Bukefalos 28 år!

Lösdrift och regnskållor....

Lisis

Trådstartare
Mitt sto har fått regnskållor, som sitter på sidan om halsen och på huvudet. Jag har förstått att jag ska hålla det torrt och rent, men hon går på lösdrift och jag har inte haft henne täckt. Hon har satt ganska mkt päls och då jag varit bortrest har hon inte blivit ryktad på ett tag och känns smutsig/fet i pälsen. Jag tänkte tvätta henne med hexosil, men all vinterpäls är ju kvar och torr är ju svår att hålla henne då hon går ute. Tror ni det räcker med bad eller blir jag tvungen att klippa/täcka henne. Jag känner mig rätt svamlig nu och vet knappast själv vad jag frågar:crazy: Vad hade ni gjort? Tacksam för tips/Lisis
 
Sv: Lösdrift och regnskållor....

Vad är regnskållor? Mitt sto är ute hela dagarna utan täcke i ur och skur men går in i torra stallet på natten. Hon har också mycket päls så när det torkar ser det inte ut som på vintern. Men regnskållor? Går det att se en bild för att visa? :confused:
 
Sv: Lösdrift och regnskållor....

Jag har tyvärr ingen bild(kanske ngn annan) men hon har som små ca 5mm skorvar som man kan pilla bort, jag tror att det är ungefär som mugg.
 
Sv: Lösdrift och regnskållor....

Nä, upptäckte det nu i kväll. Kan dock inte tänka mig att det är ngt annat än regnskållor.
 
Sv: Lösdrift och regnskållor....

Det låter som regnskållor.
Min häst hade det en sommar,skitjobbigt. De kan ju bli allmänpåverkade av det oxå...Det kliar ju! :(
Det man ska tänka på när de har fått regnskållor,är att hålla dem torra..Skydda dem från regn och väta!
Du får nog helt enkelt stalla in henne,när det regnar/snöar!
Hexocil tyckte jag var jättebra,det läckte och försvann fint när jag badade min häst med det i några dagar.
Men det är ju svårt när din häst har satt riktig vinterpäls :(
Du får nog ringa o rådfråga veterinär! Hör vad de säger att du ska göra....
Lycka till!
 
Sv: Lösdrift och regnskållor....

Tackar för tips:bow: Jag ska ringa vet i morgon och fråga lite mer.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 611
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 295
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 904
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp