Bukefalos 28 år!

Löshoppning?

M

Moja

Hejsan!
Hur gör man för att löshoppa en häst?
Hur får man den att springa mot hindret och så?
/ Moa
 
Sv: Löshoppning?

Det finns olika metoder vid löshoppning.
En del ringar in hela ridhuset, och en del skärmar bara av ena långsidan.
Det första alternativet föredrar jag. För då behöver man inte fånga in hästen efter hoppet. (många får hästen att stanna genom lite godis i en hink)
Man slipper jaga hästen om man ringar in hela 4kantsspåret, och det är bara att man på hästen i galopp med hjälp av ett dressyrspö.

Lycka till! :)
 
Sv: Löshoppning?

om det hade varit så att jag skulle löshoppa hästen första gången, skulle jag springa med hästen fram till hindret, för att få den första.. mycket beröm när den gör rätt!!!
 
Sv: Löshoppning?

Är d första gången så:
Ha hela ridhuset inringat,

Lägg ner hindrena så att det bara är bommar på marken o led ett par varv runt.

Släpp hästen lös på motsatta långsidan än var hindrena är o klatcha med långpisk o låt hästen ta nåt varv med bommarna på marken.

Ha en med nån foderhink på den sidan ni släpper ifrån om du inte kan stanna din häst o ha den still på kommando.Kunna stanna den på kommando är att föredra då man inte behöver vara två personer för att kunna löshoppa.

Lägg upp båda hindrena lågt ex. kryss in o en lite större oxer ut o klatcha med pisken,ha det så lågt att hästen kan ta det från stillastående om det skulle behövas.
2 galoppsprång emellan hindrena brukar vara bra till en början.

Lycka till!
 
Sv: Löshoppning?

om din häst har en hästkompis som den t.ex. går tillsammans med i hagen kan man löshoppa dem tillsammans (om den andra är van)! din häst får på så sätt draghjälp av sin kompis!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: EquusCaty
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
417
Senast: Idaw83
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp