Mängd VOV?

Sv: Mängd VOV?

nu vet jag att din hund gillade vov bättre, men precis som dom andra säger så är det inte spec mkt näring i det.. vilket färskfoder har du testat? det finns ju flera olika sorter. Mina gillar Fodax o klass VÄLDIGT mkt..

Jag har ju ganska många hundar och även några mkt kräsna och som inte alltid äter ens med konkuransen. Men tar jag fram färskfodret och hundarna känner doften på det så ylar dom nästintill.. dom e TOKIGA i det! mina ska ha strax över ett kg per dag/per hund och då väger dom allt mellan 40-80kg och det tar slut i ett nafs i skålen, fast mina får även royal canin torrf.

Din lilla hund skulle inte behöva alls mkt för att täcka dagsbehovet och den lilla mängd vore kanske lättare att få i din hund.

Lycka till.
 
Sv: Mängd VOV?

Har du testat att blöta upp vanligt torrfoder och sen blanda i vov ordentligt?

Undrar oxå om TS testat detta?

Min hund är kräsen och äter endast om jag blandar upp kulorna med något gott som t ex vov. Tror inte heller att det är bra att bara utfodra med vov.
 
Sv: Mängd VOV?

generellt svar.

Anledningen till att jag testat endast VOV nu är för att jag fick rådet att ge endast det i ca 2 veckor för att han ska få upp aptiten igen. Jag har alltså inte tänkt övergå helt till det.
Grejen är att han inte alltid vart så här, vid ca tre månaders ålder började det. Från en dag till en annan, och istället för att ökat mängden vartefter han blir äldre har det nu blivit andra vägen...

Har testat med uppblött torrfoder också, ja. Funkar så där.

Var till lokala (och ända!) djuraffärn idag och dom hade bara Halla färskfoder som säljs i korvar. Funkar inte eftersom jag skulle få kasta så mycket. Men ska här i veckan kolla i en annan affär om de har hamburgare.

russinbulle: var får man tag i rå vom?
vacasso: är det vanlig fiskolja från mataffärn?
 
Sv: Mängd VOV?

Har testat med uppblött torrfoder också, ja. Funkar så där.
Fast jag menade att du blöter upp torrfoder och sen när det är ordentligt uppblött så ta en klick vov (eller något annat gott som vom, sås, köttfärs) och blanda om och mosa ihop ordentligt.
 
Sv: Mängd VOV?

Det jag menade också, och det funkar så där. Ibland går det ner, ibland inte...

*kl*
nån som vet vilka andra färskfoder som finns i burgar-form? Återförsäljaren av Bravo här i trakten har bara 12 kg´s förpackningar som minsta. Känns lite dumt att börja med innan man vet om det funkar...
 
Sv: Mängd VOV?

vi har börjat med hamburgare till våran kräsna schäfer, vi började i fredags och peppar peppar så älskar hon det!! nu tyckte jag det var så dyrt så hon får en om dagen tillsammans med sin RCgiva /dag! hon är väldigt tunn så vi får se om detta funkar! hamburgarna jag köpte var med röd etikett å var i förpackning om 6 eller om det var 8! skulle man endast fodra med dom skulle min behöva 3-4 om dagen och en kostade 32 kr...tyckte jag var lite dyrt så jag blandar istället!!
kanske skulle vara värt att testa för TS hund?! (nu vet jag inte hur lätt/svårt det är att få tag på)
 
Sv: Mängd VOV?

Jo det är nog för 8 st. Iaf hittade jag det priset för Bravo´s burgare på en återförsäljares hemsida. Tyvärr har återförsäljaren här i närheten bara 12 och 24 kg´s förpackningar på hemsidan, men har mailat och frågat. Hoppas man kan få några att testa med innan!

Funderade annars om man köper en 500g korv, om man kan tina den så pass att man kan skära den i mindre skivor och sedan frysa ner igen? Vet inte exakt hur mycket min skulle ha dagligen men knappast 500 g iaf.
 
Sv: Mängd VOV?

Han är fin i hull så ingen panik på så sätt, men det är otroligt frustrerande när han inte äter! Jag brukar även få i honom runt 1 dl torrfoder som jag ger ute på promenader. Lustigt nog är det väldigt gott då...

Men ge honom maten ute då? Problemet löst. :)

Varför är det frustrerande? Är han pigg och glad, aktiv, nyfiken, frisk? Om han inte är det kan jag förstå att det är frustrerande.
 
Sv: Mängd VOV?

Enligt mina alla år som hundägare så vill jag ge dig rådet att ALDRIG börja med en massa olika sorters mat till en hund. Om du väl börjar så kommer du att få fortsätta med det hela livet. Hundar är väldigt smarta djur och märker de att du börjar tumma på reglerna så nappar de på det direkt.

Mitt tips nedan fungerar, testa!!

Jag rekommenderar dig att köpa ett bättre torrfoder, alltså inget från mataffären. Din valp är 8 månader, det räcker att han får tre mål om dagen. Morgon, middag och kväll. Dela upp dagens ranson på tre, ge honom en giva på morgonen efter/innan promenaden, håll skålen så att han ser att det finns mat i den, ställ ner den och ge honom 5-10minuter på sig att äta upp. Gör han inte det så plocka bort skålen och det blir ingen mat innan nästa måltid. Hundar behöver för att överleva äta 2-3ggr/vecka så tro mig, han överlever.
Om du gör så här så kommer hunden framförallt att uppskatta måltiden när den bjuds samtidigt som han kommer att få i sig det han behöver.
Om hunden hela tiden skall erbjudas ett alternativ till mat så blir den förvirrad och kan istället bli av med matlusten.

Om du gör så här i ca. 3-4dagar så kommer du att märka resultat. Hundar vill ha regler, de vill bli tillsagda. Har man inte detta så blir hunden rent odräglig i framtiden och då är det inget roligt att vara hundägare.
Kom ifrån tråden vad gäller VOV, men min åsikt om det låter jag vara osagd, men om du känner att du inte hittar ett annat sätt med hunden så testa detta!

Lycka Till!
 
Sv: Mängd VOV?

Funderade annars om man köper en 500g korv, om man kan tina den så pass att man kan skära den i mindre skivor och sedan frysa ner igen? Vet inte exakt hur mycket min skulle ha dagligen men knappast 500 g iaf.

Absolut. Så gör dom som köper färskfodret i block också, de tinar så pass att de kan skära det om de inte har en bra såg som kan skära fryst, och sen fryser man snabbt om, Samma här när jag köper tex 30 kg kycklingskrov, då är allt en enda stor fyrkant.
 
Sv: Mängd VOV?

Din valp är 8 månader, det räcker att han får tre mål om dagen. Morgon, middag och kväll.
Det räcker gott och väl att han får at en gång om dagen. Vill han inte ha den dör han inte av en dags fasta, sen lär han nog börja äta!
 
Sv: Mängd VOV?

Det finns säkert många varianter, min flaska heter Fjord Pet salmon oil som jag köper på en djuraffär -en flaska kostar några hundra eller lite mer.
 
Sv: Mängd VOV?

har varit inne på denna metod men sen var det någon som sa att hundar precis som människor blir illamående om de är utan mat för länge, och man vet ju själv hur illa man börjar må och sedan är den onda cirkeln är igång... (nu får ni lov att kalla mig blåögd!) :p Tycker det är så himla jobbigt sen när han inte äter men kommer till mig när jag gör det och ser mega-vrål-hungrig ut... Tilläggas ska dock att han aldrig får mat vid bordet!
 
Sv: Mängd VOV?

Flertalet av färskfodermärkena har även enbart vom. Bravo, Nordic och nu även Klass säljer även ren vom i frusna förpackningar.

Man kan enkelt småtina lite en timma, för att sedan skiva/dela i lagom bitar och frysa in igen:)
 
Sv: Mängd VOV?

vet ej me tänk på att våtfoder innehåller 60% vatten.
 
Sv: Mängd VOV?

Fast nu får du faktiskt tuffa till dig ;)

Mina hundar tittar på mig med bedjande blickar varje gång jag äter. Trots att dom precis fått sin mat.
 
Sv: Mängd VOV?

Fast nu får du faktiskt tuffa till dig ;)

Mina hundar tittar på mig med bedjande blickar varje gång jag äter. Trots att dom precis fått sin mat.

Samma här, mina hundar äter, sedan kommer dom och sätter sig vid bordet och saglar som att de aldrig ätit förr.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 436
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp