Sv: Lyxfällan
Jag hade haft en häst uppstallad på helinackordering och tränat med den för tränare 2 dagar i veckan. Dessutom hade jag väl tävlat ibland. Så lägg 10.000:- på hästen.
Jag hade nog aldrig lagat mat hemma, utan käkat ute typ mest hela tiden. Nu är jag inte alls kräsen med mat, så det behöver inte vara någonting flott, men det kostar ju ändå. Lägg 6.000:- på mat för mig själv och sen hade jag säkerligen bjudit med någon kompis ibland som inte har det så bra ställt som jag har det, så lägg 10.000:- på mat.
Sen hade jag aldrig gått till gymmet utan att träna för en PT. Tre gånger i veckan, med lite rabatter för mängd, så hamnar jag väl på 5000:-/månaden för PT.
Jag hade tagit någon extra weekendresa varje månad. Lägg 10.000:- på en sådan.
Nu är jag uppe i 35.000:-.
Jag har normalt sett räkningar på ca 10.000:-/månaden, med den bostaden där vi bor nu. Hade jag tjänat 90.000:- hade vi bott lite större och med bättre bostad, så jag hade nog spenderat 10.000:- på boendet och sen kommer det väl till lite räkningar för mobil, el, bredband och försäkringar. Jag hade ju givetvis inte städat min bostad själv, utan hade haft någon som städade den åt mig. Lägg på 5.000:- för städning.
Då är vi uppe i 50.000:-.
Jag hade antagligen köpt kläder, skor, smink för 5000:-/månaden.
Jag hade haft en fritidsfastighet som säkerligen hade kostat ca 5.000:-/månaden inkl bensinen dit.
Då är vi uppe i 60.000:-/månaden. Så får jag lägga undan lite pengar inför större och längre resor. Tex New York i en vecka kostar lätt 20.000:- och en sådan gör jag en gång om året säger vi. Dessutom åker jag någonstans varmt en gång om året och jag åker i alla fall på två veckolånga skidresor. Så på ett år lägger jag låt säga 60.000:- på längre resor, vilket blir ca 5000:-/månaden.
Bara här har jag spenderat 65.000:- i månaden och lever egentligen inget galet liv där jag vaskar dyra champagner och sådär. Nu har ju jag inte den smakpaletten heller att jag behöver dyrt för att tycka att det är gott, så jag kommer nog oavsett vad jag tjänar, aldrig köpa extremt dyra viner eller champagner.
Lägger man till lite presenter, lite extra utekvällar och sådär så har man 10.000:- till spenderat i ett naffs. Utekvällar är dyra, så är det bara. Nu bor ju jag i stan så det blir inte så många dyra taxiresor, men det klickar väl iväg det med förstås.
Jag behöver uppenbarligen massor med massage och behandlingar också, så säg en helkroppsmassage i veckan och någon annan behandling per månad. Så är vi uppe i 5.000:- på sånt.
Nu är jag uppe i 80.000:-. Bilen kostar väl låt säga 5000:-/månaden med försäkringar, bensin, etc. Då har jag bara 5.000:- kvar och det är ju typ en ny vinterjacka.