Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

En väl omhändertagen lösdrigt är absolut inte till för lata människor. Det har du helt fått om bakfoten! ;) Jag har två ponnyer som går på lösdrift året om. Ligghallen är på 30 kvm och den mockas dagligen. Vi fyller inte på med strö varje dag, men 2-3 ggr/v i alla fall. De får sedan fri tillgång på hö och fodras med kraftfoder morgon + kväll. Vatten fylls på efter behov, men det blir 1-2 ggr/dag.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Tyvärr ser man alldeles för ofta illa skötta och dåligt planerade lösdrifter. Att mocka ligghall och hage görs en gång per år. Ligghall/vindskydd är på samma plats som grovfoder och vatten = extremt söndertrampat och skitigt och hästar som inte rör sig speciellt mycket utan bara står på samma plats i gödselleran mest hela dagarna. Dålig mark, för små ytor att röra sig på = dåligt med motion och snabbt upptrampad mark.
Dålig tillsyn och skötsel av hästarna, dvs inte mycket till visitering, rykt, hovvård och motion.
Verkar som om den vanligaste uppfattningen är att lösdrift är liktydigt med avstjälpningsplats för hästar. :crazy:

9 av 10 av de lösdrifter (eller snarare avstjälpningsplatser då) jag har besökt är verkligen urusla!
Sedan har jag sett några lysande undantag där man verkligen har planerat lösdriften ordentligt från grunden och sköter den exemplariskt, men de är som sagt alldeles för sällsynta.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

För lata??? jag tycker de e precis lika mkt jobb. vi mockr våran lösdrigt presic lika offta som man mockar boxen dock så tar vi bara bort bajset men efter att 3 hästar går där så blir de en hel del sånt. sen ska de ju läggat ut hö å gesvatten å mat så de enda som jag känar på som har mina på lösdrift är att jag slipepr köra iväg å ta ut och in dom. Självklart tas hästarna in varje dag å kollas till borstas å rids.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

ett skjul med 3 sidor och ett plåttak och helt öppet fram.
Hur i hela friden skulle det kunna tjäna som skydd för insekter, som är den främsta orsaken till att hästar söker skydd?

Det gör det faktiskt. Vår ligghall har 3 sidor och 2 stora portar på ena långsidan. Där står de MÅÅÅNGA timmar sommartid, och det är inte en broms där. Tror att det beror på att bromsarna inte vill flyga in under tak. Flugor är där just inte heller, bara man håller ströbädden ren, d.v.s. mockar dagligen. Nu brukar inte mina hästar just skita inne sommartid dock.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag tycker att det fungerar jättebra att inte mocka ut, framförallt det blöta. Jag strör bara på med ren halm över det smutsiga, och inte luktar det ammoniak. Då har vi visserligen en ganska stor ligghall. Det lär bli enormt jobbigt att mocka ur sen, men nu tycker jag det funkar super med permanentbädd. Hästarna rör inte runt i ligghallen som de gör i en box.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag har också haft halm förut, men i år var det så svårt att få tag på halm här i Dalarna, så hon som förestår anläggningen (Lisis här på Buke) provade växelströbädd med spån. Det funkar hyggligt, men ger ju lite mer jobb än en permanentbädd med halm.

Personligen tycker jag inte att urmockningen är speciellt betungande. Det är tungt och lite äckligt, men går ganska fort bara man har rätt grejer - traktorskopa/-vagn, bra grepar och bärs! :D
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

...
Jag sticker inte under stol med att det är mycket bekvämare för mig att ha hästarna på lösdrift än på stall. Mina hästar gödslar inte i ligghallen och därmed behöver jag inte mocka den
...

Visst borde det vara möjligt att lära hästarna att bara lyfta på svansen utanför ligghallen? Blev så trött häromdagen när jag stod och mockade i ligghallen och ena hästen kommer in, släpper en hög och går ut igen!!!

Nu sitter i och för sig saltstenen där inne, eftersom det är enda stället den inte blir regnad på, men ändå.

Hundvalpar tränar man väl genom att helt sonika lyfta ut dem när de börjar böja på ryggen, men det lär ju inte vara lika lätt med vuxna hästar?!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007

10 § Utegångshästar ska ha tillgång till ligghall som ger dem skydd mot nederbörd och vind samt en torr och ren liggplats.

Vidare om utformning:
Allmänna råd till 5 kap 10 §

Om en ligghall inte har en helt öppen sida [...]
Innebär detta att 10 § är en LAG som är straffbar att inte efterleva? Almänna råd förstår jag att man inte slaviskt måste följa, men vad gäller för huvudparagraferna?

Blir så ledsen när jag läser det och tänker på min kuses situation. Går i en lerhage där "ligghallen" är ett ruckel med läckande tak som defenitivt inte är torr om det regnar mycket. Stallägaren gör ingenting... själv har jag inte kunskap att bygga.

Jo det är mycket jobb med dåligt planerade lösdrifter!
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Dålig djurhållning som inte på uppmaning blir bättre leder till djurförbud till slut, det är väl ett straff? Vet inte om det kan ge böter, men vill dra mig till minnes att det finns vitesföreläggningar om påtalade brister ej åtgärdats inom utsatt tid. Det förutsätter dock att myndigheterna känner till missförhållandena. Din kommun kan koppla dig till djurskyddsinspektören som kan berätta mer.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Innebär detta att 10 § är en LAG som är straffbar att inte efterleva? Almänna råd förstår jag att man inte slaviskt måste följa, men vad gäller för huvudparagraferna?

Blir så ledsen när jag läser det och tänker på min kuses situation. Går i en lerhage där "ligghallen" är ett ruckel med läckande tak som defenitivt inte är torr om det regnar mycket. Stallägaren gör ingenting... själv har jag inte kunskap att bygga.

Jo det är mycket jobb med dåligt planerade lösdrifter!

Ja kraven på ligghall måste efterlevas.

Men din hästs välbefinnande är ju framförallt ditt ansvar! Så varför accepterar du en dålig anläggning?
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det var inte hennes, det var kusinens häst.

Nej men nu ser jag att det står kuse o inte kusse :O)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Lösdrift är ju det mest naturliga för hästar. Så om jag skulle skaffa lösdrift så skulle inte jag göra det pga lathet utan för att det är det "bästa" för hästarna.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Men det är ju bara krav på ligghall under vinterhalvåret och hur många som har hästanra på box har tillgång till utegångsstall som skydd för insekter på sommaren. jag tror faktiskt att hästar i lösdrift ofta har bättre skydd mot insekter eftersom där ju finns just en ligghall.

Dessutom står det att i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd att en ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera stora öppningar.

Det är det jag menar.
Det måste vara nåt fel på reglerna.
Varför bryr man sig inte om att hästens störta problem utomhus är insekterna på vår-sommar-höst?

Hoppas fler kommer på fördelen med kombistall, där stallet funkar både som vanligt stall och ligghall, pga en enda sak, en extra dörr på varje box utåt hagen.

Såg ett snyggt exempel på ett nybyggd sådant i tråden: Hur ser era stall ut.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Kolla in Stalltråden inlägg nr 248 under hästverksamhet, såkan man se ett snyggt exempel på ett kombistall, som funkar för både häst och människa.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Vi har lösdrift för att hästarna är friska och trivs - och som en bieffekt vart det så mycket mer lättjobbat för oss människor ;) !
Vet inte varför det ska vara så fult atttycka att något är bekvämt?
Om det är bra för hästen och lättjobbat för mig - då är det väl jättebra!

Eller... man kanske ska samla martyrpoäng..? fast då kan jag ju plocka bort isen ur vattentunnan med bara händerna..så är ju den delen avklarad också ;)

Vi mockar ligghall när det behövs, är det skitväder är de där mer så då blir det varje dag - men det rör sig om max 1 kärra med frusna bajshögar. Är vädret bra är det inget att mocka där inne. Hagen är såpass stor(å hästarna så få) så den behöver inte mockas, ev i vår när hästarna byter hage så tar vi väl en "drive" om det ser ut att behövas.
Vi håller inte på med tunga hösilagebalar etc utan små höbalar som vi fodrar med i hagen, häck ska införskaffas alt byggas vid tillfälle. Vatten i badkar än så länge så där får vi hacka och skopa ur is.. Thermobar eller alt hemmabygge på g.
Så... jag valde lösdrift för hästens välbefinnande, men nog :devil: blev jag snabbt bortskämd då det är så lättjobbat. Inga in/utsläpp och täcken som ska på och av osv... hästarna har mat hela tiden och jag kan rida när jag vill utan att komma "mitt i fodringen" :D !
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag brukar kalla mig själv lat, kan jag välja mellan en enkel eller jobbig lösning så tar jag den enkla om utgången blir det samma.

Mina går på lösdrift. Den mockas vid behov, vilket ibland blir två gånger om dan och ibland 1 gång i veckan eller 1 gång i månaden. Beror helt på hur mycket hästarna använder den och vad de använder den till.
Att släpa vatten i dunk, slå hål på isen, forsla bort isen ser jag inte som latmansgöra, det är ett måste för min del att hästarna alltid ska ha fri tillgång på vatten. Kan göra undantag när det är 20 minusgrader, men då står de utan vatten kanske 3-4 timmar som max. Men det bekymret hade jag haft även om de stått på stall.

I vissa fall är det bekvämt med lösdrift, jag behöver inte stiga upp tidigt varje morgon, jag vet att hästarna har det bra ute i hagen, det är en bra flock som trivs ihop, de har alltid mat och vatten, så jag kan lugnt somna om en halvtimme.
Jag tycker inte det är lathet att ha hästarna på lösdrift, jag tycker det är smart och mycket bra för hästarnas del.

/M
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

alltså hehe, hos oss mockas det inte, det strös varje dag och hästarna har två ligghallar så... min häst lyckas aldrig få några kissfläckar och deras hovar ser jättefina ut så det fungerar bra. Vattenlösningen, ja... min faster har lyvkats ordna så vattnet inte fryser å sen drar hon ut vattenslang varje dag som hon sedan tömmer på allt vatten och lägger in den igen så den går att använda nästa dag.

Det som är skönt med lösdrift är att man hinner så mycket mer och alltså jag märker verkligen på hästarna hur bra dom trivs med det. När det väl är dags att ta in dom för rykt och så vidare så vill dom verkligen in och gosa.

Det finns så mycket tid och energi till allt annat och man märker på hästen att även den mår bra, När man är tillsammans har man kul ihop och alltså ja, min häst kunde inte haft det bättre* han är min teddybjörn.

Jag tycker han är en mycket goare och lyckligare häst nu än när han stod uppstallad, där det näst in till var kliniskt rent :D
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det viktigaste argumentet, vilket jag skrivit i en annan tråd:
Våra hästar går ute 24/365 för att det är det bästa, fr a mentalt, och mest naturliga för dom.

På köpet får vi människor det enklare och mindre jobbigt, vilket väl enbart kan ses som positivt?

Mockar hagen? 7-8 ha! Skulle inte tro det. Var vi mockar är i "ligghallen" (citat för att ligga är det enda dom inte gör där) vid behov samt vid grindarna.
Grovfoder läggs ut varje dag, i princip fri tillgång.

LIA
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Nej 7-8 ha skulle inte jag heller mocka, men nu har vi inte så stora hagar. Vi försöker hålla fritt i övre delen, där ligghallen är och runt höhäckarna. Resten får gås över med betesputs. Min konvalescens står ju dessutom på bara 30-40 kvm och där måste mockas varje dag hur som helst.
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 521
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp