Madelen stämmer islandshästförbundet

(Ridsport)
Turerna kring den avstängda landslagsryttaren Madelen Johanson rullar vidare. Det har nu resulterat i att hon har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten i Västerås, för att få beslutet om avstängning upphävt.



Läs mer...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag menar enligt domstol i rättegång.

Där är hon väl inte dömd men ska prövas.


I ett förbund är det inte samma regler, och där måste man de heller inte har riktigt lika tunga bevis eftersom det inte är någon rättighet att vara med.

Inte behöver lika tunga bevis, hur menar du? Vad menar du med samma regler? Som vadå?

Rolle
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Precis det jag menar, hon är inte dömd än.
För mig spelar det störst roll hur det går i prövningen och inget annat.

Jag pratar om regler i förbundet kontra svenska lagar.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Varför tror du att det är mindre noga i förbundet i detta fall?

Rolle
IpL
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

De har inte gått ut med vad hon är dömd för, mer än "otillåtna träningsmetoder" mer eller mindre, och utifrån de rapporterna jag har läst så är det inte ens i närheten av lika noggrant som tex en polisutredning med senare åtal och rättegång.

Det är ju bara att jämföra tidsåtgången...

Jag är tex vittne i polisutredningen, men det är jag inte i förbundets utredning.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

De har inte gått ut med vad hon är dömd för, mer än "otillåtna träningsmetoder" mer eller mindre, och utifrån de rapporterna jag har läst så är det inte ens i närheten av lika noggrant som tex en polisutredning med senare åtal och rättegång.

Det har konstaterats att hon brutit mot förbundets regler. Det har varit veterinärer och jurister inkopplade. Har du tagit del av något annat än styrelseprotokollet? Där lär inte en detaljerad utredning stå av hänsyn till inblandade.

Det är ju bara att jämföra tidsåtgången...

Jaha, hur lång tid har detta tagit jämfört med liknande mål i rätten?

Jag är tex vittne i polisutredningen, men det är jag inte i förbundets utredning.

Vad jag förstår av protokollet så har inte alla anklagelser lagts till grund för avstängningen. Har du grund för ditt misstroende av nuvarande förbundsstyrelse?

Rolle
IpL
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Det handlar inte om misstroende.

Jag bara tror att rättsväsendet är många ggr noggrannare än vad ett förbund är.
De som genomför utredningen hos polisen är proffs, och de tar reda på fakta av andra proffs osv. Jag gissar att förbundet inte är proffs på den här typen av utredningar.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Sant, men då ska man ändå ha i åtanke att den som först rekommenderade en anmälan var en åklagare som i dåvarande disciplinnämnden.

I övrigt gör polisen en utredning åt åklagaren, sk förundersökning. Åklagaren får sedan ta ställning till om uppgifterna räcker för åtal, att denna process är långsam är ju inget nytt.

Förbundet har att ta ställning till om en person har brutit mot förbundets stadgar och/eller regler, även här krävs mer än rykten för att verkställa ett sådant beslut. Styrelsen har tydligen funnit att uppgifterna de har fått vid hand, har räckt för att ytterligare öka på den tidigare avstängning som utdelats.

Om du är vittne, fråga då vem som ombesörjde att hästen kom till veterinär. Om inget sådant svar ges, bör du ju rätteligen få redan på det om nu saken skulle tas till prövning.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Det handlar inte om misstroende.

Jag bara tror att rättsväsendet är många ggr noggrannare än vad ett förbund är.
De som genomför utredningen hos polisen är proffs, och de tar reda på fakta av andra proffs osv. Jag gissar att förbundet inte är proffs på den här typen av utredningar.

Så du menar med andra ord att förbund/föreningar ska använda sig av domstolsväsendet om de vill avgöra disciplinärenden annars går det inte rätt till?

Kanske är det så att alla ärenden ska gå till högsta domstolen för de är noggrannast av dem alla?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

KL

Dessutom tror jag inte att expertisen på hästar och hästhållning finns i svenska domstolar. Jag anser vårt förbund har överlägset störst kunskap i den frågan.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Nja domstolen brukar köpa in expertis vid behov, eller rättare sagt tillkalla expertvittnen, så ur den synvinklen spelar det inte så stor roll. De dömer ju i alla möjliga frågor.

Mantrat oskyldig till motsatsen är bevisad är rätt trist om man inte definierar vem som har rätt att avgöra. Först disciplinnämnden, sedan tingsräten. Ska vi vara säkra på att MJ inte frikänns kanske vi sks vänta till europadomstolen tar upp fallet?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Nej det har jag aldrig skrivit. Däremot tycker jag inte att en förening ska ha rättighet till att skicka folk i fängelse tex. Vilket de ju heller inte har.

Kämpar ni för att missförstå mig eller är det jag som är helt slut i huvudet?

Jag har pratat hela tiden om vad en ev domstol beslutar. Föreningens beslut är inte intressant för mig överhuvudtaget, inte när det gäller djurplågeri anklagelserna.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Nej det har jag aldrig skrivit. Däremot tycker jag inte att en förening ska ha rättighet till att skicka folk i fängelse tex. Vilket de ju heller inte har.

Är du medvetet att grunden för tråden är en nyhetsartikel som behandlar ämnet att MJ överklagat SIFs beslut att stänga av henne? Att hon hävdar att SIF inte följt sina stadgar? SIF har inte ens tagit ställning till frågan "djurplågeri" och inte heller artikeln som åtminstone somliga av oss debatterar.

Kämpar ni för att missförstå mig eller är det jag som är helt slut i huvudet?

När du missar trådens tema så blir det lätt missförstånd.

Jag har pratat hela tiden om vad en ev domstol beslutar. Föreningens beslut är inte intressant för mig överhuvudtaget, inte när det gäller djurplågeri anklagelserna.

Kanske bättre att välja en annan plats, det blir som sagt lätt förvirring om folk inte diskuterar samma sak.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Du menar att det är första gången som en tråd inte följer trådens start med 200%?

Helt seriöst... :cool:
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Fantasi?
Knappast, jag VET att det snarare är väldigt sällan trådar håller sig till ämnet.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Det är din fantasi att jag skulle tro att inga trådar spårar ur. Klarar du att missförstå detta också?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

"spekulerar bara"
Om det inte i rätten går att bevisa att MJ har använt otillåtna medel i fallet med hästen Björk, kan då förbundet ha kvar avstängningen? Och i så fall på vilka grunder?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Ja det har jag förstått (och skrivit många ggr!), och det är främst den anklagelsen jag är intresserad av.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

"spekulerar bara"
Om det inte i rätten går att bevisa att MJ har använt otillåtna medel i fallet med hästen Björk, kan då förbundet ha kvar avstängningen? Och i så fall på vilka grunder?

Vilken av rättegångarna pratar du om nu? Mig veterligen är det inte någon som specifikt behandlar detta.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
18 113
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 366
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 497
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp