Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Instämmer!
Lunchgrinden öppnas vid två så när jag kommer hem vill de gärna ha mellis :)
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Varför verkar så mycket hästfolk se det som något positivt med onödigt mycket arbete ?

En 300-kilosbal är egentligen väldigt lätt att hantera - man tar den bara i den traktormonterade balgripen och bär iväg den :D.

Och hur kan man överhuvudtaget komma på tanken att bygga nya byggnationer som inte går att köra in i med normalstor traktor ?

Varför står man och spettar loss frusen skit för att köra iväg med skottkärra när det finns djupströbäddar och gödselgrep till traktorlastaren ?

Jag kommer att till sommaren bygga en ligghall åt hästarna som kommer att ha djupströbädd, eluppvärmda vattenkoppar och där jag kan köra in hela traktorn i ligghallen - jag tycker inte att jag är lat utan snarare smart som får tid och ork över till att göra annat...
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Samma sak har jag också alltid undrat.
Varför ses det självklart att all annan djurhållning är mekaniserad men inte hästhållning?
Det är hemskt att se alla småtjejer som för struntsummor sliter halvt ihjäl sig i alla väder med taniga fysik och stora överfyllda skitskottkärror.
Vansinne. De förstör sig, på samma sätt folk gjorde förr i sina ryggar.
Varför skriver inte författarna om det här i sina handböcker till folk som skall till att bygga stall?
Tex, kan man, om man fortfarande vill ha samma utseende i ett vanligt stall med boxar, göra mellanväggarna vikbara åt sidan.
Man viker ut all mellan väggar mot ytterväggen, har stor garageöppning på kortsidan stallet, rallar in med traktor genom alla boxar, och skottar ut alla skit, eller permanentbäddar på "gatan" som bildats.
Enkelt.
Varför finns det inte stallritningar på sånt åt folk som ska bygga?
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag menar att många gärna "gömmer" sig bakom begreppet lösdrift för att ha råd att hålla ett större antal hästar än vad de annars hade haft möjlighet till. Jag säger inte att alla gör så men har sett mer än en som ägnar sig åt detta, i naturlighetens namn.

Alla är vi olika och tycker olika saker, rätt eller fel kan alltid diskuteras. Själv skulle det bära mig emot att t ex efter ett träningspass på vintern släppa ut en svettig häst i smällkalla vintern, i snålblåst o hagel... Många klipper sina lösdriftshästar också men hur klarar de av att hålla värmen med täcken egentligen? Här nere i Skåne är ju marken dessutom ofta rejält blöt större delen av året och många hagar är def inte torra någonstans. Hur blir hovarna? Spelar vilken ras hästarna är någon roll för hur väl de klara av att stå på lösdrift? Man får inte glömma att vi har förädlat många raser en hel del.

Jag vet inte, har sett få riktigt välskötta lösdrifter och de som varit välskötta har krävt mycket arbete i mina ögon.
Jag tillhör antagligen de lata hästägarna som väljer att ha stall...
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Det finns både forskning och litteratur t ex "Att bygga häststall" som tar upp bra lösningar med vikväggar etc.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag menar att många gärna "gömmer" sig bakom begreppet lösdrift för att ha råd att hålla ett större antal hästar än vad de annars hade haft möjlighet till. Jag säger inte att alla gör så men har sett mer än en som ägnar sig åt detta, i naturlighetens namn.

Alla är vi olika och tycker olika saker, rätt eller fel kan alltid diskuteras. Själv skulle det bära mig emot att t ex efter ett träningspass på vintern släppa ut en svettig häst i smällkalla vintern, i snålblåst o hagel... Många klipper sina lösdriftshästar också men hur klarar de av att hålla värmen med täcken egentligen? Här nere i Skåne är ju marken dessutom ofta rejält blöt större delen av året och många hagar är def inte torra någonstans. Hur blir hovarna? Spelar vilken ras hästarna är någon roll för hur väl de klara av att stå på lösdrift? Man får inte glömma att vi har förädlat många raser en hel del.

Jag vet inte, har sett få riktigt välskötta lösdrifter och de som varit välskötta har krävt mycket arbete i mina ögon.
Jag tillhör antagligen de lata hästägarna som väljer att ha stall...

Jag har spårklippta träningshästar på kombistall.
De torkas efter träningspass ca 1,5 timme i fleecetäcke inomhus.
Sedan släpps de lösa inomhus med mat, som håller dem inne ca 1 timme till, i regntätt täcke med ett slags fiberfoder, som inte återfuktar hästarna, såsom fleece tex gör.
Dörrarna står öppna med köldridå, såde går ut och in som de vill.
Permanentbäddar där de ligger och uppehåller sig när de vill.
Thermobar utomhus.
Hö 5 ggr/dag.
Kraft 2 ggr/dag. Samt visitering.
Mina hästar går på skog, och har inga problem med hovarna.
Är det fruktansvärt busväder, står de på stall.
Kallt regn, hård blåst och snöblask har de 175 g fodrade vintertäcken på sig, regntäta.
Och det är mestadels islandshästar.
Många tycker detta är pjoskigt.
Men jag ser till varje individ och behov. De är i åldrarna 1-32 år.
Detta är en slags lösdrift, och det tar inte mindre tid än när jag hade dem på stall.
Däremot slipper jag in och utsläpp, så jag kan sova nån extra timme på morgonen.
Och hästarna är piggare, gladare ,och har inte luftvägsproblem.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag vet inte, har sett få riktigt välskötta lösdrifter och de som varit välskötta har krävt mycket arbete i mina ögon.
Jag tillhör antagligen de lata hästägarna som väljer att ha stall...

När det gäller ämnet och latheten tror jag skillnaden i mängden arbete inte är så stor som en del vill hävda. En välskött lösdrift med välskötta hästar kostar en hel del arbete. Så även ett välskött stall. Men det finns en del lösningar som har potential att bli mycket effektivare för en lösdrift. Framförallt försvinner tidsbundenheten till stor del, en av de största fördelarna!

Det finns liksom inget egenvärde i att lägga ned mycket arbete i ett dåligt genomtänkt stall/lösdrift. Resultatet för både hästar och människor måste vara det viktiga.

Men den viktiga delen för mig är att hästarna helt enkelt får ett bättre liv. Jag är övertygad om att MINA hästar tycker likadant.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Noterade att det blev svar till fel - skulle svara Jeeves

lösdrift blev det den dag vi av olika orsaker blev utan stall mitt i vintern men hade tillgång till lämplig byggnad (inte vacker) som blev en bra och funktionell ligghall. Stall har testats vid andra tillfällen och vi återgår ständigt till ligghall. Harmoniska hästar som klart trivs bättre och får vara mera häst.

Inga problem med hovarna. Egentligen ingen skillnad. Ras oväsentligt - har olika raser. Precis som någon annan noterat så har hästarna en förkärlek för att stå ute då jag tycker att det är urkasst väder och trots att de kan välja torra ytor så väljer de ibland att stå där det är som blötast. Den platsen är inte ens den som är skyddad men de kan välja ligghall-torr yta-"gräs" eller udner omgivande träd.

De använder ligghallen - varierar hur mycket. Den enda gången de varit helt överens och det i förväg var när Gudrun (stormen) var på väg. Då visade de tydligt att det var något på g. De var däremot snabbt ute igen. De stod inne före och unde kulmen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag är lite skeptisk till lösningar där man kör in med traktorn i stallet för att mocka ut. Min far hade ett sånt system i ett kostall för länge sedan men han tröttnade snart och byggde om till ett system med automatisk utgödsling istället.

Det är rätt bökigt att köra traktor inne i stallar och risken fins att man kör sönder något.

Det kanske är en bra lösning ibland men kan bli en återvändsgränd också.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Jag är lite skeptisk till lösningar där man kör in med traktorn i stallet för att mocka ut. Min far hade ett sånt system i ett kostall för länge sedan men han tröttnade snart och byggde om till ett system med automatisk utgödsling istället.

Det är rätt bökigt att köra traktor inne i stallar och risken fins att man kör sönder något.

Det kanske är en bra lösning ibland men kan bli en återvändsgränd också.

Det finns en massa olika lösningar på det där. Man kan tex hyra en firma som suger ut permanentbädden på ett kick.
Eller ha lucka i golvet där man skottar ner skiten i en underjordisk gödselhög, som man sen kör ut med traktorn. (som ett p-garage)
Eller köpa en egen gödelsug, som suger bort allt både inne och ute.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Vad är automatisk utgödsling? Eller ja, hur fungerar det närmare bestämt? Har, när jag stått på stall, många gånger funderat på hur man skulle kunna göra mockningen effektivare, tex genom att ha någon slags transporteringsband under golvet (med lucka eller så) så man slapp köra dessa tunga skottkärror.

En annan sak jag funderat mycket på är om det på något sätt skulle gå att ta vara på värmen som bildas när gödselstacken brinner? Är inte du lite insatt i värmefrågor, Tomas? Går det att återvinna något ur dyngan, utan att det kostar mer än det smakar - både ur energi- och kostnadssynpunkt?
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

En 300-kilosbal är egentligen väldigt lätt att hantera - man tar den bara i den traktormonterade balgripen och bär iväg den :D.
Alla har inte tillgång till traktor, bara för att de har hästarna hemma.

Och hur kan man överhuvudtaget komma på tanken att bygga nya byggnationer som inte går att köra in i med normalstor traktor ?
Omgivningarna kanske inte tillåter det?

Varför står man och spettar loss frusen skit för att köra iväg med skottkärra när det finns djupströbäddar och gödselgrep till traktorlastaren ?
Som sagt, alla kanske inte har traktor? Vi kan ju också fråga oss om det verkar rimligt att lägga pengar på diesel och belasta miljön för något som jag gissar tar ungefär lika lång tid? Så jobbigt är det inte för oss att mocka hagarna, däremot är det såklart lite mer jobb med kroppen än att ha tillgång till traktor.

Jag kommer att till sommaren bygga en ligghall åt hästarna som kommer att ha djupströbädd, eluppvärmda vattenkoppar och där jag kan köra in hela traktorn i ligghallen - jag tycker inte att jag är lat utan snarare smart som får tid och ork över till att göra annat...
Låter skönt, det vore inte helt fel att kunna ha det så. Någon gång i framtiden, kanske.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Din lösdrift verkar vara en av de där riktigt bra, roligt att läsa!:bow:
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

En annan sak jag funderat mycket på är om det på något sätt skulle gå att ta vara på värmen som bildas när gödselstacken brinner? Är inte du lite insatt i värmefrågor, Tomas? Går det att återvinna något ur dyngan, utan att det kostar mer än det smakar - både ur energi- och kostnadssynpunkt?
Jo det finns sådana anläggningar redan.Man kan elda gödsel och man kan göra biogas av gödsel.


De flesta stall är för små så det är inte ekonomiskt rimligt att satsa på. För stora anläggningar med kor eller grisar finns det däremot redan de som tillverkar egen biogas. Jag tror dessutom att ko- och grisgödsel har en sammansättning som är bättre för att göra biogas.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Biogas? Då skulle man ju ha en bil som gick på det! Vore inte helt fel, haha. Har du något hum om hur många hästar det skulle behövas för att driva en biogasbil 2000 mil om året? Eller måsta man byta hobby till kor och grisar då? :D
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Biogas? Då skulle man ju ha en bil som gick på det! Vore inte helt fel, haha. Har du något hum om hur många hästar det skulle behövas för att driva en biogasbil 2000 mil om året? Eller måsta man byta hobby till kor och grisar då? :D
Jag vet inte men de anläggningar jag vet finns på stora gårdar med hundratals eller tusentals djur.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Ja kraven på ligghall måste efterlevas.

Men din hästs välbefinnande är ju framförallt ditt ansvar! Så varför accepterar du en dålig anläggning?

Ja, klart det är mitt ansvar.

Jag har precis börjat rota i vad jag kan göra åt det, därav efterforskningarna här på buke.

Det dåliga skicket uppdagades först när det regnade så mycket för några veckor sedan. Vi är två som har pållar där som har pratat med stallägaren och i princip fått svar att vi får klara oss själva. Som jag skrev förut har jag ingen snickar/byggarkunskap själv och att hyra in nån för att bygga eller laga åt stallägaren känns väldigt bakvänt för mig! Som tur är håller det minusgrader nu, så behovet är inte akut, men jag ska givetvis ordna det på ett eller annat sätt. I värsta fall kommer det innebära att vi helt enkelt får flytta på honom/byta stall.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Dålig djurhållning som inte på uppmaning blir bättre leder till djurförbud till slut, det är väl ett straff? Vet inte om det kan ge böter, men vill dra mig till minnes att det finns vitesföreläggningar om påtalade brister ej åtgärdats inom utsatt tid. Det förutsätter dock att myndigheterna känner till missförhållandena. Din kommun kan koppla dig till djurskyddsinspektören som kan berätta mer.

Tack! Toppen att veta vilka man kan kontakta :)
/snout som är nybörjare på att ha foderhäst
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

Tack! Toppen att veta vilka man kan kontakta :)
/snout som är nybörjare på att ha foderhäst

Ring din kommuns växel och säg att du vill prat med någon som är ansvarig för djurskyddet när det gäller hästar.

Sen måste du ju också veta att om anläggningen har stora brister som ägaren inte kan eller vill åtgärda så tvingas du ju flytta.
 
Sv: Lösdrift är för lata människor - sant eller falskt?

humm lata människor som har hästen på lösdrift? nä kan jag inte hålla med om. jag har min häst på lösdrift och jag behöver aldrig mocka för dom är nästan aldrig inne och det tycker jag är skit tråkigt för jag älskar allt som har med stllarbete att göra (förutom frusna hinkar:P) det ända jag får göra är att bära vatten typ:P och ge kvälsmat.
jag hade gärna haft min häst i vanligt stall men jag kan inte för hon nästan måste gå på lösdrift då hon har kvickdrag och blir hostig och snorig när hon står inne i dammigt stall.
 

Liknande trådar

O
Hästmänniskan Nu är det på gång - de första "spadtagen" för min och min sambos köp av hans barndomsgård :) Jippi! Vackrare kan man inte bo. Båda...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 513
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp