Lydnads Klass l

hastflicka

Trådstartare
Om jag skulle vilja tavla och forsoka ta LK l medan jag ar i Sverige, vad behover jag gora?

Min tjej har en BH (IPO/SchH forsta lydnad med footgaende bade med och utan koppel... samt lagga och satta "out of motion" och inkallning) och en CD, samt en "qualifying score" for CDX (motsvarighet till LK ll, men jag tror lite annorlunda efter det jag sett pa You Tube.)

Exact vilka moment ingar? Jag tror inte att vi skulle ha nagra problem aven om det ar vissa skillnader sa vi skulle fa trana in ett par grejor. Att komma direkt till "fot possition" tillexempel. Hon kommer till "front" som AKC och SchH gor.
Oh... och ger man kommand verbalt, visuellt, eller bada? Kan man upprepa kommandon?

Vilka regler galler? Kan jag tavla som "utlanning"? Gar jag med i SKK, Brukshund Klubben, nagot annat, eller ingenting?

Jag har aldrig hallit pa med hund tavlingar forut... detta ar fortfarande forvirrande pa en kontinent och jag kan inte riktigt vad som galler har annu... gissa om jag blir forvirrad nar jag forsoker forsta vad som galler i Sverige?:crazy:

Sv: Lydnads Klass l

Som jag har förstått det ger man tecken antingen verbalt eller visuellt. Inte båda och endast en gång, annars får man poängavdrag.
Resten kan jag inte svara på tyvärr.

Samma som har alltsa. Maste man valja att antingen ha hela koret verbalt eller tecken? eller kan man ha det mesta verbalt och bara ge tecken pa att komma in "foot"? (Det kan hon redan bara for att jag ar sa'n som viftar med handerna i ett kor:p)

Nej du kan inte använda dubbla kommandon eller upprepa, eller ja jo du kan men du får avdrag för dubbelkommando.

Avviker du från vanliga kommando så bör man säga till innan man går ut på plan :), jag kör delvis med handtecken delvis med rösten.

Beställ hem Lydnadsprovsbestämmelser klass 1-3 där står alla moment .

För utlandsägd hund ska kopia av registreringsbeviset medfölja anmälningen till tävlingen. Ang medlemskap så ska föraren vara medlem i arrangerande klubb eller i av SKK godkänd utländsk klubb.

Under alla moment säger tävlingsledaren till dig precis vad du ska göra. Dom säger till dig när du ska koppla loss hunden, när du ska sätta upp/ner den och sådant. Du får ge kommandot en gång för varje sak hunden ska utföra. Vid fotgåendet får du kommendera vid start från halt och innan/efter språngmarsch. Du får ha antingen röst- eller handkommando men får byta för varje moment om du vill det.

Du får ha SchH-ingång, dvs hunden sätter sig framför dig och du kommenderar själv in den vid sidan (dvs domaren säger inte "kommendera").

För att få starta måste hunden vara registrerad, vaccinerad och du måste vara medlem i en SBK-ansluten klubb, t ex Göteborgs brukshundklubb.

Momenten är följande:
Platsliggning - 2 minuter med föraren 10m bort.
Tandvisning - Du går fram till domaren, sätter hunden, domaren "kollar tänderna" dvs tar på hundens huvud och kollar så den inte ryggar bort.
Linförighet - Fotgående med koppel
Läggande under gång ("out of motion" ;)) - Du lägger hunden under fotgående , går 5m utan hunden, går tillbaks och sätter sedan upp hunden
Inkallning - 20m ungefär från sittande
Ställande under gång - Samma som läggande fast du ställer hunden ;)
Apportering - Hunden sitter vid din sida, ska greppa apportbocken på kommando, hålla själv i 5 sek, och sedan släppa på kommando
Hopp över hinder - Du sätter hunden på ena sidan hindret, går till andra sidan och kommenderar sedan hunden att hoppa och inta utgångsposition

Senast ändrad:

Under alla moment säger tävlingsledaren till dig precis vad du ska göra. Dom säger till dig när du ska koppla loss hunden, när du ska sätta upp/ner den och sådant. Du får ge kommandot en gång för varje sak hunden ska utföra. Vid fotgåendet får du kommendera vid start från halt och innan/efter språngmarsch. Du får ha antingen röst- eller handkommando men får byta för varje moment om du vill det.

Du får ha SchH-ingång, dvs hunden sätter sig framför dig och du kommenderar själv in den vid sidan (dvs domaren säger inte "kommendera").

För att få starta måste hunden vara registrerad, vaccinerad och du måste vara medlem i en SBK-ansluten klubb, t ex Göteborgs brukshundklubb.

Thank you, thank you, thank you for ditt utforliga svar:bow:

Momenten är följande:
Platsliggning - ska inte vara nagra problem (och nu har jag "jinxed" it):angel:
Tandvisning - dommaren blir slickad
Linförighet - inga problem
Läggande under gång ("out of motion" ;)) - Innebar det har att jag ocksa "gar foot" utan koppel? (not to jinx it, I'm not saying it's not a problem:p)
Inkallning - ar sa glad hon kan komma in "front":banana:
Ställande under gång - Ooops... traning borjar genast!
Apportering - efterson apportering over hinder och plant i CDX ar hennes favorit moment borde det fungera aven dar. (se hur jag undviker att saga for mycket?;))
Hopp över hinder - kan hon komma in "front" har ocksa?

Oh jag glomde...

Varje moment bedoms och far en "score" (You Tube ar great!:p) vad galler dar? Vilken score maste varje moment ha for att bli godkannd? Racker en "godkand score" for att ha LK l?

(har maste man ha tre godkanda "scores" med tre olika dommare. Darfor har jag bare "ett leg" till DCX motsvarigheten till LK 2)

Japp, på läggande och ställade är transporterna utan koppel!
Och ja, på hoppet får hon sätta sig framför :)

Det kommer säkert gå kanonbra! Vart är det du ska tävla? I vilket område liksom. Stockholm?

Man kan få totalt 200p, och man måste ha 160p för att bli "godkänd", dvs få starta i lydnadsklass 2. Tre 1a pris (över 160p) för att bli LPI.
Man kan få 0 eller 5-10p på varje moment, och jag kommer inte ihåg på stående (sittande) fot vilken koefficient varje moment har..

Senast ändrad:

Oh jag glomde...

Varje moment bedoms och far en "score" (You Tube ar great!:p) vad galler dar? Vilken score maste varje moment ha for att bli godkannd? Racker en "godkand score" for att ha LK l?

(har maste man ha tre godkanda "scores" med tre olika dommare. Darfor har jag bare "ett leg" till DCX motsvarigheten till LK 2)

Varje moment betygssätts 0 (ej godkänt), 5-10 x koefficient för det momentet.

För att bli "godkänd" i klassen krävs förstapris = 160 poäng (80%). För LP krävs tre starter med förstapris (>160 poäng)

Edit: om du googlar "bestämmelser lydnad" så kommer lydnadsprovsbestämmelser för klass 1-3 upp. Bara att klicka och läsa :)

What? Forstapris for att kvalifisera sig? Vad hander om flera stycken har godkanda poang?

Har borjar varje hund med perfect poang... 200. Sedan tar dommarna bort for misstag (ett havt till ett poang har och dar for mina hander som lever ett eget liv tillexempel:angel:) och 170 ar gransen for godkand. MEN... om jag ger dubbel komando (och det kan dommaren tycka att det ar om mina hander rakar "fladdra" just nar jag ger komando:grin:) eller inte genomfor ett moment till fullo blir man diskad.
Har har de som far forsta plats 197 poang eller sa... det har vi haft en gang:bump: men jag raknar inte med att fa det i bradrasket igen.:rofl:

Jag kommer att spendera mesta tiden i Stockholms omradet, men aker ocksa upp till Norrland en svang och eventuellt till Karlstad ocksa.

Ja alltså du måste ha viss poäng för att få gå vidare till nästan klass ( dvs lk2 ). Det händer inte så mycket mer än att samtliga som fått första pris får starta 2:an.

Okay, har far man ju pris och sa, sa forsta pris ar forsta pris:p

Exact var hittar jag de tavlinar som finnns annonserade runt landet? Och hur lang i forvag maste man anmala sig? Racker det om jag gar med i BK eller masta jag ocksa vara medlem i en lokal klubb nagon stans? (Har tittat pa Sodertalje, men har inte bestamt mig annu)

Ja, alltså.. förstapris får de som får 160 poäng eller mer, kan vara allt ifrån alla startande till inga alls. 1:a placering får man om man får flest poäng av de deltagande;)

HÄR är momenten beskrivna lite mer ingående, samt bedömningsgrunder. obs att du får använda vilket ord du vill, men om du ska använda handtecken istället för ord, så måste du säga till domaren. när det gäller vaccinationerna så är det för max 4 år sedan den senaste sprutan. kolla vad som gäller angående registrering, jag vet inte riktigt hur det funkar med SKK och importhundar. hundar som inte är reggade går som blandraser, och då behövs licens. men din hund är ju renrasig?

Sa jag behover inte saga till om jag anvander andra ord? Som "take it" och "give" istallet for apport och loss? Antingen har jag klara problem... eller sa funkar websiten's sokorgan osedvanligt daligt.;) Nu ska jag prova igen... Jag SKA hitta tavlingar jag kan anmala mig till.:D

Om det är som med utställningar inom SKK, så får utlandsregistrerad hund tävla - men en kopia av hundens stamtavla ska skickas med anmälan, så att det finns bevis på att den är reggad av FCI godkänd organisation. AKC samarbetar ju med FCI, så det ska inte vara några problem alls.

Ar det nagon skillnad pa BK's och SKK's tavlingar? I sa fall vad?

(I am just so confused:crazy:)

En brukshundsklubb är ju ansluten till SBK som är ansluten till SKK, och går således under deras reglemente. Typ :D

"Svenska Brukshundklubben är en specialklubb till Svenska Kennelklubben och hos oss hittar du hundsveriges största utbud av kurser och tävlingar. Som medlem får du träna under ledning av Sveriges bästa instruktörer och tävla mot de främsta inom våra olika tävlingsgrenar. "

Liknande trådar

Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka