Bukefalos 28 år!

Lunchfodring?

Sv: Lunchfodring?

Snarare att hästen kan äta ihjäl sig ;)...*lite skämt, lite allvar*. Man läser ju ganska ofta om att folk verkar tro det.

Nej jag tror inte det, jag vet det. Vi fick köra vår häst till klinik pga foderförstoppning, och ja det hängde samman med att han åt med gav fasen i att dricka. Han låg vid balen och åt, han sov där och började äta när han vaknade. Så ingen fri tillgång där inte, däremot får han rikligt med grovofoder fast som sagt inte i fri tappning.
 
Sv: Lunchfodring?

Precis, alla hästar kan inte stå på fri tillgång som du skrev. Vad sen orsaken må vara är oväsentligt, många islänningar blir kraftigt överviktiga på fri tillgång och man kan ju fråga sig hur hälsosamt är det?
 
Sv: Lunchfodring?

:rofl: Förlåt att jag skrattar för det är ju lite tragiskt ändå men jag kan se hästen framför mig :D Jag som tyckte min häst var matgalen men han lämnar ju faktiskt balen ibland på fri tillgång...
 
Sv: Lunchfodring?

*kl*

Felet vi gör när vi ger fri tillgång är ju att hästen i det naturliga livet MÅSTE röra på sig för att ha fri tillgång. Vi lassar ut mängder med mat på ett ställe där sedan de mest matglada står och hänger. För varför röra på sig när man har maten framför nosen hela tiden.

Jag har tur att ha stora hagar där det faktiskt oftast finns lite att tugga på. Men de måste leta reda på det för att få tag på maten. Det tror jag är det mest naturligaste.

Sedan får de givetvis hö och kraftfoder på regelbundna tider. Men behöver de mer mat så får de leta reda på det :) för det finns i deras hage.
 
Sv: Lunchfodring?

Jag har hästar på lösdrift.
Min fredriksborgare har dock blivit smällfet, så nu har jag byggt en foderhäck där hästarna får jobba med att få ut maten genom ett galler med rutor ca 7X7 cm rutor.

De plockar i sig några strån i taget, dvs lång ättid men mindre mängd:idea:
Det känns dessutom mera likt naturlig betning.

Hade jag haft häst på box så hade jag nog byggt en sådan låda i boxen för att ge kvälls höt i.
 
Sv: Lunchfodring?

I stallet finns det lunch grindar i varje hage,en magnet som släpper vid ett visst klockslag och hästarna kan komma in i "lunchdelen" och äta.
på andra sidan är det som en spiral/elastiskt band som drar till sig tråden när magneten släppt.
26152558.jpg


i sjukhagen finns en låda som har samma funktion,lägger i hö genom en lucka på ovansidan,vid det förinställda klockslaget släpper en magnet på undersidan och en lucka öppnas = höt trilla ut på backen.
20067056.jpg
 
Sv: Lunchfodring?

Kan du inte lägga ut beskrivningen här eller PM:a mig. Vi funderar själva på att bygga en egen till andra hagen, med en elekromagnet. Hur gjorde du din?

Jag har köpt en färdig grind från ett företag. Har haft den i ett år nu och den har dagligen sätt till att mina hästar får lunch. Den fungerar likt en äggklocka, ingen ström eller batteri behövs till denna grind. Vilket är mycket smidigt. På morgonen vrider jag bara upp uret på antal timmar innan den ska släppa grinden.

Jag förstår faktikt inte varför fler inte har lunchgrindar, det och thermobaren har gjort att jag kan överleva hela vinten utan att jobba ihjäl mig.

:laugh:
 
Jag kan inte heller ha fri tillgång till mina, har försökt, gett det tid, funkar inte. Jag skulle vilja påstå att det är onaturligt för hästar med fri tillgång till lättåtkomligt foder. Det naturliga för hästen är ju att gå på hyfsat magra beten och pilla i sig under flera timmar. Därför är fri tillgång med småmaskiga nät det bästa, men där faller det ju då ist på annat, som att tänderna kan ta stryk och felaktig ätställning. Därför har jag ist fri tillgång till halm, vet att det absolut inte är naturligt, men då har hästarna iaf något att tugga på. Fri tillgång till massa hö eller hel bal blir jättefel, funkar det så är det ju toppen, men det funkar långt ifrån på alla och det är inte naturligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 946
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 362
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp