Män och deras stämband

Sitter på tåget nu och en man skriknyser. Var på mitt väldigt kvinnodominerade (eller till och med tantdominerade) gym igår och ytterligare en gång var det endast en person - även denna gång en av de få män som tränar där - som stånkstönar ljudligt när han tar i. Var i kollektivtrafiken en sen helgnatt och en man skrikspydde(!!).

Vad fan är det för fel på dem som inte kan låta bli att använda stämbanden i sådana här lägen? Jag vet inte vad jag vill diskutera men jag vill gärna ha fler exempel på när idioter använder stämbanden trots att det verkligen inte krävs och det finns många som klarar sig utan att förstärka sina ljud. (Tänker att vi kan lämna stämbandens användning vid tal, med ord, utanför det här.)
Men va? Känner mig lite träffad, är osäker på volymen när jag nyser (även om det är i armvecket), alltid fått höra att jag hostar hårt och antar att jag inte spytt ljudlöst alla gånger. Det är liksom inget jag gjort med flit, försöker göra det så tyst det går. :crazy: Det blir lite nedslående att läsa sånt här, speciellt nu som kroniskt sjuk med sänkt immunförsvar och allt vad det innebär, är jag väl lite extra känslig och tänker att jag gör bäst att hålla mig isolerad typ.
 
Innan vi fick barn hävdade min man att det var livsfarligt att kväva nysningar, huvudet skulle sprängas eller något sådant. O_o:meh:
Efter att ha väckt dottern som blev LIVRÄDD, kväver han numera alla nysningar här hemma. Vi brukar skratta åt hur prioriteringar kan ändras. Sovande bebis går före ALLT annat. :angel::laugh:
 
Jag nyser väldigt tyst *chiii* och sen i armvecket.
Får ALLTID kommentarer av mina manliga medarbetare och senast var "vilken jäkla brakfis du kommer lägga av snart då du som sitter och håller inne hela tiden" :confused:

Annars skrikhostar både min far och min pojkvän....
Efter en hel kväll med min pojkvän där varje hostning liksom måste höras över allt annat och även ta åt sig all uppmärksamhet så försvann förkylningen under sex?? Han var förvånad själv efteråt och sen började det igen :laugh:
 
De har inte lärt sig att de inte får ta plats ;)

Är det inte kampsporterna som snarare försöker provocera fram ljud i samband med tex slag.

Själv pipnyser jag dock atchiiii, låter som en chihuahua. (försöker kväva dem)
Haha sant ju! Har en man på gymet som brukar stå framför spegeln med hantlar i händerna och jucka mot sin spegelbild samtidigt som han skrikväser ”oh fuck” (JA det är sant 😂).
När jag går på gymmet så händer det att jag stönar när det blir tung och jag är trött, det är inget jag kan kontrollera (jag är tjej). Nu finns det väl visserligen de som gör det bara för att skrika ut sin manlighet (vad vet jag), men om man inte låter ett dyft undrar jag om den träningen verkligen är utmanande och/eller andas rätt?
Det finns en viss vinst i att stänga till stämbanden vid hård fysisk ansträngning. Det ger en stabiliserande effekt i bålen. Att krysta aktiverar samma muskler och där kan man också tydligt känna hur man stänger i struphuvudet samt aktiverar bål och bäckenbotten. Stänger man stämbanden och sen pressar på med en massa luft från lungorna (större syrebehov - djupare andetag) så blir resultatet ett mer eller mindre högljutt stönande.

Nysningar fungerar enligt liknande principer. Det ligger en hel del timing i det hela också, vilket gör att man kan tysta ner både nysningar och "krystningar" om man hittar tekniken.

/Kul på fest.
Jag förstår att det finns vissa vinster med att göra som om man tänkte använda stämbanden vid träning. Jag tänker själv på att aktivera bålen och andas ordentligt, men så använder jag helt enkelt inte stämbanden. Kanske hade jag varit mindre noga med hur det lät om det var kulturen på gymmet i stort, men alla är knäpptysta utom att de andas tyngre än vanligt. Utom de här männen. De tränar vid olika tider så jag tror inte att de känner varandra. Vi kan vara tio kvinnor på plats och helt tysta, och sen kommer en man och uuuuuuööhh:ar. Tills personalen råkar passera, då gör de plötsligt sina övningar mindre intensivt. Det är för mig ett tecken på att de egentligen förstår kulturen, men bara vanligtvis skiter i den.
 
Angående nysningar är jag beredd att erkänna att det kanske inte finns någon så tydlig skiljelinje. Tack för alla exempel! Om det vore en typisk mansgrej så hade jag också snarast reagerat positivt på om en kvinna gjorde det, eftersom det bryter av. :)
 
Innan vi fick barn hävdade min man att det var livsfarligt att kväva nysningar, huvudet skulle sprängas eller något sådant. O_o:meh:

Min sambo säger likadant! Alltså han skriknyser så pass att man riskerar få trumhinnorna utblåsta om man befinner sig inom en radie av 5 km från honom. Blir TOKIG varje gång det händer! När jag återhämtat mig från hjärtattacken och surt fräser att han ska sänka volymen menar han att huvudet minsann sprängs om han försöker hålla igen.

Märkligt nog är tonen inte lika hög om vi befinner oss bland folk... :meh:
 
Men va? Känner mig lite träffad, är osäker på volymen när jag nyser (även om det är i armvecket), alltid fått höra att jag hostar hårt och antar att jag inte spytt ljudlöst alla gånger. Det är liksom inget jag gjort med flit, försöker göra det så tyst det går. :crazy: Det blir lite nedslående att läsa sånt här, speciellt nu som kroniskt sjuk med sänkt immunförsvar och allt vad det innebär, är jag väl lite extra känslig och tänker att jag gör bäst att hålla mig isolerad typ.

Jag förstår inte alls varför du tar åt dig.
 
Jag förstår att det finns vissa vinster med att göra som om man tänkte använda stämbanden vid träning. Jag tänker själv på att aktivera bålen och andas ordentligt, men så använder jag helt enkelt inte stämbanden. Kanske hade jag varit mindre noga med hur det lät om det var kulturen på gymmet i stort, men alla är knäpptysta utom att de andas tyngre än vanligt. Utom de här männen. De tränar vid olika tider så jag tror inte att de känner varandra. Vi kan vara tio kvinnor på plats och helt tysta, och sen kommer en man och uuuuuuööhh:ar. Tills personalen råkar passera, då gör de plötsligt sina övningar mindre intensivt. Det är för mig ett tecken på att de egentligen förstår kulturen, men bara vanligtvis skiter i den.
Iofs är det kanske inte omöjligt att det finns små källargym där det bara är män och alla stönar av hjärtans lust utan att någon störs. Dvs det är deras kulturgrej och det finns platser där den passar och där den inte stör någon, det är inte en medveten/omedveten -ta plats grej kanske.
 
Blir också irriterad på en del män, särskilt på gymmet.
De skriker, stönar och har sig. Vi har en som står och slår och sparkar på en boxboll och det hörs i hela satans lokalen när han håller på.
Häromdagen var det en spännis som gick runt och var högljudd och kastade grejerna ifrån sig. Helt konstigt!
Har inte sett en enda kvinna som tränar på samma nivå som låter eller beter sig så.

Jag kan säga att jag inte är särskilt imponerad........
 
Åh nej, är du en sån där läskig person som nyper till näsan och därför gör så att nysningen typ försvinner i huvudet och ut kommer ett litet pip? Blir helt stressad av såna :D.
Nyper inte näsan men kväver/stoppar/stryper nysningarna och ut kommer bara ett litet "hhmpffi". Har någon spärr mot att nysa ut och får ALLTID kommentarer om att jag ska nysa ordentligt, Gud va gulligt du låter eller att det är farligt att kväva nysar! Men jag kan inte!! :D
 
För att jag nog brukar låta när jag är sjuk? Blev förvånad över hur irriterade folk uppenbarligen är på personer som nyser eller spyr på fel sätt. Klart jag själv kan bli irriterad på sånt också, men den övervägande känslan är att jag tycker synd om personen som är sjuk, även om den är högljudd.

Men alltså, de flesta av oss låter väl när vi är sjuka? Men nu är det ju den otroligt överdrivna ljudnivån tråden handlar om, som inte behöver härröra till just sjukdom. Man nyser ju inte bara när man är sjuk, t ex.
 
Min katt låter när hon nyser ("prfft!" :love:) så jag tar det som att den ljudnivån är ofrivillig och helt okej ute bland folk :D Så jag försöker vanligen dämpa stämbanden ute då, men inne bland folk jag känner har jag ingen skam :devil:

Faktiskt så kommer jag ihåg att när jag var barn så nyste jag alltid "tyst" men min mamma nös alltid så högt att man hoppade till. Och trots att jag sa ifrån som liten så var ju mamma bäst och förebild typ ... Så jag började också nysa högt med flit :angel: Nu är det istället svårt att låta bli! :rofl:
 
Blir också irriterad på en del män, särskilt på gymmet.
De skriker, stönar och har sig. Vi har en som står och slår och sparkar på en boxboll och det hörs i hela satans lokalen när han håller på.
Häromdagen var det en spännis som gick runt och var högljudd och kastade grejerna ifrån sig. Helt konstigt!
Har inte sett en enda kvinna som tränar på samma nivå som låter eller beter sig så.

Jag kan säga att jag inte är särskilt imponerad........

Har en karlJ på gymmet jag går till som skriker/stönar när han GÅR på löpbandet... O_o
 
Jag har ärvt 50/50 av mina föräldrars nysningar.. Min far nyser så högt att det slagit lock för mina öron och min mor, likt hennes mor, nyser 6-7 gånger per nysning. Så jag har fått den här underbara 3-4 stycken ganska höga nysningar på rad :crazy:
För att inte tala om när jag hickar! Det låter som att jag fått andnöd och är på väg att kola vippen.. Önskar att jag var en sån där söt liten "tjej-hickare"...
 

Liknande trådar

W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 801
Senast: Whiplashr
·
P
Övr. Katt Jag arbetar ideellt med hemlösa katter, och omplacerade i höstas en kattunge till en "halvbekant" som jag ansåg var en god kattägare...
Svar
16
· Visningar
1 734
Senast: AnnaHo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp