Lunchgrindar

krambanan

Trådstartare
Jag undrar vilken lunchgrind du har? Vad kostade den? Var köpte du den? Och tycker du att dem fungerar som den ska.

Behöver massa tips då vi antagligen ska köpa sådana till vårat kollektivstall.

/Maria

Sv: Lunchgrindar

Vi gjorde en chansning och köpte denna Feed-X-grind på Scandinavium i våras. Vi har inte möjlighet att lunchfodra "manuellt" varje dag, och hade tidigare fått ge stor frukostgiva för att på något sätt kompensera utebliven lunch :crazy:
den här grinden var den billigaste varianten, och timern kan ställas på upp till sex timmar. Den funkar perfekt, och hästarna får sin lunch vid bra tid.
g11_hage_closed.jpg

www.feed-x.se
Grinden heter XCG-11, och kostar 1000 kr. Prisvärd!

själv har vi egenbyggd hö-automat ;) låda, kretskort samt väckarklocka från IKEA :banana: ;) dock vill inte "byggaren" ge mig kretskorts-beskrivningen så ja kan ta patent på den ;)

Har en liten dataautomatgrind. Laddningsbar. Man kan flytta den och sätta upp den enkelt med ett spännband vart som helst.
Behöver inte kopplas till nånting annat.
Bara att programmera in när den ska släppa resårgrinden.
Funkar superbra. Har haft den i många år. Liten. Dyr, men värd varenda öre. 3000 inkl.moms o frakt. Håller i evigheter. :banana:

Problemet är att i en av hagarna går en shettis. Och hon kommer ju krypa under om det är en enkelgrind. Finns det någon variant där man kan koppla över och undergrind? Eller måste vi ha två st (en till varje tråd) i den hagen?

Om vi sätter den för lågt så kanske någon av dom stora skuttar in istället. :p

/Maria

YlvaG skrev:
själv har vi egenbyggd hö-automat ;) låda, kretskort samt väckarklocka från IKEA :banana: ;) dock vill inte "byggaren" ge mig kretskorts-beskrivningen så ja kan ta patent på den ;)

Han kanske vill göra ett (elelr två behöver vi ju) till och sälja? :)

/Maria

krambanan skrev:
Problemet är att i en av hagarna går en shettis. Och hon kommer ju krypa under om det är en enkelgrind. Finns det någon variant där man kan koppla över och undergrind? Eller måste vi ha två st (en till varje tråd) i den hagen?

Om vi sätter den för lågt så kanske någon av dom stora skuttar in istället. :p

/Maria

Vi har också en shettis, c-ponnies och stora hästar.
Vi har satt resårgrinden så högt upp det är möjligt för att shettisen inte ska gå under, ca 70 cm, och tack och lov har ingen häst kommit på än så länge att de ska gå över eller under.
Men man måste ha ordentlig ström på.
För övrigt kan man säkert dra tråden på nåt sätt så det blir 2 "rader"
Ring och fråga generalagenten, har har säkert en lösning...
Jag har redan kommit på det förresten....en "huvudkrok", som man sätter 2 olika resårgrindar i, så de "spretar" åt varsin höjd borde funka!

Ni som har lunchgrindar/lunchboxar har ni haft några problem med dem? som att hästarna försöker gå igenom, krypa under eller hoppa över grinden? eller att höet blåser bort/blir översnöat? i vårt stall har vi funderat på lunchgrindar eller lunchboxar men några tror att lunchgrindar inte kommer fungera och lunchboxar blir för dyrt. Men jag har ingen koll på hur mycket lunchboxar kostar att bygga/köpa, nån som vet?

/stjärna

stjärna skrev:
Ni som har lunchgrindar/lunchboxar har ni haft några problem med dem? som att hästarna försöker gå igenom, krypa under eller hoppa över grinden? eller att höet blåser bort/blir översnöat? i vårt stall har vi funderat på lunchgrindar eller lunchboxar men några tror att lunchgrindar inte kommer fungera och lunchboxar blir för dyrt. Men jag har ingen koll på hur mycket lunchboxar kostar att bygga/köpa, nån som vet?

/stjärna

Varför skulle inte lunchgrindar fungera?
I mitt fall använder jag den faktiskt inte till "lunchgrind", då jag tycker att tillsynen också är en viktig ingrediens samtidigt med måltiderna.
Jag har den därför att de i flocken som äter väldigt sakta (äldre hästar och somliga andra), ska få äta i lugn och ro, och få i sig det de behöver, och de andra "vargarna", som äter fort och glupskt, får snällt stå och glo begärligt på de på andra sidan som i sakta mak intar sin "middag".
När alla ätit klart släpps de med hjälp av "grinden" in till varann.

Fördelen med den öppnaren jag använder är att den inte skruvas fast någonstans, utan sitter med ett enkelt spännband med knäpplås(som på hästtäcken) runt ett träd eller en stolpe, och flyttas efter behag.
Den går att ställa in hur som helst, hur många timmar eller minuter man vill att den ska hållas stängd.
Inga batterier eller kablar, uppladdningsbar, vattentät.

Jag är SÅ glad för den, "gamlingen" håller bättre hull, och ridhästen med extremt bred anläggningsyta framtill (mun) och aptit slipper bli som en tunna.

Nackdel jag upplevt: En shettis vi hade här, supertjockt vintertäcke och tjock vinterpäls tyckte att det var värt den ynka stöt han kände, när han tog sats under resårgrinden och fick den mot ryggen.

Men med några "övningar" UTAN täcke tyckte han inte att det var lika roligt längre...stod och tittade surt på grinden efter det, men vågade inte mer.

krambanan skrev:
Hittade ingen info om grinden på sidan. Men vad kostade den?

/Maria

Jodå, gå in på sidan,sedan, KONSULT, sedan GENERALAGENT, så hittar du bilder o så.
Den kostade mycket,3000 inkl.moms o frakt.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 230
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka