Lucernpellets..

Arabis

Trådstartare
Hej ( igen..)

Ett tag sedan jag var här & rådfrågade om mitt arabsto som äter uruselt med hö. Det gör hon fortfarande, men har tagit sig fint nu i sommar ändå, då hon äter gräs.
Dom står inne på natten & vi slår gräs & ger henne.
Sammanlagt äter hon kanske ca 7-8 kg gräs på natten, ca 1½ kg hö & 1½ kg lucernpellets. På dagen går de på gräs.
Så egentligen vet jag ju inte riktigt hur mkt grovfoder hon får i sig. MEN, kan jag räkna lucernpelletsen som en liten del grovfodergiva? Det är ju ingen direkt struktur på det, så magen får ju inte arbeta på samma sätt, men ändå?
För jag tror att ngt ½ kg pellets till äter hon säkert.
Får det i en krubba & äter så mkt hon vill av det på natten.
Upp till detta får hon rätt mkt kraftfoder nu, då det ABSOLUT inte hjälpte höätandet att plocka bort kraftfodret.
Magen är jättefin nu, hon själv är piggare & gladare oxå.
Men som sagt, grovfoderproblem...
VAD GÖRA..., hur mkt får hon i sig nu om man räkna om allt??

Förvirrad matte.. :angel:
 
Kan inte hjälpa dig så mycket men jag vet att lucern räknas som grovfoder..
Om du vill ha mer grovfoderstruktur på lucernen kan du ju ge lucern hackad strå i stället för pellets..
 
Jag har fått uppgifter från Eva Johansson på Krafft att lusernpellets INTE kan räknas som grovfoder utan enbart lusernhacket. MEN sedan har ja hört från en här på Bukefalos att man kan räkna hälften av lusernpelletsgivan som grovfoder. Denna person på Bukefalos(vem det nu var, glömt tyvärr) hade också hört det av en "expert", så ja vad ska man tro? :confused:

Hur länge plockade du bort krafftfodret för att få henne att äta mer hö då?

Har du gjort en hygienanalys på höet? Det kanske inte är hygieniskt fräscht om din häst inte vill äta så mkt av det men glatt äter annat.. (man kan inte se på höet om det är fräscht mer än ur dammsynpunkt och lukt då, men mögelsporer syns inte..)
 
Är väl samma sak bara att en är strå och en är pellets...? Lusern räknas ju som grovfoder oavsett form..
 
Nej det räknas inte som grovfoder båda två skrev jag ju i tidigare inlägget..

Det är samma innehåll men knappast samma struktur.

Så här står det på Kraffts hemsida om hackad-versionen:
"Är varmluftstorkad lusern med hela den naturliga grovfoderstrukturen bevarad."
Och om båda:
"Ett varmluftstorkad lusernfoder i pelletsform samt ett i hackat strå med den naturliga strukturen bevarad."

Står även att man kan ersätta hö med hackatformen, men står inget om det på pelletsformen.
 
Hej! & tack för svaren.

Hon var utan kraftfoder i nästan 1 månad, började lite lätt strax innan. Höet är bra hygieniskt- analyserat. Nu är det än så länge fjolårshö hon får, skall hämta det nya nu i veckan.
Hur var det där med proteinöverskott fr grovfoder ( om nu lucernen fick räknas som grovfoder..??). kan jag öka på mer utan att det gör ngn " skada"? har hört ngt om att ett överskott inte gör ngt så länge det kommer fr grovfodret.
Förresten, så lucernhack äter hon INTE, har provat det oxå i omgångar..
Hon äter ju rätt mkt kraftfoder oxå nu, & får i sig mer mat än vad värdena säger att hon behöver. Men det är/ har varit en tunn/ uppdragen fd galoppör som nu ÄNTLIGEN börjar se " normal" ut. Vad är era tips, skall jag ändra på ngt så länge hon ser fin ut & verkar må bra?? Förutom att försöka truga med mer grovfoder förstås...
 
Aha är det en fd galoppör du har. Jag med, fast engelskt fullblod då. :smirk: Hur länge har du haft henne?

Försök verkligen få i hästen mer grovfoder. Skulle nog vilja tipsa dig om att byta til hösilage, de flesta hästarna gillar det mer än hö.

Du har alldeles rätt om att proteinöverskott inte gör något om det kommer från grovfodret. Men sedan måste jag få säga att din häst kanske har ett behov på 7 smrp per MJ(som mitt fullblod, mot de "normala" 6), då kan du gå upp till de 7 med kraftfoder med, utan att det är någon fara. Då överdoserar du ju inte behovet sas.

Jag skulle prova hösilage(finns små balar att köpa) och under tiden fodra med mer lucernpellets om hästen vill ha det. Och fri tillgång till hö givetvis. :smirk:
 
Hej igen!

Jag har haft henne sedan siste Oktober förra året.
Hon är endast 5 år i år, & var " sönderstressad" inombords när hon kom till mig.
Hon har ätit hösilage hos uppfödaren/ fd ägaren, fri tillgång, men där åt hon oxå 4,5 kg hel havre & 1,5 kg betfor, så hur mkt hösilage hon orkade äta är ju frågan..
Vi har pratat om hösilage till henne, men skall ge det en chans med årets nya hö först.


Nu äter hon ca 3 kg kraftfoder, ( mer än jag egentligen vill ge, men nu är hon fiin.)
2 kg havrefri musli, & 1 kg kraft havre. Havren håller jag på att " avveckla", men innan åt hon inget annat om hon inte fick havre upptill. Trodde väl inte att det gick att äta, då hon inte ätit annat än havre innan.. ( Rörigt..)

Hon rids rätt mkt, skall debutera distans ( CR) 5 mil om 2 veckor. ( om allt känns OK) tränar dressyr, är sååå duktig. Fast galoppera gör jag inte med henne än, då stressar hon upp sig så in i.. & allt annat blir kattskit..
Tömkör en hel del, då tränar vi galopp istället, det går bra.

Oj, nu kom vi ifrån ämnet..

Till lucern, hur mkt kan man ge utan att det är ngn fara, kanske ska öka upptill 2 kg??
tror att mer än max 5 kg grovfoder kommer bli problem att få i henne, på ett tag i varje fall, så det är ju på gränsen till alldeles för lite.., men lucernen kanske kompenserar liite av det då.

Oj, oj det blev långt..
 
Hej!

Ja jag skulle absolut prova hösilage, speciellt om hon åt det förut.

0,4 kg krafftfoder per 100 kg kroppsvikt och mål. Alltså, om hon väger 400 kg kan du per mål ge henne 1,6 kg krafftfoder.

Om jag vore du skulle jag ringa Krafft(se nr på hemsidan www.krafft.nu) och fråga om lusernpelletsen, vad det är som gäller egentligen och förklara situationen.

Var hon duktig som galoppör då? Stam? (stamnörd.. hehe)

MVH Nina
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 196
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp