Bukefalos 28 år!

Lokalt nätverk!

Mysaan

Trådstartare
Behöver skapa ett nätverk i hemmet för att kunna använda skrivaren till båda datorerna trots att de står på olika våningar. Så här ser det ut.

Dator 1: Windows 98. Skrivaren är kopplad till denna dator.

Har en router för att kunna nyttja internet till båda datorerna.

Dtaor 2: Windows xp.

Jag behöver alltså handfast vägledning för att få till ett närverk här hemma. Försökte lite själv men de ville veta vad skrivaren heter och vad den andra datorn heter. Hur vet jag det? Behöver jag ha fler trådar eller räcker det med att de är ihopkopplade via routern?

Snälla söta hjälp en komplett dator analfabet! :crazy:
 
Sv: Lokalt nätverk!

Om du inte kan hitta skrivaren genom att välja alternativet "Bläddra efter en skrivare" kommer du antagligen behöva ta reda på vilken IP-adress den skrivaranslutna datorn har.
Detta gör du genom att i "Kör..." skriva "winipcfg" och läsa vad som står där. Och vad skrivaren heter gör du under "Inställningar -> Skrivare".

Eventuellt kan du behöva aktivera fil- och skrivardelning på Win98-datorn, det gör du genom att högerklicka på "Nätverket", sen "Egenskaper", så ska det finnas en kryssruta där. (Har jag för mig)
 
Sv: Lokalt nätverk!

*kl*

Nu har jag fått det att fungera. För att krångla till det lite till nu skulle jag vilja koppla in en bärbar dator i nätverket och till internet.

Orkar någon förklarar vad jag behöver för grejer och hur jga gör?
 
Sv: Lokalt nätverk!

Har den bärbara datorn ett trådlöst nätverkskort är det i princip bara att tuta och köra :P.
 
Sv: Lokalt nätverk!

Har den bärbara datorn ett trådlöst nätverkskort är det i princip bara att tuta och köra :P.

HUr får den kontakt med modemet då?

Jag är ju helt värdelös på sådant här.

Vad rekommenderar du för bärbar som är typ asbillig? Ska bara ha den och surfa på forum och ta emot mail samt skicka mail.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
633
IT & mobiler Jag fick en dator av pappa igår, som han fått hjälp att blåsa ut så att jag ska kunna använda den. Men jag kan inte ansluta till...
2
Svar
20
· Visningar
2 494
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Ja, rubriken vittnar väl om bredden på mina tekniska kunskaper :meh: I förra veckan låg vårt internet nere. För mina sambos kom det...
Svar
18
· Visningar
1 165
Senast: Monstermom
·
IT & mobiler Hos oss finns tre datorer fördelade på två våningar, och vi har problem med att få räckvidden från routern att räcka till alla tre. I...
Svar
6
· Visningar
1 578
Senast: miniea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp