vallhund
Trådstartare
Vad säger din terapeut/psykolog?Men även de bra stunderna är livet meningslöst. det är det som är problemet. Det kommer aldrig att försvinna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad säger din terapeut/psykolog?Men även de bra stunderna är livet meningslöst. det är det som är problemet. Det kommer aldrig att försvinna
Men även de bra stunderna är livet meningslöst. det är det som är problemet. Det kommer aldrig att försvinna
Jag har inte haft någon på flera månaderVad säger din terapeut/psykolog?
Utställningarna är meningslösa nu. Allting blir det. Jag har ingen motivation till att hålla på med marsvinen längre och har inte haft på länge och det verkar inte komma tillbakaKändes det meningslöst även när du var med pojkvännen? Och de gånger du varit på marsvinutställningar med din kompis och haft kul?
Absolut att det kan vara bra att ha ett eller flera mål. Det känns mer motiverat att ta sig igenom svårighetarna om man har något att kämpa för.
Men även de bra stunderna är livet meningslöst. det är det som är problemet. Det kommer aldrig att försvinna
Skönt att du mår bättre.Det där med mening med livet är väldigt olika för olika människor. Det har nog dels lite med personlighet hur mycket sökare man är eller om man är mer "här och nu"-människa, men också vad som händer längs vägen i ens liv.
Jag har varit deprimerad så många år att jag tror att vissa saker kommer aldrig att bli som om jag aldrig varit deprimerad. Meningen med livet är en del av det. När jag var ung, och även under lång tid av min depression funderade jag mycket på vad meningen var med livet och trodde att det är den som gör att jag fortsätter att leva eller inte (och jag kom ju fram till då att det inte fanns något specifikt som kunde sägas vara meningen med livet). Jag kunde ibland bli helt uppslukad av den där meningen med livet, läste en massa filosofi, om olika religioner och bara andras åsikter, för att jag antingen skulle hitta den där meningen eller att jag skulle konstatera att den faktiskt inte fanns. Mitt liv hängde ju liksom på den där meningen. För om det inte finns någon mening med livet så kan jag ju lika gärna dö nu, istället för sedan?
Men jag letar inte längre. Och det är helt okej det med. Jag hittade däremot ut ur min depression, utan att hitta meningen med livet. Döden är alltid ett närvarande alternativ i mitt liv, men det går att lära sig att leva med. Jag förstår precis vad du menar med att livet är meningslöst även i de bra stunderna, men det går att leva med den insikten också. Jag har lärt mig att leva med att den känslan nog alltid kommer att vara närvarande i mitt liv, den kommer nog som du säger inte att försvinna. Jag hann gå alldeles för långt i min dödslängtan under de 15 år jag bara väntade på den dagen allt skulle ta slut, så den insikten går liksom inte att spola tillbaka.
Men accepterar du att livet är något som bara är, utan att det nödvändigtvis finns en inneboende mening i det, så ger det mindre oro över att du inte hittar den där meningen eller att du inte kan värdera den meningen till att vara större än det lidande du upplever. Med den acceptansen har jag ett friare liv idag. Även en dag som idag, när jag har sovit halva dagen och har haft tokjobbig ångest hela dagen och inte vet vad jag ska göra, slipper jag åtminstone förväntan och besvikelsen över att svaret på frågan om meningen med livet inte gav mig någon hjälp.
Jag vill inte leva mer
Jag klarar inte att prata med någon
Vi finns, fortsätt skriva!Jag klarar inte att prata med någon
Lyckades somna till slut men fy fan vad hemskt det var att behöva vakna igen
Hon som jag skulle prata med är tillbaka från sin sjukskrivning så jag ska dit i veckan men jag känner mig inte alls trygg med att prata med henne.
Tack för att ni skriverFörlåt för att jag svarar så dåligt. Jag är helt borta i huvudet
Lyckades somna till slut men fy fan vad hemskt det var att behöva vakna igen
Hon som jag skulle prata med är tillbaka från sin sjukskrivning så jag ska dit i veckan men jag känner mig inte alls trygg med att prata med henne.
Tack för att ni skriverFörlåt för att jag svarar så dåligt. Jag är helt borta i huvudet
Skönt att du mår bättre.
Jag försöker att tänka så och de perioderna när jag mår bättre så funkar det relativt bra. Men jag har ändå ingen motivation eller glädje i något jag gör och jag klarar inte minsta lilla krav. Allting måste jag tvinga mig till att göra. Innan fann jag glädje i djuren men det gör jag inte längre, inte ens de perioder när jag mår bra. Och depressionerna blir jobbigare och jobbigare att ta sig igenom