Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En inackordering är halt och måste hårdbantas. Hästarna går på lösdrift och jag har ingen aning om hur den ekvationen ska kunna lösas
I övrigt fortsätter torkan här. De 20 mm som skulle kommit idag blev fyra.
Ja slarvigt uttryckt av migNu kanske jag hoppar på något som ni har koll på, men för säkerhetsskull.
Man ska aldrig hårdbanta en häst - det är är hälsofarligt för hästen och den kan drabbas av hyperlipemi.
Eftersom hästen är halt kan man inte öka motionen. Så frågan är vad du har för värden på grovfodret. Hästar blir mätta efter ett visst antal tuggningar - inte mätta i magen som vi blir. Så även en tjock häst behöver tugga och få i sig lika mycket fibrer som en smal häst. Därför behövs det ett grovfoder med låg Mj, men med en bra kvot när det gäller smältbart råprotein. Förstå dock att det inte bara är att byta ut hela sitt grovfoderpartie. I år är jag glad över att få hela mitt grovfoderbehov för nästkommande år då min bonde fått mindre skörd än vanligt pga torkan. Sedan får jag anpassa mig utifrån analysen, men håller tummarna hårt på lågt mj så jag har två lättfödda pållar.
/LIzzie
Ja slarvigt uttryckt av mig
Är van vid att kunna reglera hästarnas hull mer naturligt (lite smalare på vintern, lite rundare på sommaren). Nu måste ponnyn bantas NU då de inte vågat kortisonbehandla.
Kvoten i år är tyvärr dålig, under fem. Kanske är ensilaget bättre (så var det förra året) men är inte aktuellt förrän till vintern pga för få hästar.
Jag är på väg att hämta (foder)halm idag.
Den stora knäckfrågan är oavsett hur fasen man löser det på en lösdrift.
Att fodra på min stora lite extra är jag van vid, men jag kan inte fodra på fyra separat.
Ja slarvigt uttryckt av mig
Är van vid att kunna reglera hästarnas hull mer naturligt (lite smalare på vintern, lite rundare på sommaren). Nu måste ponnyn bantas NU då de inte vågat kortisonbehandla.
Kvoten i år är tyvärr dålig, under fem. Kanske är ensilaget bättre (så var det förra året) men är inte aktuellt förrän till vintern pga för få hästar.
Jag är på väg att hämta (foder)halm idag.
Den stora knäckfrågan är oavsett hur fasen man löser det på en lösdrift.
Att fodra på min stora lite extra är jag van vid, men jag kan inte fodra på fyra separat.
Lyx!Förstår ditt problem - inte enkelt att lösa.
Jag köper hösilage taget på andra skörd - kvoten brukar alltid vara bättre än första skörden. Vet inte om det beror på växtkraften vid första skörden - alltså att skördefönstret är mycket mindre pga att det växer så kraftigt. Så värderna skevar iväg snabbt och inte alltid det går att slå i exakt tid pga väder etc.
Jag har turen att få tag på småbalshösilge så jag kör hösilage året runt trots 1 storhäst och 1 ponny.
/Lizzie
Finns ingen möjlighet att ordna en extra ligghall. Hur många kan ens det sådär spontant? Tidsmässigt och ekonomiskt.Man får dela på dom. En till hage, en till ligghall. Eller så får den inackorderade flytta.
Gpr det inte att dela av ligghallen så att du kan höra en separat hage till ponnyn? Är ponnyn liten så att det går att fodra de stora hästarna i någon behållare så att den inte kommer åt maten?Finns ingen möjlighet att ordna en extra ligghall. Hur många kan ens det sådär spontant? Tidsmässigt och ekonomiskt.
Jag hade inte heller haft möjlighet att sköta en till ligghall - då hade hästen nästan lika gärna kunnat stå på box arbetsmässigt.
Jag har ett litet privat stall hemma, ingen verksamhet.
Gpr det inte att dela av ligghallen så att du kan höra en separat hage till ponnyn? Är ponnyn liten så att det går att fodra de stora hästarna i någon behållare så att den inte kommerFinns ingen möjlighet att ordna en extra ligghall. Hur många kan ens det sådär spontant? Tidsmässigt och ekonomiskt.
Jag hade inte heller haft möjlighet att sköta en till ligghall - då hade hästen nästan lika gärna kunnat stå på box arbetsmässigt.
Här har vi precis haft 6 dagar uppehåll från regnet men nu öser det ner igen.En inackordering är halt och måste hårdbantas. Hästarna går på lösdrift och jag har ingen aning om hur den ekvationen ska kunna lösas
I övrigt fortsätter torkan här. De 20 mm som skulle kommit idag blev fyra.
Men just nu (augusti-september) behövs kanske ingen ligghall?Gpr det inte att dela av ligghallen så att du kan höra en separat hage till ponnyn? Är ponnyn liten så att det går att fodra de stora hästarna i någon behållare så att den inte kommer åt maten?
Nej, det funkar tyvärr inte med hur det ser ut utanför och öppningen skulle bli väldigt smal för övriga fyra.Gpr det inte att dela av ligghallen så att du kan höra en separat hage till ponnyn? Är ponnyn liten så att det går att fodra de stora hästarna i någon behållare så att den inte kommer åt maten?
Ja just nu går hon i rundcorallen. Där är det grus.Men just nu (augusti-september) behövs kanske ingen ligghall?
Marken är ”varm” och insekterna i princip borta.
Separat hage och starta bantningen och sen får ni fundera på lösningar till vintern?
Nej, det funkar tyvärr inte med hur det ser ut utanför och öppningen skulle bli väldigt smal för övriga fyra.
Så gjorde jag när jag hade två shettisar men min storatyvärr är detta en d-ponny så ingen direkt höjdskillnad. Flocken består just nu av en shettis, en WM, denna d-ponny och två hästar under 165.
Ja just nu går hon i rundcorallen. Där är det grus.
Någon som har erfarenhet av munkorg när det inte är bete?
Finns ingen möjlighet att ordna en extra ligghall. Hur många kan ens det sådär spontant? Tidsmässigt och ekonomiskt.
Jag har som sagt inte möjlighet att ha en till ligghall.Precis, jag vet hur det är, det är skitjobbigr. När jag hade lite fler hästar inackorderade på min förrförra gård var det därför ett medvetet val att vi byggde två ligghallar nära varandra, den lilla placerad så att den var lätt att spärra av och dessutom redo för att kunna användas som långtids-sjukbox.
På min förra gård fick jag istället vid ett tillfälle smäcka upp en extra ligghall. Och sen bestämde mig för att aldrig ha inhyrda igen.
När det bara är till 1 ponny kan man ju bygga på en helg och väldigt liten peng.
Det finns inget annat sätt än en separat hage, ponnyer äter ikapp och kan göra det i rasande fart, så några timmar isär räcker inte.
Men det är inte nog kallt för ligghallskrav än, så jag hade låtit din inhyrda bo i rundcorallen medans ägaren letar annat boende (eller om hen verkligen vill stanna hos dig, köper sig ett eget ligghallstält).
Ni har gott om tid att stängsla, fixa markyta osv innan vintern är här.
Jag har som sagt inte möjlighet att ha en till ligghall.
Allas förutsättningar är olika. Vi kan som sagt inte ordna en ligghall över en helg. Kul att du kunde det.
Kanske box på natten och egen hage på dagen?Jag har som sagt inte möjlighet att ha en till ligghall.
Allas förutsättningar är olika. Vi kan som sagt inte ordna en ligghall över en helg. Kul att du kunde det.
Jag har svårt att sköta häst på box en längre tid (fullservice), och ingen jättelämplig sällskapshäst att ha på box heller..Kanske box på natten och egen hage på dagen?
Jag har svårt att sköta häst på box en längre tid (fullservice), och ingen jättelämplig sällskapshäst att ha på box heller..
@skiesabove
Nu verkar ju @the_connemara kunna ha en häst med munkorg 24/7 så helt omöjligt verkar det inte med en annan lösning än egen ligghall (som skötselmässigt är likställt med stå på box, dvs inte görbart).
Kl.
Rent krasst vet vi inte om hästen ens lever efter betessäsongen heller. Den kom från en hästhandlare som verkar satt i system att blåsa folk. Men mitt hjärta värker för tjejen och den rara ponnyn.
Lyx!
Var osäkert hur mycket ensilage på andraskörd vi får, har haft problem med torka
Kanske behöver äta fjolårshö istället.. det här är inget kul år.