Bronkithäst, lösdrift eller box?

B

boye

Hejsan!
Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh:

Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med andningssvårigheter.

Jag har en 22-årig varmblodsvalack med kronisk bronkit eller s.k. "astma" under de senaste åren (jag har haft honom i över 8 år!) så har andningen blivit gradvis sämre, han har inga problem med hosta utan snarare en tung andning med rosslande ljud, vet. gjorde en endoskopi förra året och då konstaterade hon att hans astma beror på slem i lungorna. Han blir sämre runt vinterhalvåret när det är blött ute, likadant vid regn. Jag har aldrig upplevt att damm i sig har förvärrat hans tillstånd utan snarare väderleken.

Jag har alltid låtit honom stå ute så mycket som möjligt och han äter för tillfället hösilage. Jag har även gett honom alger och detta har fungerat bra.

Nu till frågan, jag har blivit erbjuden en plats i ett lösdriftsstall till hösten, veterinärerna jag pratat med har alla rekommenderat lösdrift till min häst men detta är inget som jag tidigare har provat. Just nu står han inne från c:a 18-19 på kvällen till 08.00 på morgonen. Senaste tiden har han varit tröttare än vanligt på morgonen, hans ben har varit svullna pg.a allt stillastående under natten och astman har blivit värre. Han har dessutom stått mycket ensam ute för alla hästkompisarna går in väldigt tidigt. På kvällarna när han tas in från hagen har svullnaden i benen gått ner. Fördelen med detta stall är att han får hösilage och skyddas på vintrarna från det kalla klimatet, han får stå inne i sin torra varma box under nätterna.

Om jag väljer lösdriften så kommer jag ej att ha tillgång till hösilage, alltså måste jag byta till hö. Fördelen är att han kan gå ute dygnet runt, och det finns även tillgång till box vid riktigt dåligt väder. Det finns även en stor ligghall full med halm för hästarna att ta skydd i.

Så, vad tycker ni att jag ska välja, uppvärmt stall med hösilage men dock får han då stå inne mycket med risk för svullna ben och dålig andning, eller lösdrift där han får gå ute dygnet runt med risk för att han inte kommer att klara av en kall vinter och dessutom få äta hö?

Vad tror ni är bäst för en gammal gubbe med astma? :confused:

Otroligt tacksam för alla svar!!!

MVH//
Boye :cool:
 
Sv: Bronkithäst, lösdrift eller box?

Vad har hästen för underlag att stå på när han står på box?
Att byta underlag kan gör stor skillnad.
 
Sv: Bronkithäst, lösdrift eller box?

Han har torv i boxen, tycker det har funkat jättebra.
Om jag byter till lösdriften kommer jag att ha tillgång till en box med torv under och tidningspapper överst.
 
Sv: Bronkithäst, lösdrift eller box?

Har han stått på lösdrift förut?
Är han känslig mot kyla/regn?

Du kan absolut prova att ha honom på lösdrift. Men håll koll på honom så att han får äta tillräckligt och inte går ner i hull.
Ett tips innan lösdriftsstarten är att ha riktigt bra täcken till hands. Det kan ju bli en skitvinter med regn kring nollgradigt en vecka i streck, och hästen vägrar gå in i lösdriften. Jag tycker det har varit ett minimum att ha dubbelt av alla täcken, dvs två ofodrade regntäcken, två fleece/100grams fodrade regn. Två 200-300 gramstäcken samt två riktigt tjocka. Det har varit guld värt när det varit riktigt skitväder.

Kolla även upp så att det finns ordnat så att hästarna har tillgång till ofruset vatten. T.ex uppvärmd vattenkopp, thermobar eller liknande.

Ja en sak till. Ifall han inte klarar av lösdriften, ha gärna lite kontakter att ringa ifall du akut vill stalla upp honom igen :)
 
Sv: Bronkithäst, lösdrift eller box?

Nej han har aldrig stått på lösdrift förut, därav min oro för om han skulle orka med det eller inte. Han är känslig mot kyla och regn, men det är han ju även i sin vanliga hage. De senaste åren har jag fått täcka mer, i vintras hade jag thermofodrat innetäcke + vintertäcke i hagen och då höll han sig varm. Så täcken har jag gott om, däremot som du säger, så är hullet viktigt, han är gammal och har lätt att tappa i hull. I den hagen har går i nu blir han av med maten då han har konkurrens, i lösdriften får dom gott om mat och en ligghall full med halm. :D

Jag är mest orolig för att byta ut hösilaget mot vanligt hö, visserligen kan jag prova att blötlögga men tycker ändå att hösilaget är guld värt när man har en astmahäst.

En fördel jag har är att jag kan hyra ut min nuvarande box i andra-hand i upp till sex månader så om lösdriften inte fungerar under vintern så kan jag få tillbaka min box... en fantastisk back-up måste jag säga!! :bow:
 
Sv: Bronkithäst, lösdrift eller box?

Kan du hyra ut boxen i andra hand finns det väl inget att fundera över :) Prova lösdriften.
 
Sv: Bronkithäst, lösdrift eller box?

Jag skulle definift ha hästen på lösdrift.
Jag har själv släppt ut en gammal häst som alltid stått på stall o det gick super .
Får han nu gå ute så sätter han vinterpäls sen är det ju bafa att anpassa täcken .
Bra tipps är att ge solrosfrön nu i höst så får dom en supertjock o fet päls .
Har haft flera bronkit hästar så jag vet vad jag talar om .
 
Sv: Bronkithäst, lösdrift eller box?

Jag är inte riktigt med på varför den står inne på nätterna nu?
Om den vad jag förstår blir sämre på morgonen och bättre på kvällarna hade jag haft den ute dygnet runt speciellt om jag funderar på lösdrift.

Vi har en gammal travare som en gång i tiden fick diagnosen kvickdrag vilket vad jag förstår är en kronisk följdsjukdom till det som du beskriver. Han hostade en hel del, frös ofta när han var ute på hösten, våren, vintern. Han fick medicin utskrivet av veterinär och jag ändrade på mkt. Han fick vara ute mkt mer, jag öppnade upp i stallet i taket ovanför hans box, vädrade mkt mer i stallet, inget halm, endast ensilage eller blött hö, inget torrt kraftfoder osv. Det är flera år sedan han fick diagnosen. Idag är han bra från detta, hostar aldrig, äter ibland torrt hö, fryser inte längre osv. Jag antar att diagnosen kvickdrag (som nu heter ngt annat) antagligen inte var helt korrekt för då har vad jag förstår lungblåsorna skadats vilket inte kan läka igen. Om jag hade haft möjlighet till lösdrift hade han fått gå i den.

Jag tycker absolut att du ska prova speciellt om veterinärerna som har sett din häst rekommenderar det. Det är ofta lättare för dessa hästar att äta hö ute än inne.

Men har inte veterinären sagt ngt om medicinering?
 
Sv: Bronkithäst, lösdrift eller box?

Till att börja med låt hästen stå ute över natten. Behöver han tillskottsfodras ge hösilage ute då- de andra verkar ju gå in.

Leta efter en lösdrift plats som har hösilage. Din häst är ju dålig! Jag har erfarenhet av 2 hästar som blivit utdömda för kronisk kvickdrag där ägarna valde att ge bort dem till sådana ställen och bägge hästarna mår bra idag. 5-8 år senare. (Det var fö veterinären som rekomenderade stället och ägarna behövde inte pengarna för utdömning)

Låt det inte gå en sommar till...alternativ ta bort den att inte få luft är riktigt otäckt- både för människa och häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 082
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 694
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 931
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp