Lukt från graven ...

Sv: Lukt från graven ...

Varför borde det inte vara tillåtet tycker du? Min ponny har en utsatt och godkänd plats på gården till den dagen han tas bort.

Jag tycker inte man ska få gräva ner djur eller människor överhuvud taget någon stans annat än på kyrkogårdar. Det är min åsikt och väldigt många med mig iaf. :p
 
Sv: Lukt från graven ...

Hjälp vad fint! :) Jag tycker det är fint att hedra en speciell häst med en fin grav. Jag kommer inte gräva ner alla mina hästar, men första egna ponnyn ska såklart finnas kvar på gården för alltid. Han har varit så speciell för hela familjen.
 
Sv: Lukt från graven ...

På kyrkogården är kravet att det ska vara minst 1 meter jord ovanför kistan. Inte så många som är balsamerade längre tror jag. Förr sprutade man in formalin av ren rutin men eftersom det är ett riktigt miljögift och går ut i grundvattnet så om begravningen är inom rimlig tid så undviker man det.

Nu till hästar
När jag ringde till länsstyrelsen för att kolla ang tillstånd så var det 3 meter som gällde.
En bekant grävde ner en häst för ett antal år sedan. De grävde inte tillräckligt djupt så när kroppen började "jäsa" så flöt den upp....:eek:

Lägg en gravkulle ovanpå så minskar lukten säkert och dessutom så ser det ganska trevligt ut.
 
Sv: Lukt från graven ...

Så fint du gjort hos din vän, en dag ska jag orkar göra så fint på mitt älskade stos grav också

Till Civil action: Varför i herans namn skulle man inte få gräva sin häst om man har tillstånd för det? Vad för skada gör det? När min häst dog i somras så ställde stallägaren upp och lät mig begrava min älskade häst i hennes hage. Naturligtvis hade vi tillstånd. Alternativet var antingen kremering vilket skulle kosta ca:9000 med avhämtning eller att de skulle hämtat henne med en "kadaverbil" det sista alternativet var inte ens ett alternativ då jag aldrig skulle förlåtit mig själv om jag slängt upp henne på en sådan.
Jag är evigt tacksam för att världens bästa stallägare hjälpte mig med detta och inte stör det någon att hon ligger där och "sover".
 
Sv: Lukt från graven ...

De balsameras visst, men inte med formalin.

Helt OT, men är det verkligen inte olika från beg.byrå eller nått..?

Min låtsatspappa jobbar på en väldigt stor byrå, som finns runt om i landet och har jobbat där i över 20 år. Enligt honom balsameras ingen längre, om det inte är så att kroppen måste hålla lite lägre så att säga (visning, lång väntan på begravning osv..).
 
Senast ändrad:
Sv: Lukt från graven ...

Oj vad fint! Blev ju alldeles rörd! Har begravt två av mina hästar hemma.Den första var min första ponny som jag hade i 11 år.Där har vi satt ett kors samt planterat lökar och rosor.Gammelman som jag begravde i februari har jag inte ordnat något större för ännu tyvärr..vet inte varför.Det är precis som att jag drar mig för att gå till hans grav.Jag kan inte förklara det riktigt..


Jag skulle heller aldrig begrava en häst en meter ner,men jag fick för mig att jag läste det i papprena när vi begravde sist.
 
Sv: Lukt från graven ...

När det finns ett tillstånd så har platsen valts ut noga av kommunen,så att det inte finns vattentäckt eller hus precis inpå.Varför skulle det då skada?
 
Sv: Lukt från graven ...

Undrar som många andra, varför ska hästar inte få begravas utanför kyrkogård?

Ska björnas, älgar, lodjur och annat storvilt också bege sig till en kyrkogård.
Det är ingen skillnad på om en älg dör 150 m in i skogen från en gård, eller om hästägaren begraver sin häst där...
Långt ifrån alla stora djur blir uppätna när de dör.
 
Sv: Lukt från graven ...

Jag tycker inte man ska få gräva ner djur eller människor överhuvud taget någon stans annat än på kyrkogårdar. Det är min åsikt och väldigt många med mig iaf. :p


Djur har ingen religion vad jag vet. Varför ska de då begravas på en kyrkogård?

Att samla många lik på en plats är skadligare för miljön än att sprida ut dom över ett större område.

Enligt min åsikt skulle även människor får begravas utanför kyrkogårdarna om de önskade det.

Varför ska tex en asatroende behöva trängas med kristna inom ett specifikt område?

Vissa kanske VILL sättas i hög?
 
Sv: Lukt från graven ...

Jag tycker inte man ska få gräva ner djur eller människor överhuvud taget någon stans annat än på kyrkogårdar. Det är min åsikt och väldigt många med mig iaf. :p

Du skulle inte vilja motivera varför du har den åsikten? Är den förankrad i ngn tro eller rent principiell? Miljötänk eller liknande?

*nyfiken*
 
Sv: Lukt från graven ...

Jag tycker inte man ska få gräva ner djur eller människor överhuvud taget någon stans annat än på kyrkogårdar. Det är min åsikt och väldigt många med mig iaf. :p

Jahaaa ok men vad bra då, jag trodde Sverige var ett land där det finns religions frihet, men inte då enligt dig?

Varför ska jag eller någon annan behöva begravas på en kyrkogård, om man inte är kristen?
Det är ju faktiskt så att om man itne är kristen, så ska man inte behöva bli påtvingad att förevigt ha sin kopp begravd inom en annan tro än den man kankse har (ateist är per definition en form av tro, som exempel. Jag själv har annan tro än ovanstående exempel.).

En kyrka är en specifikt kristen sak, och även kyrkogård.

Men jag antar att du egentligen menade "designerad gravplats" eller nåt i den stilen?

Dock är ju inte djur religiösa och därmed finns inget behov av någon designerad gravplats inom en viss religion eller tro.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lukt från graven ...

kl


wibbesrosor1.jpg


Nu något år senare så är det massor med blommor hos honom. Så när man vattnar så sätter man sig där och tar ett snack om allt möjligt med en häst som betytt mycket och är än i dag saknad.


AM

:love: Va fint!!:love: Önskar att jag oxå hade en grav att gå till och prata med min älskade häst.
 
Sv: Lukt från graven ...

Vad konstigt? för hos mig vill dom inte ha dom djupt ner pga grundvattnet. dom vill hellre att man lägger en högre hög uppanpå jorden och hästen ca 1-1.5 meter jordskorpan.
 
Sv: Lukt från graven ...

Vad konstigt? för hos mig vill dom inte ha dom djupt ner pga grundvattnet. dom vill hellre att man lägger en högre hög uppanpå jorden och hästen ca 1-1.5 meter jordskorpan.

Sånt kan variera beroende på hur jordmån och markförhållandet ser ut där du bor.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp