Lucern till föl??

H

hotstuff

snälla kan någon svara är det ej bra att ge lucern till ett 6 månaders halvblodsföl? ger 0,5 kg per dag. tacksam för svar!!!
 
Varför skulle det inte vara bra? Har ditt grovfoder lite protein så är det ju ett bra foder.
 
min vänn sa att det ej är bra att ge protein så det e ingen fara
 
Inte bra att ge protein? Ett föl har ett STORT proteinbehov. Vad du ska komplettera med utöver höet beror på höets värden, och en analys är otroligt användbar för att bena ut det. Oumbärlig faktiskt.
 
ja har tyvärr ingen analys än,ska få en.just nu har fölet fri tillgång på hösilage ute sen får hon 5kg hö på kvällen(äter ej mer), 3dl betfor 6dl breed 6dl havre 5dl lucern plus kalk o morötter. låter detta bra till en bebbe?
 
Om du inte har Ridsport Special, spring och köp den när den kommer ut i butik, och visa även din vän. Där står PRECIS det jag sagt länge, men många tvivlar på (av någon anledning); att svenska föl och unghästar får för lite protein, att veterinärerna ser väldigt många underutfodrade föl och unghästar men ytterst få överutfodrade...
 
Hej.

Absolut ingen mening att ge fri tillgång till ett föl av ett oanalyserat hö eller hösilage.

Mitt hö har urdåliga proteinvärden, och 1 kg lucernhack är som 5 kg av mitt hö.

Så rekommendationen jag fick är 3 kg hö, 2.5 kg krafft groov, 0.9 kg krafft protein och 1.5 kg lucern hackad strå.

Så han får i sig massor av proteiner, och det behövs ju för att han växer.

Kan rekommendera hackad strå till föl.

Gör en analys på ditt grovfoder, så får du en rätt komponerad foderstat till ditt föl.
 
Den artiklen har jag också läst nu och den borde verkligen ALLA läsa.
 
Självklart har ett föl högt protein behov - men det är väl inte bra om det blir alldeles för mkt, är det inte lätt att de skjuter i väg jätte mkt i rumpan då? Rätta mig om jag har fel! :)
 
har hört att pelletsterad lucern får de ont i magen utav men hackad e MYCKET bättre!
 
Det är otroligt svårt att ge ett föl för mycket proteiner. Och de ska få mat så de växer jämnt och får växa i den fart kroppen är "programmerad" för. Vissa växer i omgångar så rumpan blir högre emellanåt, men det gör de OAVSETT om de får mycket eller lite proteiner. Skillnaden är att en häst som får för lite växer lite i början och sen växer jättefort när den väl får rätt foder när den är lite äldre, och då kan man få rejäla problem. Eller så har man otur och får en liten häst...

Så att de växer mycket på rumpan har inget med proteinet att göra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5...
Svar
6
· Visningar
483
Senast: Philosophia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
846
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp