Sv: Longeringsgnäll...
Vet du vad jag skulle göra i din sitiuon, på med repgrimma och ett långt rep, gärna 5 meter. och börja i paddock eller ridhus med att få din häst att flytta bakdelen. då skall stå så nära hästen att du kan nudda den med armbågen om du sträcker ut armen. Sen trycker du på bakdelen och när hästen flyttar sig håller du kvar handen i samma position som när du tryckte, skillnaden nu är att du har handen ca 10 cm från hästens bakdel eftersom den flyttade undan för tryck. du kanske undrar varför jag tar upp detta när du har problem med longering? det är därför att min egen häst ( som jag rider western med) började testa mig när jag longerade honom. Han hade ingen respekt för mig och han reste sig pch vägrade att gå och sparkade mot mig. jag var livrädd ett tag. Sen fick jag lite stöd av en duktig person i mitt stall som kan NH riktigt bra, hon visade att jag måste tala om via kroppspråk att det hästen gör inte är acceptabelt.
Jag började med att han skulle gå undan med bakdelen när jag tryckte på sidan. Hästen skall gå undan annars trycker man hårdare eller så kan man knacka i sidan och göra det obehagligt för henne om inget fungerar, och när hon visar minsta antydan till att flytta sig, även om hon bara gungar på bakdelen så sluta direkt, och forstätt sedan till hon flyttar bakdelen med mindre och mindre tryck. Kom även ihåg att kel och fina ord inte är lika bra belöning för hästen som när du släpper trycket när hon gör rätt. Du kommer att få hålla på så där ett tag tills hon fattar grejen. varje gång hon går undan för trycket så visar hon att , Okej, hon sa att jag skulle flytta bakdelen då gör jag det så slipper jag trycket... Hästar är inte dumma även om man kan undra ibland. Upprepning upprepning.
Nu har jag skrivit en hel uppsats men jag tycker detta är viktigt, med min egen häst har jag kommit så långt att jag bara kan ta ett steg mot hans bakdel och peka på den så flyttar han genast, detta kan jag göra på ca 5-8 m avstånd nu.
När man sedan longerar är detta ett driv medel för hästen, ta ett steg mot hästens bakdel ( när du kommit så långt att hon flyttar sig lätt) , detta fungerar som en drivande krafft bakifrån, hon kommer då att föytta runt kakdelen och om du samtidigt driver så kommer du få henne att gå framåt. Börja longera henne i repgrimma och ha henne på ett avstånd så att du kan nå henne med armen och gå mot bakdelen på henne, hon har då inget annat val än att flytta sig och allt eftersom utökar du cirkeln mellan dig och henne.
Varje gång du tar ett steg mot bakdelen så skall hon flytt< sig eller gå frammåt, annars kan du avbryta och göra de första övningarna, ifall hon skulle ha drabbats av hjärnsläpp ?!?... hehe, sen longerar du igen och komihåg att ha henne på ett ganska kort avstånd ifrån dig själv.
nu har jag (tro det eller ej) bara en sak till att säga, om hon skulle ta ett steg mot dig, backa inte!!, då tar hon över direkt, gå istället mot henne och snurra repet mot henne. Du får inte acceptera att hon går mot henne om du inte inbjudit henne. Nu har jag förklarat så gott jag kan min syn på vad du skall göra. hoppas att du förstår.