Bukefalos 28 år!

Män, kvinnor, hur blev det...

Aviello

Trådstartare
Jag flyttade till nytt EU-land för ett par år sen och det första jag gjorde var att starta en FB-ladies group. Det möttes med mestadels hurrarop, många kvinnor bor utomlands ensamma eller tidvis ensamma eftersom deras partner jobbar "hemma".
Kvinna eller man, partner. I alla fall.

Många män blev stötta av någon anledning? De kände sig utanför. Jag har lite svårt att förstå det här. I nästa samma veva startade en "gentlemans club xxx" Men de har inte samma engagemang, männen skrev inte lika mycket som vi ladies och engagerade sig inte alls i evenemang den här gruppen fixar. Den gav upp, jag förstår det. Men sen klagar männen på att vi kvinnor har det mycket roligare i vår grupp?

Jag hör till de som inte vill göra skillnad på män och kvinnor, men i det här fallet är det så enormt tydligt. Vi tjejer skriver God Jul och hälsar till varandra i femtiotal, så man gör liksom. Männen i sin grupp gör det inte, inte någon? Jag trodde inte att det var sån tydlig skillnad men det är det. Tydligen. :o

Om jag ska bryta ut en fråga från det här, är det, i din erfarenhet, skillnad på hur kvinnor och män umgås med vänner?
 
Jag tror du får titta på arbetsbelastningar emetionellt och läggning hos personer. Vår yngste son och min man är lite introverta.

En del är mer utåtgående och söker social kontakt andra mer introverta. En mer introvert räcker förmodligen kollegorna. Att de klagar på er sociala grupp är ju ren avundsjuka och avundsjuka tillhör ”dödssynderna” så ….

Däremot tycker jag att du ska bjuda in de killar som vill skicka hälsningar och umgås på sociala medier i er grupp. Varför har du låst grupp baserat på kön, trist. Det är väl trevligare om alla umgås. Sätt ett krav på antal inlägg istället.
 
Jag tror du får titta på arbetsbelastningar emetionellt och läggning hos personer. Vår yngste son och min man är lite introverta.

En del är mer utåtgående och söker social kontakt andra mer introverta. En mer introvert räcker förmodligen kollegorna. Att de klagar på er sociala grupp är ju ren avundsjuka och avundsjuka tillhör ”dödssynderna” så ….

Däremot tycker jag att du ska bjuda in de killar som vill skicka hälsningar och umgås på sociala medier i er grupp. Varför har du låst grupp baserat på kön, trist. Det är väl trevligare om alla umgås. Sätt ett krav på antal inlägg istället.
Vilket idiotiskt förslag! Om nu TS och hennes kvinnliga vänner vill ha en tjejgrupp på Facebook ska de väl få ha det utan att du ska komma och tycka att det är ”trist”!

Varför ska TS dadda männen? Om kvinnorna är nöjda med sin grupp men männen inte är det med sin får väl männen ändra. De män som vill ha mer aktivitet och vill ha kvinnor i gruppen kan väl bjuda in till sin grupp då eller starta en allmän grupp. Det är inte TS ansvar.
 
Vi har olika grupper eftersom det finns olika behov. Det syntes tydligt när vi började skriva. I vår Ladies-group fikar vi, går på marknaden och ses på stan. I gentlemen-gruppen styr de upp aktiviteter som surfing, fiske och annat. Alla är välkomna i den "andra" gruppen, ingen utesluts på grund av kön. Det är bara lite olika intressen.

Min tanke var från början att så många här blir gräsänklingar, män som jobbar på annan ort medan kvinnorna är här, jag ville ha en plats för oss att träffas. Om det skulle innebära en man så är han mer än välkommen, det har hänt.

Min fundering var mest att män verkar inte ha något behov av att höra av sig om det inte är något viktigt, vilket innebär att de blir rätt ensamma när det gäller. Jag tycker att det är tråkigt.
 
Jag flyttade till nytt EU-land för ett par år sen och det första jag gjorde var att starta en FB-ladies group. Det möttes med mestadels hurrarop, många kvinnor bor utomlands ensamma eller tidvis ensamma eftersom deras partner jobbar "hemma".
Kvinna eller man, partner. I alla fall.

Många män blev stötta av någon anledning? De kände sig utanför. Jag har lite svårt att förstå det här. I nästa samma veva startade en "gentlemans club xxx" Men de har inte samma engagemang, männen skrev inte lika mycket som vi ladies och engagerade sig inte alls i evenemang den här gruppen fixar. Den gav upp, jag förstår det. Men sen klagar männen på att vi kvinnor har det mycket roligare i vår grupp?

Jag hör till de som inte vill göra skillnad på män och kvinnor, men i det här fallet är det så enormt tydligt. Vi tjejer skriver God Jul och hälsar till varandra i femtiotal, så man gör liksom. Männen i sin grupp gör det inte, inte någon? Jag trodde inte att det var sån tydlig skillnad men det är det. Tydligen. :o

Om jag ska bryta ut en fråga från det här, är det, i din erfarenhet, skillnad på hur kvinnor och män umgås med vänner?
Det är fortfarande vanligt i många familjer att det är kvinnorna som ansvarar för att upprätthålla relationerna med andra, även med mannens släktingar, genom att t ex skicka julhälsningar och köpa julklappar osv. Efter en skilsmässa är många män ensamma eftersom de inte upprätthållit vänskapsrelationer osv.

Jag tycker absolut att ni ska ha kvar er kvinnogrupp som den är. Att männen inte får sin grupp att fungera beror på dem själva o h är deras eget ansvar. Ett gyllene tillfälle för dem att öva och bli bättre på relationer och vad det innebär att upprätthålla relationer.
 
Som man kan jag säga att ja, många män är skitdåliga på att vårda relationer och skapa nya vänskaper. Relationer och vänskaper = känslor = feminint kodat. Väldigt grovt såklart och för många omedvetet. Mycket skadligt och tack och lov börjar det bli bättre, men många har fortfarande svårt att ta aktivt ansvar för sina relationer. Så många gånger som jag kramat manliga bekanta eller föreslagit en fika med någon, och fått svaret "I'm not gay":rolleyes:
 
Så många gånger som jag kramat manliga bekanta eller föreslagit en fika med någon, och fått svaret "I'm not gay":rolleyes:
Det där är för jävla sorgligt.

Jag (kvinna) har tidigare alltid haft manliga vänner, men här där jag bor nu, är det helt omöjligt. Det finns liksom inte i deras föreställningsvärld att man kan vara vänner, det feltolkas alltid som inviter. Blir så less...
 
Som man kan jag säga att ja, många män är skitdåliga på att vårda relationer och skapa nya vänskaper. Relationer och vänskaper = känslor = feminint kodat. Väldigt grovt såklart och för många omedvetet. Mycket skadligt och tack och lov börjar det bli bättre, men många har fortfarande svårt att ta aktivt ansvar för sina relationer. Så många gånger som jag kramat manliga bekanta eller föreslagit en fika med någon, och fått svaret "I'm not gay":rolleyes:
Fasiken vad tråkigt att det är så. Vi har en stor "allmän" grupp också, men den är det nästan bara pensionärsdamer som styr och det blir ju inte rätt heller. Jag skulle önska att alla grupper hade samma engagemang här, alla behöver vänner!
 
Vi har olika grupper eftersom det finns olika behov. Det syntes tydligt när vi började skriva. I vår Ladies-group fikar vi, går på marknaden och ses på stan. I gentlemen-gruppen styr de upp aktiviteter som surfing, fiske och annat. Alla är välkomna i den "andra" gruppen, ingen utesluts på grund av kön. Det är bara lite olika intressen.

Min tanke var från början att så många här blir gräsänklingar, män som jobbar på annan ort medan kvinnorna är här, jag ville ha en plats för oss att träffas. Om det skulle innebära en man så är han mer än välkommen, det har hänt.

Min fundering var mest att män verkar inte ha något behov av att höra av sig om det inte är något viktigt, vilket innebär att de blir rätt ensamma när det gäller. Jag tycker att det är tråkigt.
Jag reagerar lite på att du bedömde att behoven var olika för de olika grupperna och det var därför det blev olika grupper baserat på kön. Om syftet med gruppen är att kunna organisera aktiviteter för hemmavarande partners på dagtid/arbetstid blir en kvinnogrupp lätt exkluderande för de (fortfarande) fåtal män som är gräsänklingar hemmavid.

Jag ser att du skriver att män är välkomna att delta om det förekommer, jag vill bara lyfta fram att tröskeln för en medföljande man att engagera sig i en ladies-grupp nog kan vara rätt hög, även om mannen tillhör målgruppen för aktiviteterna.
 
Varför startade du inte en "Medföljande-grupp"?

Men visst det är ju okej med en grupp för kvinnor också.
Män har i alla tider haft sina Herr-klubbar så jag tycker nog att det kan finnas tillfällen när uppdelning på kön kan vara motiverat.
Män har ofta förmågan att ta över i en grupp av kvinnor.
De blir som tuppar i hönsgården.
Det är skönt att ha platser där man slipper sådant.
 
Jag startade en Ladies-grupp därför att det var mitt eget behov, jag ville träffa andra kvinnor i samma sits (typ) och på samma plats som jag. Hade jag haft andra behov hade jag gått med i annan befintligt grupp eller startat något eget annat. Alternativ finns. 😊

Det blev bara så tydligt i och med den här gruppen.
 
Vilket idiotiskt förslag! Om nu TS och hennes kvinnliga vänner vill ha en tjejgrupp på Facebook ska de väl få ha det utan att du ska komma och tycka att det är ”trist”!

Varför ska TS dadda männen? Om kvinnorna är nöjda med sin grupp men männen inte är det med sin får väl männen ändra. De män som vill ha mer aktivitet och vill ha kvinnor i gruppen kan väl bjuda in till sin grupp då eller starta en allmän grupp. Det är inte TS ansvar.
Vilken aggressivitet. Ok. Visst jag kanske skrev otydligt.

Dåså. De har en facebookgrupp för gemenskap utomlands. Det är inte ts ansvar att driva gemenskap i dispär men det är det problemet hon beskriver.

Varför ska gemenskap i grupper utomlands vara könsbundet?

Basera det på positiva, aktiva människor istället. Vilket då förmodligen blir mest kvinnor då. Visst men att ha formella regler mot andra könets medverkan främjar inte feminismen eller kvinnor.
 
Vilken aggressivitet. Ok. Visst jag kanske skrev otydligt.

Dåså. De har en facebookgrupp för gemenskap utomlands. Det är inte ts ansvar att driva gemenskap i dispär men det är det problemet hon beskriver.

Varför ska gemenskap i grupper utomlands vara könsbundet?

Basera det på positiva, aktiva människor istället. Vilket då förmodligen blir mest kvinnor då. Visst men att ha formella regler mot andra könets medverkan främjar inte feminismen eller kvinnor.
Som andra redan skrivit: Varför ska ts ta ansvar för männen och deras oförmåga att vara sociala?
 
Lite sidospår men JAG ORKAR INTE med att kvinnor ALLTID ska ta hand om mäns känslor och se till så män känner sig välkomna och att de har aktiviteter. :arghh::arghh::arghh:

Hur ofta händer det att MÄN visar omsorg om kvinnors känslor, väl och ve? Sådär på ett allmänt plan, inte mot sin partner?

Man får väl starta precis vilka grupper/föreningar man vill.

Vill man starta en förening för grönögda gotlänningar i Bryssel så ska väl inte brunögda malmöiter komma och känna sig kränkta för att de inte får vara med?
 
Varför i så fall ha grupper alls? Eftersom alla ska vara med så kan man ju lika gärna diskutera öppet i den enda "gruppen" med resten av internets användare. Blir ju skitenkelt, inget fb, twitter, youtube, Buke, aftonbladet osv osv utan när vi går ut på nätet är vi alla gemensamt tillsammans på den enda sidan :crazy:.
Håller med tidigare varför i hela friden ska kvinnorna känna skuld för att männen inte kan bibehålla sociala relationer och därmed bjuda in dem i sin grupp. När ska män få ta ansvar för sina egna relationer utan att använda sin partner som en rullator?
 
Jag flyttade till nytt EU-land för ett par år sen och det första jag gjorde var att starta en FB-ladies group. Det möttes med mestadels hurrarop, många kvinnor bor utomlands ensamma eller tidvis ensamma eftersom deras partner jobbar "hemma".
Kvinna eller man, partner. I alla fall.

Många män blev stötta av någon anledning? De kände sig utanför. Jag har lite svårt att förstå det här. I nästa samma veva startade en "gentlemans club xxx" Men de har inte samma engagemang, männen skrev inte lika mycket som vi ladies och engagerade sig inte alls i evenemang den här gruppen fixar. Den gav upp, jag förstår det. Men sen klagar männen på att vi kvinnor har det mycket roligare i vår grupp?

Jag hör till de som inte vill göra skillnad på män och kvinnor, men i det här fallet är det så enormt tydligt. Vi tjejer skriver God Jul och hälsar till varandra i femtiotal, så man gör liksom. Männen i sin grupp gör det inte, inte någon? Jag trodde inte att det var sån tydlig skillnad men det är det. Tydligen. :o

Om jag ska bryta ut en fråga från det här, är det, i din erfarenhet, skillnad på hur kvinnor och män umgås med vänner?
Kvinnor är oftast bättre på sociala relationer. Organiserar och styr upp jular, födelsedagar, barnkalas, middagar.
Jag gör det, mina döttrar gör det, männen deltar men dom är mycket sämre på att upprätthålla relationer även om dom gärna deltar i det som anordnas
 
Lite sidospår men JAG ORKAR INTE med att kvinnor ALLTID ska ta hand om mäns känslor och se till så män känner sig välkomna och att de har aktiviteter. :arghh::arghh::arghh:

Hur ofta händer det att MÄN visar omsorg om kvinnors känslor, väl och ve? Sådär på ett allmänt plan, inte mot sin partner?

Man får väl starta precis vilka grupper/föreningar man vill.

Vill man starta en förening för grönögda gotlänningar i Bryssel så ska väl inte brunögda malmöiter komma och känna sig kränkta för att de inte får vara med?

Åh vart finns super-gilla-knappen??? 🤔 :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Relationer Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
21 360
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp