Lyans nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du lämnar väl ibland dina pengar till din mormor för att du inte ska kunna köpa mat att hetsa på? Hon kanske förstår din problematik och undviker att säga så till dig därför?
Jag vet inte. Tror inte det. Hon vet lite men inte så mycket mer än att jag inte vill köpa godis och inte kan stå emot. Funderade på att prata med mormor för jag brukar kunna prata med henne men det kan jag inte nu :(

Jag vet inte. Tror inte det. Hon vet lite men inte så mycket mer än att jag inte vill köpa godis och inte kan stå emot. Funderade på att prata med mormor för jag brukar kunna prata med henne men det kan jag inte nu :(

Hon har levt länge och sett mycket, hon kanske förstår mer än du tror? Varför kan du inte prata med henne nu?

Bra. Då tycker jag du ska tänka mer på andra egenskaper hos henne istället. Det är inte schysst vare sig mot henne eller dig att du lägger så otroligt mycket fokus på hennes vikt.
Oavsett vad jag tänker på så känner jag mig underlägsen henne på alla sätt :cry:
Din mormor verkar som en snäll människa, utefter det du skriver så det kanske vore en god idé?

Hon har levt länge och sett mycket, hon kanske förstår mer än du tror? Varför kan du inte prata med henne nu?
Hon är jättesnäll och hon har redan varit med om mer än hon orkar sista tiden så när hon oroar sig så mycket för min syster så kan inte jag komma med ännu mer

Ska äta och titta på Melodifestivalen med familjen men jag vill verkligen inte. Vill bara gråta och gräva ned mig någonstans. Och det är inte pga min syster, men det gjorde allt värre

Oavsett vad jag tänker på så känner jag mig underlägsen henne på alla sätt :cry:

Hon är jättesnäll och hon har redan varit med om mer än hon orkar sista tiden så när hon oroar sig så mycket för min syster så kan inte jag komma med ännu mer

Jag tror ju att hon är hyfsat medveten om hur du mår, även om du inte sagt det här uttryckligen. Så det kommer nog inte tynga henne mer än utgångsläget så att säga. Sen vill jag inflika att jämförelsen med din syster, framförallt gällande vikten är osund snarare än oschysst. Skulle nog säga att det är ganska vanligt att hamna i ett sådant läge som ätstörd.

Men jag menar inte att du ska jämföra dig med henne. Känns det som att ni är konkurrenter? Det låter så på dig. Och även om du ser henne som perfekt så är jag övertygad om att även hon har problem och brister.

Ok, jag förstår att du inte vill belasta henne om hon är skröplig. Samtidigt kan det ju vara upp till henne att avgöra, du kan ju försöka börja prata lite och vara lyhörd för om hon inte vill. Det är ju synd att inte låta henne få chansen att orka, om du faktiskt inte vet om hon vill och kan.

Jag tror ju att hon är hyfsat medveten om hur du mår, även om du inte sagt det här uttryckligen. Så det kommer nog inte tynga henne mer än utgångsläget så att säga. Sen vill jag inflika att jämförelsen med din syster, framförallt gällande vikten är osund snarare än oschysst. Skulle nog säga att det är ganska vanligt att hamna i ett sådant läge som ätstörd.

Det ÄR oschysst tycker jag att ge sig själv ett osunt uppdrag, därav mitt ordval. Det kan liksom bara sluta illa, vare sig man "lyckas" eller "misslyckas". Och jag tror att en viktig faktor för att må bättre är att vara just snällare mot sig själv och sluta ge sig själv de där omöjliga uppdragen.

När det gäller andras vikt så är det också just oschysst. Det är oerhört förminskande att bara bli sedd för sin vikt.

Det ÄR oschysst tycker jag att ge sig själv ett osunt uppdrag, därav mitt ordval. Det kan liksom bara sluta illa, vare sig man "lyckas" eller "misslyckas". Och jag tror att en viktig faktor för att må bättre är att vara just snällare mot sig själv och sluta ge sig själv de där omöjliga uppdragen.

När det gäller andras vikt så är det också just oschysst. Det är oerhört förminskande att bara bli sedd för sin vikt.

Jo, jag vet. Men framförallt så är det ju inte friskt, och det blir kanske lite mycket att bära ett dåligt samvete för att man inte är schysst i sina osunda tankar. Och istället lägga fokus på varför de uppkommer. Så tänkte jag, men det kanske inte är applicerbart för TS, hon kanske föredrar att tänka på det som du beskrev här. Sådant är ju individuellt :)

Jo, jag vet. Men framförallt så är det ju inte friskt, och det blir kanske lite mycket att bära ett dåligt samvete för att man inte är schysst i sina osunda tankar. Och istället lägga fokus på varför de uppkommer. Så tänkte jag, men det kanske inte är applicerbart för TS, hon kanske föredrar att tänka på det som du beskrev här. Sådant är ju individuellt :)

Absolut! Det är ju ingen motsättning i det och det är som du säger individuellt vad som funkar för en. För mig har en kombination av grottande, att kort och gott säga "stopp" och att använda avledande manöver när jag lärt mig hantera min ångest och negativa tankar. Alla tre teknikerna har varit viktiga och tillämpliga vid olika tillfällen. Inget av det har funkat som universallösning.

Förhoppningsvis kan våra olika erfarenheter och perspektiv bland vi som hänger här hjälpa TS att hitta något som funkar för just henne. Det finns ju tyvärr inget facit.

Jag tror också att det hänger nära ihop hur man ser på andra och hur man ser på sig själv, vad man värderar o.s.v, även om man kan ha olika måttstockar. För mig har det också varit värdefullt att tänka på hur jag ser på andra när jag jobbat med mig själv. Det kan kännas kvävande (och är i längden inte särskilt bra för en) att fokusera extremt mycket på sig själv, hur man är, varför man är så, vad andra tycker om det etc. Då kan det vara lättare att rikta sig bort från sig själv och förstå hur andra är, varför de är så, hur jag accepterar dem i det. Genom andra kan man lära sig om sig själv. Och såklart kan man även förstå andra genom att lära sig om sig själv, det går hand i hand snarare än linjärt.

Och jag hoppas ju att @Lyan inte tar illa upp för att jag kommer med lite kritik men jag tror det är viktigt att också kunna ta att andra reagerar om man gör nåt som de inte tycker känns okej. Och i princip varenda inlägg om systern handlar om en värdering av systerns vikt. Men jag säger ju ifrån för att jag vill dig väl.

Jag blir lite ledsen av att kallas oschysst för det är inte min mening :cry: Jag är avundsjuk på henne, det är därför jag tar upp det. Jag känner mig oduglig och underlägsen

Jag blir lite ledsen av att kallas oschysst för det är inte min mening :cry: Jag är avundsjuk på henne, det är därför jag tar upp det. Jag känner mig oduglig och underlägsen

Ibland gör man ju saker som inte blir bra utan att man menar något illa, det är inte hela världen. Du är ju fortfarande en snäll och kul person, en enskild handling gör ju inte hela din personlighet åt skogen.

Försök fokusera på andra egenskaper hos din syster framöver och framförallt hur ni tillsammans kan bygga en fin syskonrelation! Det är inte alltid det funkar smärtfritt med sina syskon så vårda det ni har om du gillar att umgås med henne!

Ibland gör man ju saker som inte blir bra utan att man menar något illa, det är inte hela världen. Du är ju fortfarande en snäll och kul person, en enskild handling gör ju inte hela din personlighet åt skogen.

Försök fokusera på andra egenskaper hos din syster framöver och framförallt hur ni tillsammans kan bygga en fin syskonrelation! Det är inte alltid det funkar smärtfritt med sina syskon så vårda det ni har om du gillar att umgås med henne!
Vi har en bra syskonrelation allihopa men jag känner mig mer och mer utanför. Jag är äldst men är den som ligger längst bak med allting och de andra behandlar mig som lillasyster. Syskonbarnen börjar komma och jag har på riktigt barnfobi så snart kommer jag inte längre att kunna vara med på någonting för det kommer alltid att vara barn överallt

Men det är ju för att de är bekymrade för att hon gått ned i vikt av en medicin (väl?). Inte för att de på något vis är imponerade.
Nej de är inte imponerade. Men jag har gått ned 7kg också pga medicin men jag är tydligen inte tillräckligt smal för att oroas över

Vi har en bra syskonrelation allihopa men jag känner mig mer och mer utanför. Jag är äldst men är den som ligger längst bak med allting och de andra behandlar mig som lillasyster. Syskonbarnen börjar komma och jag har på riktigt barnfobi så snart kommer jag inte längre att kunna vara med på någonting för det kommer alltid att vara barn överallt

Ja när barn är med brukar både relationer och tillställningar få en annan prägel. Förhoppningsvis kan ni ändå hitta tillfällen att träffas och umgås utan att barnen behöver vara i fokus. Och sen är det fina med barn att de växer upp så småningom och klarar sig själva lite mer :up::angel::D

Kul att ni har en bra relation som sagt, det är kul att ha syskon när man funkar ihop :) De vill dig säkert bara väl men om du tycker att de inte riktigt ser dig som vuxen kanske du kan försöka prata med dem om det? Eller med en, som sen får prata med de andra. Eller mormor kanske kan vara till hjälp? Hon känner ju er alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 201
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 145
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Inspirerad av tråden om att det blivit tråkigare (och lite orolig att jag skapat en sådan här tråd förr) tänkte jag att det kunde vara... 2
Svar
35
· Visningar
1 452
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka