Longering - små volter - mjukt underlag...

Bubbla

Trådstartare
Vad kan man få för problem på hästen vid longering - ridning på små volter och ev. på ett ganska mjukt lite sugande underlag (typ mjuk ridbana)?

Hur ofta och länge ska det till att man longerar/rider på liten volt för att man ska få problem på hästen?

Behöver lite tips och funderingar...
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Man kan få svullna och överansträngda leder och senor, som till följd kan göra led inflammationer och senskador. För min ponny räckte det med ett par ridturer av en fodervärd på sånt underlag för att göra hov och kotledsinflammationer och mycket ömmande muskler.

Alla hästar är olika känsliga men vill man ha problem så är det bara att köra på med sånt underlag. Alla snäva vändningar sliter hårt på benen.
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Fast bara ett par ridturer som orsakar sådana problem? Då känns det som om det borde funnits något latent innan?

Självklart sliter det på hästen. Jag har bara hamnat i en diskussion om detta och jag känner att jag behöver lite kött på benen.
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Jag red 45 min varannan vecka i ridhus med bra underlag på 15-20 m volt (lektion) under en vår, kanske sammanlagt 5 mån eller så...
Hästen fick kotledsinflammation båda fram och hasledsinflammation ena bak.

Poängen med tränandet var att få hjälp att bygga upp hästen, men tack så mycket för nedbrytningen liksom... :smirk: :(

Nu tränar jag faktiskt själv o har aldrig haft problem.
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

ja rider lektion 1 gång i veckan i ridhus eller paddock med bra underlag i typ 60 min beroende på lite hur de går och har gjort det i flera månader o har inte fått nåra som helst problem..tycker hästen borde klara att gå så..om hästen e helt frisk o inte har några problem och rids i bra form då.
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Är hästen minsta känslig kan det räcka med några gånger. Jag skulle inte vilja utsätta någon av mina för det, eftersom risken alltid finns.
För min del är det för dyrt att ens chansa. (Min ponny kommer nog att bli utdömd för kotorna och hovlederna, beroende på vad vi hittar i bakbenen på honom. Han är halt på alla fyra..)
En kompis tilll mig lånade ut en treåring till en, som vi fick veta nu i efterhand ridit ganska friskt i ett ridhus med mjuk botten. Treåringen är nu inte ridbar, ont i så gott som hela kroppen(musklerna) och halt på tre ben.. Kommer med stoor sannolikhet inte att bli frisk på lääänge.
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Till alla: jag har ju lite svårt att tro att ni är representativa? Jag vet många som rider i ridhus/på ridbana tre-fyra dagar i veckan minst. Och inte har några problem på hästarna för det. Själv rider jag mycket sparsamt på ridbana (max 1 g/ vecka oftast mindre och då endast fyrkantsspår) men det är ff a pga problem som min häst har.

Hur går det med ridskolehästarna? De måste ju harva rätt mycket på banan? Är det underlaget eller det mindre, böjda spåret som är det största problemet?

De stora problemen är alltså låga inflammationer och senskador? Eller har jag förstått fel?
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Det är klart du kan rida i ridhus/på ridbana!
Underlaget är ju mkt utslagsgivande, ett mjukt underlag kan förstöra en häst om man rider där ofta. Men jag tror det kan va lika farligt och ansträngande för leder mm att trava/galoppera på hårda vägar i skogen ex.

När du rider på ridbana/i ridhus så försök tänka på att inte bara rida på volter, utan variera så mkt som möjligt. Sitt inte o nöt för mkt varv efter varv på volten, utan gör andra saker emellan och byt varv ofta.

Jag har en 20-åring o jag lägger sällan mindre volter än 20 m i trav o galopp för att inte anstränga hennes leder för mkt. Dessutom byter jag volt ofta, byter varv, och rider på rakt spår så mkt som möjligt.
Gör du detta tror jag iaf risken minskar för kotledsinflammationer osv.

Många av de ryttare som jag vet haft problem med kotledsinflammationer är just de som travat/galopperat på hårda vägar i skogen och sitter jämt på volterna.... Kan ligga ngt i det.
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Bubbla skrev:
Till alla: jag har ju lite svårt att tro att ni är representativa? Jag vet många som rider i ridhus/på ridbana tre-fyra dagar i veckan minst. Och inte har några problem på hästarna för det. Själv rider jag mycket sparsamt på ridbana (max 1 g/ vecka oftast mindre och då endast fyrkantsspår) men det är ff a pga problem som min häst har.

Hur går det med ridskolehästarna? De måste ju harva rätt mycket på banan? Är det underlaget eller det mindre, böjda spåret som är det största problemet?

De stora problemen är alltså låga inflammationer och senskador? Eller har jag förstått fel?

Framförallt blir det ju ridhuset på vintern... Då ca 4-5 dagar/vecka.
Det viktiga tycker jag är att hästen ska gå i balans och bära sig rätt. Många små volter rider jag inte, däremot arbetspiruetter.

Jag longerar aldrig för motionens skull (bara kollar ev hältor så), utan tömkör i stället. Tycker att det är lättare att få hästarna jobba rätt på töm. Har sytt egna 18m tömmar för att kunna köra på en stor volt. Jag aktar mig för lösa/djupa underlag pga risken för övenansträngningar i leder/muskler och senskador.

Visst, jag har haft en hel del skador under åren, men det har varit hagskador och en och annan sträckning. Jag tror inte att undvika ridhus och ridbanor löser alla problem, utan man måste rida rätt och variera träningen.

Mycket skritt ute, gärna utan ryttare på ryggen (rider med handhäst).
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

vet en som bara rider i manegen..både sommar och vinter..för de inte finns nåra ridväger och h*n e rädd för att hästen ska skada sej.
hästen går på hög nivå och har aldrig haft några problem.
så tror inte att hästen får inflamationer bara för man rider mycke i manege o paddock..beror nog mer på hur man rider där.
man kan rida sönder en häst även om man bara rider i skogen med.
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Ja men i mitt fall var det en häst utan muskler som skulle ridas upp i tävlingskondition och vi kontaktade därför en bra tränare för att få hjälp med det, men fick bara rida runt runt runt på en volt som var MAX 20 m oftast mindre, och hästen pallade inte det... Jag skulle idag aldrig göra en sån idiotgrej, men jag litade på att tränaren visste vad den pysslade med och förstod att hästen inte var i form (vilket vi noga talat om).

Att rida i ridhus varje vecka gör jag nu med, på samma häst. Men jag sitter inte på en liten volt i 45 min enbart då... Och nu är hästen i superform och orkar det jag kräver.


En häst som inte är i form för uppgiften, eller en häst som rids fel, går sönder.
Sedan finns det ju hästar som håller i åratal för ensidigt arbete i fel form (många ridskolehästar t.ex. ) men de hör ju till undantaget.
 
Sv: Longering - små volter - mjukt underlag...

Bubbla skrev:
Hur går det med ridskolehästarna? De måste ju harva rätt mycket på banan? Är det underlaget eller det mindre, böjda spåret som är det största problemet?

Det gjordes en undersökning av lektionshästar för en massa år sedan som klart visade ett samband mellan skador på lektionshästar, hästarnas storlek och bredden på manegen. Om jag minns rätt så ju smalare manege ju mindre häst/ponny kunde man ha i verksamheten för att slippa problem. Om man hade manege på 20 m eller mer och hästarna var runt 1,55 som max hade man förvånansvärt lite problem. (Vilket inte var populärt i de kretsar som då ansåg att dessa hästar, ofta importer, var odugliga krattor som borde ersättas med "riktiga svenska halvblod"...)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 214
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 946
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
297
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp