Anna-Bella
Trådstartare
Hej! Jag har ett dilemma som jag hoppas jag kan få lite input på från några andra. Jag har två hästar. Den ena är ett sto som gick på lösdrift till i vintras men som fick flytta till en ”singellösdrift” - en egen box med hage direkt kopplad där de kan vara ute dygnet runt. Den andra är den jag nu har så mycket funderingar kring. Han är fd ridskolehäst och nu 23 år gammal men väldigt fin och fräsch. Jag har känt honom många år tillbaka och han har inte gått ensam någon längre period på minst 16 år. Han har varit i min ägo de senaste 4 åren och då gått på lösdrift. Problemet är att på lösdriften har han gått på fri tillgång vilket har funkat okej innan men med den motionsnivån han går idag funkar det inte längre. Jag hade därför ställt honom i kö för samma system som min andra och hoppades kunna ha dem tillsammans där, har man två boxar bredvid varandra kan man öppna upp till en enda stor box och stor hage och där är det portionsutfodring. Perfekt tänkte jag, då behöver ingen av mina gå själva och det löser sig med hullet på honom. Men problemet är att boxen som nu blev ledig ligger inte direkt bredvid min andra så det kräver att någon annan skulle behöva byta med mig. Samma rutiner, likadan box, lika många kompisar de känner (lite svårt att förklara layouten, men oavsett om de bytt box eller haft kvar samma hade de haft en gammal kompis och en ny bredvid). Men ”min häst gillar sin box” har de sagt och vill inte byta.
Nu har jag väldigt mycket panik över hur detta ska gå. Min häst är väldigt fin för sin ålder fortfarande och jag trodde verkligen att jag skulle få flera år med honom till. Men jag har från början lovat mig själv att han ska ha ett liv där han mår bra både psykiskt och fysiskt. Han mådde verkligen inte bra på något plan när jag köpte honom och jag har hela tiden sagt att jag hellre tar bort honom medan han fortfarande är lycklig än sätter honom i en situation som han inte gillar en längre period, tex gå utan kompisar eller att massa människor ska hålla på med honom. Men trodde inte att jag skulle hamna i den sitsen nu… Finns inga lösdrifter i närheten med portionsutfodring i närheten och han är en kolikhäst som inte kan stå på box många timmar om dagen.
Överreagerar jag som överväger att ta bort honom eller borde jag testa om det funkar att ha honom själv? Finns kanske en chans att jag kan ha dem tillsammans de dagarna det är bra väder och de inte behöver tillgång till box, men så fort de behöver tillgång till skydd så skulle de behöva gå var för sig igen. Och hur brukar det funka i era stall, brukar folk vara villiga att byta box tex? Jag tycker detta är fruktansvärt jobbigt
Nu har jag väldigt mycket panik över hur detta ska gå. Min häst är väldigt fin för sin ålder fortfarande och jag trodde verkligen att jag skulle få flera år med honom till. Men jag har från början lovat mig själv att han ska ha ett liv där han mår bra både psykiskt och fysiskt. Han mådde verkligen inte bra på något plan när jag köpte honom och jag har hela tiden sagt att jag hellre tar bort honom medan han fortfarande är lycklig än sätter honom i en situation som han inte gillar en längre period, tex gå utan kompisar eller att massa människor ska hålla på med honom. Men trodde inte att jag skulle hamna i den sitsen nu… Finns inga lösdrifter i närheten med portionsutfodring i närheten och han är en kolikhäst som inte kan stå på box många timmar om dagen.
Överreagerar jag som överväger att ta bort honom eller borde jag testa om det funkar att ha honom själv? Finns kanske en chans att jag kan ha dem tillsammans de dagarna det är bra väder och de inte behöver tillgång till box, men så fort de behöver tillgång till skydd så skulle de behöva gå var för sig igen. Och hur brukar det funka i era stall, brukar folk vara villiga att byta box tex? Jag tycker detta är fruktansvärt jobbigt