Lukt från graven ...

Sv: Lukt från graven ...

Du skulle inte vilja motivera varför du har den åsikten? Är den förankrad i ngn tro eller rent principiell? Miljötänk eller liknande?

*nyfiken*

Min tro så är jag protestantiskt kristen men inte någon kyrkråtta eller religiös fanatiker.

Man kan kalla en kyrkogård för vad som helst men att samla allt på ett ställe som inte ger några effekter som det som TS skriver lukt osv tycker det är o sanitärt att ha döda djur överallt som man faktiskt KAN välja vart dom skall vara inte som en älg i skogen som någon skrev upptäcks ett dött djur av storlek så forslas detta bort inte låter det ligga och ruttna.

Tycker också att Naffas bilder är väldigt fina men kroppen borde inte ligga där i min mening iaf.

Fina minnes platser kan man alltid göra.
 
Sv: Lukt från graven ...

Man kan kalla en kyrkogård för vad som helst men att samla allt på ett ställe som inte ger några effekter som det som TS skriver lukt osv tycker det är o sanitärt att ha döda djur överallt som man faktiskt KAN välja vart dom skall vara inte som en älg i skogen som någon skrev upptäcks ett dött djur av storlek så forslas detta bort inte låter det ligga och ruttna.


Hur menar du nu? De här meningarna ger ett ganska förvirrat intryck enligt mig.

Kyrkogårdar är faktiskt en miljöfara i sig. De omgärdas av mycket restriktioner för att de begravna inte ska förorena grundvatten etc. Det samlas ju en hel del annat än rena kadaverrester i marken på en humankyrkogård också tex tänder som är fulla av amalgam (kvicksilver), div skrot från tex inopererade proteser, pacemakers etc.

Dessa problem är ju mycket mindre när det gäller djurbegravningar.

Generellt sett är det INTE en sanitär olägenhet att begrava djur på spridda platser under förutsättning att det görs så att inte grundvattnet förorenas.

Däremot har jordbruksverket väldigt strikta regler när det gäller djurarter som används inom matproduktion. Tex kor och grisar. Dessa får man aldrig begrava utan de ska föras till destruktion. Det här har med smittskydd att göra eftersom man är livrädd för att någon lantbrukare råkar ut för nåt smittsamt och sedan gräver ner de smittade döda djuren. Detta eftersom vissa smittor kan ligga latent i marken under långa tider och sedan tex komma in i något djur och ge ett nytt utbrott.

Mjältbrand tex är ett exempel på detta.

Så jag som föder upp minigrisar måste om jag ska avliva ett gammalt djur ha ut kadaverbilen som hämtar. Här spelar det inte någon som helst roll att grisen ifråga är ett högt älskat husdjur. Det ska på bilen oavsett!
 
Sv: Lukt från graven ...

Men du behöver helt enkelt inte bli begravd på kyrkogård, man kan utan ceremoni bli kremerad och därefter förfogar de anhöriga fritt över vad som görs med askan efter kvarlevorna.
 
Sv: Lukt från graven ...

Ok, på så vis. Då förstår jag hur du menar. Jag håller inte alls med dig iofs, men det är väl en annan sak :)
 
Sv: Lukt från graven ...

Men du behöver helt enkelt inte bli begravd på kyrkogård, man kan utan ceremoni bli kremerad och därefter förfogar de anhöriga fritt över vad som görs med askan efter kvarlevorna.

Helt fritt är det väl inte?
 
Sv: Lukt från graven ...

Blir man kremerad kan man få hällas ut nästan vart som helst men tillstånd krävs först

Apropå maskar i jorden...maskar käkar inte upp lik/kadaver för de lever endast på 50-60 cm djup som djupast. De små rara jordbakterierna är det som sköter jobbet. Det har jag lärt mig av en duktig biolog.:love:
Ett djur som dör i skoga kan ju såklart maskarna festa på.

Jag ska INTE hamna på en kyrkogård:eek:...punkt.

Detta med att samla döingar på ett och samma ställe är helt kokko...just med tanke på att människokroppen är vandrande miljöbovar...dock ska pacemakers alltid tas ur kroppen.

Våran älskade bagge dödde för ett tag sedan men att gräva ner honom blev inte aktuellt för det är strikta regler på att han skulle hämtas av destrutionstjänst (lantbrukstjänst) som är gratis...
 
Sv: Lukt från graven ...

Nej enligt svensk lag så är det tyvärr inte så när det gäller kremering och askan (idiotiskt nog).

Man får inte göra vad man vill med den, och man får heller inte "inte begrava" den, dvs. typ ha kvar i en urna hemma.

Jag vet tyvärr detta av egen erfarenhet då min dotter dog och blev kremerad, och tekniskt sett får jag inte ha kvar henne i sin urna, men eftersom hon dog när jag bodde utomlands så har jag undvikit svenska lag genom att inte ha henne här i nuläget.

Jag kan heller inte ta hit henne, eftersom då gäller svenska lag angående människors kvarlevor (även om dom är kremerade) så min kommande lösning är att ta hit henne via flyg och säga att hon är min fd. hund som jag vill ha kvar.
När det kommer till husdjur är lagen nämligen annorlunda och då skulle jag få ha kvar askan.

Det är helt skandalöst tycker jag personligen men så är lagen :(.

Sen om dom gör nåt åt det är en annan sak, det vet jag inte, men har inte vågat ta risken att min dotter ska begravas på nåt ställe/ hållas kvar mot min vilja av enligt mig icke behöriga människor.
 
Sv: Lukt från graven ...

Våran älskade bagge dödde för ett tag sedan men att gräva ner honom blev inte aktuellt för det är strikta regler på att han skulle hämtas av destrutionstjänst (lantbrukstjänst) som är gratis...

Nä gratis är det inte men starkt subventionerat. Jag tror jag betalade ca 200:- för själva hämtningen sist på minigris.

Man betalar på svin en grundavgift samt något litet per kilo.
 
Sv: Lukt från graven ...

Ja nu vet jag en som har sin pappa på spiskransen hemma, vilket tydligen är helt ok. MEN det krävs en speciell urna för det. Jag har själv strött en anhörigs aska på annat ställe, visst krävs det att man frågar först men oftast brukar det inte innebära stora problem.

Att man inte får flytta askan från ett land till ett annat hänger samman med andra regler.
 
Sv: Lukt från graven ...

Jo det är sant, men som du säger, man måste ju få tillstånd för att få ha askan och när jag läste reglerna så lät det ju inte direkt lovande, men kanske inte är så svårt att få tillstånd då?

Får väl prova om ett tag, men det är ju en sån där sak som både är skönt men hemskt :/.

Aja jag ska inte trådkapa mer ;)
 
Sv: Lukt från graven ...

Jag tycker inte man ska få gräva ner djur eller människor överhuvud taget någon stans annat än på kyrkogårdar. Det är min åsikt och väldigt många med mig iaf. :p
Så oavsett vilken religion man har så skulle man tvingas bli nedgrävd på en kyrkogård? Då hoppas jag att jag aldrig dör.

Vad bygger du denna åsikt på?

Tillstånd är däremot viktigt, just för att undvika att man förorenar grundvatten.
 
Sv: Lukt från graven ...

Djur har ingen religion vad jag vet. Varför ska de då begravas på en kyrkogård?

Att samla många lik på en plats är skadligare för miljön än att sprida ut dom över ett större område.

Enligt min åsikt skulle även människor får begravas utanför kyrkogårdarna om de önskade det.

Varför ska tex en asatroende behöva trängas med kristna inom ett specifikt område?

Vissa kanske VILL sättas i hög?

:bow:

Håller med.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 235
Senast: Acto
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp