Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

W

Whiplashr

Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön.

När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om hästen inte är väldigt het/känslig och blir stressad av detta.
Om jag t ex rider Brunte; han lyssnar kanske på hjälperna men i t ex skänkelvikning kan det vara skönt att ha ett dressyrspö och peta till på bakdelen om inte den hänger med.
Om jag ska öka och han inte lyssnar på vikt/skänkel kan jag peta med spöt för att få en bättre effekt.
Jag använder också spöt på riktigt stora hästar som lätt tappar baken. Om vi säger att jag rider i trav så gör jag en halthalt och petar till lite bakom sadeln och möter upp i handen, så är det för att få en bra balanserad trav.
En sista sak kan vara en häst som blir lite rädd för något och inte vågar gå förbi. Om jag då skänklar och han inte går fram så petar jag då lite med spöt för att förstärka.
Dessa 4 olika situationer är de jag använder spöt till. Jag förespråkar ofta att spöt inte är ett bestraffningsmedel utan ett hjälpmedel. Min kompis som jag brukar diskutera med håller dock absolut inte med mig.

Hon tycker att det är elakt att peta med spöt för då blir ju hästen bara irriterad. Då är det bättre att rappa till 1 gång ordentligt, för om den tex inte ökar så är det ju hästen som är ouppfostrad.
Om hon t ex rider skänkelvikning med en häst och den gör fel går hon direkt på med spöt och rappar då till ganska ordentligt. För hästen måste ju lära sig vem som bestämmer. På hennes ridskola tycker jag att många rider på detta vis. Det blir liksom en pytteliten jättefin skänkelhjälp från ryttaren och om hästen inte förstår/inte vill blir det spöt direkt. Men hur vet ryttaren att hästen inte förstår och hur vet hon att hästen inte vill? Ena stunden får den ett rapp för att den stannar och försöker ta över och nästa stund för att den inte gör skänkelvikning. Det är aldrig något snack om att ryttaren gör fel, nejnej det är ju hästen som tar över såklart.
Jag har varit på ridskolan och ridit själv och jag satt upp och försökte rida på mitt sätt; mycket halvhalter, fina hjälper och bara använda spöt som hjälpmedel - men ändå få igenom att hästen ska lyssna och göra den jag ber honom. Det gick det åt helvete. Hästen, som var den snällaste "läromästaren" genade i alla hörn och ville inte galoppera. Jag använda spöt för att t ex få galopp men absolut inte hårt utan jag trodde att den var oerfaren (trots lovorden). Ridläraren tyckte i slutet att jag varit för snäll och måste våga visa vem som bestämmer. Medans jag red sade hon till mig att jag skulle rappa till hästen ett flertal gånger. Detta bevisar ju hur man förstör hästar genom att rida dem på ett så hårdhänt sätt. Ridskolan har även mkt unghästar som går med i ridskoleverksamheten och det oroar mig.

Jag tycker inte om detta sätt att rida på, att använda spöt på olika sätt. Jag använder spöt ENDAST som hjälpmedel. Hur ska hästen klura ut när vi försöker hjälpa den och när vi försöker stjälpa den om vi använder exakt samma sätt?
Om en häst gör "fel" finns det anra sätt än att ta till våld! Om en häst bt ex bockar med mig kortar jag upp tyglarna, driver och kanske t o m säger "NEJ!". Då slutar dem oftast. Jag tycker att många borde tanna upp och tänka efter vem det var som gjorde fel.
Jag har själv varit en sådan som går på med spöt (har inte rappat till spec hårt men jag har använt det i fel situationer) när det inte går bra, till exempel när den blivit rädd för något för då har den ju "dummat" sig. Sedan fick jag rida en häst på ridskolan som lärde mig att SAMARBETA. :heart Hon visade mig att ilska föder ilska och att börja förstå hur en häst egentligen tänker.

Jag undrar vad ni andra har för tankar kring detta ämne! Hur används spöt där du rider och vad tycker du om dess användning?
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Jag tycker att du har en jättebra inställning till spön, hjälper och ridning! Har också blivit uppfostrad med att rappa till hårt med spöet om hästen inte "lyssnar" direkt, men liksom du började jag ifrågasätta om hästen alltid förstod varför den fick ett spörapp. Numera använder jag aldrig spö när jag rider, och från marken bara så som du beskriver, som en förlängning av hjälpen.
Tyvärr tror jag att många ridskolor är fast i de här föreställningarna om att "jag ska minsann visa hästen vem som bestämmer!" "Lyder han inte direkt så har jag förlorat!" Hästarna på sådana ställen blir både skänkel/tygel/spö- döda till slut. Har också sett så många gånger hur hästar blir rent ut sagt randade med spöet om de vägrar vid ett hinder, bl a en ridlärare här på orten som spöade upp sin häst så pass att tränaren fick säga till henne .... Fint exempel för de unga ryttarna ....
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Tycker du har helt rätt inställning" :bow:
Själv har jag inte ridit med spö på 1,5 år, mest för att jag inte har behövt då hästarna jag har ridit har varit riktiga krutpaket ;) Men skulle jag någon gång rida med spö så skulle jag absolut använda det som du :)

Gör de verkligen så på din ridskola? :eek: Man blir mörkrädd! :cool: Jag har som minne från min ridskola är att ridlärarna sa till de som slog till hästarna för mycket eller för många gånger (visserligen inte med större engagemang, men ändå..) Fast jag tycker faktiskt att de flesta ridskolorna här verkar Skåne är bra, fast man hör ju flera "skräck-exempel" om ridskolorna i centrala Stockholm :crazy:
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Jag tänker som du runt spöanvänding, och blir lessen då jag ser och resonerar med folk som pratar som din väninna. Mkt om denna fråga finns fö att läsa i tråden "förbjud spö och sprrar" (eller vad den nu heter) som ligger under hästnyheter....
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Svar till emsaan; Nej, på min ridskola lär man sig att spöt ska användas med vett.
Det är på min kompis ridskola de har detta enligt mig oförstående sätt!
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Har samma inställning som du till spöet. :bow:
Tyvärr så har folk använt spöet fel på min häst så det är inte alltid han tar det som en förstärkande hjälp. :( Det är mycket bättre nu, är över tio år sen puckon spöade upp honom och red med dubbla dressyrspön.
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

håller med i allt du säjer, mycket bra skrivet och kloka åsikter :bow: jag tycker inte våld öht är okej i ridning och hästhantering, precis som det inte är okej i hunddressyr eller barnuppfostran. den enda situation jag tycker det är "okej" att slå till en häst är om den anfaller, vilket friska och normala hästar inte gör. på en ridskola jag vet förespråkas det oxå att man ska rappa till med spöt så fort hästen inte gör som ryttaren vill. även i hantering från marken, t.ex om en häst försöker gå ut ur boxen när dörren är öppen kan den få ett spörapp i ansiktet :( sorgligt att vissa har den inställningen till djur. väldig massa vrålande på hästarna är det oxå, vilket skapar ganska otrevlig stämmning i stallet. självklart ska hästarna har respekt för människan men människan ska oxå ha respekt för hästen och behandla den väl. vänlig men bestämd och lugn, trygg ledare i alla lägen, det kör jag på med både hästar och hundar och det funkar super :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Har samma inställning som du till spöet. :bow:
Tyvärr så har folk använt spöet fel på min häst så det är inte alltid han tar det som en förstärkande hjälp. :( Det är mycket bättre nu, är över tio år sen puckon spöade upp honom och red med dubbla dressyrspön.

Att rida med dubbla spön ser jag inget fel i. Dock så tycker jag att det ser svårt ut för ryttaren att hålla koll på två spön samt tyglar så jag har aldrig provat, men i övrigt tycker jag inte det är nåt fel i det om man kan hantera det. Jag har sett en ryttare använda sig av två spön då hennes skänklar var så svaga och muskelfattiga att hon inte orkade rida med enbart dem, så länge hon var snäll mot hästarna så tyckte jag inte att det var något att uppröras över. Bättre än att sitta och sparka med en skänkel om man är så svag att man inte kan skänkla mjukt utan måste ta sats...
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

. självklart ska hästarna har respekt för människan men människan ska oxå ha respekt för hästen och behandla den väl.

Och detta är en mkt viktig sanning som många glömmer bort i alla möjliga sammanhang. Djuren ska alltid bete sig väl mot människan, men människan behöver inte bete sig väl mot djuren. Helt obegripligt. Tex så får ju en hund aldrig visa aggressivitet mot ett barn, hujeda mig om det händer! Men om det var så att barnet provocerade hunden, och faktiskt gjort sig förtjänt av ett tjuvnyp eller en morrning, då är det aldrig nån som sett det. Alltid hundens fel i det fallet.
Jag blir så j-la less på sådana människor:mad: Jag har fått lära mig att umgås med djur på djurs vis. Har de blivit arga har jag fått lära mig att jag retat dem eller gjort något annat fel. Synd att alla inte lär sig det förhållningssättet. Hur många människor förväntas ta emot skit från andra utan att säga till? (Förutom oss med serviceyrken då, vi har ju inget eget värde utan vår existens går endast ut på att serva andra :grin:)
 
Senast ändrad:
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Att rida med dubbla spön ser jag inget fel i. Dock så tycker jag att det ser svårt ut för ryttaren att hålla koll på två spön samt tyglar så jag har aldrig provat, men i övrigt tycker jag inte det är nåt fel i det om man kan hantera det. Jag har sett en ryttare använda sig av två spön då hennes skänklar var så svaga och muskelfattiga att hon inte orkade rida med enbart dem, så länge hon var snäll mot hästarna så tyckte jag inte att det var något att uppröras över. Bättre än att sitta och sparka med en skänkel om man är så svag att man inte kan skänkla mjukt utan måste ta sats...


Det har du antagligen rätt i, men här pratar vi om att tvinga in hästen i samling med hård hand utöver spöna. :crazy: (Eftersom han var lat och istadig/trotsig... Han är ju efter Krevad alltså måste han vara likadan som pappa. :cool: )
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Alla har väldigt kloka åsikter som får en att tänka till, och jag kom att tänka på varför man piskar hästen vid hoppning. Visst om hästen stannar för att den är dum, men en rädd häst blir ju knappast säkrare för att man piskar till den, eller?
Och är det någon som har en förklaring till varför man slår till hästen precis när den ska hoppa, om den tex stannat gången innan? För att den ska hoppa, ja, men ett spörapp kan väl inte övertala en häst till att hoppa?
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Förstärka den drivande hjälpen.

En häst som stoppar går rent strikt emot hjälperna. Med en spödutt precis innan så förstärker du hjälperna. Ingen skillnad så eg mot att understödja en skänkelhjälp vid dressyr med ett spödutt.

Haken är dock att ha sett till att det inte finns andra anledningar att hästen stoppar/går emot hjälperna. T ex smärta, otillräckligt förtroende etc.

Jag är lite tudelad till spö vid hoppning, för om hästen så står emot 'bara för att', så ska en häst som inte har lust att hoppa prompt övertygas? Min herre kunde 'oförklarigt' stoppa och stoppa och stoppa, och började stå emot och gå emot hjälperna tidigare och tidigare för varje stopp. LÄTT att anta det var ren och skär tjurighet. Visade sig dock sen att han antagligen har varit 'tjuvhållen' vid hoppning (LÄTT hänt med den hästen då han gärna ökar mot hindren, men samtidigt kan tvärstoppa i 'sista stund') och associerar hoppa med 'ryck i munnen'. Om han får munnen HELT fri så - stoppar han inte.

Att 'tippa' honom med spöet inför hindret när han hade sina konstiga stopp hade inte hjälpt nånstans, tvärtom. Däremot kan han även tjura ihop lite och börja dividera om vem piloten eg är, och gå emot hjälperna rent allmänt, och då har jag ett fåtal ggr använt spöet som framåtdrivande förstärkning. Inte 'hoppa nu' utan 'FRAMÅT ska du när jag ber om det'. Dvs aldrig direkt innan hinder, men på 'plan mark'.

Rider inte med spö generellt, men har inga problem att ha spö heller. Förr red jag alltid med spö, tills jag fick en som inte gick att rida med spö, och nu är jag ovan rida med spö och föredrar utan. Jag STRAFFAR inte med spöet dock, det närmsta straff jag kommer är att förstärka en framåtdrivande hjälp som ignoreras. I övrigt så använde/använder jag det för ett dutta in en bakdel här eller liknande.
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Det har du antagligen rätt i, men här pratar vi om att tvinga in hästen i samling med hård hand utöver spöna. :crazy: (Eftersom han var lat och istadig/trotsig... Han är ju efter Krevad alltså måste han vara likadan som pappa. :cool: )

Lycka till i att tvinga in hästen i samling med hjälp av två spön.:grin: Herreminje. Folk ska man aldrig upphöra att förvånas över. Men jag tror iofs inte att den ryttaren varit snällare med hästen oavsett hur många/få spön h*n hade...:crazy:
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Lycka till i att tvinga in hästen i samling med hjälp av två spön.:grin: Herreminje. Folk ska man aldrig upphöra att förvånas över. Men jag tror iofs inte att den ryttaren varit snällare med hästen oavsett hur många/få spön h*n hade...:crazy:

Nä, jag vart inte glad när jag upptäckte det kan jag ju lova. :cool: Han var plaskvåt efter varje pass. Det tog en massör massor med timmar att få loss alla spänningar sen.

Som tur är, eller vad man nu ska säga, så är han iaf inte rädd för spöet.
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Förstärka den drivande hjälpen.

En häst som stoppar går rent strikt emot hjälperna. Med en spödutt precis innan så förstärker du hjälperna. Ingen skillnad så eg mot att understödja en skänkelhjälp vid dressyr med ett spödutt.

Haken är dock att ha sett till att det inte finns andra anledningar att hästen stoppar/går emot hjälperna. T ex smärta, otillräckligt förtroende etc.

Jag är lite tudelad till spö vid hoppning, för om hästen så står emot 'bara för att', så ska en häst som inte har lust att hoppa prompt övertygas? Min herre kunde 'oförklarigt' stoppa och stoppa och stoppa, och började stå emot och gå emot hjälperna tidigare och tidigare för varje stopp. LÄTT att anta det var ren och skär tjurighet. Visade sig dock sen att han antagligen har varit 'tjuvhållen' vid hoppning (LÄTT hänt med den hästen då han gärna ökar mot hindren, men samtidigt kan tvärstoppa i 'sista stund') och associerar hoppa med 'ryck i munnen'. Om han får munnen HELT fri så - stoppar han inte.

Tycker att du är helt rätt på det här; ett spö kan naturligtvis förstärka hjälperna om det används klokt. Tyvärr är det väl alltför lätt för många att ta till spöet i tid och otid och även som bestraffning på en häst som ofta inte förstår varför den blir slagen.
Också klokt att fundera över varför hästen börjar stanna vid hinder, och så småningom klura ut anledningen. Tänk om du/ni hade börjat "banka" honom över med spö och sporrar, då hade situationen blivit allt värre och han hade förknippat all hoppning med obehag! Nu kom ni tillrätta med det hela utan våld.
Har en arabvalack som kan tappa självförtroendet vid vissa hinder. Aldrig har han fått nån bestraffning när han har stoppat, utan vi har lirkat honom över istället. Och stoppandet blir alltmer sällan ju mer hans självförtroende växer.
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Ursäkta mig, Alexandra_W, mitt citat av ditt inlägg blev avbrutet på mitten och inget citattecken på slutet, så det ser ut som om jag har skrivit alltihop.... Inte meningen!
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Jag kan se poänger både i ditt sätt att använda spöt och i det sättet som spöt brukas på ridskolan, om man bortser från att texten är ganska vinklad. ;)

Det första som ska understrykas, vilket jag tror att i princip alla är eniga om, är att spöt ska användas som förstärkning, inte för att bestraffa. Själv rider jag ofta med spö just av anledningen att det är ett effektivt hjälpmedel för att förtydliga för hästen vad jag vill. Exemplet med skänkelvikningen är talande för just detta.

Vad man behöver förstärka skiljer sig ju från häst till häst. Min egna pålla är såpass "på hjälperna" att hon redan är uppmärksam på små signaler från mig, där handlar det om förtydligande. När jag sitter på ridskolehästarna kan jag mycket väl använda spöt hårdare, inte för att misshandla hästen eller visa vem som bestämmer, men för att göra den uppmärksam på mina hjälper. För att understrykia att jag vill ha ett svar när jag trycker lätt med skänkeln. Det handlar inte om att lyfta spöt och rappa till, men inte heller om en "dutt". Jag rider alltså med dressyrspö, kanske bör nämnas. :)

Jag anser att det är bättre att förstärka skänkelhjälpen med spöt än att gnaga och skava med skänkeln. Det är naturligt att en ridskolehäst blir lite avtrubbad för hjälperna, det är inte svårt att räkna ut. Men ingen häst är okänslig av naturen, och det är inte så att den inte känner min lätta skänkelhjälp. Den har bara lärt sig att ignorera hjälpen när den går med ryttare som alla rider olika och kanske inte varken är balanserade eller känsliga. Oftast är allt som behövs den där enda lilla "är du vaken"-påminnelsen och sen vet hästen vad jag vill.

Jag tror att det viktigaste är att veta varför man gör på ett visst sätt och varför hästen svarar som den gör. Man slår inte hästen, och man använder inte spöt oprovocerat och utan anledning. Om jag trycker med skänkeln ska hästen svara framåt, det är en hjälp som inte går att missförstå. För att få en känslig häst måste ryttaren också vara känslig och lyssna till hästen, samt rida med små hjälper. Dessa små hjälper måste hästen hela tiden vara vaken och uppmärksam på. Det blir den när samarbetet funerar, och det gör det inte alltid så fort man sitter upp på hästen. Det är en helt annan sak att rida en lektionshäst som går med många olika ryttare av varierande utbildningsgrad och med varierande ridsätt. Det är naturligt att det inte funkar lika prickfritt som det gör på den egna hästen och att man ofta måste visa tydligare vad man förväntar sig för svar av hästen till en början.
 
Sv: Ridspö; Bestraffning vs Hjälpmedel (LÅNGT!)

Visst lyssnar inte alla hästar på ett litet "dutt" alltid, jag får också "dutta lite hårdare" eller hur man nu ska säga på vissa hästar. Men då är det mer "förstod du inte min skänkel? jag menar så" och inte "du SKA gå fram när JAG vill hästskrälle!" Jag tycker även att det är väldigt viktigt att man kombinerar skänkel + spö eller smackning + spö. Detta "vet" ju alla men det är lätt att man glömmer! talar av egen erfarenhet...

Ang. varför man spöar hästar framför hindret vid hoppning. Jag tycker att man kan använda det innan hindret, dock innan själva språnget, om det är för att ge hästen lite kurage. Att börja slå den när den väl har stannat förstår jag inte varför man gör. Jaha? Då förknippar ju hästen bara hoppning = obehag och så har man förstört rätt mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 544
Senast: fio
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 455
Senast: Myrten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp