Män, kvinnor, hur blev det...

Som man kan jag säga att ja, många män är skitdåliga på att vårda relationer och skapa nya vänskaper. Relationer och vänskaper = känslor = feminint kodat. Väldigt grovt såklart och för många omedvetet. Mycket skadligt och tack och lov börjar det bli bättre, men många har fortfarande svårt att ta aktivt ansvar för sina relationer. Så många gånger som jag kramat manliga bekanta eller föreslagit en fika med någon, och fått svaret "I'm not gay":rolleyes:
Kan det vara en bit i hur kvinnor oftast älskar gay män? Dvs vill ha dem som vänner - det finns noll risk att vänskapen ska förvrängas och bli till krav om mer, dvs bli förstörd. Men en gay man kan man som kvinna få hela vänskapen med en man men utan baksidorna.
 
Absolut att vi män behöver ta ansvar för våra egna relationer och känslor med mera, men jag tror det skulle vara så mycket lättare om vi från start fick/får höra att det är okej att ha känslor. Jag ålägger inte uppgiften på kvinnor, utan på föräldrar (som relativt ofta brukar vara åtminstone en man och en kvinna, även om det absolut finns många andra varianter av familjebildning).
 
Absolut att vi män behöver ta ansvar för våra egna relationer och känslor med mera, men jag tror det skulle vara så mycket lättare om vi från start fick/får höra att det är okej att ha känslor. Jag ålägger inte uppgiften på kvinnor, utan på föräldrar (som relativt ofta brukar vara åtminstone en man och en kvinna, även om det absolut finns många andra varianter av familjebildning).
Alltså pojkar får, i de flesta fall, lära sig det som små men sedan när de växer upp så blir de ju mer och mer indragna i den toxiska maskuliniteten och "förstörda". Vet jag hörde någon krönika någongång, tror det var i God Morgon världen. En kvinna som inte visste hur hon skulle hantera sonens inträde i machokulturen när han började med en organiserad idrott och den tonårige pojke som fungerade som tränare snabbt visade hur en riktig man betedde sig och inte visade känslor. Jag blev så ledsen för det gav en förklaring till vad som händer med alla goa små pojkar som plötsligt inte är de där goa känslosamma små pojkarna längre.
 
Kan det vara en bit i hur kvinnor oftast älskar gay män? Dvs vill ha dem som vänner - det finns noll risk att vänskapen ska förvrängas och bli till krav om mer, dvs bli förstörd. Men en gay man kan man som kvinna få hela vänskapen med en man men utan baksidorna.

Min sambo är stor, stark och har en mycket god kontakt med sina känslor.
Omgivningen blev milt sagt överraskade när vi blev ett par.
De hade trott att han var bög.
Särskilt som några av de kvinnliga hade misslyckats med sina försök till närmanden.
Svarar för er båda för jag också en sån som de flesta antar är bög. Vilket absolut leder till att kvinnor verkar vara mer bekväma kring mig, har alltid haft minst lika många tjejkompisar som killkompisar tror jag. Men jag är ju inte bög, bara inte rädd för att leka med genus och visa mina känslor:o Men jag tror att fler och fler i min ålder och yngre faktiskt vågar och framför allt inte är lika rädda för att råka ses som bögar, samt medvetna om att bögar och straights och bi/pan kommer i alla former:) Men det beror nog väldigt mycket på vilken miljö en växer upp i, fortfarande.
 
Kvinnor är oftast bättre på sociala relationer. Organiserar och styr upp jular, födelsedagar, barnkalas, middagar.
Jag gör det, mina döttrar gör det, männen deltar men dom är mycket sämre på att upprätthålla relationer även om dom gärna deltar i det som anordnas
Det behöver ju dock inte vara så :) Jag (kvinna) är inte särskilt bra på relationer, framförallt inte att upprätthålla relationer. Jag har ingen kontakt med tidigare vänner, jag har tappat all kontakt med dem efter att jag flyttat/slutat på den skolan/slutat på ridskolan/etc. På julen är jag den i släkten som går ut med alla hundarna, hämtar ved, skottar snö, eller vad som nu kan behöva göras som inte kräver att jag står i köket och samarbetar med folk eller planera sakerna som ska göras ;) Min ena syster, som jag träffar mest helt enkelt för att hon bor närmast, vet hur jag fungerar och ska vi göra något är det hon som lagar mat - oavsett om vi är hemma hos mig eller henne (delvis för att hon bryr sig väldigt mycket mer om vad vi äter än jag :p ). Jag har aldrig förstått poängen med att gå och fika, gå på stan eller liknande och hade mycket hellre testat på någon aktivitet.

Jag lever dock själv och har alltid gjort det, så jag vet inte hur jag skulle vara i jämförelse med en partner. Och jag är så pass introvert att jag inte har några problem med att jag någonsin känner mig själv eller ensam :)
 
Svarar för er båda för jag också en sån som de flesta antar är bög. Vilket absolut leder till att kvinnor verkar vara mer bekväma kring mig, har alltid haft minst lika många tjejkompisar som killkompisar tror jag. Men jag är ju inte bög, bara inte rädd för att leka med genus och visa mina känslor:o Men jag tror att fler och fler i min ålder och yngre faktiskt vågar och framför allt inte är lika rädda för att råka ses som bögar, samt medvetna om att bögar och straights och bi/pan kommer i alla former:) Men det beror nog väldigt mycket på vilken miljö en växer upp i, fortfarande.
Och jag har hela tiden trott att du var en kvinna :o

Kanske säger mer om mig än dig iofs 🙈
 
Och jag har hela tiden trott att du var en kvinna :o

Kanske säger mer om mig än dig iofs 🙈
Du är inte den första på forumet och inte den sista heller tror jag:laugh::o Jag har faktiskt hört att jag skriver mer "kvinnligt" (?) typ mer emojis och så. Och vi är ju inte så många män på forumet heller. Jag bryr mig inte om folk tror att jag är kvinna, vi är ju alla människor, men ibland kan det ju vara relevant att veta:D
 
Du är inte den första på forumet och inte den sista heller tror jag:laugh::o Jag har faktiskt hört att jag skriver mer "kvinnligt" (?) typ mer emojis och så. Och vi är ju inte så många män på forumet heller. Jag bryr mig inte om folk tror att jag är kvinna, vi är ju alla människor, men ibland kan det ju vara relevant att veta:D
Och jag har hela tiden trott att du var en kvinna :o

Kanske säger mer om mig än dig iofs 🙈
Med tanke på att det är en övervägande andel kvinnor här, massor med trådar att hålla reda på och vem läser allt, så det är inget konstigt att du inte har koll på könet på skribenten. Nu visste jag att @Nahar var man, men det är ju innehållet i texten som är det väsentliga, inte om det dinglar något mellan benen. @Inte_Ung har blivit beskylld för att vara karl i tidernas begynnelse när hon började skriva här, och av senare användare med. :)
 
Det behöver ju dock inte vara så :) Jag (kvinna) är inte särskilt bra på relationer, framförallt inte att upprätthålla relationer. Jag har ingen kontakt med tidigare vänner, jag har tappat all kontakt med dem efter att jag flyttat/slutat på den skolan/slutat på ridskolan/etc. På julen är jag den i släkten som går ut med alla hundarna, hämtar ved, skottar snö, eller vad som nu kan behöva göras som inte kräver att jag står i köket och samarbetar med folk eller planera sakerna som ska göras ;) Min ena syster, som jag träffar mest helt enkelt för att hon bor närmast, vet hur jag fungerar och ska vi göra något är det hon som lagar mat - oavsett om vi är hemma hos mig eller henne (delvis för att hon bryr sig väldigt mycket mer om vad vi äter än jag :p ). Jag har aldrig förstått poängen med att gå och fika, gå på stan eller liknande och hade mycket hellre testat på någon aktivitet.

Jag lever dock själv och har alltid gjort det, så jag vet inte hur jag skulle vara i jämförelse med en partner. Och jag är så pass introvert att jag inte har några problem med att jag någonsin känner mig själv eller ensam :)
Du beskriver mig!
Jag är ensam, med barn, matlagning sköter jag av tvång liksom, kontakt med familj och vänner blir sämre och sämre, jag orkar inte längre upprätthålla den som sig bör och intresset från andra dalar också. Jag är introvert och gillar att vara ensam, vilket jag är väldigt mycket. Jag är en dålig värdinna eftersom jag glömmer det där om att fråga om folk vill ha kaffe osv, kalas här har alltid inneburit att folk viftar med koppen för att påminna eller hämtar själv, och jag bara "javisst ja, jag glömde!"
 
Det blev ganska så otäckt där en gång i en tråd om bröst och bh-ar. Jag blev lynschad som pervers man. En annan gång så skulle några skicka polisen på mig för de fick för sig att jag var en snuskgubbe.
Det tog ett tag att reda ut.
Ja, jag kommer ihåg att det var rätt rörigt ett tag där när du var ny.
 
Som man kan jag säga att ja, många män är skitdåliga på att vårda relationer och skapa nya vänskaper. Relationer och vänskaper = känslor = feminint kodat. Väldigt grovt såklart och för många omedvetet. Mycket skadligt och tack och lov börjar det bli bättre, men många har fortfarande svårt att ta aktivt ansvar för sina relationer. Så många gånger som jag kramat manliga bekanta eller föreslagit en fika med någon, och fått svaret "I'm not gay":rolleyes:
Det här är så tragiskt. En av sambons bästa vänner, tas ofta för gay, men är inte det. Mycket för att han använder färger när han klär sig, tar hand om relationer, älskar musikaler och schlager etc. När folk beskriver honom använder de ofta ordet Snäll eller omtänksam först, och et är ju inte så macho. Han har fått samma som du, blivit nekad fika för I´m not gay... :meh:
 
Det här är så tragiskt. En av sambons bästa vänner, tas ofta för gay, men är inte det. Mycket för att han använder färger när han klär sig, tar hand om relationer, älskar musikaler och schlager etc. När folk beskriver honom använder de ofta ordet Snäll eller omtänksam först, och et är ju inte så macho. Han har fått samma som du, blivit nekad fika för I´m not gay... :meh:
Ledsen men inte förvånad. Jag upplever samma. Stor del av mina tonår gick åt till att navigera mig själv i förhållande till andra, alltså, om jag faktiskt var bög eller inte, och sen när jag var på det klara på att nej, det är jag inte, så fick jag brottas med hur mycket mig själv jag kunde vara bland andra män och så vidare. Tycker fortfarande det är svårt att dejta/träffa nya människor och verkligen vara mig själv. Inte så att jag som vuxen bryr mig om någon tror att jag är bög MEN det kan ju ställa till det när en försöker flörta med kvinnor till exempel, eller när jag är i väldigt maskulina miljöer där det blir väldigt mycket fördomar om hur jag är eller vad jag klarar av.

Men mest av allt är det sorgligt tycker jag för att så många män faktiskt lider av de hypermaskulina normerna. Så många som inte vågar eller ens vet om att de kan utrycka känslor, krama vänner, prata om saker. Så många män som mår dåligt av denna maskulinitetsnorm :(
 
Det här är så tragiskt. En av sambons bästa vänner, tas ofta för gay, men är inte det. Mycket för att han använder färger när han klär sig, tar hand om relationer, älskar musikaler och schlager etc. När folk beskriver honom använder de ofta ordet Snäll eller omtänksam först, och et är ju inte så macho. Han har fått samma som du, blivit nekad fika för I´m not gay... :meh:
Helt sjuk, ens sexuella läggning ska ju inte spela någon roll för om man vill ta en fika eller inte. :(
 
Alltså, nu förstår jag om jag retar upp nån. Men varför ska den här tråden börja handla om hur synd det är om "machomän" som inte kan identifiera sina känslor och som inte klarar av mellanmänskliga relationer och dessutom har fördomar.
Då fråntar vi IGEN deras eget ansvar för att fixa sina egna liv, inklusive känslor och relationer.

Det är varken kvinnors eller minoriteters ansvar att ta hand om cis-mäns känslor.

Strunt i de personer som är inskränkta och fördomsfulla. Varför ska man sänka sig till den låga nivån?

(Ja _föräldrar_ har ett stort ansvar för att lära sina barn att känna igen känslor och hur man sköter relationer. Vuxna kvinnor ska inte bli mammor till vuxna män).

/End rant.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Relationer Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
21 359
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp