T

Tomaten

Hur hårt skall allting sitta och hur vet jag att selen passa just mina häst, har en gammal fin loksele med baksele som jag ärvt av min farfar, funderar på att prova den på mitt vbl men jag vet ingenting om hur en loksele skall läggas på och hur hårt det skall spännas?
Har försökt att hitta någon som kan hjälpa mig men hittar ingen.Jag kan köra, o sele med travselen.
 
kan inte ge dig tips om hela anpassningen av loksele, men remmarna som sitter under magen är ju oftast en lite bredare (främre) och en lite smalare (bakre). Jag har fått lära mig att den främre inte ska dras åt mer än att man kan få in en knuten näve mellan rem och hästkropp. Den bakre remmen ska spännas så att man rymmer två till tre fingrar, då är den lagom.
Sen ska man se till att draglädren ligger i rät linje med skaklarna så att det bara ser ut som en förlängning av selen, då kan hästen jobba på bästa möjliga sätt.

Tyvärr vet jag inte hur baksele eller själva lokorna ska anpassas, men jag har hört att man ska kunna få in en hand (åtminstone fingrarna) mellan hals och loka men vet inte om det stämmer... :confused:
 
Lokorna ska sitta så pass att du med svårighet kan få in fingarna mellan bogbladet och lokträet. Men se upp så att det inte blir tryckskador.
 
Hej!

Jag tycker du ska ta en ordentlig titt på hela lokselen och speciellt lädret! Det låter som selen är rätt gammal och det är farligt att köra med en sele i dålig kondition. Men du skulle ju bara prova den på hästen och kanske tömköra, då kan man ju ha en begagnad äldre sele då påfrestningarna inte är lika stora som vid körning.

Jag tar upp lite ang. selning och tillpassning av loksele men det är mycket som måste stämma för att selen ska passa bra, man måste se i verkligheten. (Att förlita sig helt på text kan vara ödesdigert om man är helt okunnig).

Man tar lokselen över vänstra axeln med lokorna sist (mot armen) man ställer sig sedan brevid hästens högra sida och lägger först på lokorna, framför och jämsmed bogbladet på hästen, och sedan resten av selen försiktigt.
Tillpassningen av lokorna sker med hjälp av lokremmarna: den övre som håller ihop lokorna i nacken och den nedre håller ihop lokorna i bringan.
Det första man gör är att spänna nedre lokremmen (precis som att sätta på ett täcke: börja fram och gå bakåt) så att selen inte kan åka bakåt på hästen.
Lokorna ska följa bogarna utan att klämma hästen. Man ska med svårighet kunna föra in handen mellan bossan (på selen) och lokstaden på hästen. Den övre lokremmen kan flyttas så att dragpunkten får rätt läge (dragpunkten är mellan den första och den andra tredjedelen av bogbladet). För låga lokor dras nedåt vid körning och trycker på mankammen och för höga lokor lyfts och trycker på strupen.
Sedan spänner man däckelgjorden ganska hårt (inte fullt som en sadelgjord men nästan).
Däckelstropparna (sitter ovanför ringarna) och bukgjorden (sitter under ringarna) reglerar man så att draglinjen, mellan dragpunkten och fästet för skakeln eller draglinan på vagnen/kärran bildar en rät linje. Bukgjorden (den som håller ringarna på plats och som ålorna (eller seltungorna, ev. endast en läderrem) sitter i) ska sitta så pass att den håller skaklarna på plats vid körning men inte hårt för då överförs alla skakelrörelser till hästen. Den ska ungefär hänga ner ca 5 cm när man spänt den.
Sedan lägger du ut baksele och ländstycke och spänner fast svanskappan så att det blir ca 5 cm mellan rygg och ländtycke. Bakselen ska ligga över hästens bakknä och ca en tvärhand under bärbensknölarna på hästen. Inte för högt för då utgör bakselen obehag och om den ligger för lågt hindrar den hästens rörelser. Bakselen sak vara så pass lös att det finns ca 5 cm mellan lår och baksele bakom hästen, men inte för lös så att bukgjord och däckel bromsar kärran/vagnen för då har bakselen ingen verkan.

Ja nu har man selen på plats men man måste vara mer eller mindre kunnig för att selen ska blir rätt anpassad så att hästen får bästa förutsättningar inför körning. Och det kan vara lite till hjälp att kolla i böcker så man ser utförliga bilder. Elisabeth Hjortvid har skrivit en bra bok om körning.
Bäst är ju om en kunnig person kan komma ut och hjälpa dig!

M. v. h. Lisa
 
tack, för hjälpen.
Lädret är i otroligt bra skick, trots att den är så gammal!
Verkar som att jag måste ta hjälp av någon kunnig, vill ju inte göra fel. men nu fick ajg en lite mer inblcik i alltihopa! :bow:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 019
Senast: _Elly_
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 580
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 562
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp