrifter är särkilt naturliga för hästarna egentligen. Mkt utevistelse är bra men att aldrig kunna ta sig i lä eller ta sig till torrare marker - är det inte bättre då att kunna komma in några timmar för vila och för att torka om både päls o fötter?
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

På alla stall jag stått har innevistelsen inneburit mer än "några timmar". Vi pratar snarare om större delen av dygnet, vilket definitivt inte är naturligt för en häst...
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Fast jag undrar...mest naturligt? Hur naturligt är det egentligen för hästar att gå på en mkt begränsad yta, i en del fall utan vettigt vindskydd?

Hmmmm... box c:a 9kvm, hage 50 000 kvm 50000/9 = 5556 ggr bättre ;) Skulle nog våga påstå att det är mer naturligt att gå på lösdrift än installad :cool:

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Tror inte att de flesta s k lösdrifter är särkilt naturliga för hästarna egentligen. Mkt utevistelse är bra men att aldrig kunna ta sig i lä eller ta sig till torrare marker - ...
Varför förutse att lösdrifter ser ut på så sätt?


Mest naturligt? Ja, just det!!
En tillvaro inom stängsel kan aldrig bli helt och hållet naturlig. Det är nog alla överens om. Men mest naturlig. Varför inte?
Är inte ett frimärke lite mer naturligt än en box?
Är inte en hage på 1 ha mer naturligt än ett frimärke?
Är inte vistelse i hage 6 timmar/dygn mer naturligt än 1 tim i en walker?
Är inte vistelse i hage 12 timmar/dygn mer naturligt än 6 timmar?

Är då inte lösdrift i stor hage mer naturligt än dom här uppräknade och så vanligt förekommande alternativen?

LIA
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

:bow: Jag skriver under på det.

Allmän kommentar: Fast nu var det ju inte riktigt naturligheten eller inte jag menade att den här tråden skulle handla om, utan arbetsbördan med lösdrift kontra stall och tips på hur man får till en lättarbetad och hästvänlig lösdrift.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Har lösdrift för att det är det bästa jag kan erbjuda pållarna, lösdriftens självklara fördelar ska jag inte framföra här och nu.
Definitionen "lösdrift" måste man nog definiera innan man kommenterar för och nackdelar. Men jag tror att om man jämför ett lättskött stall med en lättskött lösdrift är jag säker på att lösdriften är lättare att sköta och framför allt gör man allt arbete ute i friska luften ;)
Mina främsta fördelar är att jag är lat, resultatinriktad och självgående vilket gör att jag når mina mål snabbt och effektivt på egen hand :D Vår lösdrift har ett lösdriftstall på drygt 60kvm och 5 ha hage vintertid. Längs med hagen går en bäck/å beroende på årstid, så vattenfrågan är löst. Utfodringen sker 200 m från stallet så utgödslingen är minimal nära, noll vintertid eftersom de inte använder det vintertid. Fri tillgång på grovfoder, grovt och c:a 5 i kvot, som passar de pållar som går på lösdriften. De får en bal i veckan ungefär som jag kör ut med traktorn. Mockning sker endast vid hösilagebalen. Varje dag tas hästarna ur hagen för fodertillskott och daglig visitation.
Kan inte se något fel med ett system som är lättskött och samtidigt bra för pållarna...;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Fast jag undrar...mest naturligt? Hur naturligt är det egentligen för hästar att gå på en mkt begränsad yta, i en del fall utan vettigt vindskydd? Om vi pratar naturligt så är väl hästar flockdjur som kräver stora arealer att vandra över samt om inte annat möjligheten att söka sig till naturliga vindskydd som buskage, skog vid stark vind och kyla.

Tror inte att de flesta s k lösdrifter är särkilt naturliga för hästarna egentligen. Mkt utevistelse är bra men att aldrig kunna ta sig i lä eller ta sig till torrare marker - är det inte bättre då att kunna komma in några timmar för vila och för att torka om både päls o fötter?

Mystisk inställning till lösdrifter må jag säga...
Det finns många varianter.
Själv har jag kombistallet stående i gränslandet mellan skogen och betesmarkerna, så jag kan koppla stallet hur jag vill, till skog eller gröna hagar, vilket som helst, eller altihop på en gång om så önskas.
Just nu har jag stängt av några beteshagar för att få parasitfritt.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Kolla in Stalltråden inlägg nr 248 under hästverksamhet, såkan man se ett snyggt exempel på ett kombistall, som funkar för både häst och människa.

Verkligen jättejättefint! Det är min dröm också, att ha ett sånt kombistall som man kan koppla hagar till lite hur man vill.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag har haft mina hästar på lösdrift i ett 10 tal år och anledningen till det är absolut inte att jag är lat!
Uttalar man sig så, vet man nog inte riktigt vad man pratar om.
Anledningen att mina hästar går på lösdrift är helt enkelt att jag vill ge de ett så naturligt liv som möjligt, i den mån det nu går eftersom man är tvungen att hålla de inom staket.
Hästar är vandringsdjur som är gjorda för att röra på sig.
Min flock å 8 hästar har en vinterhage på ca 2 ha, en rejäl ligghall som är halmad, den mockas en gång i veckan med traktor, då tar vi ut allt och in med ren halm.
Ett ca 10 m långt foderbord med tak, grusat underlag, där de har fri tillgång på hö.Kör dit en storbumt med hö så fort det tar slut.
Med detta vill jag säga att har man valt lösdriftsystemet så har man i nte valt det för att man är lat, utan för att man vill ha hästarna på ett så naturligt sätt som möjligt, lösdriften måste oxå vara praktisk och lättskött för att både hästar och människor ska må bra.
Jag får ofta höra att jag har väluppfostrade hästar med bra "skalle", detta tror jag beror delvis på att jag uppfostrar de och även att de fostrar varann på ett sått som innstallande hästar inte gör.
Pga att jag har en väl fungerande utedrift så har jag också mer tid att umgås, rida mm med mina hästar.
Så anledningen till att mina hästar går på utedrift är att de mår bra, jag mår bra och jag kan tillbringa massor med tid tillsammans med dem!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag har lösdrift med 3 hästar.Ett utrymme på ca 30 kvm fullt med halm,som mockas/ströas dagligen.Fri tillgång på hö utomhus i en "höbur",som fylls på en gång per dag.Vatten i en thermobar som håller vattnet "varmt".Fylls på en gång om dagen.Favoritplatserna utomhus mockas dagligen.Speciellt matplatsen.Lättarbetat och bra och hästarna trivs.Kan alltså lägga mer krut på skötsel och ridning.Men jag kan inte påstå att det är för lata människor.Men är man lat,så ska man kanske inte ha häst...;)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Verkligen jättejättefint! Det är min dröm också, att ha ett sånt kombistall som man kan koppla hagar till lite hur man vill.

Enda jag skulle vilja kommentera om just den varianten,är att man kan förenkla för sig själv, genom att ha skjutdörrar istället för vanliga dörrar, som är såpass breda, att man kommer in med Bobcat eller helst vanlig traktor, att köra ut permanentbäddarna med.
Det gäller att minska på arbetsbördan.

Även tak utanför dörrarna är önskvärt, så snödrivor av nedfallande snö från taket, inte hindrar stängning av dörrarna. Även för den skull är det bättre med skjutdörrar, som inte är lika beroende av att snö ligger ivägen.

Det gäller bara att se till, att det utskjutande "verandataket" är så högt, att trakorn går under.

På så sätt, kan man också med traktor lyfta in alla spånbalar, när man fyller på och byter ut permanentbäddarna. (om man nu har det)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Ja, det har jag också tänkt på, att man bör kunna mocka ut permanentbädd med traktor. Det med yttertaket är också en bra idé, det tror jag att jag skulle kommit på själv också.

Foderbord vore ju inte så dumt heller, eller kanske ännu hellre en grej som min kompis såg: En slags maskin man satte på traktorn, som spred ut höet över hela hagen medan man åkte. Det innebär att hästarna kunde vandra och "beta" året om. Gäller förstås att traktorn tar sig fram övecrallt och att marken håller för påfrestningen.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Vi har provat att sprida ut höet, hos oss blev det mycket spill.
Dels trampade hästarna runt i det/ner det i backen, dels bajade de i det....:(
Foderbordet som vi byggt är det klart bästa!
Halmen i ligghallen är det oxå rätt mycket grönt i där de kan gå och pilla.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Har du någon bild på ditt foderbord? Och hur står det placerat i förhållande till ligghallen? Kanske kan ta lite bilder på vår lösdrift/konvalescentplats imorgon, så ni får se hur vi gjort.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

En sak som vi gjort i ligghallen är att klä in väggarna med vira (tjock, styv nylonväv). Man kan köpa det billit begagnat från pappersbruk, de använder det i pappersmassetillverkningen. Viran hindrar hästarna att tugga på trät, ger vindskydd från eventuella glipor, samt gör ligghallen ljus och trevlig.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Är tyvärr så obegåvad att jag inte kan lägga in bilder.....
Men ligghall, foderbord, vatten finns på olika ställen i hagen, hästarna är tvugna att röra sig mellan.
Foderbordet är byggt rakt ut från staketet, alltså med öppningen där vi lägger in bunten med traktorn i linje med staketet. Ca 10 m långt, rakt ut i hagen, det finns plats för ca 5 hästar på varje sida.
Bunten rullar vi ut på "golvet" , så får de äta tills det tar slut.
Svårt att förklara....
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag förstår inte att många hästmänniskor tycker det är bra med tungjobbade anläggningar. Man är inte lat om man har en anläggning som kräver lite jobb, man är effektiv.

Precis min inställning! :bow: Och effektivt är bra - men naturligtvis aldrig på bekostnad av hästarnas väl och ve!

Den främsta anledningen till att jag haft mina hästar på lösdrift är att jag har den uppfattningen att det är bäst för dem. I år har jag dock ett sto med föl vid sidan som jag vill sära på om nätterna, därav tar jag in dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Min lösdrift har ligghall med torr bädd, den har skogspartier o öppna ytor i omgångar, har två foderstationer o fick ta till en tredje när det regnade som värst. vatten o foderhäck är inte bredvid varandra.
Däremot är en av foderhäckarna inte jättelångt bort från träck-komposten - lite effektivitet är som sagt bra:p
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag säger som Rolle, det är knappast bättre med 9kvm än exvis 9000 kvm. Vilar gör mina hästar allra bäst i flocken, med möjlighet att ha uppsikt över sina flockmedlemmar och möjligheten att fly. Det gör mina hästar trygga efter egen erfarenhet.

Sedan kan man säkert vänja de flesta hästar även till onaturligare sedvanor.

Men visst, ligghall med torrt utrymme är bra, då hästarna kan få välja själva. 95% av tiden, framförallt när man som människa tycker att vädret är dåligt, står de ute tätt i flocken.

Efter att ha sett många stallmiljöer OCH många lösdriftslösningar är jag helt övertygad om var hästarna trivs bäst, mår bäst och bäst utövar sina naturliga beteenden. Det är svårt att bygga riktigt bra stallar, de finns men är få som verkligen funkar.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Är tyvärr så obegåvad att jag inte kan lägga in bilder.....
Men ligghall, foderbord, vatten finns på olika ställen i hagen, hästarna är tvugna att röra sig mellan.
Foderbordet är byggt rakt ut från staketet, alltså med öppningen där vi lägger in bunten med traktorn i linje med staketet. Ca 10 m långt, rakt ut i hagen, det finns plats för ca 5 hästar på varje sida.
Bunten rullar vi ut på "golvet" , så får de äta tills det tar slut.
Svårt att förklara....

Foderbord har varit bra nu i höstleran.
Jag har 4 st höhäckar, som står på olika ställen i hagen, långt från stallet, för att det inte ska bli upptrampat. Det har funkat bra.
Men hästarna kommer som ett skott ändå när man kommer, för kraftfoder är populärt :) Så man behöver inte köra omkring och samla ihop dom.
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 513
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp