Bukefalos 28 år!

Longering lr tömkörning

Q

Quell

Jag har de senaste 20 åren i mitt liv tyckt att det är bättre att tömköra än att longera. Enda gången longering är befogad är väl om de har kolik. Kommentarer önskas, motivera gärna.
 
bra fråga.

skrev just ett långt svar här. men det försvann, så tyvärr blir inte detta lika bra... sånt är livet

personligen använder jag mig hellre av longering än av tömkörnig, med det beror på min brist av erfarenhet av tömkörning. tycker det är roligare och kanske även bättre med tömkörning, men än så länge gör jag det endast med överseende av någon erfaren.

tror att det är lättare att "misslyckas" med tömkörnig om man inte är så duktig.
med tömkörnig kan man mer finslipa hästen och samtidigt se den röra sig, vilket är fantastiskt bra.
vid longering tycker jag att man helt klart ska spänna in hästen så att den arbetar i en rätt form, framåt nedåt. jag är definitivt inget fan av hjälptyglar, men här är ett sådan tillfärlle då man bör spänna in hästen. för så kallad bästa "effekt".

mkt intressant tråd. hoppas den fortsätter.
MVH
Annelie :banana:
 
Re: bra fråga.

Tror som du, att det är lättare att förstöra vid tömkörning. Men vid närmare eftertanke tror jag att det är ganska lätt att longera sönder oxå. Det går ofta alldeles för fort på för liten volt. Med tömmar är man ju inte bunden vid att hålla sig på volten. Att kunna bestämma över takt och tempo är en fördel. Jag använder alltid lätta tömmar som löper lätt i ringarna, det är så lätt att bli för hård i handen annars. Om jag har en vilde brukar jag faktiskt köra ett par varv med longerlina först, för att slippa slita i munnen i onödan.
 
Longering är befogat när hanteraren har foglossning också :D

Jag tömkör hellre, men det finns undantag. Mamman till mitt föl blir väldigt avig i munnen när jag tömkör, spänner sig och är inte att få att slappna av mer än i skritt. Däremot jobbar hon otroligt bra på lina, även i bara grimma!
 
usch, foglossning, fick ont överallt. Prova att tömköra med grimma, går så bra och är så snällt. Men om det går bra att longera så är det ju ok. Har man bara koll på vad man gör. Men det är ju roligare att tömköra. Ju.
 
Jag kan tänka mig att longering kan vara tacksamt att använda när man vill lära den unga hästen olika röstkommandon och att lyssna till föraren, så att man sedan kan överföra detta till ridningen. Longeringen ska då naturligtvis bara utföras under korta stunder (max 20 min) och på ett så lämpligt underlag som möjligt (helst doserad volt, absolut inte hårt underlag) för att minska skaderisken.

Jag longerar inte utan föredrar tömkörning. Tömkörning går att variera på ett helt annat sätt än longering; det är att likna vid "ridning utan ryttare". Använt på rätt sätt är tömkörning framför allt stärkande till skillnad från longering som lättare blir "slitande/nedbrytande" (men är inte alltid det, naturligtvis).

Om man av någon anledning väljer mellan longering och tömkörning tror jag att det i längden är mer "skadligt" för hästen att ofta longeras enbart av den anledningen att man inte anser sig klara av tömkörning, än att prova på tömkörning lite i taget så att man blir bättre på det!

Det finns inget självändamål med varken longering eller tömkörning, däremot finns det ibland fördelar med de olika träningssätten i vissa sammanhang.
 
tempot

tempot är extemt viktigt vid både longering och tömkörning.
tyvärr ser man alldeles för många hästar som slängtravar runt, runt runt. fast ibland tycker jag också att de som tömkör gör det i ett för långsamt tempo, hästen tappar bjudningen och släpar bara benen efter sig.
när man tömkör är det betydligt lättare att arbeta hästen i olika tempon än vad det kan vara vid longering, där man inte alls har samma kontakt.
jag tycker att både longering och tömkörnig är toppen att variera sin ridningen med, både för oss och för hästarna.

Annelie :rofl:
 
Ja, det skulle jag ju kunna prova! Om det nu är bettet hon blir stressad av i tömkörningssituationen, så det inte är något annat. Hon är påbörjat inkörd så hon BORDE ju vara van vid att man har tömmar och går bakom/vid sidan.
 
Jag tömkör hellre än att longera då jag tycker att man kan arbeta hästen mer omväxlande i tömkörningen. Jag kan gå från volt till rakt spår, byta varv, jobba med skolor osv. Itömkörningen är du s a s fast i volten och det är svårare att korrigera hästen, tycker jag...
 
Spänn nosremmen på grimman ganska hårt så den inte hamnar i ögonen på hästen. Det ska ju vara snällt som sagt.
 
I tömkörning så kan man lättare kontrollera hästen. Det är lättare att tillrätta visa hästen när man har två tömmar så kan man både styra och stanna. Hästen lär då in komandoorden på ett snabbt och enkelt sätt. Tömkör gör man både på volt och efter fyrkantsspåret så det blir mera omväxlande för hästen. Men det kräver lite mera träning än vad longering gör. Men rätt utförd är det överlägset longering och kan hjälpa många hästar. Dessutom så är det kul. :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Samhälle Har varit på möte i London och träffat en kollega som är född i Rio och bott de senaste 20 åren i Quebec. Varje gång vi träffas berättar...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 976
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 880
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp