HEXE

Trådstartare
Jag har hästarna på lösdrift för första vintern och är jätte nöjd med det även hästarna tycker att det är toppen.
Men som med allt annat som man är ny på så är det mycket att lära om detta därför är jag jätte intresserad av tipps och råd från er som har mer erfarenhet.
Hästarna har ca 2 hektar skog ligghall, vatten på ett ställe mat på ett och slick mineralerna på ett annat för att få lite rotasion på hästarna.
Vi har i dag en blandad flock på fyra hästar och skall på sikt ha max sex stycken tillsammans, vi ställer in en hel hösilage bal till dom och det funkar jätte bra för utom att det blir väldigt mycket spill.

Fins det några ideer på hur man kan undvika hösilage spillet?

Hur bör man sköta avmaskningen?

Vad anser ni om täcken på lösdrift?
har hört att man inte bör använda täcken på lösdrift Varfördå?????

Hur gör ni med kraftfoder?

Hur ofta mockar ni hagen?

Detta var många frågor (dom blir säkert flera) som jag hoppas få hjälp med :idea:
 
Lägg ut bara lite mer hösilage än vad hästarna äter = fodra fler gånger om dagen. Och gör det tex i gamla badkar så drar de inte runt det lika mkt.

Vi tar in hästarna och ger de kraftfoder.

Försöker mocka hagen ofta men den är mkt mkt mkt mindre än er. Den skulle jag hålla rent där det är som värst, ligghallen och däromkring gissar jag.

Har inte ponnyn täckad i år, behövs inte. Ev måste jag klippa henne nästa år och då får hon lämpligt andastäcke.
 
Hej
Vi på våran lösdrift använder vi med hö på storbal.Jag tor inte det går att göra något åt svinet då man har fri tillgång av grovfoder.

Avmasknig gör vi då vi byter hagar har tyren att kuna växla melan två jätte hager den största använder vi på vintern då vi har en fjording och alla vet hur fjordingar och kraftigt bete inte går i hopp.

Täcken alla våra tre hästar använder vi täcken på. Vbl valaken rids och är känslig i magen.(får lätt kolik)

Vblstot har dålig rygg och får lätt ont i den om hon blir blöt om den.

Fjordingen har så ofantligt mycket päls så hon torkar aldrig om hon blir blött.

Kraftfoder ger vi i hinkar åker ditt läger upp och tittar så de har ättit upp sen åker vi hem. Hästarna får kraft foder tre fodrigar/dag.

Hagen mockas aldrig litte jobigt då den är VÄLDIGT stor.

Hur sköter ni er lösdrift? det kan va jätte intresant och veta. :)
 
Jag rekomenderar en höhäck (av den här modellen). Visst blir det lite spill, men de håller det mesta innanför och när balen börjar "falla ihop" så hålls det där inne och de trampar inte runt i det.

Sköt avmaskningen "på vanligt sätt". Jag har sådan tur att stallägarna har så mycket mark och kor så de har ordentlig rotation på beten etc. Växlar mellan hästar, kor och höskörd.

Ingen av hästarna på lösdriften har täcke, de behöver det heller inte. Visserligen rids ingen av dom, men det skulle inte göra mycket skillnad. De får en väldigt kort och tät päls som torkar fort, men håller värmen bra.
Jag skulle nog inte kunna slänga på pålle täcke eftersom det skulle vara uppätet på en kvart ungefär ;)

Ingen av hästarna äter kraftfoder. Ensilaget har såpass bra kvot (6,4-6,5) så de kommer inte behöva det senare vid ridning heller. Om nu skörden skulle bli kass något år så får man lösa det isåfall.

På gärdena (5-6 hektar) mockar vi aldrig. I rasthagen (grusbelagd, där ensilaget står) mockar jag ibland. Försökte lära hästarna att skita på ett ställe, men för det mesta är de lata och går inte dit :smirk: Rasthagen kommer de skrapa av med traktorn nu när det börjar tina i marken igen (om det nu gör det, man vet ju aldrig med vädret).

I ligghallen är det djupströbädd med halm. Ny halm strös på när det är dags så att säga.
 
Som det är nu så går dom i en skogshage på nästan två hektar till sommaren så hade jag bara tängt öppna till sommar betet och behålla vattnet på samma ställe och så får dom tillgång till ligghallen även på sommaren.
Jag täckar mina hästar eftersom mitt sto frös så att hon skakade redan i oktober, men med ett riktigt andas vinter täcke så är hon nöjd och belåten
 
Jag har unghästar och ett avelssto på lösdrift i två olika sektioner. De är inte fler än tre någonstans, det har varierat lite under året mellan 2-3 i varje hage.

Fri tillgång på hö utomhus i badkar, jag ger dem lite mer än vad de äter upp två gånger om dagen. Det blir lite spill eftersom de gärna drar ut höet på marken innan de äter upp det. :smirk: Men jag tror att det är oundvikligt om man ska fodra på det här sättet. Jag får ner kraftfodergivan istället och ser att det lönar sig totalt. Både för hästens välbefinnande och min plånbok. Men så har jag också haft ett bra hö i år.

Kraftfoder ges inne i ligghallen. Jag binder inte upp dem eftersom de äter lika fort och lika mycket. De perioder jag haft äldre eller ranghög häst som kör i väg de andra har jag ställt in den i en närliggande box under utfodringen.

Vatten i vattenkopp som är eluppvärmd.

Har inget täcke på någon av dem som går på lösdrift, ingen arbetas heller så att de blir svettiga.

Mockar inte hagen, men det största jobbet med lösdrift förutom att bära hö tycker jag är att hålla rent och ströa i ligghallen.

Avmaskningen sköts som vanligt, lösdriftshagarna är vinterhagar.

Piggy
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 023
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 071
Senast: nullo-modo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 712
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp