Lösa sjukhage/bantarhage praktiskt - utbr fr "Vi med egen gård/stall"

Bukefalos 30 år!

En inackordering är halt och måste hårdbantas. Hästarna går på lösdrift och jag har ingen aning om hur den ekvationen ska kunna lösas :(

I övrigt fortsätter torkan här. De 20 mm som skulle kommit idag blev fyra.

Nu kanske jag hoppar på något som ni har koll på, men för säkerhetsskull.

Man ska aldrig hårdbanta en häst - det är är hälsofarligt för hästen och den kan drabbas av hyperlipemi.

Eftersom hästen är halt kan man inte öka motionen. Så frågan är vad du har för värden på grovfodret. Hästar blir mätta efter ett visst antal tuggningar - inte mätta i magen som vi blir. Så även en tjock häst behöver tugga och få i sig lika mycket fibrer som en smal häst. Därför behövs det ett grovfoder med låg Mj, men med en bra kvot när det gäller smältbart råprotein. Förstå dock att det inte bara är att byta ut hela sitt grovfoderpartie. I år är jag glad över att få hela mitt grovfoderbehov för nästkommande år då min bonde fått mindre skörd än vanligt pga torkan. Sedan får jag anpassa mig utifrån analysen, men håller tummarna hårt på lågt mj så jag har två lättfödda pållar.

/LIzzie

Nu kanske jag hoppar på något som ni har koll på, men för säkerhetsskull.

Man ska aldrig hårdbanta en häst - det är är hälsofarligt för hästen och den kan drabbas av hyperlipemi.

Eftersom hästen är halt kan man inte öka motionen. Så frågan är vad du har för värden på grovfodret. Hästar blir mätta efter ett visst antal tuggningar - inte mätta i magen som vi blir. Så även en tjock häst behöver tugga och få i sig lika mycket fibrer som en smal häst. Därför behövs det ett grovfoder med låg Mj, men med en bra kvot när det gäller smältbart råprotein. Förstå dock att det inte bara är att byta ut hela sitt grovfoderpartie. I år är jag glad över att få hela mitt grovfoderbehov för nästkommande år då min bonde fått mindre skörd än vanligt pga torkan. Sedan får jag anpassa mig utifrån analysen, men håller tummarna hårt på lågt mj så jag har två lättfödda pållar.

/LIzzie
Ja slarvigt uttryckt av mig 😅
Är van vid att kunna reglera hästarnas hull mer naturligt (lite smalare på vintern, lite rundare på sommaren). Nu måste ponnyn bantas NU då de inte vågat kortisonbehandla.

Kvoten i år är tyvärr dålig, under fem. Kanske är ensilaget bättre (så var det förra året) men är inte aktuellt förrän till vintern pga för få hästar.
Jag är på väg att hämta (foder)halm idag.

Den stora knäckfrågan är oavsett hur fasen man löser det på en lösdrift.
Att fodra på min stora lite extra är jag van vid, men jag kan inte fodra på fyra separat.

Är van vid att kunna reglera hästarnas hull mer naturligt (lite smalare på vintern, lite rundare på sommaren). Nu måste ponnyn bantas NU då de inte vågat kortisonbehandla.

Kvoten i år är tyvärr dålig, under fem. Kanske är ensilaget bättre (så var det förra året) men är inte aktuellt förrän till vintern pga för få hästar.

Att fodra på min stora lite extra är jag van vid, men jag kan inte fodra på fyra separat.

Förstår ditt problem - inte enkelt att lösa.

Jag köper hösilage taget på andra skörd - kvoten brukar alltid vara bättre än första skörden. Vet inte om det beror på växtkraften vid första skörden - alltså att skördefönstret är mycket mindre pga att det växer så kraftigt. Så värderna skevar iväg snabbt och inte alltid det går att slå i exakt tid pga väder etc.

Jag har turen att få tag på småbalshösilge så jag kör hösilage året runt trots 1 storhäst och 1 ponny.

/Lizzie

Man får dela på dom. En till hage, en till ligghall. Eller så får den inackorderade flytta.

Förstår ditt problem - inte enkelt att lösa.

Jag köper hösilage taget på andra skörd - kvoten brukar alltid vara bättre än första skörden. Vet inte om det beror på växtkraften vid första skörden - alltså att skördefönstret är mycket mindre pga att det växer så kraftigt. Så värderna skevar iväg snabbt och inte alltid det går att slå i exakt tid pga väder etc.

Jag har turen att få tag på småbalshösilge så jag kör hösilage året runt trots 1 storhäst och 1 ponny.

/Lizzie
Lyx!
Var osäkert hur mycket ensilage på andraskörd vi får, har haft problem med torka :(
Kanske behöver äta fjolårshö istället.. det här är inget kul år.

Man får dela på dom. En till hage, en till ligghall. Eller så får den inackorderade flytta.
Finns ingen möjlighet att ordna en extra ligghall. Hur många kan ens det sådär spontant? Tidsmässigt och ekonomiskt.
Jag hade inte heller haft möjlighet att sköta en till ligghall - då hade hästen nästan lika gärna kunnat stå på box arbetsmässigt.

Jag har ett litet privat stall hemma, ingen verksamhet.

Finns ingen möjlighet att ordna en extra ligghall. Hur många kan ens det sådär spontant? Tidsmässigt och ekonomiskt.
Jag hade inte heller haft möjlighet att sköta en till ligghall - då hade hästen nästan lika gärna kunnat stå på box arbetsmässigt.

Gpr det inte att dela av ligghallen så att du kan höra en separat hage till ponnyn? Är ponnyn liten så att det går att fodra de stora hästarna i någon behållare så att den inte kommer åt maten?

Gpr det inte att dela av ligghallen så att du kan höra en separat hage till ponnyn? Är ponnyn liten så att det går att fodra de stora hästarna i någon behållare så att den inte kommer
En inackordering är halt och måste hårdbantas. Hästarna går på lösdrift och jag har ingen aning om hur den ekvationen ska kunna lösas :(

I övrigt fortsätter torkan här. De 20 mm som skulle kommit idag blev fyra.
Här har vi precis haft 6 dagar uppehåll från regnet men nu öser det ner igen. 😳. Hade gärna skickat det till dig.

Gpr det inte att dela av ligghallen så att du kan höra en separat hage till ponnyn? Är ponnyn liten så att det går att fodra de stora hästarna i någon behållare så att den inte kommer åt maten?
Men just nu (augusti-september) behövs kanske ingen ligghall?
Marken är ”varm” och insekterna i princip borta.
Separat hage och starta bantningen och sen får ni fundera på lösningar till vintern?

Nej, det funkar tyvärr inte med hur det ser ut utanför och öppningen skulle bli väldigt smal för övriga fyra.

Så gjorde jag när jag hade två shettisar men min stora :) tyvärr är detta en d-ponny så ingen direkt höjdskillnad. Flocken består just nu av en shettis, en WM, denna d-ponny och två hästar under 165.
Men just nu (augusti-september) behövs kanske ingen ligghall?
Marken är ”varm” och insekterna i princip borta.
Separat hage och starta bantningen och sen får ni fundera på lösningar till vintern?
Ja just nu går hon i rundcorallen. Där är det grus.

Någon som har erfarenhet av munkorg när det inte är bete?

Nej, det funkar tyvärr inte med hur det ser ut utanför och öppningen skulle bli väldigt smal för övriga fyra.

Så gjorde jag när jag hade två shettisar men min stora :) tyvärr är detta en d-ponny så ingen direkt höjdskillnad. Flocken består just nu av en shettis, en WM, denna d-ponny och två hästar under 165.

Ja just nu går hon i rundcorallen. Där är det grus.

Någon som har erfarenhet av munkorg när det inte är bete?

Min lilla har munkorg åter om som standard förutom för regniga dagar. Hon kan äta ur nät utan problem men blir ju lättare att ha kontroll på mängden. Passar på att ha henne utan I liten hage vid ligghallen när jag är där och stora på mer gräs/med mer mat. Hade velat hitta en lite enklare lösning att ha henne halva dygnet I liten hage också, jag kan dela min ligghall men inte så att det är smidigt att göra fram och tillbaka varje dag. Och halva är för trångt för att ha båda tycker jag, risk den lilla blir trängd.

Precis, jag vet hur det är, det är skitjobbigr. När jag hade lite fler hästar inackorderade på min förrförra gård var det därför ett medvetet val att vi byggde två ligghallar nära varandra, den lilla placerad så att den var lätt att spärra av och dessutom redo för att kunna användas som långtids-sjukbox.

På min förra gård fick jag istället vid ett tillfälle smäcka upp en extra ligghall. Och sen bestämde mig för att aldrig ha inhyrda igen 😂.

När det bara är till 1 ponny kan man ju bygga på en helg och väldigt liten peng.

Det finns inget annat sätt än en separat hage, ponnyer äter ikapp och kan göra det i rasande fart, så några timmar isär räcker inte.

Men det är inte nog kallt för ligghallskrav än, så jag hade låtit din inhyrda bo i rundcorallen medans ägaren letar annat boende (eller om hen verkligen vill stanna hos dig, köper sig ett eget ligghallstält).

Ni har gott om tid att stängsla, fixa markyta osv innan vintern är här.

Precis, jag vet hur det är, det är skitjobbigr. När jag hade lite fler hästar inackorderade på min förrförra gård var det därför ett medvetet val att vi byggde två ligghallar nära varandra, den lilla placerad så att den var lätt att spärra av och dessutom redo för att kunna användas som långtids-sjukbox.

På min förra gård fick jag istället vid ett tillfälle smäcka upp en extra ligghall. Och sen bestämde mig för att aldrig ha inhyrda igen 😂.

När det bara är till 1 ponny kan man ju bygga på en helg och väldigt liten peng.

Det finns inget annat sätt än en separat hage, ponnyer äter ikapp och kan göra det i rasande fart, så några timmar isär räcker inte.

Men det är inte nog kallt för ligghallskrav än, så jag hade låtit din inhyrda bo i rundcorallen medans ägaren letar annat boende (eller om hen verkligen vill stanna hos dig, köper sig ett eget ligghallstält).

Ni har gott om tid att stängsla, fixa markyta osv innan vintern är här.
Jag har som sagt inte möjlighet att ha en till ligghall.
Allas förutsättningar är olika. Vi kan som sagt inte ordna en ligghall över en helg. Kul att du kunde det.

Jag har som sagt inte möjlighet att ha en till ligghall.
Allas förutsättningar är olika. Vi kan som sagt inte ordna en ligghall över en helg. Kul att du kunde det.

Som sagt, det är ju betessäsong länge än, så det är ju ingen panik med det.

Men helt krasst så är det egen hage egen ligghall eller flytta som gäller. Det är omöjligt att banta bara 1 på lösdrift med flera andra som inte ska banta. Extra omöjligt, dvs viktuppgång, på fri tillgång med en häst som redan är över "fettgränsen" för ökad aptit (hormonerna påverkas av fettmängden).

Kanske box på natten och egen hage på dagen?
Jag har svårt att sköta häst på box en längre tid (fullservice), och ingen jättelämplig sällskapshäst att ha på box heller.. :(

@skiesabove
Nu verkar ju @the_connemara kunna ha en häst med munkorg 24/7 så helt omöjligt verkar det inte med en annan lösning än egen ligghall (som skötselmässigt är likställt med stå på box, dvs inte görbart).

Kl.
Rent krasst vet vi inte om hästen ens lever efter betessäsongen heller. Den kom från en hästhandlare som verkar satt i system att blåsa folk. Men mitt hjärta värker för tjejen och den rara ponnyn.

Jag har svårt att sköta häst på box en längre tid (fullservice), och ingen jättelämplig sällskapshäst att ha på box heller.. :(

@skiesabove
Nu verkar ju @the_connemara kunna ha en häst med munkorg 24/7 så helt omöjligt verkar det inte med en annan lösning än egen ligghall (som skötselmässigt är likställt med stå på box, dvs inte görbart).

Kl.
Rent krasst vet vi inte om hästen ens lever efter betessäsongen heller. Den kom från en hästhandlare som verkar satt i system att blåsa folk. Men mitt hjärta värker för tjejen och den rara ponnyn.

Jag hade absolut börjat prova ut och vänja in med munkorg så har ni iaf kanske något alternativ. Försök hitta två olika modeller att växla med är mitt tips mot skav, och mycket större storlek än man tror. Min lilla b-ponny har cob eller full i sina medan hon har shettis i grimma. För greenguaard har hon ponnygrimma (vill ha mer plats runt nosen när hon går med grimma I hage) som jag knäpper ihop vid ganaschen på ena sidan. Allt sätts fast i manen annars åker de av för man vill ju inte något ska sitta hårt runt huvudet när de bär större delen av dygnet.

I mitt fall så är det hela tiden en balansgång. Äldre häst som inte kan flytta eller funkar med många hästar med sina skador. Behöver lättsmält mat och en viss mängd fibrer/TS för att må bra i magen men som tur är ändå lättfödd för sin storlek. Hittade liten ponny som äntligen är perfekt sällskap till den stora men som behöver begränsas. Så det är att balansera mellan fång på den lilla och magsår/kolik på den stora samt då begränsad rörelse för storas nya skada just nu. Men jag har bra veterinärer och nu även fungerande hovvård för dem båda så I vardagen är de välmående och glada. Är mest matte som har stressproblem med balansgången just nu 😅 Jag klarar inte heller av att slå knut på mig själv allt för mycket längre (bor inte vid stallet och jobbar skift dessutom) men har haft min stora hela hans liv så vi kompromissar våra behov ihop alla tre och än så länge funkar det.

Och förresten @Blyger . Nu vet jag ju inte hur er situation ser ut men som hästägare tänker jag att även om min häst står på fullservice så innebär det ju inte automatiskt att alla anpassningar vid skada eller sjukdom skulle ingå. Men fattar man vill hjälpa till och ni kanske har sådant upplägg/annat är svårt att lösa. Men tex min förra inackordering blev ju sjuk och kom aldrig ut till hästen. Jag pajade min rygg och mina axlar bara av att försöka mocka ligghallen själv så till slut tragiskt nog fick jag dela av ligghall och hage så jag kunde mocka till min häst iaf. Och la bara in strö till den andra (och mat och vatten såklart) tills dess att ägaren löste sin situation. Jag fysiskt klarade liksom inte av det till slut trots att jag ville, det var en otrolig chock ren psykiskt. Då bestämde jag mig för att aldrig ta in annat än en liten ponny jag visste jag skulle klara av att sköta själv. Hagen den hästen gick i är fortfarande ojämn år senare medan denna lilla kan köra galopprejs och rivstartar genom ligghallen utan att det ens syns i bädden och bajsar hälften så mkt.

Var rädd om dig ❤️

Lyx!
Var osäkert hur mycket ensilage på andraskörd vi får, har haft problem med torka :(
Kanske behöver äta fjolårshö istället.. det här är inget kul år.

Det har varit sjukt torrt här i Närke också. Min grovfoderproducent har fått mycket mindre skörd än normalt, men har till mig. Jag är s.k "prioriterad kund" :heartdå jag köpt från samma grovfoderproducent i 17 år.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka