Bukefalos 28 år!

Lugn 6 månaders bebis

Lilja11

Trådstartare
Som orolig förstagångsförälder har jag hittills spenderat åtskilliga timmar med att googla runt efter svar på diverse frågor. Men på denna har jag inte hittat något och behöver verkligen stilla min oro.

Har en underbar 6 månaders tjej som är en väldigt lugn bebis. Detta är förstås fantastiskt och något jag ständigt får höra att jag ska vara tacksam över. Vilket tyvärr gör det svårt för mig att diskutera följande "problem" med andra mammor.

På senaste har jag blivit orolig över att vi ger henne för lite uppmärksamhet just för att hon är så lugn. Man säger ju att bebisar säger till om de blir uttråkade eller inte är bekväma etc. Men är det verkligen alltid så? Jag har en känsla av att hon skulle kunna ligga i sitt babygym nästan hur länge som helst utan att säga ifrån.

Nu har det här blivit som en gnagande oro som gör att jag går och flyttar till nya ställen eller leker med henne så fort hon inte är så aktiv. Naturligtvis har vi alltid lekt med henne och hittat på saker men i och med denna oro så blir det lite krampaktigt och krystat kan jag känna. Jag är inte orolig för henne utveckling i stort, hon är på intet sätt först bland bebisar i sin ålder men utvecklas hela tiden och är en allmänt en glad och nöjd tjej.

Jag önskar input från andra så att jag kan släppa eller komma vidare angånde det här. Hur mycket tid låter/lät ni era 6 månaders leka själva? Sitter ni i flera timmar och bara sjunger och pratar med era små? Någon som känner igen sig?
 
Sv: Lugn 6 månaders bebis

Du låter lika nojjig som jag :D. Speciellt nervös var jag första 1,5 åren!
Jag tror inte du behöver oroa dig, och du behöver inte aktivera henne hela tiden - leka ibland självklart men hon kanske bara har behov av att fnula själv ibland! Sån var min dotter, kunde ibland vilja ligga själv och tänka i babygymet, ibland var hon ledsen om man bar henne men la jag henne själv en stund blev hon nöjd ;).
Så, bekymra dig mindre, njut mer :)
 
Sv: Lugn 6 månaders bebis

Min son va precis lika nöjd och glad. Och ja jag kände samma oro. Sonen är idag lite över två och inte alls lika nöjd med att bara vara:crazy:.

Jag hade djup ångest då över att jag inte engagerade mej nog eftersom han va så nöjd. Jag pratade dock med honom konstant. Det gör jag än idag. Men jag sjöng inte så ofta. Nån gång om dagen kanske. Jag lekte inte så mkt med honom då heller. Jag visste inte hur man skulle leka med en bebis..

Tror fortfarande att bebisar säger till när det är nog. Jag hade dock sonen i famnen eller i babysittern intill mej hela tiden. Så han va alltid med. Så länge man har dom med sej så tror jag dom får ut det dom behöver.

Tror ditt barn som mitt bara spanar in livet och omgivningen och studerar/funderar. Det är mycket intryck för en liten att hålla ordning på. Sonen va ganska exakt 10,5 månader när det där lugnet försvann. Samma dag som han tog sitt första steg...:crazy:


Idag får jag sjunga rätt ofta, läser mkt böcker varje dag, leker och busar hela tiden med sonen. Men nu är han ju stor och det finns mer att hitta på än när de är bebisar....
 
Sv: Lugn 6 månaders bebis

Här är en till som haft en mycket lugn och cool bebis. Vi brukar skoja och säga att han aldrig lärde sig vända från mage till rygg. :D Han är en helt normal, glad och envis 4åring idag.

Jag kände i och för sig ingen större oro över att han var så lugn. Jag visste ju heller inte så mycket mer om bebisar än just honom. Visst kunde han gnälla till någon enstaka gång, men det var aldrig mer än "äää" och sen blev han glad när man tittade på honom, gav bröstet, bytte blöja eller vad det nu var.

Nu är det en annan femma med vår tvåa. Sambon brukar säga att om hon kommit som första barn hade han vägrat en till. :D Hon är betydligt mer krävande och säger verkligen ifrån när något är "tråkigt". Nu har hon börjat krypa, sitta och "babbla" mer så hon är betydligt nöjdare än hon var i ålder 3-4 månader och före det.
 
Sv: Lugn 6 månaders bebis

Jag önskar input från andra så att jag kan släppa eller komma vidare angånde det här. Hur mycket tid låter/lät ni era 6 månaders leka själva? Sitter ni i flera timmar och bara sjunger och pratar med era små? Någon som känner igen sig?

Direkta svar: jag spenderade ändå mycket tid med sonen i den åldern. Inte satt jag i timmar och sjöng och pratade, men han var oftast med i knäet. Dansade nog någon trudelutt per dag och pratade; ja, det gör jag rätt ofta "av naturen" så det gjorde jag med honom också.

Jag tror att du ska vara helt lugn; så länge barnet utvecklas normalt för sin ålder. Ta upp din oro på BVC nästa gång! Har ni en bra barnsköterska så kan du säkert bli lugnad av hennes svar.
Såvitt jag läst så utvecklas i princip alla barn mycket "per automatik" under spädbarnstiden. Såvitt de får mat, kärlek och hålls rena så behöver man absolut inte "stimulera" dem massor. De stimuleras tillräckligt av helt vanliga vardagshändelser; att vakna på morgonen, titta på sina händer och fötter, titta på leksaker, peta på dem, smaka mat, titta på föräldrarnas ansikten, känna på dem osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Lugn 6 månaders bebis

Som orolig förstagångsförälder har jag hittills spenderat åtskilliga timmar med att googla runt efter svar på diverse frågor. Men på denna har jag inte hittat något och behöver verkligen stilla min oro.

Har en underbar 6 månaders tjej som är en väldigt lugn bebis. Detta är förstås fantastiskt och något jag ständigt får höra att jag ska vara tacksam över. Vilket tyvärr gör det svårt för mig att diskutera följande "problem" med andra mammor.

På senaste har jag blivit orolig över att vi ger henne för lite uppmärksamhet just för att hon är så lugn. Man säger ju att bebisar säger till om de blir uttråkade eller inte är bekväma etc. Men är det verkligen alltid så? Jag har en känsla av att hon skulle kunna ligga i sitt babygym nästan hur länge som helst utan att säga ifrån.

Nu har det här blivit som en gnagande oro som gör att jag går och flyttar till nya ställen eller leker med henne så fort hon inte är så aktiv. Naturligtvis har vi alltid lekt med henne och hittat på saker men i och med denna oro så blir det lite krampaktigt och krystat kan jag känna. Jag är inte orolig för henne utveckling i stort, hon är på intet sätt först bland bebisar i sin ålder men utvecklas hela tiden och är en allmänt en glad och nöjd tjej.

Jag önskar input från andra så att jag kan släppa eller komma vidare angånde det här. Hur mycket tid låter/lät ni era 6 månaders leka själva? Sitter ni i flera timmar och bara sjunger och pratar med era små? Någon som känner igen sig?
När min 16:åring var baby åt och sov han de första 6 månaderna. De första 4 månaderna var han vaken typ 5-10 minuter mellan amningarna sen skulle han sova skönhetssömn i 4 timmar...dygnet runt. Så jag hade rätt lugnt, 5-6 månader så var han vaken lite mer, men ville gärna sova mycket. När han började krypa..för inte tala gå fick jag igen för gammal ost. Pilade på allt och stoppa allt i munnen och var precis överallt. Jag kunde inte göra något utan att antingen titta på honom hela tiden eller ha honom på höften. Det pågick tills han var -16år ungefär. Nu har han flickvän....:o
Min gullfia var rätt cool, hon var nöjd så länge hon hade lite skosnören eller nallar som hade rätt tvättrådslapp som hon kunde suga på...
De växte upp och blev goa,nöjda och glada.
gulan
 
Sv: Lugn 6 månaders bebis

Tack alla rara för era svar:love:

Känner oron lätta faktiskt. Har haft svårt att bli tagen på allvar i det verkliga livet, ett skrockande "va du glad för det" (bl.a. från BVC sköterskan) har liksom inte hjälpt.

Precis som ni säger så har jag ju henne med mig i allt jag gör och jag pratar och skojar med henne av och till medan jag håller på med annat. Sitter jag i soffan och tittar lite på teve så ligger hon på filt brevid mig och gnager på tårna och jollrar och vi pratar och busar av och till. Men de senaste typ två veckorna sedan jag började nojja över det här har det ibland blivit prat och lek för att döva nojjandet och det blir ju allt annat än lustfyllt.

Att skaffa barn är en övning i mycket bl.a. att våga lita på sig själv. Får hoppas att jag följer i Mittens fotspår och lugnar mig om ett år eller två :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 745
Senast: Zewz
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 397
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 071
Senast: Fraegd
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp