lösdrift!

PrittePuff

Trådstartare
Jag vill veta allt om lösdrift.
Ni som har löstdrift.
HUr stor hage har ni? HUr stort vindskydd/ligghall har ni?
HUr många hästar? Ålder?
HUr funkar det?
Foder på vinterhalvåret?
Har ni boxar för alla hästar om nåt skulle hända så ni kan ta in alla?
Har ni nån sjukbox?
Kollar ni till dom minst en gång om dagen eller kan det hända att ni inte gör det en eller två dar? Alltså att ni går in och känner igenom varje häst.
Hur har ni vatten? Bäck, balja eller annan lösning?


Många frågor men jag hoppas ni kan skriva lite om er lösdrift. NI behöver inte svara på alla frågor! :)
 
Sv: lösdrift!

Hejsan!
Det är tredje vintern nu som jag har hästarna på lösdrift. Det har fungerat utmärkt.

HUr stor hage har ni? HUr stort vindskydd/ligghall har ni?
Hagen är ca: 2 ha på vintern och 4 ha på sommaren. Jag har en ligghall på 35 kvm och en på 15 kvm.

HUr många hästar? Ålder?
Just nu har jag fyra hästar. 5,4,10 och ett föl

HUr funkar det?
Mycket bra.

Foder på vinterhalvåret?
Fri tillgång på hö, halm i ligghallen och kraftfoder

Har ni boxar för alla hästar om nåt skulle hända så ni kan ta in alla?
Har ni nån sjukbox?
Nej inga boxar. Jag kan sätta fast alla hästarna i ligghallen och det går att göra dörrar till lösdriften om man skulle vara tvungen att stänga in någon.

Kollar ni till dom minst en gång om dagen eller kan det hända att ni inte gör det en eller två dar? Alltså att ni går in och känner igenom varje häst.
Hästarna kollas till varje dag i samband med kraftfoderutfodring som sker i ligghallen.

Hur har ni vatten? Bäck, balja eller annan lösning?
Balja, men vi ska nog sätta in en eluppvärmd vattenkopp i ligghallen nu.
 
Sv: lösdrift!

Jag undrar om nån vet hur lagen om krav på ligghall för utegångsdjur är skriven? Vad är det som gäller? Går det att slå upp en ligghall och bara släppa ut hästarna, eller måste den kontrolleras av nån myndighet? Måste man ha bygglov? Finns det nåt annat pappersarbete man måste veta innan man bygger en???:confused:
 
Sv: lösdrift!

Jag slog bara upp min, har du gård så får du bygga väldigt mycket utan bygglov som jag har fattat det. Sen hade jag besök av en från djurskyddsmyndigheten (ej planerat)och han hade några små synpunkter som jag fick åtgärda. Tror inte det är någon speciellt du behöver tänka på mer än att följa reglerna för hur man ska bygga ett vindskydd!
 
Sv: lösdrift!

Jag vill veta allt om lösdrift.
Ni som har löstdrift.
HUr stor hage har ni? HUr stort vindskydd/ligghall har ni?
*Jag har drygt 1 ha på vintern och ca 3 ha på sommaren. Har ett vindskydd på 15km2
HUr många hästar? Ålder?
*Har 3 hästar, 1år, 4år, 4 år
HUr funkar det?
*Det fungerar jätte bra!
Foder på vinterhalvåret?
*Dom får hö, dock ej fri tillgång även kraftfoder 1 gång om dagen.
Har ni boxar för alla hästar om nåt skulle hända så ni kan ta in alla?
*Jag har 2 boxar och en spilta så ja, jag kan ta in dom och tycker det är bra då man ska rida och så att ha ett stall och göra iordning dom i.
Har ni nån sjukbox?
*Sjukbox.. har ju vanliga boxar så det måste väl räknas som sjukbox.
Kollar ni till dom minst en gång om dagen eller kan det hända att ni inte gör det en eller två dar? Alltså att ni går in och känner igenom varje häst.
*JAg kollar ju till dom varjedag när jag fodrar dom, men går väl över dom ungefär varannan dag om jag inte arbetar dom på ett eller annat sätt.
Hur har ni vatten? Bäck, balja eller annan lösning?
*Jag har badkar på sommaren, men till vintern ska jag köpa en eluppvärmd balja att ha inne i vindskyddet.


Många frågor men jag hoppas ni kan skriva lite om er lösdrift. NI behöver inte svara på alla frågor! :)

Bifogar en bild på mitt vindskydd!!

DSC00104.jpg
 
Sv: lösdrift!

HUr stor hage har ni?
Ca 2h
HUr stort vindskydd/ligghall har ni?
Ca 45Kvm
HUr många hästar? Ålder?
2 stycken, 6år och 12år
HUr funkar det?
Det funkar superbra, (Min d-ponny på 12år hatar att bli instängd i box, provade lösdrift vips fick jag en mycket gladare och lugnare häst)
Foder på vinterhalvåret?
Nästan fri tillgång till hö, Alltid massa halm i lösdriften plus kraftfoder
Har ni boxar för alla hästar om nåt skulle hända så ni kan ta in alla?
Ja vi har boxar men dom är inte godkända, I värsta fall hängar vi in en box i lösdriften istället.
Har ni nån sjukbox?
Nej inte för tillfället, Dom är fulla med kaniner och hästprylar.
Krisar det får vi rensa en box eller fixa en inhägnad i lösdriften
Kollar ni till dom minst en gång om dagen eller kan det hända att ni inte gör det en eller två dar? Alltså att ni går in och känner igenom varje häst.
Jag kollar dom på morgoen och kvällen då dom för hö och kraftfoder.
Hur har ni vatten? Bäck, balja eller annan lösning?
Vi har en balja med vatten i, Funderar på att införskaffa en typ av uppvärmd vatten kopp så det inte fryser till vintern.

/Linduzz
 
Sv: lösdrift!

Jag vill veta allt om lösdrift.
Ni som har löstdrift.
HUr stor hage har ni? HUr stort vindskydd/ligghall har ni?
HUr många hästar? Ålder?
HUr funkar det?
Foder på vinterhalvåret?
Har ni boxar för alla hästar om nåt skulle hända så ni kan ta in alla?
Har ni nån sjukbox?
Kollar ni till dom minst en gång om dagen eller kan det hända att ni inte gör det en eller två dar? Alltså att ni går in och känner igenom varje häst.
Hur har ni vatten? Bäck, balja eller annan lösning?


Många frågor men jag hoppas ni kan skriva lite om er lösdrift. NI behöver inte svara på alla frågor! :)


i år kommer vi att ha 6 hästar. 2 halvblod 4 och 8 år. 1 D-ponny 15 år. 3 shettisar 3, 16 och 35 år. (förra året hade jag 1 halvblod 8 år, och 2 shettisar 3 och 35 år)

lösdriften är stoor, skulle tro ca.10*30 m. dom står på halm bädd som gödslas varje dag och har fri tillgång på hösilage i ligghallen. där har dom även vattenkar. den lösdriften vi har i år är inte frostfri men vi har även en uppvärmd vattenkopp och bäck som rinner igenom hagen. meningen va att dom skulle gått med några amkor fast det blir inte så, kossorna går på en egen lösdrift.

hagen är ruskigt stor så den ska delas av mer. den ska vara ca. 5 ha. när det är klart, både betesmark och skog.

dom har daglig tillsyn/genom koll 2 ggr/dan. sjukbox måste man ha tillgång till enligt lag. men vi har inte boxar till alla. (kan dock stänga till ligghallen.)

förra året funkade kanon och det har det även gjort så här långt i år :D
 
Sv: lösdrift!

mitt lösdrift stall är 60kvm med en box på 40kvm dom andra 20kvm har jag höloft och sadelkammare i . jag har två hästar en shettis och ett fullblod. dom är 6 och 9 år . dom har varsin krubba inne ,uppbiningar för skötsel som jag kan ta av efter som dom kan fastna om dom hänger där alltid. dom får hö att äta 3 gånger om dagen +kraft o :love: :confused: morötter +en stor åker med gräs som dom går i på dagarna , dom är aldrig inne jo när dom ska äta o sova lite på kvällarna . vi har spån för vi har ett sågverk 1km hemifrån enklast så .
hoppas detta hjälpte dig
 
Sv: lösdrift!

Vad är det för regler för att bygga ett vindskydd då??:confused:
 
Sv: lösdrift!

om du ringer miljökontoret och ber att få det häfte skickat, så står allt om gällande regler, mått bestämmelser osv.
 
Sv: lösdrift!

HUr stor hage har ni? HUr stort vindskydd/ligghall har ni?
Alla hagar är några hektar stora med både plana ytor och skog och terräng. Ligghallarna har godkända mått räknat på antalet hästar.

HUr många hästar? Ålder?
I ena hagen en 11 årig andalusier valack, ett 7 årigt arab sto och en 2 årig welsh. I den andra en 3 årig arabhingst, en 1 årig arabhingst och en 7 årig shettis hingst.

HUr funkar det?
Super! De är mycket friskare och gladare, fräschare i kroppen och mycket trevligare att arbeta! Har haft dem uppstallade och vill absolut inte byta tillbaka. Upplever lösdriften väldigt positivt på många sätt. :)

Foder på vinterhalvåret?
Fri tillgång på hö och halm, kraftfoder en gång om dagen och alltid saltsten och vatten i hagen.

Har ni boxar för alla hästar om nåt skulle hända så ni kan ta in alla?
Inte för alla än tyvärr, håller på att renovera men tanken är att det ska finnas om något händer.

Kollar ni till dom minst en gång om dagen eller kan det hända att ni inte gör det en eller två dar? Alltså att ni går in och känner igenom varje häst.
Vi är inne till alla hästar flera gånger om dagen, minst 5 gånger. Bor på gården också så vi har alltid uppsikt från husen.

Hur har ni vatten? Bäck, balja eller annan lösning?
Vi har vattenbaljor, på vintern fyller vi alltid med varmvatten. Har funderat på att införskaffa Thermobar.
 
Sv: lösdrift!

Om du ska ha en verksamhet eller fyra inhyrda hästar eller fler måste du ha tillstånd.
Hästarna ska ha 80% av ytan den skulle haft i box vad gäller ligghall/vindskydd storlek.
Ligghall/vindskydd ska vara placerad på ett visst ställe. Gärna i söderläge, på bra mark.
Hästarna ska kunna ligga torrt och få lä från vind och regn/snö om de vill.
Det är endast lag på att ha sjukbox om man har 10 hästar eller fler.

Allt finns att läsa i djurskyddsbestämmelserna på djurskyddsmyndigheten. Kontakta djurskyddsinspektören i din kommun så får du veta exakt vad som gäller. Be dem skicka info och broschyrer hem till dig.
 
Sv: lösdrift!

HUr stor hage har ni? HUr stort vindskydd/ligghall har ni? 3 ha stor hage delad på en större (ca 2 ha) och en mindre (1 ha). Två lösdrifter¨. Den ena 7x11 m den andra 5x7 m. Vi har en uppgång till varje lösdrift med kalkkross (ca 6x10/uppgång)(rekomenderas!) och en betongplatta precis vid ingången. Öppningarna har köldridå för att ge högsta möjliga lä för hästarna. Vinterhagarna är mjuka åkrar med en hård väg som leder upp till lösdriften.

HUr många hästar? Ålder?5 st, 26 årig fjording, 3 kallblodstravare 3 och 13 år (ston) 8 år (vallack) och en haflingervallack på 8 år. Fjordingen och stona har en egen lösdrift medan de två vallackarna har den mindre.

HUr funkar det?

Jätte bra!!! Hästarna trivs jätte bra och är lugna. Ingen stress då någon häst tränas och tas från hagen. Det verkar aldrig som hästarna heller har tråkigt. Hinner man inte rida sysselsätter de sig bra i hagen.

Foder på vinterhalvåret? Vi halmar lösdrifterna och ger så mycket hö varje häst behöver för att ha bra hull.

Har ni boxar för alla hästar om nåt skulle hända så ni kan ta in alla?
Har ni nån sjukbox?

Vi har en box på 3x3 m som fungerar som både sjukbox och tillfällig installning. Men vi har inte någon uppvärmd sjukbox.

Kollar ni till dom minst en gång om dagen eller kan det hända att ni inte gör det en eller två dar? Alltså att ni går in och känner igenom varje häst.
Det brukar bli en gång på morgonen bara titt in i hagen. Sedan tränar jag på förmiddagen mina tre hästar. På eftermiddagen tränar min syster sina hästar. Så de kontrolleras 3 gånger.

Hur har ni vatten? Bäck, balja eller annan lösning?
Vi har balja på det varmaste stället i lösdriften.

Hoppas det här hjälpte dig!
Magdalena
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 579
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 942
Senast: Habina
·
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 299
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp