Män, kvinnor, hur blev det...

Alltså, nu förstår jag om jag retar upp nån. Men varför ska den här tråden börja handla om hur synd det är om "machomän" som inte kan identifiera sina känslor och som inte klarar av mellanmänskliga relationer och dessutom har fördomar.
Då fråntar vi IGEN deras eget ansvar för att fixa sina egna liv, inklusive känslor och relationer.

Det är varken kvinnors eller minoriteters ansvar att ta hand om cis-mäns känslor.

Strunt i de personer som är inskränkta och fördomsfulla. Varför ska man sänka sig till den låga nivån?

(Ja _föräldrar_ har ett stort ansvar för att lära sina barn att känna igen känslor och hur man sköter relationer. Vuxna kvinnor ska inte bli mammor till vuxna män).

/End rant.
Jag vill förtydliga att jag absolut inte menar att toxisk maskulinitet på något sätt är kvinnors problem. Det är helt och hållet något som män måste ta tag i.
 
Jag flyttade till nytt EU-land för ett par år sen och det första jag gjorde var att starta en FB-ladies group. Det möttes med mestadels hurrarop, många kvinnor bor utomlands ensamma eller tidvis ensamma eftersom deras partner jobbar "hemma".
Kvinna eller man, partner. I alla fall.

Många män blev stötta av någon anledning? De kände sig utanför. Jag har lite svårt att förstå det här. I nästa samma veva startade en "gentlemans club xxx" Men de har inte samma engagemang, männen skrev inte lika mycket som vi ladies och engagerade sig inte alls i evenemang den här gruppen fixar. Den gav upp, jag förstår det. Men sen klagar männen på att vi kvinnor har det mycket roligare i vår grupp?

Jag hör till de som inte vill göra skillnad på män och kvinnor, men i det här fallet är det så enormt tydligt. Vi tjejer skriver God Jul och hälsar till varandra i femtiotal, så man gör liksom. Männen i sin grupp gör det inte, inte någon? Jag trodde inte att det var sån tydlig skillnad men det är det. Tydligen. :o

Om jag ska bryta ut en fråga från det här, är det, i din erfarenhet, skillnad på hur kvinnor och män umgås med vänner?
Jag har alltid haft mycket kompisar av båda kön. Jag umgås främst med extroverta. Och de har inte problem att styra upp aktiviteter och umgänge. Antingen styr de upp själva eller så har de mycket vänner och så sker alltid ngt.

Men det är ju rätt många av manligt kön som inte har någon att verkligen prata med om jobbiga saker. Och det är inte lika stort fokus på att se till att någon får en fin födelsedag eller se till att någon inte sitter hemma själv en högtid typ.
De som är introverta kanske inte dras med på saker eller rings till lika mycket som jag upplever kvinnliga vänner gör.

Sen vet jag ju med mig att vissa bekanta män uppför sig rätt annorlunda om jag eller någon kvinna är med jämfört om det bara är snubbar.
Både att de kan snacka sexistisk skit och att man inte kan prata om känslor.

Sambo är ingen übermatcho snubbe. Men han är lång, stark, har stereotypiskt manliga intressen så som bilar, jakt, fiske etc. Så matchosnubbarna ser honom som en karl liksom. Men han är också i hästbranschen, inom vård och har tex varit dansare. Han har umgåtts mycket med homosexuella, umgås mycket med kvinnor, har själv odlat mjuka sidor och förstår prata känslor.
En sån som han brukar matchosnubbarna prata med. De kan respektera den manliga sidan nog att öppna sig. Och säger ofta att de aldrig pratat så med någon man och känner sig väldigt ensamma trots att de har massvis med snubbpolare de hänger med ofta. Och om ngt jobbigt inträffar kan det vara rätt tomt eftersom männen inte vet hur de ska agera och då bara håller sig undan.

Och här håller jag med om att kvinnor inte kan ta ansvar för män och deras känslor och sociala förmågor. Absolut ska man jobba för att under uppväxt visa på att alla barn får ha känslor och vara som de vill.
Men någonstans måste också vuxna människor själva ta lite ansvar för sina känslor och sin tillvaro. Och att man själv har det jobbigt blir ju inte bättre för att andra också ska lida och tex inte få starta fb-grupper etc.
 
Det blev en tråd av mitt dagboksinlägg, det var ju inte riktigt vad jag tänkte från början, då hade jag nog kanske inte skrivit just så, men kul ändå att det blev en diskussion. Det var bara något jag och maken reflekterade över, att det skilde så på grupperna och vad det kunde bero på.

Det är lite sent nu, vi vaknade just av festande grannar bara, så jag får läsa ikapp i morgon.

Hur vet du att de blev stötta?

Hur visste männen att Ni hade så mycket roligare i Er grupp -dom var ju inte där.....

Vi pratar med varandra, vi har en stor gemensam grupp också (som är den mest aktiva egentligen) Jag är dessutom medlem i kill-gruppen för att hålla lite kontakt oss emellan, så jag vet vad som sägs där.

Slutligen
Det låter som att vi inte gör annat än håller på med våra grupper 😁 men så är det ju förstås inte! Det är bara ett roligt och enkelt sätt att bygga ett nytt nätverk som nyinflyttad i ett land och få träffa människor som man kanske aldrig hade mött eller umgåtts med annars, lite spännande.
 
Det är väl tyvärr inget konstigt, ingen aning vad det beror på men det är ju inte första gången, det landet jag bodde i innan fixade också en grupp för kvinnor. Ingen politisk grupp utan berörde sådana ämnen som ts tar upp men i större perspektiv men den växte sig stor och det slutade med att manliga politiker fick den nedslängd eftersom männen inte fick vara med. Helt otroligt.
 
Här kan man läsa om det. Jag var med i gruppen från början, grundaren är en god vän till mig, blir bara matt. Förstår verkligen inte de som anser att allt ska vara öppet för alla. Ska ju sägas att Malta även har diverse klubbar där kvinnor verkligen inte är välkomna, till exempel gentlemen clubs i partyområdet. Men en grupp för enbart kvinnor på facebook där enbart kvinnor får vara med var väldigt kränkande. Nu var det några år sedan, men det kom fram att det var själva premiärministiern och hans stab som ansåg att den skulle stängas ner och fick igenom det. Samma politiska stab som även satt när en kvinnlig journalist dog i en bilbomb ett år senare. Det är farligt att vara kvinna och yttra åsikter eller jobba med att höja andra kvinnor, även i Europa. Det ses inte med blida ögon.
Länk.
 
Det var som jag skrev även senare medlemmar som kom med de idéerna, som inte var här när du började skriva. Jag har inget minne av att det var samma, ovanligt tröga medlemmarna som höll fast vid det i 10 år. :laugh:
Inte riktigt i 10 år kanske.
Men i över 5 år, fram till min tråd om min underlivsplastik, så var det många som höll fast i bilden av mig som man.
Jodå, litet tröga.
 
Män är som många sagt sämre på relationer så det förvånar mig inte alls. Det fula är väl inte att vi är olika, utan denna avundsjuka och missunnsamhet. Vill man nätverka, nätverka då. Min man och jag är olika på ibland ganska könsstereotypa sätt men det skulle ju inte finnas på kartan att jag tjurar över att han är duktig på teknik, vill jag kunna nåt så får jag lära mig det.

Sen tror jag, i förhållanden ibland att en del har en konstig uppfattning om att man ska vara varandras hela värld. När den ene då har ett rikt socialt liv och den andre inte riktigt har koll på vilka ens partner pratar med så blir en del avundsjuka och missunnsamma. Det är ju bara en extremt oskön egenskap oavsett kön.
 
Här kan man läsa om det. Jag var med i gruppen från början, grundaren är en god vän till mig, blir bara matt. Förstår verkligen inte de som anser att allt ska vara öppet för alla. Ska ju sägas att Malta även har diverse klubbar där kvinnor verkligen inte är välkomna, till exempel gentlemen clubs i partyområdet. Men en grupp för enbart kvinnor på facebook där enbart kvinnor får vara med var väldigt kränkande. Nu var det några år sedan, men det kom fram att det var själva premiärministiern och hans stab som ansåg att den skulle stängas ner och fick igenom det. Samma politiska stab som även satt när en kvinnlig journalist dog i en bilbomb ett år senare. Det är farligt att vara kvinna och yttra åsikter eller jobba med att höja andra kvinnor, även i Europa. Det ses inte med blida ögon.
Länk.
Men va? Togs gruppen bort enbart på grund av att det var kvinnor i den? Det är ju helt sinnes
 
Men va? Togs gruppen bort enbart på grund av att det var kvinnor i den? Det är ju helt sinnes
Nä, för männen inte fick vara med. Det kunde ju missas något. När den stängdes ner var abortpillret en stor fråga på Malta som diskuterades i gruppen (så jo, den blev ju på något sätt politisk, jag medger det). En stor kvinnolobby (utanför gruppen) jobbade för att abortpiller skulle bli godkända och den diskussionen nådde gruppen. Jag kom ihåg diskussionen live så jäkla väl, det var MÄN som inte ville att abortpiller skulle godkännas, MÄN som ansåg att abortpiller är samma sak som abort (som är totalförbjudet på Malta) etc. Gruppen togs bort för man kunde ju inte låta kvinnor komma samman som en starkare röst tillsammans där män inte fick vara med och säga emot, hur skulle det se ut liksom?
 
Varför ska gemenskap i grupper utomlands vara könsbundet?

Basera det på positiva, aktiva människor istället. Vilket då förmodligen blir mest kvinnor då. Visst men att ha formella regler mot andra könets medverkan främjar inte feminismen eller kvinnor.

Det finns ju både grupper och möjligheter att skapa dessa grupper - icke könsbundna. Nu ville TS uppenbarligen ha en könsbunden grupp.

Ge mig ett, säger ETT!, bra skäl att ts ska behöva styra upp några som helst andra grupper än de hon känner hon har intresse av?

Helt barockt inlägg.
 
Det gör mig ingen skillnad vilken sexualitet någon har, men det är klart befriande när vänskapen är en vänskap och inte när som helst riskerar att tippa över till något annat. Jag har flera vänner som är män och heterosexuella där jag känner så idag, men har ska också erkänna att det ofta kommer av någon form av historia där detta redan avhandlats.
Och hur skulle jag förhålla mig till andra människor?
Jag som tänder på alla sorter även om det är sällan som jag alls hittar någon att tända på.
Skulle jag inte kunna ha några vänner över huvud taget då?
Det där måste man komma över.
 
Nä, för männen inte fick vara med. Det kunde ju missas något. När den stängdes ner var abortpillret en stor fråga på Malta som diskuterades i gruppen (så jo, den blev ju på något sätt politisk, jag medger det). En stor kvinnolobby (utanför gruppen) jobbade för att abortpiller skulle bli godkända och den diskussionen nådde gruppen. Jag kom ihåg diskussionen live så jäkla väl, det var MÄN som inte ville att abortpiller skulle godkännas, MÄN som ansåg att abortpiller är samma sak som abort (som är totalförbjudet på Malta) etc. Gruppen togs bort för man kunde ju inte låta kvinnor komma samman som en starkare röst tillsammans där män inte fick vara med och säga emot, hur skulle det se ut liksom?
Menar du morgon efter-piller? För abortpiller tas ju just för att göra en medicinsk abort. Det är antingen piller eller skrapning som gäller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Relationer Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
21 359
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp