Bukefalos 28 år!

Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

S

stalll

Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan hemma. Hovbölden uppkom ett/två dygn efter att jag släppt ihop henne med flocken i lösdriften; Innan hon kom till mig sov hon inne på nätterna och är alltså inte van att gå ute dygnet runt (förutom sommarbete fram till augusti).

På måndag slipper hon gipset och får i stället sko med sula och kan då få börja gå ut (äntligen!). Självklart får hon hur som helst en invänjningsperiod i egen hage dagtid men sedan har jag lite olika alternativ som jag skulle behöva hjälp att få lite perspektiv på.

Till att börja med är veterinärer självklart inkopplade och rådfrågade, jag är inte låst till ett enda alternativ (jag kan alltså flytta henne om det krävs), jag har lång erfarenhet av hästhållning/unghästar och är övertygad om att det i normalfall är absolut mest hälsosamt och utvecklande för unghästar att växa upp i flock på lösdrift, men jag behöver alltså lite "ögon utifrån" i denna speciella situation.

Förutsättningar:
*Hästen ifråga har inte satt någon vidare vinterpäls under sin boxvila och verkar i allmänhet vara den tunnhåriga typen.
*Hon är fin i hullet men har inte massa extra att "ta av".
*Hon har som sagt aldrig gått i lösdrift förut.
*Lösdriften är fin och välordnad, hästarna får fri tillgång på hö (+ kraftfoder 1 gång/dag) och vi håller hus i Stockholm där det fortfarande är ganska varmt om dagarna (om uppehåll) men minusgrader på natten, det har även varit ganska pissigt och stormigt väder emellanåt.
*Vill i första hand inte ha henne täckad.

Hur skulle ni göra med utsläpp i lösdriften i mitt fall? Är det helt omöjligt att hon hinner acklimatisera sig, sätta päls och må gott i lösdriften i vinter? Hur lång tid skulle ni låta henne gå i egen hage (då inne nattetid) före ev. utsläpp?
En idé är att prova att släppa ut henne men stalla upp henne om det inte verkar funka - dock vill jag inte chansa med allt för låga odds p.g.a skaderiskerna vid i så fall ihopsläpp med två olika flockar inom en kort tidsperiod (att låta henne gå i lösdriftsflocken på dagen och på stall om natten är tyvärr inte ett alternativ på lång sikt utan i så fall flyttas hon till annat stall).

Bolla gärna era funderingar kring detta med mig om ni har erfarenhet från en liknande situation! Är velig och skulle behöva landa i mina egna tankebanor!

Tack på förhand :)
 
Sv: Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

Hej!

Min första tanke var att slussa ut den i lösdriften och sätt vid behov täcke på.

Men sen vet jag hur mesig man blir med en skadad häst och risken för nya skador om den springer med sin nya flock.. Och sen kanske inte klarar att gå där (fast det tror jag att den gör om dom har fri tillgång på mat, pälsen brukar kunna växa ifatt ganska fort) och då behöva få en ny flock igen..

Fast jag hade nog försökt med lösdriften ändå, faktiskt och sen tagit in om det verkligen inte gått.

tror jag..

/Lavinia, med lite liknande problem fast med en äldre häst..
 
Sv: Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

Tror inte du behöver oroa dig vad gäller päls, mina killar på lösdriften har ännu inte satt någon vinterpäls att tala om (vi har ungefär samma väder som er för tillfället), faktum är att killarna satt mindre päls än de uppstallade, troligen pga att de piper in i lösdriften när det är pisseväder medans de som bara går i hage dagtid får vara ute i skitet och fryser därmed mer trots att de haft regntäcke för de är klart lurvigare än lösdriftshästarna. Så har de bara en bra lösdrifthall att söka skydd i så tror jag inte du får några problem.
De sätter päls snabbt när de behöver den. Just nu är jag mer bekymrad om att de skall sätta för mkt päls för de skall in och börja jobba snart dock har jag en kastrering på g på den ena som gör att jag inte heller kan börja täcka den (inte så läckert med benremmar i kastrationssåret och så vilda som de är så kommer inget täcker bli på plats utan benremmar).
 
Sv: Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

Tack för input!

Nu löste sig "problemet" av sig självt då vi bestämde oss för att sätta på en toffla i stället för att sko eftersom hoven såg så pass bra ut att det kändes onödigt att spika i de små fötterna med alla risker det innebär i leran och så småningom i halkan! Tofflan får såklart inte sitta på dygnet runt och därför går hon nu ute själv om dagarna och står inne om nätterna, om 2-3 veckor får hon slussas ut i flocken. Lillan är nöjd och lugn i sin lilla hage!

Skulle dock behövs tips på nytt problem, så använder denna tråd i stället för att starta en ny:
Tofflan sitter superbra och är enkel att hålla ren. Så länge hästen går i liten sandhage sitter den där den ska, men jag släpper ut henne nån timme/dag i en större gräshage (lite lerig vid en staketsidan) så hon kan få röra sig lite mer och då är det svårt att hålla tofflan på plats. Har funderat över att linda den på plats på något sätt men har inte kommit på något optimalt... Silvertejp fäster inte.

Är det någon som haft en liknande toffla och har en fantastisk lösning som jag inte ännu har tänkt på? Känns trist om det ska hindra henne från att få gå i lite större hage, men det är verkligen inte värt att riskera att tofflan ramlar av så hennes tunna sula exponeras för stenar och annat som kan finnas i en hage (hagen är fyrkantig, slät och så fin som en gräshage kan bli, men risken finns alltid ändå att något kommer upp ur jorden).

Bild på tofflan:
img_0291.jpg
 
Sv: Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

Det går inte med vetflex eller vad det heter, självhäftande linda?
 
Sv: Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

Har du rätt storlek ? Har samma toffla och tycker den är helt fantastisk just för att den sitter kvar superbra även om de får spunk med den och härjar som sjutton, har dock haft den en gång på en häst som har en storlek mindre i skor än vad tofflan är gjord för och det funkade inte utan den gled av när hästen sprang med den. Man måste helt enkelt ha exakt rätt storlek och se till att dra åt den ordentligt med kardborren, är hästen känslig i karleden så sätt lite bomull emellan.
 
Sv: Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

vart kan man köpa den tofflan? har försökt med boots/stövel men sitter inte bra på min häst.
 
Sv: Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

Denna toffla är nog till för inomhus bruk, vi har en sådan flertal gånger men bara haft den inne eller i liten sjukhage pga den inte är helt vattentätt, är den inte hal?? känns inte så kul att släppa ut i stor hage och att den springer runt och halkar, man kan sätta ett bandage runt hoven så att den fyller ut tofflan
 
Sv: Unghästdilemma - lösdrift efter lång boxvila?

Har provat Vet flex, men bara utanpå... tipset från emmahq att linda innanför för att göra det lite tightare att spänna var smart! Ska prova det!

Gylle: Nej, det fanns ingen som passade hennes fot optimalt så det är en halv storlek för stort.. Annars tycker jag också att den här tofflan är superbra och väldigt smidig att hantera.

CurlySue: Köpte min i klinikshopen (ATG), vet inte om de bara finns där?

emmahq: Vet. sa att det gick bra att med försiktighet och under uppsyn släppa henne i större hage. Den är nog framtagen för inomhusbruk/sjukhage och fållan hon går i om dagarna är supertorr, preparerad och för liten för att hon ska rejsa. Tofflan är nog lite hal men hästen är inte av det hysteriska slaget så efter att ha vägt för- och nackdelar med alla alternativ känns det ändå rimligt att prova att ha henne i större hage 1 h/dag för att göra livet lite mer drägligt för en liten bebis som är van att vara ute långa dagar i stora hagar. Det går jättebra att ha henne i den större hagen förutom då att tofflan sögs ner i leran och lossnade, självklart plockar jag in henne på direkten om hon skulle få tokryck med risk för att gå omkull/sladda.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp