Lösdrift?

N

nogat

Är det någon som har erfarenhet av lösdrift under vinterhalvåret för "vanlig"ridhäst?För och nackdelar? JAg har ett fulblod som jag tror skulle må bra av detta då han kräver mycket stimulans för huvet.Det finns tillgång till box i stall.han rids rgelbundet och tränas i dressyr ca 3/v och hoppning 1dag. Vad skall man ha för typ av täcken iså fall då han inte har överdrivet mycket päls (ej klippt). Mkt tacksam för svar.
 
Andastäcken och fri tillgång till mat. Är han hemskt svettig någon dag efter ridning så kan det vara bra om han får torka inne under typ fleecetäcke och med mat.
 
Hmm det är för mig en förutsättning för lösdrift. Om ngn däremot säger utegång så brukar jag komma ihåg att påpeka det :o
 
Jag har mina hästar på lösdrift utan att täcka dom och utan klippning. Jag har dock tillgång till boxar om det skulle behövas. Hästarna har mått betydligt bättre samt är friskare än tidigare. Provade först (knaprande på naglarna) men inte ens mitt "gamla" fullblod vill gå in och ställa sig inne under tak. Den enda av mina hästar som går in ibland är min 1-åring. Dom har dock fri tillgåmg på stråfoder dygnet runt. Det tror jag är en förutsättning för att dom ska kunna gå ute dygnet runt.
 
Jag har ställt en "vanlig ridhäst" på lösdrift och det har fungerat riktigt bra; hästen har känts tillfreds med det mesta och den värsta överskottsenergin försvann när hon fick gå ute dygnet runt.
Som det redan svarats så är bra täcken en förutsättning. Jag använde mig utav dubbla täcken (med andasfunktion) när det blev riktigt kallt (häst med tunn päls).
Även gott om mat är ett måste.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 367
Senast: mackan
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 144
Senast: Vogue
·
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 604
Senast: stalll
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 548
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp