Mängd VOV?

E

_eeky_

I tidigare trådar har jag beskrivit foderproblemen med min hund, och tyvärr håller de i sig. Han är nu 8 månader och äter ca hälften av vad han borde/dag. Han är fin i hull så ingen panik på så sätt, men det är otroligt frustrerande när han inte äter! Har testat flera olika torrfoder, från vanliga mataffärs-foder till dyrare "bättre" foder. Det funkar nån vecka (om ens det) sen tröttnar han. Tänkte nu att jag skulle testa att endast ge VOV burkmat, eftersom det verkar funka ganska bra hittills. Men på burkarna står ingen rekommenderad mängd/dag. Så, hur mycket är rimligt att ge? Han är blandning cocker/tibetansk spaniel och väger nu vid 8 månaders ålder ca 10 kg. Jag brukar även få i honom runt 1 dl torrfoder som jag ger ute på promenader. Lustigt nog är det väldigt gott då... :grin:
Så ni som ger VOV kanske kan hjälpa mig?
 
Sv: Mängd VOV?

En hund behöver bara äta för att tillfredsställa sig själv, inte sin ägare. Det är individuellt hur mycket hunden ska äta, och om den lyckas hålla sig i gott hull trots att den fortfarande växer så verkar den få i sig tillräckligt. Jag hade inte labbat runt med maten alls, och hade jag velat testa ett blötare foder hade jag kikat på bravo eller klass.
 
Sv: Mängd VOV?

Håller med.Är han ok i hull,så inga problem...Jag har själv en mycket kräsen madam,men jag har helt enkelt vant mig vid att hon går upp och ner i vikt.Periodvis äter hon mycket,för att sen matstrejka oavsett vad hon får.

Jag har gjort så att jag ger färskfoder(Nordic), blandat med torrfoder.Eftersom färskfodret blir dåligt ganska fort,så köper jag mindre förpackningar,så jag slipper slänga de gånger hon matvägrar.Jag toppar även med matrester mellan varven, och detta äter hon alltid.Dock vill jag inte att hon vänjer sig vid detta (att äta "lyxmat"),så jag låter helt enkelt hennes mat stå framme.Äter hon,bra.Äter hon inte,nähä,låt bli och svält då jäkla hund;)....;)Hon pillar alltid i sig tillräckligt för att inte bli alltför mager desa gånger,så jag låter henne vara som hon är med maten

Lycka till
 
Sv: Mängd VOV?

Det är nog lättare att säga som utomstående än om man är i det själv. Jag testade ett tag att bara låta han äta så mycket torrfoder han själv ville - då gick han ner i vikt. Han är en unghund som fortfarande växer och då anser jag också att han skall äta ordentligt. Har testat motsvarande Klass och Bravo, även det funkade bara ett tag.
Du hade ingen mängdrekommendation angående VOV? :grin:
 
Sv: Mängd VOV?

En hund behöver bara äta för att tillfredsställa sig själv, inte sin ägare. Det är individuellt hur mycket hunden ska äta, och om den lyckas hålla sig i gott hull trots att den fortfarande växer så verkar den få i sig tillräckligt. Jag hade inte labbat runt med maten alls, och hade jag velat testa ett blötare foder hade jag kikat på bravo eller klass.

Instämmer :bow:
 
Sv: Mängd VOV?

Glömde din fråga om VOV....
Jag ger VOv ibland,men vet inte heller hur mycket man ska ge.Eftersom din hund är jobbig med maten så tror jag inte du behöver fundera så mycket.Låt han äta ordentligt mellan strejkerna så att säga................
 
Sv: Mängd VOV?

Visst, det är bara att acceptera om man har en hund som äter sämre, men jag tycker att så länge han växer måste han också få i sig tillräckligt. Har man en växande hund som går ner i vikt är det inte bra. Har varit i kontakt med kostrådgivare och även de säger att så länge han inte går ner i vikt är det ingen fara, men låter jag honom äta som han vill går han till slut ner i vikt.

Nån med mängrekommendation till VOV??
 
Sv: Mängd VOV?

Om du vill att din unghund ska äta och få i sig allt en hund behöver i den åldern så förstår jag inte varför du ska ge VOV? Det är väl knappast den mest näringsrika maten som finns.

Låt hunden gå ner lite i vikt om han matstrejkar då. Så länge han inte blir sjukligt mager så gör det inget om han är lite tunn. Hellre för tunn än för fet!
 
Sv: Mängd VOV?

För att det är det ända han äter med relativt god aptit.

Kanske de som svarar i tråden kan sluta fokusera på vad jag ger och varför utan istället besvara frågan jag ställde.
 
Sv: Mängd VOV?

Det kan du ju kontakta foderproducenten och få reda på, så det är ju inte så komplicerat. Fodergivor, hull och matvanor är betydligt svårare och tacksammare att diskutera.
 
Sv: Mängd VOV?

Skulle som någon redan sagt, hellre välja färskfoder.

Min hane har också ätit dåligt, men nu blandar jag klass med hans vanliga eukanuba torrfoder och han har gått upp mycket.

Han råkade få i sig en portion vov en gång när han var hos hundvakt, och det kom kvickt ut i en jävla sörja, rann som bara rakt igenom.
Så om jag skulle ge det, även om han äter massor så skulle det nog inte hjälpa.

Så med den erfarenheten skulle jag helt klart råda till att köpa riktigt färskfoder istället, bra mycket nyttigare och smakar gott verkar de flesta tycka.
 
Sv: Mängd VOV?

Det kan du ju kontakta foderproducenten och få reda på, så det är ju inte så komplicerat. Fodergivor, hull och matvanor är betydligt svårare och tacksammare att diskutera.

Är ju precis detta jag skrivit tråden för??
 
Sv: Mängd VOV?

Som du kan läsa i ett tidigare inlägg så har inte färskfoder varit särskilt populärt. Han verkar gilla VOV´färs bättre.
 
Sv: Mängd VOV?

Aha, hade missat det:o

Nixon tyckte också att det var jättemumsigt, men som sagt, det skulle aldrig funkar på honom..


Hoppas det löser sig för dig :)
 
Sv: Mängd VOV?

Min kille har faktiskt blivit bättre i magen, så på det sättet verkar det ju bra.

Tack, det hoppas jag oxå! :)
 
Sv: Mängd VOV?

Jag vet att du vill ha svar på hur mycket VOV du ska ge,men precis som med människor är det svårt att ge en exakt mängd på vad som är bäst för individen.Man får helt enkelt pröva sig fram och se resultatet på om hunden går upp eller ner i vikt.....

Däremot tycker jag,precis som en annan här skrev att VOV kanske inte är bästa alternativet.Visst,din hund gillar det,äter och mår bra,men OM du focuserar på att han ska få i sig rätt med näring och letar efter ett bra foder så finns det andra alternativ.

Även om han äter lite eller knappt något av ett "bättre" foder,så är det bättre än en "bukfylla" av foder som mest består av vatten.
 
Sv: Mängd VOV?

Om din hund håller sig i bra hull på 1 dl/dag så är det ju det han behöver även om du anser att han bör äta mer?

Har du testat foderboll? (alltså en sån där torrfoderkulorna ramla ut när hunden puttar på bollen). Då blir maten väldigt intressant enligt min hund och han slutar inte förrän maten är slut (eller bollen försvinner).
 
Sv: Mängd VOV?

Har du testat att blöta upp vanligt torrfoder och sen blanda i vov ordentligt?

Som andra sagt så går det inte att säga exakt hur mycket en hund ska äta av en viss hundmat. Kan ta som exempel. Jag har två hundar, i somras var den ena tvungen att mer än dubbelt så mycket som den andra av samma fodersort för att hålla sig lagom i hullet. :) Det är olika från hund till hund. Om du verkligen vill ge vov så får du pröva dig fram.
 
Sv: Mängd VOV?

Min hund har matstrejkat också ibland -särskilt nu i sommar när det har vart varmt. Men hon slutade med det när jag började ge lite av en sorts fiskolja med tillskott av omega 3 (det var för lederna som jag började med det) över maten.
Får din hund mat flera gånger om dagen? Det fick min, frukost och middag -men frukosten brukade stå kvar till någon gång vid 13-tiden på dagen så nu får hon bara ett mål mat om dagen mellan 18-18:30.

Nu äter min hund upp på en gång -hon får sitt torrfoder, nästan ett helt mått glucosamin och ett uns fiskolja. Min diet kräver förståss att man har en hund utan allergier.
Vet inte om hon tycker att det är tillskotten som smakar gott, det behöver man egentligen inte ge om man har ett bra foder, men min hund har en gammal skada på ena fram, lbp fram och är snart 9 år så jag proppar i henne det jag kan för att lindra henne, sånt som en frisk unghund eller vuxen hund kanske inte behöver.
Fiskoljan har den fördelen också att det ger en fin pälskvalite.

Ang. Vov så vet jag ingenting av dom burkarna så jag kan inte ge något råd om det.
 
Sv: Mängd VOV?

Som du kan läsa i ett tidigare inlägg så har inte färskfoder varit särskilt populärt. Han verkar gilla VOV´färs bättre.
Jag har ingen mängdrekommendation att ge - men eftersom du har en växande unghund så är nog inte VOV det bästa att ge på heltid.

Jag kan ge ett tips däremot som jag tycker är värt att prova - rå vom. Rå vom är det inte många hundar som ratar, så testa det. Suveränt att antingen blanda helt egen hundmat med eller blanda i torrfoder. Det behövs heller inte speciellt mycket, då det doftar så pass mycket och vom är oerhört nyttigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 436
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp