Bukefalos 28 år!

Män som ratas på Tinder - ett potentiellt samhällsproblem?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nä. Funktionen finns redan nu på HP att bara personer kan ställa in att bara personer de skrivit till eller skickat en flirt till först kan mejla. Om vissa män slutar skicka, speciellt de som skickar massmejl slutar så kommer inte kvinnor skriva mer för det. Det hindrar en inte från att skicka nu utan borde tvärtemot uppmuntra en att skriva mer själv trots det så görs det oftast inte.

Jag tror att du har fel. Om män helt slutade skicka meddelanden tror du att det då inte skulle skickas några meddelanden?

Det finns väl någon app idag där det bara är kvinnan som kan skriva först och jag tror att det är många kvinnor som tycker att det är skönt.

Och jag tror att du måste tänka på den andra delen av det jag skrev, det kan vara otäckt för en kvinna att kontakta en man eftersom många män har svårt att ta ett nej. Om män betedde sig bättre på datingsiter är jag säkert på att fler kvinnor skulle vilja skriva till män. Det innebär inte att jag tror att alla män då skulle få meddelanden men det är ju inte som att alla kvinnor får meddelanden idag.
 
Jag tror att du har fel. Om män helt slutade skicka meddelanden tror du att det då inte skulle skickas några meddelanden?

Det finns väl någon app idag där det bara är kvinnan som kan skriva först och jag tror att det är många kvinnor som tycker att det är skönt.

Och jag tror att du måste tänka på den andra delen av det jag skrev, det kan vara otäckt för en kvinna att kontakta en man eftersom många män har svårt att ta ett nej. Om män betedde sig bättre på datingsiter är jag säkert på att fler kvinnor skulle vilja skriva till män. Det innebär inte att jag tror att alla män då skulle få meddelanden men det är ju inte som att alla kvinnor får meddelanden idag.
Fast det är ju förutsatt att precis alla män slutar vilket inte kommer hända eftersom även om hälften slutar så tjänar de som fortsätter mest på det. Den appen finns mycket riktigt, den heter Bumble. De allra flesta kvinnor föredrar tinder ändå.
 
Jag är dock helt övertygad om att skribenten har rätt. Män som "misslyckats" genom hela livet är de som blir NMR etc. Män som har bra betyg och bra förutsättningar i livet blir inte högerextrema terrorister.

Sen är det farligt att tro att alla SD-väljare är arga män från landsbygden, vilket många verkar tro. Det är inte bara arga män från landsbygden som röstar SD. Men det finns en poäng i att killar som har haft det jobbigt i skolan, som inte har utseendet för sig och som har svårt att hitta jobb, partner etc är de som får en sämre självkänsla än de som haft andra förutsättningar. Och en dålig självkänsla tillsammans med att inte vara den skarpaste kniven i lådan ger ju förstås inte de bästa förutsättningarna till ett kritiskt tänkande heller.

Vilka är det tex som hatar Greta mest? Eller som är medlemmar i NMR?
 
Fast det är ju förutsatt att precis alla män slutar vilket inte kommer hända eftersom även om hälften slutar så tjänar de som fortsätter mest på det. Den appen finns mycket riktigt, den heter Bumble. De allra flesta kvinnor föredrar tinder ändå.
Bumble är totalt dött i jämförelse med Tinder. Väldigt få kvinnor att swipa på.
 
Arga män har funnits i alla tider. Problemet är mansrollen, vårt patriarkala samhälle. De här männen uppfostras precis som sina mer framgångsrika gelikar till att tro att kvinnor finns till för deras skull, inte för sin egen, och det är det som skapar problemen. De fortsätter anse att allt är kvinnornas fel istället för att fundera på vad de själva är och gör och blir än mer hatiska. De här männen förstår inte ens vad jämlikhet, feminism, innebär, hade de förstått det och anammat det så hade de inte behövt vara arga längre utan hade tvärtom blivit mycket eftertraktade.

Människan som den osympatiska varelse hen är slår och sparkar neråt. En man som är långt ner i hierarkin bland män slår också neråt och då på en kvinna för hur det än är så är kvinnor längst ner i det patriarkala samhället. Hon är fortfarande ett objekt och en andra klassens samhällsmedborgare och att arga män blir förbannade på kvinnor som de inser står över dem i rang är inte jag förvånad över. De har sedan barnsben fått lära sig att kvinnor finns till för att behaga dem och de kvinnor som inte gör det gör i deras ögon fel. Det är kvinnorna som ska ändra på sig, inte mannen, de själva, enligt dem.

Den dagen vi slutar uppmuntra småflickor till att vara söta, tysta och snälla och slutar uppmuntra småpojkar till att vara tuffa, starka, inte gråta utan ta vad de vill ha. Den dag vi slutar säga till den gråtande flickan att han slår henne för att han tycker om henne och slutar hålla tyst när män drar våldtäktsskämt och sexualiserar kvinnor då, då kommer också dessa arga män försvinna.
 
Arga män har funnits i alla tider. Problemet är mansrollen, vårt patriarkala samhälle. De här männen uppfostras precis som sina mer framgångsrika gelikar till att tro att kvinnor finns till för deras skull, inte för sin egen, och det är det som skapar problemen. De fortsätter anse att allt är kvinnornas fel istället för att fundera på vad de själva är och gör och blir än mer hatiska. De här männen förstår inte ens vad jämlikhet, feminism, innebär, hade de förstått det och anammat det så hade de inte behövt vara arga längre utan hade tvärtom blivit mycket eftertraktade.

Människan som den osympatiska varelse hen är slår och sparkar neråt. En man som är långt ner i hierarkin bland män slår också neråt och då på en kvinna för hur det än är så är kvinnor längst ner i det patriarkala samhället. Hon är fortfarande ett objekt och en andra klassens samhällsmedborgare och att arga män blir förbannade på kvinnor som de inser står över dem i rang är inte jag förvånad över. De har sedan barnsben fått lära sig att kvinnor finns till för att behaga dem och de kvinnor som inte gör det gör i deras ögon fel. Det är kvinnorna som ska ändra på sig, inte mannen, de själva, enligt dem.

Den dagen vi slutar uppmuntra småflickor till att vara söta, tysta och snälla och slutar uppmuntra småpojkar till att vara tuffa, starka, inte gråta utan ta vad de vill ha. Den dag vi slutar säga till den gråtande flickan att han slår henne för att han tycker om henne och slutar hålla tyst när män drar våldtäktsskämt och sexualiserar kvinnor då, då kommer också dessa arga män försvinna.

:bow: Halleluja Amen. Kan inte säga annat till svar :heart

Jag har "alltid" funnit en brist på allmänbildade män, oavsett högskolepoäng eller avsaknaden av densamma. Jag träffade ex på en chatt och var så otroligt förvånad och impad av hans allmänbildning och intelligens, här fanns plötslig någon som inte bara hängde med i svängarna utan även förstod vad jag pratade om, något jag faktiskt saknar enormt efter att jag gjorde tog slut. *sörjer*

Jag lever hellre ensam än med någon som inte förstår, idioter träffar jag varje dag.

Amen till det med :bow:

Jag har börjat inse att det finns mer av detta i receptet för min o-framgång vad gäller att leva med en man. Än vad det finns "jag är omöjlig" i receptet. Tackolov behöver jag inte en man, dock önskar jag att det fanns nån jag ville ha.
Får väl förvisso skylla mig själv för att jag inte hänger på dejtingsidor och har noll erfarenhet av det. Men vad jag möter i vardagen ger mig tillräckligt tvivel.
 
Finns många saker som man kan se att hög social status påverkar. Generellt lever högutbildade längre, tränar mer, äter bättre, använder mindre tobak/alkohol , mindre övervikt osv. Så det är väl inte bara högre lön som påverkas.

Och på vilket sätt syns det på en profilbild på Tinder att man lever längre mm?

Nej, jag köper inte det argumentet. Det finns många som klär sig snyggt utan att vara akademiker och många akademiker som ser ut som slashasar.
 
En annan intressant sak i detta är att män gärna ratar kvinnor som är högre utbildade och/eller smartare än de själva. Ser man problemet ur den synvinkeln istället för att som vanligt lägga skulden på kvinnorna blir jämlikhet än mer intressant. Det är ju inte konstigt att som kvinna tröttna på att bli nedvärderad av män och istället söka sig till män som inte beter sig så. Att det gebitet ofta (inte alltid) sammanfaller med högutbildade män tolkar vissa som att kvinnor vill ha statusen det ger medans andra, som jag, tolkar det just som att kvinnor söker sig till högre utbildade män för att slippa män som inte fixar att kvinnan är smartare/har högre utbildning (som då kanske inte "kan" vara högre än mannens ändå men hon kan ändå få vara mer sig själv, dvs. problemet finns kvar, kvinnan får inte vara smartare än mannen, men det blir inte lika tydligt).

Varken en kvinna eller man behöver ha högre utbildning för att vara smart (man kan dessutom vara smart på en mängd olika sätt) och inte heller för att låta bli att bete sig som en rövhatt men vi människor sätter gärna andra i fack och vi har enormt mycket fördomar även om vi sällan vill erkänna dem vilket gör att vi söker oss bort ifrån det fack vi inte sympatiserar med, i det här fallet lågutbildade och/eller arbetslösa män.
 
Det är ju enkelt att dra exempel från verkligheten som bevisar motsatsen. Du får titta på referenserna i artikeln.

Många singel män är nog fullt normala män som inte skriker hora på dejtingsiter.

När det gäller akademiker kvinnor som vill träffa män med lika eller högre utbildning handlar det väl om att ändra mönster och söka sig till lägre utbildade män eller alternativt leva singel.

Jag är akademikerkvinna. Min partner måste matcha mig. Jag hade aldrig kunnat hålla uppe intresset för någon som är betydligt mindre "smart" än jag. Sen är det oväsentligt om han har en akademisk utbildning eller inte. Men min partner måste ge mental stimulans och man måste kunna ha diskussioner på en viss nivå. Någon som är fullständigt ointresserad av omvärlden och vetenskap göre sig icke besvär.

Det ser jag som helt naturligt. Problemet för en del män idag är att förr räckte det med att vara man eftersom en kvinna inte klarade sig på egen hand. Män behövde bara se till att kunna försörja sig och sin familj. Idag räcker inte det. Idag klarar sig kvinnor själva och då måste en partner kunna bidra med mer än bara materiell försörjning.

Av någon anledning så har en stor grupp ö män blivit omsprungna av kvinnor med ganska god marginal och mer kommer det bli.
 
Det ligger nog endel i det du säger. Man förskönar tvåsamheten i media , osv. Samtidigt finns det undersökningar som säger följande:

https://www.svd.se/ny-undersokning-kvinnor-lyckligare-som-singlar-an-man

"
Uppgifter från en marknadsundersökning, utförd av Mintel, visade att bland singelkvinnorna var 61 procent nöjda med att vara singlar medan endast 49 procent av singelmännen var det.


Man kunde även se att 75 procent av de kvinnor som var singlar inte aktivt hade varit på jakt efter en relation det senaste året, jämfört med 65 procent bland männen."

Problemet ligger väl kanske i att singel män inte är lika lyckliga som singel kvinnan.

Ja och i samma text :

”Förklaringen tror man är att en relation innebär hårdare arbete för kvinnor (som befinner sig heterosexuella relationer):

– Det finns bevis på att kvinnor ägnar mer tid åt hushållsarbete än män och jag tror även att kvinnor till större del ansvarar för det emotionella arbetet, sa professorn Emily Grundy på University of Essex till The Telegraph.”

Kvinnor har helt enkelt generellt mycket mer att förlora på en partnerrelation, medan män har generellt mer att vinna på en partnerrelation. Alltifrån ojämställd hushållsarbete, ojämställt sexliv (orgasmglappet o.s.v.), ansvar för relationen samt inte minst att det farligast en kvinna kan göra är att leva ihop med en man, statistiskt sett.

Den dag män och kvinnor har lika mycket att vinna på en relation kommer nog det jämna ut ev. olikheter på Tinder, om just det skulle vara så viktigt nu då.
 
Ja och i samma text :

”Förklaringen tror man är att en relation innebär hårdare arbete för kvinnor (som befinner sig heterosexuella relationer):

– Det finns bevis på att kvinnor ägnar mer tid åt hushållsarbete än män och jag tror även att kvinnor till större del ansvarar för det emotionella arbetet, sa professorn Emily Grundy på University of Essex till The Telegraph.”

Kvinnor har helt enkelt generellt mycket mer att förlora på en partnerrelation, medan män har generellt mer att vinna på en partnerrelation. Alltifrån ojämställd hushållsarbete, ojämställt sexliv (orgasmglappet o.s.v.), ansvar för relationen samt inte minst att det farligast en kvinna kan göra är att leva ihop med en man, statistiskt sett.

Den dag män och kvinnor har lika mycket att vinna på en relation kommer nog det jämna ut ev. olikheter på Tinder, om just det skulle vara så viktigt nu då.


https://www.allas.se/samhalle/sa-br...YhSu48l93A2jLbHBhEV_8BcxO45WHdjlIyvD4e-WCgTlU
 
En iakttagelse jag gjort ute på stan är att kvinnor generellt sett tar bättre hand om sitt utseende än män. Kvinnor klär sig snyggare, fixar håret osv. Inte ovanligt att se att kvinnor har fina/normala kläder som sitter snyggt (ger ett välvårdat intryck) medan en stor del av männen har slitna mjukisbyxor och/eller ett allmänt ovårdat utseende.

Jag tror att många av de männen som många (inkl de själva) upplever har utseendet emot sig hade uppfattats som betydligt snyggare om de bara brytt sig om att se mer välvårdade ut.
 
Här är en länk till en debattartikel i ämnet, skriven av en kvinnlig professor i statsvetenskap, Valerie M Hudson, flera andra forskare, som Hans Roslin, har också försökt lyfta frågan om den demografiska snedfördelningen som nu i Sverige inom unga åldersgrupper är extrem.

Konsekvensen av det är att en stor andel unga män inte kommer ha möjlighet att få en partner oavsett allt annat, det är i det närmaste en naturlag, och som skapar stora problem i samhället. Det är inte bara logik och teori utan något man kan belägga empiriskt.
 
En iakttagelse jag gjort ute på stan är att kvinnor generellt sett tar bättre hand om sitt utseende än män. Kvinnor klär sig snyggare, fixar håret osv. Inte ovanligt att se att kvinnor har fina/normala kläder som sitter snyggt (ger ett välvårdat intryck) medan en stor del av männen har slitna mjukisbyxor och/eller ett allmänt ovårdat utseende.

Jag tror att många av de männen som många (inkl de själva) upplever har utseendet emot sig hade uppfattats som betydligt snyggare om de bara brytt sig om att se mer välvårdade ut.

Tycker detta är en mkt intressant iakttagelse som jag delar. Även när det kommer till personlig hygien ser jag skillnader. Få kvinnor jag möter i vardagssituationer, ser ofräscha ut. Med det menar jag tex halvsmutsigt hår, nån otrevlig kroppsodör eller oborstade tänder till den grad att en tänker på det när en umgås på ickeintimt avstånd. Tyvärr verkar manligheten inte bry sig så mkt om att detta händer. Jag tycker det är märkligt. Ännu märkligare kan jag tycka att det är när jag ser tillbaka på de förhållanden jag haft i vuxen ålder, dvs från dess att jag var 22. Av 5 pojkvänner var det endast 2 av dem som ansåg att det var nödvändigt att borsta tänderna morgon och kväll, samt att ibland använda nån form av tandtråd. Wtf liksom? Jag har aldrig varit med om att nån behövt tala om för mig när det är dags att sköta sin hygien, själv har en försökt linda in det på allehanda finkänsliga vis men upplevt att en behövt vara brutalt ärlig för att budskapet ska gå fram - jag vill inte pussas med dig om du inte borstar tänderna.O_o
 
Och på vilket sätt syns det på en profilbild på Tinder att man lever längre mm?

Nej, jag köper inte det argumentet. Det finns många som klär sig snyggt utan att vara akademiker och många akademiker som ser ut som slashasar.

Jag upplever att många akademiker och övriga med framgångsrika yrken klickar i den informationen.
 
Här är en länk till en debattartikel i ämnet, skriven av en kvinnlig professor i statsvetenskap, Valerie M Hudson, flera andra forskare, som Hans Roslin, har också försökt lyfta frågan om den demografiska snedfördelningen som nu i Sverige inom unga åldersgrupper är extrem.

Konsekvensen av det är att en stor andel unga män inte kommer ha möjlighet att få en partner oavsett allt annat, det är i det närmaste en naturlag, och som skapar stora problem i samhället. Det är inte bara logik och teori utan något man kan belägga empiriskt.

Finns även en intressant dokumentär på svtplay ang baksidan av att män blir för många i förhållande till antalet kvinnor:

https://www.svtplay.se/video/24826514/de-forsvunna-kvinnorna?start=auto
 
Alltså är det politikens och inte kvinnornas fel att singelmän ratas på Tinder?

Jag har läst en inlaga från en SD-man som anser att man ska begränsa antalet pojkar och män som kommer till Sverige för att kvinnor inte ska välja fel utan tvingas välja lågutbildade svenska män istället. Tror någon på fullt allvar att en kvinna hellre väljer en lågutbildad man med utländsk bakgrund än en lågutbildad man vars släkt är svenskar sedan generationer, istället för en man med god utbildning, helst god ekonomi och som är jämställd?

Jag kan ärligt säga att jag tröttnat på män med dålig ekonomi. I princip alla jag har haft ett förhållande med sedan jag började jobba har tjänat sämre än mig och jag är less på att vara deras räkmacka.
 
https://omni.se/sapo-de-ensamma-man...9snFQ0VKol31_XWoAKZW8tH7Vin0b_1xZuiDrto4Goy48

"De ensamma männen utgör ett växande terrorhot
Män som lever i ofrivilligt celibat kräver en ökad uppmärksamhet från Säkerhetspolisen. Det säger Säpochefen Klas Friberg på ett seminarium i Göteborg, rapporterar Ekot. Under de senaste åren har flera terrordåd i världen utförts av personer med kopplingar till den så kallade incelrörelsen.

– Den är sannolikt växande. Därför är den besvärande för oss i Sverige, och i hela västvärlden, säger Friberg.

Eftersom männen ofta är ensamma blir dåden extra svåra att förutse. Enligt Ahn-Za Hagström, som är senior analytiker på Säpo, utvecklas männens hat mot kvinnor till en frustration mot hela samhället."


Frågan om INCELs och terrorism diskuteras i högre grad i andra länder där män som känner sig ratade av kvinnor redan mördat och genomfört attacker specifikt riktade emot kvinnor.
https://www.theverge.com/2019/10/5/...nt-toronto-attack-confession-gender-terrorism

"In April of 2018, a 25-year-old man killed 10 people in Toronto and injured many more. A Facebook post hinted that the killer was part of the incel movement, a mostly online community of men obsessed with their own “involuntary celibacy.” Last week, an interview transcript and video removed all doubt — the perpetrator claimed to be launching an “uprising” against attractive and average men because women refused to date him.

But the interview didn’t just confirm what we already knew. It described an inchoate form of terrorism in a surprising way: not as isolated acts inspired by an internet echo chamber, but as something like an organized movement. With growing pressure to fight violent far-right movements based on racism and nationalism, incels are demonstrating more clearly than ever what a terrorist group motivated by gender looks like. And that could be completely intentional.

/..../ "


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7366942

"Flera terrordåd i USA och Kanada har riktats direkt mot kvinnor, och enligt Säpo finns den så kallade incel-rörelsen också i Sverige.
– Det som är nytt och som vi pratar mer om är den så kallade incel-rörelsen, det handlar om mäns rätt till sex och kvinnans makt att kunna välja, säger Ahn-Za Hagström, senior analytiker på Säpo.
Ahn-Za Hagström talar om våldsbejakande extremism på ett seminarium i Göteborg. Hon pratar om ensamma män som lever i ofrivilligt celibat, och som drivs av hat mot både kvinnor och samhället i stort.
Männen möts i olika forum på nätet och kallar sig själva för incels, involuntary celibacy, ofrivilligt celibat, och är en rörelse som växer enligt säkerhetspolisen.

Det finns ingen som kan säga hur många personer det handlar om men rörelsen har anhängare även i Sverige, konstaterar Säpochefen Klas Friberg.
– Att det finns personer som följer den här rörelsen och delar dess ideologi är solklart, säger Klas Friberg.
Det finns exempel på flera terrordåd i USA och Kanada från de senaste åren, direkt riktade mot kvinnor och där männen haft kopplingar till incel-rörelsen. Det handlar oftast om ensamma gärningsmän och dåd som är svåra att förutse.
Rörelsen kräver ökad uppmärksamhet från Säpo, konstaterar Klas Friberg.
– Vi har sett ett antal tragiska exempel ute i världen där individer utifrån den här rörelsens ideologi har begått grova våldsbrott, och den är sannolikt växande. Därför är den besvärande för oss i Sverige, och i hela västvärlden.
Från scenen förklarar Ahn-Za Hagström hur mäns hat mot kvinnor växer till en frustration mot hela samhället.
– Samhället uppmuntrar till jämställdhet och kvinnans rätt att välja, och därför ska också samhället straffas."
 
Tycker detta är en mkt intressant iakttagelse som jag delar. Även när det kommer till personlig hygien ser jag skillnader. Få kvinnor jag möter i vardagssituationer, ser ofräscha ut. Med det menar jag tex halvsmutsigt hår, nån otrevlig kroppsodör eller oborstade tänder till den grad att en tänker på det när en umgås på ickeintimt avstånd. Tyvärr verkar manligheten inte bry sig så mkt om att detta händer. Jag tycker det är märkligt. Ännu märkligare kan jag tycka att det är när jag ser tillbaka på de förhållanden jag haft i vuxen ålder, dvs från dess att jag var 22. Av 5 pojkvänner var det endast 2 av dem som ansåg att det var nödvändigt att borsta tänderna morgon och kväll, samt att ibland använda nån form av tandtråd. Wtf liksom? Jag har aldrig varit med om att nån behövt tala om för mig när det är dags att sköta sin hygien, själv har en försökt linda in det på allehanda finkänsliga vis men upplevt att en behövt vara brutalt ärlig för att budskapet ska gå fram - jag vill inte pussas med dig om du inte borstar tänderna.O_o
Ett av mina ex visade sig aldrig borsta tänderna om han inte trodde att han den dagen skulle få pussa någon. "Det var ju onödigt" enligt honom... Har även träffat många män som inte ens äger en tandborste :crazy: Det är på den nivån att när jag första gången hörde en (manlig) kollega säga ungefär "Åh jösses, jag sov så länge idag att jag knappt hann bosta tänderna!" så blev jag positivt överraskad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp