Bukefalos 28 år!

Två nätverk och en skrivare

miniea

Trådstartare
Hos oss finns tre datorer fördelade på två våningar, och vi har problem med att få räckvidden från routern att räcka till alla tre. I dagsläget har vi två datorer samt routern och skrivaren på övre våningen medan en dator finns på nedre våningen. Eftersom avståndet är stort mellan router och den nedre datorn är det frustrerande att använda internet eftersom det är långsamt och kontakten bryts hela tiden. Ibland får man ta datorn (laptop) under armen och gå upp en våning för att den ska hitta nätverket. Vi har försökt uppgradera till en starkare router men problemet kvarstår.

Idag fick vi en ny idé (och funderar varför vi inte kommit på den tidigare..) : Vi skaffar ett till ADSL-modem och låter den nedre datorn ha sitt "eget" internet utan att gå via routern på övre våningen :idea:

Då till själva frågan: Kan den nedre datorn fortfarande ha kontakt med det lokala nätverket i vårt hus för att kunna använda skrivaren som finns på övre våningen?
 
Sv: Två nätverk och en skrivare

Nej vänta nu lite här.
Vad har ni för internet idag? Är det via ADSL?
För på en och samma telefonlinje in så kan du bara ha ett ADSL-modem med sitt filter.
I Sverige drogs det väl ibland/ofta 4 ledare så man kan ha dubbla telefonlinjer men detta kräver ju att man får det aktiverat, sen blir det dubbla telefonnummer och dubbla internetabonnemang. Det här börjar låta som en dålig idé alltså.
Rätta mig om jag gissar fel på vad du tänkte här.

Går det inte att dra ner en nätverkskabel? Om du har en ledig LAN-port på routern? (brukar väl vara 4 portar och 3 borde väl vara upptagna (2 datorer + 1 nätverksskrivare, om inte routern är printerserver). Dra ner kabeln (fram med borren). Bara den kommer ner nära nog på en lämplig plats så kan du placera en accesspunkt där så du får trådlöst nätverk. Och om du har kvar någon tidigare trådlös router (du skrev att ni bytt) så borde den gå att ställa om till sådan.
Manualen borde beskriva webbgränssnittet. Dels ska man se till att routern själv inte har samma IP-adress som nya/nuvarande routern (eller någon annan enhet på nätverket). Sen ska DHCP-servern (delar ut adresser) stängas av. Ställ in så det trådlösa nätverket blir rätt. Detta gör du med routern direktkopplad till en dator (t.ex. bärbara). När det är klart kopplar man in den på nydragna nätverkskabeln, på en LAN-port. Inte WAN/uplink/internet.
Nu kommer denna agera som en brygga och du har allt på samma nät.

Har man två trådlösa nätverk nära varandra så bör man titta i inställningar om man får välja kanaler. Sätt första till 1, andra till 6 och om man har ett tredje nät, till 11. Dessa överlappar inte varandra.


Jag kan tänka mig några sätt att få skrivfunktionen att kanske fungera om du nu ska ha två olika internet. Men det går vi in på om du reder ut hur det ska vara kopplat (för att ha två telefonabonnemang och bredbandsabonnemang låter som en rätt dålig idé bara för att lösa täckningsproblemet).
 
Sv: Två nätverk och en skrivare

Okej, det var alltså mer komplicerat än jag trodde..
Men tack för ditt utförliga svar, vi ska fundera vidare och antagligen ta kontakt med någon datorfirma för att se vad som går att göra :) Ett första alternativ skulle vara att försöka placera routern någonstans på mitten, men då är risken att vi alla får halvkasst internet..
 
Sv: Två nätverk och en skrivare

En datorfirma vill antagligen sälja på en ny accesspunkt. Det jag menar är att den ni har (om den är kvar), den routern går troligen att använda.
Skriv märke och modell på prylarna här. Och hur är skrivaren kopplad? Kan tänka mig fyra sätt: Trådlöst (direkt till routern), nätverkskabel till nätverksport på routern, USB-port på routern (som agerar skrivarserver) eller kopplad till en dator och att skrivaren delas ut i nätverket.

Innan man börjar borra hål någonstans så kan man ju testa att sätta routrarna bredvid varandra och göra det jag skrivit, ta upp datorn från nedervåning och koppla mot "slav-routern".


Finns väl kanske möjlighet att ha en trådlös repeaterfunktion (brukar inte hemmaroutrar ha men mer renodlade accesspunkter). Men det känns väl som en halvbra lösning. Kan ju bli täckningsproblem ändå.
 
Sv: Två nätverk och en skrivare

Router: TP-Link TL-WR1043ND
Gammal router: Buffalo Airstation WHR-G125
Skrivaren är kopplad till en dator och delas ut via nätverket.

Vet du annars något om s.k. elnätverk/powerline adapter? Skulle det kunna vara ett alternativ?
 
Sv: Två nätverk och en skrivare

Den där Buffalon verkar väldigt enkel att göra om till AccessPoint (det jag försökt beskriva ovan). Den har tydligen en knapp för det på skalet.
http://totalnett.no/filer/veiledninger/buffalo_whr-g125-manual.pdf
Läs på sidan 17. Och sen på sidan 22. Men jag tror du inte ska sätta en statisk IP-adress om du inte bara ska in och konfigurera Buffalon (steg 3 och 4).


Jag har inte använt sådana enheter. Som jag förstår de är de mer i agerandet åt trådlösa nätverk, att man sätter upp kryptering osv. Samt att hastigheten kan variera likt trådlösa gör. Det är inte lika bra som nätverkskabel. Sen finns det väl hinder, t.ex. om allt inte går på samma fas.
 
Sv: Två nätverk och en skrivare

Tack för din hjälp! :) Att borra känns inte speciellt attraktivt men nu har jag iaf ett hum om hur vi ska gå tillväga ifall det bli enda utvägen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
794
Senast: Fideli
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 619
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 973
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 359
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp