Bukefalos 28 år!

Lösning inomhus för flera kaniner?

MM

Trådstartare
Hur har ni ordnat det med kaninerna inomhus när ni har fler än en?

Vi köpte kanin nr 2 idag och som jag misstänkte så gick dom inte ha ihop.
Tanken var att skaffa en till i sommar för då bor vi i hus och kaninerna ska flytta ut och bo ute på heltid men då i separat bur.

Har ni varsin bur eller en dubbelbur som går att dela av?
Får dom komma ut och gå i rummet dom bor i eller sitter dom bara i buren?

våran gamla kanin är inte kärvanlig så han gullar man inte med men nya verkar vara en go en. Valde honom pga att han var så lugn.

Kan ni inte visa bilder på hur ni har det? :)
Även utomhus eftersom det är vad jag siktar att ha dom till i sommar.
 
Sv: Lösning inomhus för flera kaniner?

Min vuxna kanin var inte direkt glad när han fick en kompis i form av en liten kaninunge för snart 2 år sen. Idag sitter de och putsar varandra dagligen :)
Har för mig att vi delade av buren i början, så de fick vara nära varandra men inte kunde komma åt att slåss.

Så ge inte upp efter en dag. Tror det tog nån månad för våra att bli sams.
 
Sv: Lösning inomhus för flera kaniner?

Det var ju inte det att dom bråkade men gamlingen skulle para sig med den lille..

Dom är separerade nu med jag hade tänkt att dom skulle få hälsa på varandra varje dag en stund men det är nog lättare om dom sitter på varsin sida av buren än direkt ihop igen, så kanske gamlingen hinner lugna ner sig lite.
 
Sv: Lösning inomhus för flera kaniner?

Att den gamle rider på den nye är ett dominansbeteende. Fast är det två hanar så ha dem inte ihop - det är en överhängande risk att de kommer börja slåss, och det ordentligt... :crazy:

Min kastrerade hane fick en ny tjej när hans gamla dog, han var då fyra år. Det funkade fint på altanen att ha dem ihop, men i reviret hallen var han skitarg på den nya, dock aldrig så han skadade henne. Helsanering av hela hallen, med burar och allt, så ordnade det sig så småningom. Nu är de superkompisar och traskar runt i hela huset (utom sovrummen och badrummen, där får de inte vara).
De bor just nu ihop i två vanliga 100- burar som jag tagit bort kortväggen på, där är de instängda på nätterna. Förmiddagen har de tillgång till hallen (ca 12 m2), och från lunch har de hela huset.
Har dem hos mina föräldrar, tyvärr djurförbud i min andrahandslägenhet.
 
Sv: Lösning inomhus för flera kaniner?

Jag delade av huset med galler så att de fick röra sig fritt på varsin sida när mina inte kom överrens. När de började visa positivt intresse för varandra tog jag bort gallret. De har haft två perioder då de inte gick ihop (i början och senare när jag klantade mig med att låta dem gå in på honans gamla revir) nu är de dock bästa kompisar och har varit det länge. Men de har ju också haft ordentligt med utrymme att kunna kompromissa och lösa småtjaffs på genom att gå undan, eftersom de går helt lösa inomhus dygnet runt, hade jag stoppat in dem i en bur hade det inte gått.

Jag antar att båda hanarna är kastrerade? Var superförsiktig när du försöker få dem att komma överens, du bör märka på deras beteende om de börjar gruffa och sära isåfall på dem direkt. Det går fort och det blir våldsamt om de hinner bli förbannade på varandra, de kan skada varandra rejält. Låt dem inte umgås där den gamla hanen är van vid att vara heller. Hade inte satt två kaniner i samma bur öht, då även de bästa kaninkompisar kan tycka det blir jobbigt när polaren ständigt lever en meter ifrån den.

Om du ska ha dem i bur måste du ju låta dem komma ut och springa omkring varje dag (så mycket som möjligt!). Gör dem rumsrena och se till att de inte kan komma åt sladdar att bita i så kan du låta dem springa omkring hursomhelst utan att behöva ha uppsikt på dem hela tiden.
 
Sv: Lösning inomhus för flera kaniner?

kl

Tack för era svar :)

Den gamle (gammal och gammal, 1 år) bor i sin 120 bur och den nya i sin 100 bur som står bredvid varandra så dom har sällskap men är separerade. Det är bäst för tillfället för den gamle ger sig inte.

Gamlingen är rumsren och går lös i hela lägenheten men håller sig mest i vardagsrummet.
Den nya har varit ute en gång bakom kompostgaller med tillgång till sin bur, han är inte riktigt redo att gå helt lös än.

Båda har toalett i buren och den lille verkar ha lärt sig redan.

Det får vara som det är nu och till sommaren får dom varsin separat bur ute så dom får sällskap av varandra. Sen får jag se om dom flyttar in igen eller om det får bli utekaniner. Vi flyttar snart till hus och dom skulle få varsin rätt stor "trädgård" att springa runt i.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 232
Senast: Stinaelin
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 748
Senast: Nixehen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 155
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp