Lyxfällan

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 199
Sv: Lyxfällan

Men nu sålde han ju prylarna utan problem. O_o Det handlar inte om vad man gillar, man får rätta munnen efter matsäcken helt enkelt.

kl

Och 35 ärenden hos kronofogden!? :wtf:

Men nu sålde han ju prylarna utan problem. O_o Det handlar inte om vad man gillar, man får rätta munnen efter matsäcken helt enkelt.

Men det gäller ju oavsett vilken inkomst man har, och det är ganska precis samma problem alla andra lyxfällan-fall har haft. Man lever över sina tillgångar.

Fast de sk. dyra prylarna var ju bara gammalt skräp! Gamla bil och båtvrak som sett bättre dagar.. Det gjorde mig mest konfunderad, hur han kunnat göra av med så mycket pengar på prylar när det inte var några direkt lyxobjekt som stod där?

Nu strökollade jag samtidigt som jag pratade i telefon, men jag uppfattade det som att han amorterade 23 papp i månaden på huset? Samt stora skattesmällar p.g.a. knasig företagsform. Då rinner pengarna iväg rätt fort... Sen verkade han ju lägga en hel del på kidsen och inte så mkt på sig själv, egentligen.

Nu kollade jag inte jättenoga men har för mig att de sa att han la 30´på huset och sen 30´på ngt lån till ngn vän..? har för mig att det var ngt sånt.. då har vi 60´redan där...
och sen som sagt levde han väl över sina tillgångar... som alla i Lyxfällan gör.. oavsett inkomst..:(

Hur kan man ha ekonomiska problem när man har 90 000 i månaden efter skatt i inkomst?
Det är ju aldrig svårt att göra av med pengar!!

En vinterjacka och en ny kostym för en sådan kille går ju på 20.000:- bara det. Lägg in ett par skor också och det blir 22.000:-.

Jag som jobbat på krogen i en massa år tycker inte att det är det minsta konstigt att någon köper en flaska champagne eller vin för 4.000:-. Det är ganska vanligt faktiskt. Och är de 5-6 st som äter middag så går det åt i alla fall 2 st sådana flaskor. Så lite åldrad konjak på det efter maten. Jag har varit med och bongat middagsnotor för gäster på 45.000:- för en middag för 5-6 st personer. Där gick halva lönen liksom. Har man ett par sådana middagar i månaden så är det stopp sen.

Många människor som tjänar mycket jobbar också väldigt mycket, vilket gör att när de väl kommer utanför jobbet så vill de gärna unna sig.

Jag hade lätt kunnat spendera 90.000:- i månaden. Tyvärr kan jag inte göra det. ;) :p

Ååå har det börjat! Ska genast kolla har ju en hat-kärleksgrej med det programmet. Låter lovande att göra med nästan hundratusen i månaden :D

Vad hade du lagt dem på? Jag förstår att man kan göra av med det om man har dyra skulder och lån, men i ren konsumtion...? Då känns det som att man måste äta en himla massa på dyra restauranger, och ha gott om förvaringsutrymme för prylarna man köper. Eller- ett gäng hästar. Det borde äta upp en del.

Fattade det som att han tog ut lite för mycket lön i stället för att betala moms och skatt.

Tja, man skulle ju kunna ha två hästar uppstallade i ett dyrt stall. Det skulle lätt bli 16 000 bara det. Och så rider vi för dyr tränare några gånger i veckan på båda hästarna. Säg 12 000 i månaden.

Ja, och så kommer jag ju aldrig att ha tid att laga mat och städa, så det blir uteluncher, restaurang, krog, hämtmat och städhjälp. Minst 15 000 sammanlagt.

En dyr bostad, en dyr bil, lite dyra resor, dyra kläder, rätt mycket taxi vid tidsbrist, säkert en del p-böter pga tidsbrist, betydligt dyrare viner och whiskysorter både hemma och ute.

Jo, det skulle jag kunna göra av med. Tack och lov är det inget jag går runt och längtar efter.

Vad hade du lagt dem på? Jag förstår att man kan göra av med det om man har dyra skulder och lån, men i ren konsumtion...? Då känns det som att man måste äta en himla massa på dyra restauranger, och ha gott om förvaringsutrymme för prylarna man köper. Eller- ett gäng hästar. Det borde äta upp en del.

Mmm några stycken, på helpension! och så betala någon som rider dem när man inte hinner :D En våning i Stockholm, ett sommarhus i Skåne och en lägenhet i London (lika bra att ha en häst där med). (men det tror jag knappt det räcker till).

Senast ändrad:

Vad hade du lagt dem på?
Jag hade haft en häst uppstallad på helinackordering och tränat med den för tränare 2 dagar i veckan. Dessutom hade jag väl tävlat ibland. Så lägg 10.000:- på hästen.

Jag hade nog aldrig lagat mat hemma, utan käkat ute typ mest hela tiden. Nu är jag inte alls kräsen med mat, så det behöver inte vara någonting flott, men det kostar ju ändå. Lägg 6.000:- på mat för mig själv och sen hade jag säkerligen bjudit med någon kompis ibland som inte har det så bra ställt som jag har det, så lägg 10.000:- på mat.

Sen hade jag aldrig gått till gymmet utan att träna för en PT. Tre gånger i veckan, med lite rabatter för mängd, så hamnar jag väl på 5000:-/månaden för PT.

Jag hade tagit någon extra weekendresa varje månad. Lägg 10.000:- på en sådan.

Nu är jag uppe i 35.000:-.
Jag har normalt sett räkningar på ca 10.000:-/månaden, med den bostaden där vi bor nu. Hade jag tjänat 90.000:- hade vi bott lite större och med bättre bostad, så jag hade nog spenderat 10.000:- på boendet och sen kommer det väl till lite räkningar för mobil, el, bredband och försäkringar. Jag hade ju givetvis inte städat min bostad själv, utan hade haft någon som städade den åt mig. Lägg på 5.000:- för städning.
Då är vi uppe i 50.000:-.

Jag hade antagligen köpt kläder, skor, smink för 5000:-/månaden.

Jag hade haft en fritidsfastighet som säkerligen hade kostat ca 5.000:-/månaden inkl bensinen dit.

Då är vi uppe i 60.000:-/månaden. Så får jag lägga undan lite pengar inför större och längre resor. Tex New York i en vecka kostar lätt 20.000:- och en sådan gör jag en gång om året säger vi. Dessutom åker jag någonstans varmt en gång om året och jag åker i alla fall på två veckolånga skidresor. Så på ett år lägger jag låt säga 60.000:- på längre resor, vilket blir ca 5000:-/månaden.

Bara här har jag spenderat 65.000:- i månaden och lever egentligen inget galet liv där jag vaskar dyra champagner och sådär. Nu har ju jag inte den smakpaletten heller att jag behöver dyrt för att tycka att det är gott, så jag kommer nog oavsett vad jag tjänar, aldrig köpa extremt dyra viner eller champagner.

Lägger man till lite presenter, lite extra utekvällar och sådär så har man 10.000:- till spenderat i ett naffs. Utekvällar är dyra, så är det bara. Nu bor ju jag i stan så det blir inte så många dyra taxiresor, men det klickar väl iväg det med förstås.

Jag behöver uppenbarligen massor med massage och behandlingar också, så säg en helkroppsmassage i veckan och någon annan behandling per månad. Så är vi uppe i 5.000:- på sånt.

Nu är jag uppe i 80.000:-. Bilen kostar väl låt säga 5000:-/månaden med försäkringar, bensin, etc. Då har jag bara 5.000:- kvar och det är ju typ en ny vinterjacka.

Jo, visst är det möjligt. Framförallt om man inte behöver jobba- det tar ju en del tid att rida för tränare, åka på resor, åka till landet etc etc. För egen del hade jag haft svårt att ens hinna bränna upp de pengarna, men då har jag det visserligen förspänt med ett billigt boende och skulle avsky att ha flera boenden.

Jag har inte alls den ekonomin men har haft. Det går av bara farten. Jag hade apdyrt boende 3 hästar och dyra krognotor. Bra bil och fritidshus och tyckte att kläder för tio i månaden var ekonomiskt värre. Där la mannen nån ribba eftersom han insåg att det kontot kunde blivit oändligt för mig. Två pudlar med köpt pälsvård och fina möbler etc....Det kunde räcka det klädkontot om jag lärde mig att blanda in plagg från kedjorna till de riktiga kläderna. Det KAN räcka med ett dyrt skärp då! Detta var innan aliexpress tid om jag säger så. Res sen mycket på det och skit i priset utan välj flyg och hotell efter vad man VILL ha. Och sen sprit ute i galna mängder och MAT MAT MAT så blir det trångt med nittio. Jag minns en gång då jag ströshoppat i örebro för 50 bananer och mannen sa att det var lite häftigt.... Jag blev skitsur och sa att inget absolut inget var Onödigt utan absolut nödvändigt. Jag köpte en symaskin för 40 också som är bra ännu och lite konst. Ähhh om man gillar det livet och vill vara med så är det inte ens mycket.

Nu lever jag HELT annorlunda och är nöjd med det. Dock är jag jätteglad att jag levt mina drömmar dels detta flängande och festande med upplevelser och sen haft gård och fosterbarn och lagat böngrytor och odlatnetc för annars hade jag haft önskningar och undrat hur det var som gammal. Nu testar jag en annan livsstil som känns klart bäst hitills!

kl

Fettreduceringsmaskin? Hon beskrev den att man behandlar med den på fettdepåerna och sen kommer det ut i toastolen. :cautious: Ja vad säger man? O_o

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 919
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 080
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 962
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
16 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Ögonblicksbilden du missade....
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31