carazita

Trådstartare
Hej!
Jag behöver lite hjälp.
Vi har dränerat en av vinterhagarna. Lagt duk, sten, grus, sand. Ja allt är gjort. Då leran har tagit över hos oss, valde vi denna lösning. Vi har byggt en stor hall där vi kommer dra in vatten och el. Mitt stora bekymmer är nu maten.
Vad lägger jag maten i? Jag kan inte slänga in den på marken, då de alldeles säkert får i sig grus. Vad har ni för tips? Där finns i heller inga träd i hagen.

Tusen tack för tips!
/Johanns
 
Grovfoder tycker jag är bra att fodra i en helt vanlig pall med krage, alltså så här:

pallkragar.jpg


Kraftfoder kan du väl ge i vanlig hink antingen i driften eller i stallet efter ridning.
 
Hej!
Jag behöver lite hjälp.
Vi har dränerat en av vinterhagarna. Lagt duk, sten, grus, sand. Ja allt är gjort. Då leran har tagit över hos oss, valde vi denna lösning. Vi har byggt en stor hall där vi kommer dra in vatten och el. Mitt stora bekymmer är nu maten.
Vad lägger jag maten i? Jag kan inte slänga in den på marken, då de alldeles säkert får i sig grus. Vad har ni för tips? Där finns i heller inga träd i hagen.

Tusen tack för tips!
/Johanns
Jag har ställt ut ett badkar i hagen som jag lägger höt i, kanske inte det snyggaste men väldigt praktiskt! :)
 
Jag har också haft lösningen med lastpall+pallkrage och tyckte att den funkade bra. Numer har jag två rejält stora lådor med tak över men de går inte att flytta om man skulle vilja göra det. I förra lösdriften hade jag även en sorts foderlåda som vi byggde längs ytterväggen. Det var smidigt och även fast den inte hade tak över blev inte höet så illa åtgånget ens vid långvarigt regn. Jag skulle dock inte vilja fodra allt grovfoder i boghöjd (som det var).

Kraftfoder ger jag i varsin bytta i hagen. Alla får lära sig att äta ur endast sin egen bytta, kräver dock envishet och en del passning :cool:
 
Nu har jag inte mina hästar på lösdrift men har också byggt en foderlåda av en lastpall och tre pallkragar. Har satt brädor över hörnen för att stabilisera och vill inte att mina pilliga hästar ska komma åt metalldelarna på pallkragarna. Ville ha en lite högre kant så att jag kan sätta i ett smhn om det behövs utan att hästarna riskerar att fastna med skorna i det. Än så länge är jag väldigt nöjd.
 
Vi fodrar med hösilagebal, och har ett småmaskigt nät över (med stora hål i för att hästarna ska kunna äta utan att slita på tänderna) samt en foderring i plast som vi trär över. Det gör att det blir minimalt med spill. Dock har vi en hårdgjord yta med makadam som vi ställer balarna på, annars hade det nog blivit klibbigt eftersom de står där mycket.
 
Vi har "byggt" fodringsplats till våra lösdrifter. Har letat på en kulle i hagen (eller "byggt" en med hjälp av traktor och jord från andra ställen av gården),. I mitten på kullen står en hösilage bal som är inhägnad (hästarna ska inte komma åt den!!) runt inhägnaden har vi lagt stora stenar (grävt upp från andra delar av hagen med traktor) och dragit dit stockar. Detta material har lagts ca 1 meter från inhägnaden. Mellan inhägnad och stenar/stockar har vi lagt matta och sen grus. Vi fodrar sedan på den grusade delen. :)
"Naturlig" och snygg foderplats, blir aldrig lerigt, får plats många hästar runt om (ju fler hästar desto större inhägnad; vi har idag 18 hästar i de stora flockarna) och det är enkelt att fodra! Bara att kasta in från balen som står i inhägnaden :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 192
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 197
Senast: Angel
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 488
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp