• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 143
S

Sock

Skulle åka och köpa min vanliga säck med Lucern hack häromdagen- naturligtvis var det slut:cry: . Tittade lite på säckarna med Lucernpellets istället.
Då frågar man ju sig- Kan man byta rakt av från hack till pellets? Näringsämnena är ju den samma- men annorlunda konsistens. Kommer tarmfloran att göra uppror:eek: ?
Och en till fråga, vad tar längst tid att äta- hack eller pellets?

Sv: Lucern

Det gjorde jag i förrgår :crazy: Tänkte att det är bättre att hon får nåt liknande än att inte få nåt alls. Och hon såg kry ut idag ;)
Tycker det tar väldigt lång tid för henne att tugga upp de blöta pelletsen, längre än för hacket. Fast det är mer tuggmotstånd i hacket.

Nu till min fråga (som var anledningen till att jag hittade denna gamla tråden :D ): Hur mycket behöver man egentligen blöta pelletsen? Nu tar jag ca 1/2liter pellets och 1liter varmt vatten, tycker de flesta pelletsen löses upp utan att det blir geggigt. Kan tillägga att jag har Dangrönt, som tydligen är "mjukare"?

Den sväller jätte mycket . Vi gav den ( pellets) tidigare ,och fyllde med 4 delar vatten.
Trots det så åkte pållen på kolik, så det är stor skillnad på pellets och hacket .

Men hacker blöter man ju inte alls? Och det räcker väl att pelletsen är mjuka/smuliga? Skulle jag ta 4 delar vatten skulle det bli en sörja.

Fast jag har hört att man inte behöver blöta överhuvudtaget om man inte vill?:confused:

Hjälp, tänk om det är fel, min häst får torra lucernpellets just nu. Han dricker en del vatten själv efter iofs.

Jag har hört att man ska blöta iallfall, annars sväller ju pelletsen upp i magen på hästen...det sväller ju väldigt mycket när man blöter det så jag tror nog inte att man ska ge det torrt. Dessutom sliter det ju på tänderna om man ger ouppblött pelleterat foder för mycket...Lite går säkert bra men om man ger mycket varje dag så...

Karin87 skrev:
Dessutom sliter det ju på tänderna om man ger ouppblött pelleterat foder för mycket...Lite går säkert bra men om man ger mycket varje dag så...

Hästens tänder är gjorda för att tugga.;)

Immer

Nej den sväller inte i magen.
Anledningen till att man bör blöta är så hästen inte ska få foderstrupsförstoppning om den äter för fort.

Tror inte attd et är ngt problem om man vet att hästen dricker bra. Men det var först efter vi börjat fodra med pelletsen och koliken vi började fundera hur mycket/lite han drack , Så vi började med hink även i boxen .
Vi ger nu hackat och blöter inte ,men han får ljummet vatten i stor hink 2 gånger /dag.

:confused: Är det större risk för foderstrupsförstoppning med lusernpellets än all annan pellets? Vad jag vet så är det enbart Lusernp. som man rekommenderar att blöta:confused:

Det beror på hur fort kusen sätter i sig maten och hur väl maten blir tuggad. Glupska hästar som i princip bara öser inoch sväljer bör man nog ge uppblött pellets. Men om hästen äter "normal" är risken ytterst liten. Däremot är det skillnad på pellets och pellats. En del är lite större och sprödare (lätta att bryta) och en del är mindre och hårdare att tugga.
Vad gäller hacket så är värdena ofta lite lägre än för pelletsen.

ankic skrev:
Den sväller jätte mycket . Vi gav den ( pellets) tidigare ,och fyllde med 4 delar vatten.
Trots det så åkte pållen på kolik, så det är stor skillnad på pellets och hacket .

mitt sto får 2 L lucernpellets vid kvällsfodringen och de ligger i en vit hink med lock från HÖÖKS (ni kanske vet hur den ser ut) (?) Tror den rymmer 5 L. Och så fyller jag på vatten (låter bara kranen rinna några sekunder.) Efter några timmar har de svällt enda upp till kanten!

maximilia skrev:
Det gjorde jag i förrgår :crazy: Tänkte att det är bättre att hon får nåt liknande än att inte få nåt alls. Och hon såg kry ut idag ;)
Tycker det tar väldigt lång tid för henne att tugga upp de blöta pelletsen, längre än för hacket. Fast det är mer tuggmotstånd i hacket.

Nu till min fråga (som var anledningen till att jag hittade denna gamla tråden :D ): Hur mycket behöver man egentligen blöta pelletsen? Nu tar jag ca 1/2liter pellets och 1liter varmt vatten, tycker de flesta pelletsen löses upp utan att det blir geggigt. Kan tillägga att jag har Dangrönt, som tydligen är "mjukare"?

Dangrönt pelletserna tar jag hälften så mycket vatten som pellets,för det blir ju bara en ren sörja annars,lite aldente vill de nog ha.. Men till Kraffts pellets tar jag dubbelt så mkt vatten som pellets,för de är mycket tjockare och tar längre tid på sig.

Vill på det bestämdaste varna från att inte blöta lucernpellets. Min förra stallhjälp missade att blöta pelletsen och jag hade ett h-e hela vintern med min gamle man som åkte på kolik efter kolik. Efter detta tål han inte lucern alls utan reagerar på¨smaken genom att bli orolig och börja flema och visa kolikkänningar. Blev många veterinärbesök.

Jag fodrar inte heller med lucern längre. Blev inte alls nöjd med det fodret. Främst för att det är så dyrt!! Men även så blev min häst väldigt stressad av att äta det. Jag blandade hacket med havre och betfor, och han kastade och grejade med krubban för att komma åt det goda.
Nej, jag ger hellre några extra kilo grovfoder och protein på annat sätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 475
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra... 2
Svar
29
· Visningar
3 529
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 142
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 032
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur