Luktfri lampolja?

Angua

Trådstartare
Finns det? Vill gärna använda min vackra fotogenlampa men det luktar något så förbannat av den lampoljan jag köpt två senaste gångerna. Har inget minne av att jag haft problem med det tidigare? Nu har jag bara använt den vid strömavbrott, lite trist, men får huvudvärk av lukten, nästan lite avgaser :wtf:
Så, ärade bukefalister, köper jag fel och vad borde jag köpa istället?
 
Finns det? Vill gärna använda min vackra fotogenlampa men det luktar något så förbannat av den lampoljan jag köpt två senaste gångerna. Har inget minne av att jag haft problem med det tidigare? Nu har jag bara använt den vid strömavbrott, lite trist, men får huvudvärk av lukten, nästan lite avgaser :wtf:
Så, ärade bukefalister, köper jag fel och vad borde jag köpa istället?

Vilken lampolja har du provat?
 
Du behöver inte ens använda lampolja, utan röd eller grön T-sprit lyser lika vackert, om än inte lika länge.
 
Vilken lampolja har du provat?
Kemetyl festival är det i nu, skulle vara luktfri. My ass.. Svag stearindoft skulle den kunna avge, men den är varken svag eller stearindoft. Funderar på om jag behöver byta ut veken också? Men även om det skulle vara gammal olja i den så borde det väl sugas bort kan man tycka?
 
Hmm, inte funderat över, trodde inte de funkade så bra i fotogenlamor. Men det tål ju att kollas upp!

Lampa med veke är lampa med veke, ända du ska komma ihåg är att t-spriten är mer lättflytande så du får inte ha lika mycket veka synlig som vid olja/parafin/diesel.
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 367
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
R
Hästhantering Hej på er! Har just köpt häst, 3 dagar sen, superfin valack av kallblodstyp. Var verkligen en klippa vid provridningen, funkade bra att...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 764
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp