Longeringsgnäll...

Mimsan

Trådstartare
Ridrädsla har övergått i ledarskapsproblem. Nu handlar häst-människarelationen om vem det är som bestämmer. Hästen sätter sig bokstavligen både på tvären och bakhasorna när jag skall longera och jag känner mig bara så osäker på hur mycket press jag skall sätta för att komma vidare. I nuläget står frustrationen som spön i backen. Jag vill inte sitta upp i sadeln innan hästen fått klart för sig att det är jag som är chef, men jag är fortfarande för osäker för att sätta hårt mot hårt. Är rädd för att göra fel, samtidigt som jag definitivt vet att det är att göra sig själv en otjänst med att avbryta longeringen när det står 1-0 till hästens favör. För bara ett par veckor sedan fungerade det helt OK, men nu sätter hon mig ideligen på prov. Hur skall jag göra. Jag blir bara villrådig!

Sv: Longeringsgnäll...

ja vad du än gör så ge aldirg upp när hästen beter sig så dära!

du gör mkt klokt i att Inte sitta upp på hästen innan den fått klart för sig vem som är bossen..

som ngn sa..har du provat repgrimma?

sen det jag skulle testa är att ha hästen i repgrimma å sedan longerlina...vägrar hästen gå "runt" å bråkar så ska du först å främst gå backa den..alltså du ställer dig framför å "viftar" lite m longerlinan på bringan tills hästen backar såmkt som DU vill..(det betyeder typ=vi tar det från början) sen efetr bakcningen ska du ställa dig vid hästens sida å gå PÅ med longerlinan (ty använda linan som en försträkning på att dne ska flytta sig,,inte SLÅ hårt utan så pass mkt att den flyttar sig) så att hästen flyttar undan så att det blir en liiiiten volt runt dig..GÅ På heeeela hela tiden..det blir jobbigt för hästen å den inser säkert "med tiden" att det är mer lönsammare att lyda dig..

sen är det MKT bättre att vara HÅRD,ELAK 1,2,3 gånger rejält,än att hela tiden "små nöta" å inte våga vara för hård...
det handlar om ledarskap och din säkerhet..hästen tänker Inte "oh var jag nu lite för hård mot henne"
utan den kommer helt enkelt ta över om det fortsätter...
det finns Ingen nåd från din sida när hästen gör som den gör..man trottsar inte "alfan" på det viset..och sånt beteende får sina konsekvenser..
men sen när hästen gör rätt så ska den givetvis får beröm...och "man ska sluta när det går som bäst";)

Lycka till

Vad händer egentligen?

Den kanske inte är longerad tidigare.
Om hästen vänder sig emot dig så är den inte trotsig utan är uppmärksam på dig.

Ha en som leder den på utsidan i början.
Du måste hela tiden "vara bakom den" annars stannar den- för att det är naturligt att inte springa över dig.

Om den stannar o vänder sig mot mitten- gå lugnt fram till den o vänd tillbaka den till voltspåret.

Det allra vanligaste problemet är i höger varv.
Den är inte van att bli ledd från den sidan o vill då inte gå ifrån dig.

Träna att leda den på bägge sidorna.

Senast ändrad:

Hästen har haft repgrimma vid tre tillfällen under våren när jag haft hjälp av westerninstruktör för att lära mig markarbete när jag nu av olika orsaker inte klarade att rida - det gick jättebra. Hon var lyhörd, lydig och svarade på alla uppmaningar. Jag provade själv direkt efteråt med vanlig grimma och det gick hyfsat - i alla fall de delar av övningarna som jag kom ihåg där och då. Longeringen gick helt friktionsfritt.
Nu nonchalerar hon mig ömsom som hon bara vägrar gå. Jag förstår att jag måste morska upp mig - dags att sätta ner klacken och sluta mesa sig.

om hästen funkar i repgrimma så använd det ett tag för att kunna få eftektivare kontakt via grimman.

som axel frågade: vad händer egentligen? vad gör hon när du longerar mer specifikt? Känner inte till din bakgrund du nämner med ridproblem vad har hänt där?

Jag tog hjälp av min ridtränare. :crazy: Utan henne hade det inte gått, hon visade mig allt jag behövde veta. Du kanske också borde ta hjälp av någon som ser situationen och är lite van? Lycka till!

Vet du vad jag skulle göra i din sitiuon, på med repgrimma och ett långt rep, gärna 5 meter. och börja i paddock eller ridhus med att få din häst att flytta bakdelen. då skall stå så nära hästen att du kan nudda den med armbågen om du sträcker ut armen. Sen trycker du på bakdelen och när hästen flyttar sig håller du kvar handen i samma position som när du tryckte, skillnaden nu är att du har handen ca 10 cm från hästens bakdel eftersom den flyttade undan för tryck. du kanske undrar varför jag tar upp detta när du har problem med longering? det är därför att min egen häst ( som jag rider western med) började testa mig när jag longerade honom. Han hade ingen respekt för mig och han reste sig pch vägrade att gå och sparkade mot mig. jag var livrädd ett tag. Sen fick jag lite stöd av en duktig person i mitt stall som kan NH riktigt bra, hon visade att jag måste tala om via kroppspråk att det hästen gör inte är acceptabelt.

Jag började med att han skulle gå undan med bakdelen när jag tryckte på sidan. Hästen skall gå undan annars trycker man hårdare eller så kan man knacka i sidan och göra det obehagligt för henne om inget fungerar, och när hon visar minsta antydan till att flytta sig, även om hon bara gungar på bakdelen så sluta direkt, och forstätt sedan till hon flyttar bakdelen med mindre och mindre tryck. Kom även ihåg att kel och fina ord inte är lika bra belöning för hästen som när du släpper trycket när hon gör rätt. Du kommer att få hålla på så där ett tag tills hon fattar grejen. varje gång hon går undan för trycket så visar hon att , Okej, hon sa att jag skulle flytta bakdelen då gör jag det så slipper jag trycket... Hästar är inte dumma även om man kan undra ibland. Upprepning upprepning.

Nu har jag skrivit en hel uppsats men jag tycker detta är viktigt, med min egen häst har jag kommit så långt att jag bara kan ta ett steg mot hans bakdel och peka på den så flyttar han genast, detta kan jag göra på ca 5-8 m avstånd nu.

När man sedan longerar är detta ett driv medel för hästen, ta ett steg mot hästens bakdel ( när du kommit så långt att hon flyttar sig lätt) , detta fungerar som en drivande krafft bakifrån, hon kommer då att föytta runt kakdelen och om du samtidigt driver så kommer du få henne att gå framåt. Börja longera henne i repgrimma och ha henne på ett avstånd så att du kan nå henne med armen och gå mot bakdelen på henne, hon har då inget annat val än att flytta sig och allt eftersom utökar du cirkeln mellan dig och henne.
Varje gång du tar ett steg mot bakdelen så skall hon flytt< sig eller gå frammåt, annars kan du avbryta och göra de första övningarna, ifall hon skulle ha drabbats av hjärnsläpp ?!?... hehe, sen longerar du igen och komihåg att ha henne på ett ganska kort avstånd ifrån dig själv.

nu har jag (tro det eller ej) bara en sak till att säga, om hon skulle ta ett steg mot dig, backa inte!!, då tar hon över direkt, gå istället mot henne och snurra repet mot henne. Du får inte acceptera att hon går mot henne om du inte inbjudit henne. Nu har jag förklarat så gott jag kan min syn på vad du skall göra. hoppas att du förstår.

Är du säker på att hästen inte har ont någon stans...? Det där beteendet verkar inte riktigt sunt...

jag skulle inte tro att din häst har ont, det verkar som att det är rent trots och att hon testar dig.

jag skulle inte tro att din häst har ont, det verkar som att det är rent trots och att hon testar dig.

En repgrimma är en liten investering (ca 30 kr).
Har haft liknande problem med min, och man känner sig till slut som ett riktigt tjatmonster, med alla dessa korrigeringar hela tiden.
Jag tänker som du; sitter inte upp förrän ledarskapet är etablerat, livet är för mycket värt.
Har haft hjälp av NH-tränare, det har funkat mycket bra. Flyttat bak & framdel, ryggat (väldigt ofta). Och nu tömkör jag, då lyssnar hon bra.
En bra grej jag läste i en bok av Pat Parelli, var att flytta hela hästen sidlänges. Man tar tag i svansen med en hand, driver med den andra mot ganaschen på hästen. Efter att ha gjort det blev det en vändpunkt, och hästen lyssnar mycket bättre nu, men det handlar om att HELA tiden inte släppa efter.
Sen tycker jag att någon ska känna igenom hästen, min hade problem med några muskler därbak, så jag kan förstå att det var jobbigt för henne.
Lycka till!

Jag har ingen egen repgrimma - mest därför att jag tycker att jag måste ha mer kunskaper om repgrimmor innan jag börjar använda dem. Jag började vår senaste drabbning i paddocken med att få henne att flytta framdelen, det gick rätt OK, men jag skall självklart också göra som du föreslår. Det verkar mera logiskt. Vi skall köra ett nytt pass i morgon. och då skall jag se hur det fungerar.
Mira är annars lyhörd för signaler. De gånger jag har haft NH-instruktören med mig har varit rent magiska - men då får jag ju också tydliga instruktioner. Jag skall kontakta henne igen och få fortsatt ledning.

Mierna skrev:
Är du säker på att hästen inte har ont någon stans...? Det där beteendet verkar inte riktigt sunt...

Jag tror inte att hon har ont. Snarare är det är ”människoproblem” hon har. Jag har varit ridrädd ett bra tag och inte vågat hantera henne utanför den trygga hagen eller boxen. Klart att hon märker det - även om jag inte är den enda människan i hennes liv.
Min ridrädsla tror jag är överstånden nu - så känns det i alla fall - men det jag lärt mig inför framtida umgänge med hästen är att se till att jag vet jag jag gör - och framför allt att hon känner det. Det är därför jag jobbar så mycket från marken nu. Viktigt att vi får den relationen.

Just det.
Jag blev också rädd efter ett par incidenter, red då ett antal andra hästar, där det inte fanns några etablerade relationer alls, och det gav mig en starkare självkänsla i förh t min häst.
En repgrimma är inte farlig att använda, förutsatt att man inte är våldsam eller rycker för hårt, vilket väl aldrig är bra. Vanligt förnuft bara...

cristobal skrev:
Just det.
Jag blev också rädd efter ett par incidenter, red då ett antal andra hästar, där det inte fanns några etablerade relationer alls, och det gav mig en starkare självkänsla i förh t min häst.
En repgrimma är inte farlig att använda, förutsatt att man inte är våldsam eller rycker för hårt, vilket väl aldrig är bra. Vanligt förnuft bara...

OK, kanske det kan vara en bra lösning då! Kan i alla fall vara värt ett nytt försök!

vad blir skillnaden mellan "vanlig" grimma och repgrimma ? :confused: alltså, jag vet att dom ser olika ut, men blir "effekten " anorlunda ?

m

Det blev litet tokigt, det där.
Man ska naturligtvis inte dra i svansen, utan trycka mot bakdelen på hästen, samtidigt som man driver mot ganaschen med andra handen...
Det andra, med att dra svansen; då drar man försiktigt hästens nos mot svansen - den ska "lukta på sin svans".

Repgrimman skapar ett tydligt tryck över nacken som en vanlig grimma inte gör. du kan därmed förtydliga dina signaler till hästen via grimman, för skillnanden mellan tryck och eftergift blir markerade.

*lånar*

hur får man en häst som har "frusit fast" att backa då??
oftast kan man ju klämma lite i "halsmuskeln".. men.. men kan få damp å bara stirra upp i taket å totalignorera mig.. det hjälper inte å rycka i grimman eller luta hela sin tyngd mot henne... enda sättet är att gå framåt... men när hon går över mig så ska hon B A C K A.. men, det tycker inte hon...

min går bra att styra när man tömkör, men hon kan absolut inte longeras... är det något jag "bör" lära henne? eller är tömkörning lika bra/bättre?
hon bara rusar å genar i svängarna när man longerar... eller försöker longera rättare sagt :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 507
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 601
Senast: Ridinglady
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots... 15 16 17
Svar
323
· Visningar
23 053
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka