Bukefalos 28 år!

Lustig pälsväxt....eller brist på.....

anhe

Trådstartare
Min nordis har en sjujäkla päls.....ända tills hon blir klippt. Den växer inget mer alls efter att den klipps (jo, lite, men det är marginellt). Hon klipptes i september-oktober någonting, och har än så länge inte satt någon päls. Hon har varit så varje vinter. Det kommer inget förrän det är dags för sommarpäls, och då kommer den fläckvis. Varför är det så? Inga utav dom andra nordisarna är sådana.
 
Verkar konstigt! :o
När jag klipper min nordis på hösten (november oftast) så växer den tjocka vinterpälsen tillbaka illa kvickt! På några veckor, senast till nyår har hon lika tjock päls igen typ...
Så jag brukar klippa henne en gång till i januari. Då växer däremot INTE vinterpälsen tillbaka... (ytterst lite)

Kan du inte fråga en veterinär? Det KAN ju va något skumt med din hästs pälsväxt... :confused:
 
Är det en gammal häst?? Min gamla nordistjej fick rubbad pälssättning när hon var 23-24.. Den växte som ogräs och kunde vara uppemot 15 cm på det längsta stället och hon kunde hålla på den ända in i juli/augusti på vissa fälckar som under magen(så det var klippning som gällde och hon såg ut som en pudel efteråt..) När jag rådgjorde med en vetrinär så sa hon att gamla hästar kunde få någon form av hormonrubbning som satte pälssättning och fällning ur spel så därför kunde det bli så... Det blev aldrig aktuellt med medicinering men rådgör med din vet och hör vad dom säger.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 077
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 610
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 295
Senast: Ketrawzc
·
Samhälle Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation. Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat...
Svar
10
· Visningar
1 848
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp