Madelen stämmer islandshästförbundet

(Ridsport)
Turerna kring den avstängda landslagsryttaren Madelen Johanson rullar vidare. Det har nu resulterat i att hon har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten i Västerås, för att få beslutet om avstängning upphävt.



Läs mer...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Om det inte är pga skadan av den här hästen så förstår jag inte vad hon har brutit emot. De andra punkterna är ju bordlagda.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag skickar det citat I_U gav dig tidigare, så kanske du förstår bättre. Skadan har ju uppkommit pga det eller snarare frånvaron av det.

Det här är vad som gäller.

"1.1. Uppförandekod 1: Hästens väl
Internationella Ridsportförbundet (FEI) förväntar sig att alla de som är engagerade
i internationell ridsport följer FEI:s uppförandekod och att de erkänner och
accepterar att hästens väl går före allt annat och aldrig får stå tillbaka för tävlingsmässiga
eller kommersiella hänsyn.
1.1.1. I alla stadier av förberedelser och träning av tävlingshästar
skall hästens väl gå före alla andra hänsyn
"

Källa http://www.icelandichorse.se/sport/FIPO2008_utdrag.pdf
Där även andra mycket tydliga regler står.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Du har helt rätt i att det inte är en rättighet att vara med i en organisation! Man kan uteslutas för mindre saker än djurplågeri också, jag var aktiv i en klubb som uteslöt en medlem som förskingrat sexsiffrigt från klubben. Vi kollade upp det hela noga innan, ville inte få något skit efteråt, och man kan utesluta någon ur en ridklubb om den citat "skadar klubbens anseende" fick vi till svar.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Om det inte är pga skadan av den här hästen så förstår jag inte vad hon har brutit emot. De andra punkterna är ju bordlagda.

"Styrelsen beslutade att överprövningen av ärendet skulle avgränsas till att endast behandla de omständigheter som rör hästen Björk."

Källa http://www.idunn.se/lasmer.asp?ID=363

Det betyder att de andra punkterna kvarstår och inte är överprövade.

"Prövning av övriga omständigheter som berörts i advokatens utredning bordlades därför."
Omständigheterna kvarstår men prövningen är bordlagd.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Denna häxjakt på Madelene är hemsk.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag tycker det är bra att nån sätter ned foten och säger ifrån om alla konstiga träningsmetoder.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Ja och denna häxjakt pågår här på buke iom alla spekulationer utan att ha fakta. Utanför buke kan jag inte se att det pågår någon häxjakt, där avhandlas bara fakta :cool:

Rolle
IpL
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Hur kan man göra detta mot Madde när det inte finns bevis.
Kolla istället på era tävlingsbanor där det förekommer riktigt djurplågeri.
Tyglar som är ihopsnurrade runt händer och hästar som försöker att gapa men är förhindrade för att remmar hindrar dem. Hästar som springer okontrollerat på ovalbanan i s k sken.
Detta skulle vara intressant om ngn ville följa upp med samma energi som häxjakten på Madde är.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag tror detta handlar om pengar och oärliga människor.
Inte Madde då.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Om frågan har riktats till just mig, så är det väl bara att vänta på den utredning efter anmälan som gjordes. Finns inte tillräckliga bevis för åtal, så läggs det ju ner svårare än så är det ju inte.

Beträffande avstängningen från SIF, så får man ha så pass mycket förtroende för styrelsen i det fallet att de haft tillräckligt på fötterna när det gäller den biten, om det skulle handla om pengar så finns det säkert andra som skulle vara mera värdefulla att få avstängda.;)

I övrigt finns det klara regler när det gäller tävling, och mycket av det du nämner faller under skalan reprimander/varningar och flera inom samma säsong ger avstängning ja.
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

För mig handlar det om genvägar till framgång på bekostnad av hästen! Och jag tillhör också dom som tror att styrelsen har mycket på fötterna innan de fattar ett sånt här beslut. Den första informationen som kom fram var att de själva ville kolla upp de rykten som florerade runt MJ och att ryktesspridning var vanligt förekommande inom branschen. Så min första tolkning var att de faktiskt kollade upp ryktena för att skydda MJ. Sen fick de mer och mer belägg för att det kanske stämde....
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Bevis finns, åtminstonne som räckte för SIFs styrelse, det är trots allt det högsta beslutande organet inom föreningen. Jag vill påstå att styrelsen har tagit del av ganska kraftfull bevisning och tagit beslutet på mandat av föreningen.

Om det håller i en eventuell rättegång eller flera (så vitt jag vet är det 3 på gång, skadestånd till ägaren, stämning av SIF och djurskyddsärendet). Vid det här laget har det gått en tid och än är åtalen vad jag vet aktuella.

För övrigt, på vad sätt skulle anmälaren tjäna pengar på detta? Hästägaren vill minimera sin förlust och få ersättning för hästens värde, och det är väl snarast på nivån slippa förlora pengar, men i övrigt så är det knappast någon individ som tjänar på det. Som Boj säger i så fall finns det bättre kandidater att ge sig på.
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

En del grejjer finns det ju klara bevis för, tex elen i "skritt"maskinen, så sådant tror jag inte det är något snack om.

Men sedan detta med Björk, att det är synd om hästen är det ju inga tvivel om, men skadorna finns dokumenterade först en månad efteråt, om jag har förstått det hela rätt... helt klart en miss. Om nu hästen varit så skadad, hur har hästen kunnat äta under den månaden?

Brister finns dock helt klart, som med skrittmaskinen... men fallet med Björk känns väldigt svårbedömt.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

men fallet med Björk känns väldigt svårbedömt.

Ja, särskilt för alla här på buke som spekulerar utan att ha alla fakta (om några överhuvud taget) :mad:

Rolle
IpL
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Ja, och man ska ju ses som oskyldig tills motsatsen BEVISAS!

Och det är här många missar, det är en sak att veta att en person gjort något, och en helt annan sak att faktiskt kunna bevisa att personen gjort saken bortom alla tvivlel. Finns det minsta tvivel så ska ju personen fortfarande betraktas som oskyldig!
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jaha, och hur menar du i det här fallet då?

Hon har prövats och befunnits skyldig enligt vårt förbunds stadgar och riktlinjer. Är hon dömd för något annat?

Rolle
IpL
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Men sedan detta med Björk, att det är synd om hästen är det ju inga tvivel om, men skadorna finns dokumenterade först en månad efteråt, om jag har förstått det hela rätt... helt klart en miss. Om nu hästen varit så skadad, hur har hästen kunnat äta under den månaden?

Just det, hur har den kunnat äta? Eller så är det så frankt att hästen fick hjälp från första dagen fast andra vill påstå motsatsen.;)

Även om skadorna är dokumenterade en månad efter, så är det i sig inget konstigt. Ett sätt att få reda på vilka men dessa skador har framkallat, då ingår en läkningsprocess också.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag menar enligt domstol i rättegång.
I ett förbund är det inte samma regler, och där måste man de heller inte har riktigt lika tunga bevis eftersom det inte är någon rättighet att vara med.

Boj: Ja precis, antingen har ju hästen fått hjälp från första dagen, och då är det ju antagligen madde som tagit hästen till veterinären eftersom hästen stod i träning hos henne. Eller så har hästen inte det, och då kvarstår frågan, hur har hästen ätit undertiden?

Eller matvägrade hästen och tränades ändå?
Min häst matvägrade ju när hon var på träning, men tränaren fortsatte att träna henne fullt, trots att hon hade diande föl vid sidan :cool:

Bara för att förtydliga så är det inte Madde som tränade min häst då.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
18 113
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 366
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 497
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp